[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:00

@Diaan: Geen nieuwe wei, ze staan nagenoeg jaar rond in dezelfde wei. Ook niet veel langer of korter op de wei gestaan ofzo.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:48

Sanet schreef:
@Diaan: Geen nieuwe wei, ze staan nagenoeg jaar rond in dezelfde wei. Ook niet veel langer of korter op de wei gestaan ofzo.

Balen is dat dan he... want dan blijft het vaag waarom ze ineens mindere mest heeft ergens.

Aline4

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:02

Hoi Luitjes, na een zomer van inactiviteit op dit topic kom ik weer eens voorbij.

Ik heb inmiddels twee ponies onder de RSIH staan. Freya staat er al een paar jaar onder en het bevalt me mateloos. Ik heb verder niets te doen of te onderhouden als ze de deken maar goed op heeft. Dan heeft ze helemaal geen last en ze is dus ook net zo mooi nog. Dit jaar heeft haar broer de deken voor het eerst op gekregen, een paar weken geleden. Die kreeg toch ook echt teveel jeuk nu. Beide ponies zelf gefokt uit een niet-schurende moeder en met verschillende vaders...dus...
Echt stom!!
Nou heb ik nr 2 dus ook onder de (oude) RSIH staan wat heel goed gaat, maar nu trekt een weidegenoot er winkelhaken in. Wat doen jullie hier nu aan? Ik word er niet zo heel blij van want die dekens zijn niet gratis, helaas.

Verder ben ik tevreden met hoe het gaat, maar de dekens gaan de komende weken niet af nog. Op zijn vroegst begin oktober. Nu wordt het toch alweer te warm en ik ga er geen mooie manen aan riskeren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:49

Sanet schreef:

zand kan een oorzaak zijn,heb je daar al naar gekeken?

aline,ik denk dat je er weinig anders aan kunt doien dan ze apart te zetten?
je poedersuiker er wel wat gaan op smeren,maar vaak helpt dat niet en slopen andere paarden de dekens alsnog

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:58

ellepel schreef:
Sanet schreef:

zand kan een oorzaak zijn,heb je daar al naar gekeken?

aline,ik denk dat je er weinig anders aan kunt doien dan ze apart te zetten?
je poedersuiker er wel wat gaan op smeren,maar vaak helpt dat niet en slopen andere paarden de dekens alsnog

Ik denk zelf van niet, maar ik pak vanavond wel eens even een mestbolletje.
Het lijkt me niet aannemelijk, omdat ze ook het hele jaar rond omega olie erbij krijgt, wat het zand toch ook meer afvoert. Het is wel wat "groener" dan anders, dan neigt het wat meer naar zwart zeg maar. Het valt nu direct uit elkaar, zeker de tweede mesthoop, op het moment dat het de grond raakt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:35

haah,ik zie nu dat ik het woordje kunt verkeerd getypt heb, en dan maakt bokt er poedersuiker van..haha grappig! :P
verkijk je niet op zand hoor,zeker op kort gras kan dat best een oorzaak zijn.
maar diarree kan zoveel oorzaken hebben,is soms best moeilijk om er achter te komen wat het is.
probiotica kan soms wel helpen als de darmflora verstoord is

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:28

Echt diarree is het niet hoor. Ze heeft ook geen vieze billen of wat dan ook. Maar normaal heeft ze echt super mooie ronde glimmende mestballen, en nu... nja, nu gewoon niet. Beetje weeig, wat groenig, en wat sponzig zeg maar, nog wel ballen, vaak.. maar naar mate ze vaker mest (op een spannende solo buitenrit met allemaal snotgurken onderweg bijvoorbeeld), dan blijft er aan het eind niets meer van over. Dan neigt het dus wel naar spinazie a la creme. Soms ook natte scheetjes (smakelijk eten ;) ).
Vanavond dus even een bolletje pakken en in een zakkie doen. Anders dit jaar ook weer een kuurtje Sand Clear..
Probiotica heb ik wel meerdere malen gegeven, maar behalve dat het heel duur was, heb ik er eigenlijk nooit echt iets van gemerkt. Omdat ze dus "normaal" altijd al mooie mest heeft.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:13

ik lees nou al een tijdje mee, zet zo nu en dan een bereichtje neer...

ik lees ook heel veel dingen die ik ook heb geprobeerd, te vergeefs..
maar als het bij de andere paarden werkt... waarom niet.

babyolie: ben ik geen fan van.. ben altijd een beetje bang geweest voor de zon ermee. las er vaak dat het daardoor erg ging branden op de huid.

TKC: ook geprobeerd, (wat niet) alleen had ik het idee dat als dit spul opdroogd.. dit juist schilvers geeft.

ik ga voor de bio huidolie van leovet. smeer nu om de 3 dagen. eens in de 3 weken was ik alles eraf (het is dan wel nodig want alles plakt eraan)

maar even een ander vraagje... zo'n bloedtest...??
wat is nou het beste om te doen?

nu? of van het voorjaar?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 22:22

jolanda20 schreef:
maar even een ander vraagje... zo'n bloedtest...??
wat is nou het beste om te doen?

nu? of van het voorjaar?

Ik ben van mening in het voorjaar.
Dan kun je evt. tekorten opsporen waardoor je paard bijvoorbeeld al een slechte start maakt in het eczeemseizoen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:02

ik denk juist dat je een bloedtest moet laten doen als het slecht gaat,als er dan iets niet goed is dan kun je dat zien?
en als je dier dan weer opgeknapt is nog eentje om te kijken wat het verschil is..

voor de mineralen weet ik niet of het wat uitmaakt wanneer je laat prikken.
als je je paard juist op stal hebt in de winter/voorjaar krijgen ze meestal brok dus dan lijkt mij het voorjaar juist een tijd waarin ze geen tekorten hebben?
suzanne,waarom is voorjaar beter dan?
ik heb aan einde van het weideseizoen laten prikken in oktober, en toen kwam er seleniumtekort uit

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 08:38

Ik heb dus net een goede week geleden een bloedtest laten doen, al heb ik dan de da nog niet persoonlijk gesproken er was wel duidelijk dat er tekorten en verhogingen waren, wat precies hoop ik vandaag of morgen te horen. Als je op de site van de Gezondheidsdienst voor Dieren in Deventer kijkt, zie je dat september nog net kan, daar zie je ook een mooi overzichtjes wát je wanneer het beste kan laten prikken, dus je zou bv hetgeen nu geprikt kán worden laten prikken, en in het voorjaar nog eens kijken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 12:50

vandaag weer bij Wisse geweest en alleen zijn staart zag er iets onrustig uit dus die heb ik weer ingesmeerd met Derfen. Verder gaat het super :)
Zondag komt hij weer thuis, ben benieuwd hoe het dan gaat!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:08

ellepel:
Ik denk (mijn mening dus) dat voorjaar beter is.
Veel paarden gaan al met tekorten de weide op.
Zomerseizoen wordt er vaak ook anders gevoerd dan het winterseizoen.
Als je nou voorjaar prikt, kun je dus al opsporen of je paard eventueel al verkeerd het seizoen in gaat.
Zijn er geen tekorten, dan zou ik het najaar alsnog een keer laten prikken, of er dan tekorten zijn.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 18:40

Ellepel, de uitslag is bekend. Ze heeft vooral een tekort aan VitE en Sel, maar ook de rest mag een opkikker hebben. Hij adviseerde me Equitop Forte, ik zat ook al bij Marstall Force te kijken maar misschien zijn er nog meer? Het moet wel een sup zijn met een hoge VitE/Sel waarde. Tips zijn van harte welkom! (ik mocht zelf zoeken, de opname kan verminderd zijn omdat ze een stuk darm mist wegens de koliek operatie. Ben alleen vergeten te vragen of ze dat sup altijd moet hebben, of dat het tijdelijk is ivm eventuele overdosering. ) Morgen ga ik langs om de lijst met uitslagen mee te nemen, dan kan ik ook eea plaatsen eventueel.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:14

Breghje schreef:
Ellepel, de uitslag is bekend. Ze heeft vooral een tekort aan VitE en Sel, maar ook de rest mag een opkikker hebben. Hij adviseerde me Equitop Forte, ik zat ook al bij Marstall Force te kijken maar misschien zijn er nog meer? Het moet wel een sup zijn met een hoge VitE/Sel waarde. Tips zijn van harte welkom! (ik mocht zelf zoeken, de opname kan verminderd zijn omdat ze een stuk darm mist wegens de koliek operatie. Ben alleen vergeten te vragen of ze dat sup altijd moet hebben, of dat het tijdelijk is ivm eventuele overdosering. ) Morgen ga ik langs om de lijst met uitslagen mee te nemen, dan kan ik ook eea plaatsen eventueel.

Bij bloedonderzoek van mijn eczemer kwam er ook een tekort aan selenium en aan magnesium uit. Vitamine E, calcium, koper en fosfor waren goed, evenals insuline en glucose.

Ik ga voor selenium/e van Paardnatuurlijk, ook verkrijgbaar bij de paardendrogist.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... lenium.htm
Magnesium vul ik ook aan met het supplement van PN. Dat leek me de beste keus, gezien het feit dat ze geen onnodige balaststoffen mag hebben i.v.m. haar seme.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:18

Die heb ik ook gezien, maar daar zit verder niks aan vitaminen in. Dus in dit geval denk ik dat ie tekort schiet, omdat hij een allround sup aanbeval nav haar bloeduitslag.

Ik zit al een poos te zoeken nu, maar er zíjn me daar een hoop sups op de markt!!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:23

Breghje schreef:
Die heb ik ook gezien, maar daar zit verder niks aan vitaminen in. Dus in dit geval denk ik dat ie tekort schiet, omdat hij een allround sup aanbeval nav haar bloeduitslag.

Ik zit al een poos te zoeken nu, maar er zíjn me daar een hoop sups op de markt!!

Als je paard op meer gebieden tekorten heeft, dan zul je het inderdaad anders moeten aanpakken. Weet je ook wat je paard precies aan tekorten heeft? Soms kan een teveel van iets juist weer een tekort op een ander gebied geven. calcium en magnesium bv.

Wat je ook kunt doen is zelf de GD Deventer bellen (daar is het bloed toch onderzocht he?) om uitleg en advies te vragen. Dit is het algemene nummer: 0900 7100000. Ik heb ook wel een rechtstreeks nummer, maar ik weet niet of ik je dat mag geven. Als je het wilt weten, stuur dan even een pb

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:39

Breghje schreef:
Ellepel, de uitslag is bekend. Ze heeft vooral een tekort aan VitE en Sel, maar ook de rest mag een opkikker hebben. Hij adviseerde me Equitop Forte, .

Heb je naar de samenstelling van Equitop Forte gekeken? Ik heb het even opgezocht en schrok ervan.
Druivensuiker (40,0%), calciumcarbonaat (25,0%), dicalciumfosfaat (6,7%), natriumchloride (6,7%), magnesiumfosfaat (6,0%)

Paarden met eczeem geef je niet iets met 40% suikers! Ik begrijp je dierenarts eigenlijk niet eerlijk gezegd. Overigens: magnesiumfosfaat wordt niet goed opgenomen (volgens de info van PN).

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:41

De da raadde me Equitop Forte aan, dat was volgens hem goed uitgebalanceerd, in verhouding én voldoende Vit ESel. Maar ik mocht ook zelf zoeken (hij kent me ondertussen, als iets ergens heel duur is, zoek ik net zolang tot ik hetzelfde heb maar dan goedkoper hihihi)

Morgen sjees ik even langs voor de complete bloeduitslag, dan heb ik het meteen op papier, hij belde nu vanuit de auto. Er waren geen heel vreemde dingen te vinden, alleen dan eerstgenoemde.

Een deel is door GD gedaan, een deel in eigen lab en een deel ergens anders.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:42

Oei das idd wel veel... ik zat me nog blind te staren op de hoeveel heid VitE en Sel, had nog niet verder gekeken eigenlijk....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:46

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:34

Breghje schreef:
Dan zou de Marstall force beter zijn vermoed ik? http://www.marstall.nl/Katalog%202010/Force.pdf

Samenstelling:
Ingrediënten: tarweachtermeel (20 %), maïsglutenmeel (15 %), tarwegrieszemelen
(15 %), natriumchloride (13 %), calciumcarbonaat
(11 %), monocalciumfosfaat (7 %), magnesiumoxide (6 %), biergist
(5 %), melasse (2 %) #

Hier zit aan zetmeel/suikers ook veel te veel in voor eczemers! tarweachtermeel: 20%, maisglutenmeel: 15%, melasse: 2% Dit is al samen 37%!!!
Als je pech hebt zit er in de tarwegrieszemelen ook nog een restje meel.
Magnesiumoxide is in elk geval al beter dan de magnesiumfosfaat.

Wacht anders eerst de uitslag van het bloedonderzoek af, wellicht vallen de tekorten mee.

Oeps, ik zie ineens vreemde gezichtjes, geen idee wat ik heb gedaan....sorry
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 21-09-10 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:35

[Wacht anders eerst de uitslag van het bloedonderzoek af, wellicht vallen de tekorten mee.[/quote]

en heb je niets nodig behalve de echte tekorten aanvullen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 20:52

tekort aan vitamine E en selenium geven ook jeuk.
Dus misschien komen daar de eczeemklachten vandaan.
En tja die hoge percentages zetmeel moet je dan maar even langsheen kijken.
Wie weet gaat het wel super goed daarna, puur omdat ze dus die tekorten had.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 21:00

10tje2:Ik heb me suf gezocht, maar er is gewoon echt niks te vinden zover ik kan zien zonder meuk.... niet te geloven eigenlijk, maar dat kwam ik dus met voer ook tegen. Ze krijgt alles Marstall exceem muesli omdat daar het minste inzit. Mocht je er eentje weten of tegen komen hoor ik het heeeeel erg graag!! uiteraard zoek ik zelf ook nog verder. :D

CS: sinds ze een deken op heeft schuurt ze eigenlijk niet echt meer, alleen sinds ze gewisseld was met weiden en in een volle wei terecht kwam, schuurde ze weer een beetje en reageerde ze nogal heftig op het fructaan. Maar ik ben benieuwd, zou fijn zijn als het idd daar aan zou liggen, dan zou het mooi over kunnen gaan. :D