Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:31

mijn dierenarts zei vorige week dat er niet veel testen zijn die betrouwbaar zijn.
Hij was ook bang dat er uit Pablo's test niet veel zou komen....maar gelukkig dus wel.
Hij wilde ook behandelen met pergolide als er geen cushing uit was gekomen.
Dus zuiver op de klachten.Daar ben ik wel voor eigelijk.

Pablo's insuline was te hoog zei hij.(ik moet de uitslagen nog krijgen.)
Vaak duidt een te hoog insuline dus op cushing,maar waarschijnlijk zij daar de meningen ook over verdeeld tussen verschillende dierenartsen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:40

Voor degenen die recent hebben laten testen op Cushing, hoe is dit bij jullie getest ? Alleen een basis ACTH test of nog opvolgende testen ? Als ik zo jullie verhalen met symptomen erbij lees begin ik toch weer te twijfelen.

Nado staat de laatste 2 weken vaak te zweten, lijkt het, op zijn borst is het haar nat, gewoon buiten op de wei. Verder is ie heel kwiek en gaat het zoveel beter met zijn hoeven en beweging sinds hij door van Nassau beslagen wordt. Maar al zoveel jaren prutogen, hij is mager maar kan nog steeds niet veel of rijk voer verdragen, heel veel spierverlies in de afgelopen jaren (werkt ook niet omdat hij zo vaak niet rad is geweest vanwege chronisch bevangen).

ACTH is vorige winter getest, kwam uit op 25 terwijl het - geloof ik - max 12 mocht zijn. Please correct me if I'm wrong. Insuline goed, glucose goed. DA heeft toen parlodel voorgeschreven, daar reageerde hij rampzalig op. Bij Visdonk geweest als laatste redmiddel en verklaring stijfheid was gebrek aan spierweefsel, kreupelheid waren 2 losse wanden aan voorhoeven en cushing vonden ze niet perse aanwezig. Van de parlodel af en aan de slag met de hoeven en hij is vrolijk, en durft weer in galop in de wei. Afspraak is om na te denken over pergolide als dat nodig blijkt te zijn. Na jullie verhalen ben ik daar dus weer over aan het twijfelen. En omdat Geerke en ik altijd grappen dat Nado een kleine versie van Pablo is, ze lijken qua uiterlijk enorm veel op elkaar :o

Ideeen zijn welkom!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 11:04

Waarom is een urinetest naar voor een paard?! Het was eerder naar voor mij. Heb 's ochtends 1,5 uur in de stal moeten wachten tot meneer een plasje deed, die ik vervolgens meteen naar DA moest brengen. Volgens mij heeft Indy daar niet aan geleden :D

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:06

Gistern heb ik ook de pergolide gehaald en had ook 1mg en 0.25 mg bestelt. Van allebij 100 stuk. Maar kon alleen de100 stuk van 0,25mg (koste 23€) krijgen en die andere worden na ongeveer 2 weken nageleverd.
Het is niet erg want ik moest zoieso met 0,125 mg beginnen van de dierenarts.
Ik moest het opbouwen per 14 dagen. Ik hoor hier vaak per 5 dagen .Is dat ergens speciaal voor? of is 5 dagen het minimum? De pony krijgt op het moment nog wel Phytorenal 10ml 2 x per dag omdat hij extreem afgevallen was en zijn lever en nieren niet goed meer konden verwerken.

Op de eerste bloedtest was ook zijn suiker extreem hoog . Bij de tweede test is smiddags om 17.00 uur bloedafgenomen. Daarna is er 8.5ml cortisol in de spier gespoten. De volgende morgen om 9 is er weer bloed afgenomen.
Bij de eerste was zijn waarden 2.7 ug/dl (Normale waarde 2.9 ug/dl -9.1 ug/dl)
De tweede van de volgende morgen was de waarden 2.1 ug/dl.
Omdat de waarde boven de 1ug/dl bleef is het positief op cushing.

Zelf vond de arts het ook raar dat hij eigenlijk een te lage cortisol waarde had maar zoals zij zei was de waarde na het inspuiten niet genoeg gezakt en daarom positief. Iemand hier ervaring mee?

Ben gistern gelijk met een half pilletje begonnen en in een stukje appel had hij het direkt weg. had het maar niet gemerkt.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:33

Nado, misschien kan je nog een keer een bloedtest laten doen, kijken of er iets veranderd is?

Indy, iemand anders die ik ken die een paard met cushing had die zij dat haar paard volgens de kliniek die ze als eerste belde om het te laten testen zei dat het paard daarvoor naar de kliniek moest komen. Misschien dat ze urine rechtstreeks uit de blaas wilden halen? Daarom was een bloedtest makkelijker en fijner voor het paard.

Spike, ingewikkeld allemaal.. Ik zou ook niet weten hoe dat kan, weet ook weinig over die verschillende testmethodes. Maar denk wel verstandig dat je gewoon alsvast met pergolide begint, dan zie je vanzelf wat het doet. :j

Max heeft wat last van zijn buik, dat had hij van de week ook al, maar toen waren we net met de hogere dosering gestart. Is het normaal dat ze even last hebben van een ophoging van de medicatie? Iemand ervaring hiermee? Ik wil sowieso maandag de kliniek even bellen om te vragen of het kwaad kan.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:00

Ah ok... Of misschien omdat het 'verse' ochtendurine moet zijn wat ze nodig hebben, dat ze daarom naar de kliniek moest komen? Maar goed, ik wil een urinetest niet ontmoedigen. Dus vandaar dat ik even reageerde. Het kan dus ook anders :)

De dexatest heeft niets opgeleverd toen bij mij. En hij was toen hoefbevangen, dus een andere DA (kliniek) adviseerde daarom een urinetest. Zijn waren ook meer bekend met cushing dan mijn eigen DA. Vandaar dat ik daar informatie ben gaan inwinnen.

Ik ben zelf van mening dat het een optelsom moet zijn, met name als de uiterlijke symptomen er zijn. Ik bedoel dus: de symptomen en eventueel de bevestiging door middel van een test of een diagnose van een DA die er goed bekend mee is!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:02

Zoiets vermoed ik inderdaad. Maar wachten met een potje in je handen tot je paard gaat plassen lijkt me ook niks. :+

En inderdaad, eerst syptomen dan een test. Maargoed, als er geen symptomen dan is er ook geen aanleidng om aan cushing te denken of het uberhaupt te testen. :P

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:17

Onze haflinger van 23 jaar heeft uiterlijkheden van Cushing. Krullende dikke vacht, niet verharen in het voorjaar en een hangbuik. Verder is hij nog heel oke. Onze DA roept cushing en heeft niet direct het idee om te gaan testen hierop.
4 weken geleden hebben we onze 30-jarige moeten laten inslapen met HB. De pijn was te erg, pijnstilling sloeg niet aan. Vermoedelijk ook cushing, ook lange krullende vacht, hangbuik, vet boven de ogen. Maar verder oke, tot de bevangenheid.

Zou je ook zonder dat je het heel zeker weet pergolide kunnen geven?? Of geef je pergolide alleen maar als er meer klachten zijn.

grtjes Yvonne

astwice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:18

succes hiermee!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:19

Ik zou toch wel eerst testen voordat je pergolide gaat geven. Dan kan je namelijk ook beter zien wat je aan het doen bent. Je weet dan ook direct welke dosering je ongeveer moet hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:27

yvonne1303 schreef:
Onze haflinger van 23 jaar heeft uiterlijkheden van Cushing. Krullende dikke vacht, niet verharen in het voorjaar en een hangbuik. Verder is hij nog heel oke. Onze DA roept cushing en heeft niet direct het idee om te gaan testen hierop.
4 weken geleden hebben we onze 30-jarige moeten laten inslapen met HB. De pijn was te erg, pijnstilling sloeg niet aan. Vermoedelijk ook cushing, ook lange krullende vacht, hangbuik, vet boven de ogen. Maar verder oke, tot de bevangenheid.

Zou je ook zonder dat je het heel zeker weet pergolide kunnen geven?? Of geef je pergolide alleen maar als er meer klachten zijn.

grtjes Yvonne

een krullende vacht is wel een duidelijk symptoom lijkt mij...het wordt pas ingewikkelt als ze niet echt die duidelijke symptomen hebben.
Misschien vindt de da in jou geval deze sympomem genoeg?

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 22:52

Ben het niet geheel met je eens Roosmarijn. Tuurlijk als er geen duidelijke symptomen zijn en je hebt wel vermoedens, dan ga je testen. Maar er zijn DA die veel van cushing weten en geen test nodig hebben als er genoeg symptomen zijn. En een goede DA schrijft niet 'zomaar' pergolide voor. Vooral als je weet wat de bijwerkingen kunnen zijn van pergolide. Maar jij, die je paard het beste kent, kan symptomen bevestigen en de gemoedstoestand van je paard beoordelen.

Maar het is ieders eigen mening en natuurlijk en het vertrouwen die je hebt in je DA.

En volgens mij kunnen ze uit een test niet halen wat de dosis moet zijn. Volgens mij heeft dat alles met gewicht te maken en in welk stadia het paard is met cushing. Maar daar durf ik geen uitspraken over te doen!!!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:38

Als het een DA is die ontzettend ervaren is met cushing zou ik er ook wel op durven vertrouwen misschien, maar heb toch graag echt zekerheid.:j

En je kunt in een bloedtest wel zien hoe veel verhoogd de waarden zijn, dus hoe erg het is, of interpreteer ik dit nu verkeerd?

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 23:53

Ja, dat kan ik helemaal snappen!

Haha geen idee wat betreft die waarden, dat weet ik dus ook niet. Misschien Fargo??

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:19

Ik geef nu 2 dagen pergolide aan onze pony. Vanmorgen had hij opeens wit snot uit zijn linker neusgat. Kan dit zijn van door de pergolide of zou hij kou gevat hebben. Hij is nl geschoren maar staat sinds het nachtvorst gaf met 2 bucas dekens aan. Hij staat ook 24/7 buiten in een padock met een openstal.

Pergolide eet hij eigenlijk goed en door ik het savonds geef weet ik niet of hij er misselijk word.
overdag staat hij alleen omdat hij hooicops bijgevoert krijgt om weer aan te komen.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:47

Spike, een pard hoeft niet perse misselijk te worden van pergolide, het is een bijverschijnsel dat KAN optreden. Hoeft dus niet. Maar als hij er wel misselijk van is, is dat over als hij er goed aan gewent is. Het is niet blijvend.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:56

yvonne1303 schreef:

grtjes Yvonne

Mijn shet heeft alleen op het uiterlijk en klachten de "cushing"diagnose gekregen en ben ik met pergolide begonnen. Eigenlijk heb ik zelf de diagnose gesteld met behulp van dit topic, dit de da voorgelegd en die is er mee ingestemd ;) Vervolgens de dosis op eigen iniatief in doses opgebouwd. De DA vond het maar flauwekul. ;)

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:50

kekavo schreef:
Spike, een pard hoeft niet perse misselijk te worden van pergolide, het is een bijverschijnsel dat KAN optreden. Hoeft dus niet. Maar als hij er wel misselijk van is, is dat over als hij er goed aan gewent is. Het is niet blijvend.

Dit antwoord zocht ik net, fijn om te horen. :) Enig idee hoe lang het duurt voordat die misselijkheid / last van de buik weg trekt?

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 06:56

Nanda schreef:
yvonne1303 schreef:

grtjes Yvonne

Mijn shet heeft alleen op het uiterlijk en klachten de "cushing"diagnose gekregen en ben ik met pergolide begonnen. Eigenlijk heb ik zelf de diagnose gesteld met behulp van dit topic, dit de da voorgelegd en die is er mee ingestemd ;) Vervolgens de dosis op eigen iniatief in doses opgebouwd. De DA vond het maar flauwekul. ;)

Interesting, welke klachten had jouw shet?

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:15

@Roosmarijn: ik dacht dat ik ergens 3 weken had gelezen ;)

Ik merk nu echt al verbetering bij Bounty!
Heb hem zaterdagavond voor het eerst weer gelongeerd en het ging super.
Hij was ook gek aan het doen en aan het bokken.
Maar waarvan ik helemaal een smile op mn gezicht kreeg was zijn achterhand!
Ik heb hem al een hele tijd niet zo goed zien lopen, vooral niet aangezien hij een tijdje stil heeft gestaan :)

Ik geef hem nu nog 0,25mg en ga binnenkort over naar 0,5mg.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:51

*\o/* Yesss!!
Ik heb mijn pillen binnen!
Pablo krijgt vanavond zijn eerste kwartje!
Maar wat een tegenvaller...hij mag er niet mee autorijden :+ Dat zal een schok zijn voor hem.
Lappie-lap heeft haar restant van Petertje |( opgestuurd...compleet met het etiket.
Staat op 'voor de pony,geen voertuig besturen of machines bedienen :D
Ik wilde net Pablo een berg hout laten zagen...gaat niet door dus.

Pergolide is in Frankrijk niet meer te krijgen,ik had zaterdag een poging gewaagd bij de pharmacie.
Ze maken het niet meer,er zijn andere middelen tegen parkinson...waarschijnlijk ook dopamines maar het ging mij iets te ver om dan een middel met een andere werkzame stof te proberen. :7

Maar goed...mijn pillen zijn er!

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:46

Haha :D Dat stond er bij ons ook op. Heb alleen angst als hij het weet ook niet meer in de aanhanger gaat.
Dus hebben we het hem nog maar niet vertelt :o . Wel moet hij zijn dagelijks oud bruin biertje laten staan want hij moet ook oppassen met Alcohol :O

Bij ons in Luxemburg is de pergolide ook schlecht te krijgen, en als je het wel vind dan kost het minimaal 5x duurder dan in Nederland.
Omdat we 1uur en 15 minuten van de Nederlandse grens wonen heb ik het er wel voor over om eeen keer op en neer te rijden.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:10

Wauw, zo duur? Ja, dan kan je beter af en toe ens naar Nederland komen en gelijk een hele voorraad ophalen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 17:57

_Roosmarijn_ schreef:
kekavo schreef:

Dit antwoord zocht ik net, fijn om te horen. :) Enig idee hoe lang het duurt voordat die misselijkheid / last van de buik weg trekt?

Hmmmm ik heb het idee dat in de wenperiode de misselijkheid het ergst is, maar het kan best dat er nog steeds een lichte misselijkheid optreedt na inname, we kunnen ze het in ieder geval niet vragen... Daarom geef ik het nog steeds het liefst echt vlak voor of na het eten.

Geen alcohol en geen machinegebruik OEPS dat hadden ze wel eens eerder mogen vertellen, dan moet ik vanavond een hartig woordje met Willy gaan spreken ;-) :')

spike2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:54

Weet iemand misschien of er nog andere bijwerkingen kunnen komen van de pergolide? Behalve dan de misselijkheid. %)