[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 10:22

Nou inderdaad LindyH :D
Het hijgen heeft niets met luchtzuigen te maken.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 09:56

Hoi iedereen!
Even een vraagje. Is er iemand die een paard heeft met een stalondeugd die dit heeft kunnen oplossen/afleren?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:17

een stalondeugd? of specifiek luchtzuigen... ik die van mij iig niet... maar die was al fanatiek luchtzuiger voor ik hem kreeg... en het verschilt wel in hoevaak hij het doet... hij staat nu nog buiten.. en krijgt 1x per dag bietenpulp met 18Plus muesli in een emmer op stal en nu zuigt hij na het eten 1x terwijl hij als hij gewoon muesli in zijn bak voer hij tijdens het eten ook zuigt. (en na het krijgen van een snoepje/appel/wortel pakt hij sowieso zijn bak een paar keer) Op wei zuigt hij nu helemaal niet .. maar heeft hij aantal jaren geleden wel gedaan... was vrij kale wei... en er stonden mooie paaltjes die volgens hem zeer geschikt waren.

cindyy_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:45

Luchtzuigen valt onder stalondeugden, dus gaat ook om luchtzuigen ja. Ben wel heel benieuwd of er mensen zijn die het hebben kunnen oplossen of verminderen door meer tegemoet te komen in de natuurlijke behoeftes van het paard..

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 21:47

Verminderen kan zeker, de mijne was een fanatieke luchtzuiger als hij op stal stond. Door nu 24/7 buiten te staan, met een goed aanbod van ruwvoer, aangepast krachtvoer en de manier waarop hij eten krijgt is het al veel beter. Ik geef hem ook maagcompositum van groene os bij. Mijn DA weet ook veel over luchtzuigen (geen traditionele visie op het luchtzuigen door band enz aan te doen). Hij zegt toch dat ik het heel goed aanpak. En sociaal contact natuurlijk!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 06:23

Hier is het ook verminderd. 24/7 buiten nu, altijd wat te knabbelen. Alleen als de wei kaal is en het hooi is op, dan gaat ze staan luchtzuigen. Deze winter wil ik proberen om onbeperkt hooi te geven + wat bijvoeren (ze krijgt nu helemaal geen krachtvoer, enkel soms een snoepje/stuk brood of appel) zodat ik ze ook maagcompositum kan gaan bijgeven.

PinkAxelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 13:09

hoi,

Ik meld me hier, ik heb ook een 5-jarig luchtzuigertje staan. Hij is dit beginnen doen door een niet zo fijn verleden (niet genoeg voeding..)

Hij staat 24/7 buiten met schuilstal, in een kudde met een 20-Jarige merrie, een 10-jarige ruin en een 12-jarige ezel. Hij heeft hooi à volonté in hooinetten, en krijgt regelmatig nog wat takken etc bij.
Hij krijgt 2 handjes krachtvoer met luzerne, met Gastri-aid. http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 2211/51358)
af en toe 1 peer of 1 stuk brood/wortel (nooit tegelijk).

nu, heeft hij niet echt een specifieke plek waar hij kan luchtzuigen, (eigenlijk geen), maar begint hij nu ander stereotiep gedrag te vertonen. (flanken/benen bijten, bij zichzelf..)

Hij speelt af en toe wel eens met de ruin, maar deze is natuurlijk niet meer zo speels als hem, en er een paard bij nemen is geen optie.

Nu, had ik graag gehad dat het bij 1 stereotiep gedrag zou blijven, liefst geen, maar denk dat dit niet echt een optie is.
Hij wordt einde van de maand door een osteopaat behandelt, en is tijdig ontwormd etc. staat ook zéér mooi in zijn haar.

Ik had eerder in het topic iets gelezen over een luchtzuigplek te maken, waar hij dus zijn tanden niet aan kan beschadigen.

Ik dacht eraan om zoiets te voorzien, dat als de nood het hoogst is..

Heeft er iemand nog inspiratie om zoiets te maken?

:wave:

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:14

Ik hoop dat het goed is dat ik dit topic weer omhoog haal. leek me beter dan een apart topic openen terwijl er een algemeen topic over is.

ik wil toch hier even mijn verhaal kwijt, en misschien wat advies/herkenning.

ik nu sinds bijna een jaar een bijrijdpaard. heel leuk paard, maar dus ook een luchtzuiger. daarnaast ook gevoelig door koliek (mede door het luchtzuigen vrees ik). verder ook niet dik te krijgen, hoeveel voer hij ook krijgt. (hij krijgt nu wat lijnzaadsmurrie, 3/4 schep muesli, wat luzerne en zemelen. hij staat overdag in de wei, of paddock als het slecht weer is.

nu lijkt hij alweer afgevallen, en het valt me op dat hij de laatste tijd gaat "slaan"met mijn been als hij aan het luchtzuigen is, ik ben dan toch bang dat hij pijn heeft :(:) ik heb dit uiteraard meteen doorgegeven aan de eigenaar.

heb het ook even gefilmd (niet heel duidelijk geworden)
https://www.youtube.com/watch?v=eLltBUV ... e=youtu.be

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:25

Miesemuisje schreef:
Ik hoop dat het goed is dat ik dit topic weer omhoog haal. leek me beter dan een apart topic openen terwijl er een algemeen topic over is.

ik nu sinds bijna een jaar een bijrijdpaard. heel leuk paard, maar dus ook een luchtzuiger. daarnaast ook gevoelig door koliek (mede door het luchtzuigen vrees ik). verder ook niet dik te krijgen, hoeveel voer hij ook krijgt. (hij krijgt nu wat lijnzaadsmurrie, 3/4 schep muesli, wat luzerne en zemelen. hij staat overdag in de wei, of paddock als het slecht weer is.

nu lijkt hij alweer afgevallen, en het valt me op dat hij de laatste tijd gaat "slaan"met mijn been als hij aan het luchtzuigen is, ik ben dan toch bang dat hij pijn heeft :(:) ik heb dit uiteraard meteen doorgegeven aan de eigenaar.

Mijne heeft ook koliek gekregen, maar dit was stresskoliek. Dierenarts kon duidelijk geen opstopping terugvinden. Paard stond toen een volledige dag op stal, ik was ziek. Gelukkig staat hij al een deel van de dag buiten, ik ben veranderd naar een stal 24/7 buiten met schuilhok en ruim aanbod van ruwvoer.

Voor mijn paard is ruwvoer (zoals enkel hooi of voordroog) alleen niet voldoende, ik geef hem dagelijks een flinke portie bietenpulp met daarin zijn klein beetje muesli gemengd. Hij ging mooi rond de winter door en is ook zo gebleven. Het is even zoeken naar wat je paard kan verdragen qua voeding voor zijn maag en darmstelsel.

Wat het slaan met z'n benen betreft. Mijn paard wordt soms ongedurig als hij niet snel genoeg zijn tanden kan plaatsen op een paal of dergelijke. Ik weet dat het van mijn paard uit ongeduld is, misschien is het bij dit paardje ook zo?

Miesemuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:26

dat zou ook best kunnen hoor, misschien maak ik me ook teveel zorgen.. ik vind het maar lastig!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:33

Is nooit slecht om even na te kijken of er geen onderliggende oorzaken zijn hoor, better safe than sorry!

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 14:02

Miesemuisje schreef:

Hier hetzelfde probleem, luchtzuiger met gevoeligheid voor koliek en elke winter zijn de ribben te tellen helaas. Voor de zekerheid laten nakijken en kwam ook leverbot uit (vaker koliekeriger). Maar om hem weer dik te krijgen gebruik ik senior voer van hippostar, de slobber. Zitten extra vezels in en bietenpulp dus goed laten weken. Is vergelijkbaar met seniores priores van Subli. Dakoot lijkt er van aan te komen. Hij krijgt trouwens bijna onbeperkt ruwvoer in slowfeeders.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 17:43

Door luchtzuigen krijgen paarden geen koliek, door de problemen waardoor ze gaan zuigen wel :)

Als ik ga kijken naar jouw verhaal Miezemuisje:
Citaat:

Zou ik de eigenaar vragen het paard zo snel mogelijk te laten scopen op maagzweren, blied laten prikken voor afwijkende waarden en mest laten controleren op wormen (ook leverbot!) bij 'het woud' kan dit vrij goedkoop.

Wat voor meusli krijgt hij?
Lucerne is ook vrij zuur, wanneer paarden veel maagzweren hebben kunnen ze daar ook lastig op reageren. Zelfde als bietenpulp. Dailyplus van pavo is rustiger voor de maag... dit is een soort grasmengsel. Voor zowel lucerne als dailyplus geldt dat ze het meeste effect hebben als ze door het krachtvoer heen worden gegeven. En eventueel tussendoor nog ergens een emmertje. Zemelen doet niet heel veel goeds voor zuigers of magere paarden, lijnzaad is wel goed. Al reageren sommige beter op lijnzaad olie dan de zaden zelf. Ook omega olie zorgt voor snel opneembare energie. Onbeperkt hooi is het aller belangrijkste... en let op, hooi is pas onbeperkt wanneer een paard het net niet laat liggen.
Kuil en voordroog zijn weer wat zuurder (vooral kuil, voordroog gaat meestal wel goed) dus dat liever niet aan een zuiger geven.

Omdat die snel koliekerig is zou ik ook (nadat je echte lichamelijke problemen hebt uitgesloten) een maagpoeder geven waar pre en probiotica in zit. bv Gastroaid van NAF.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:17

Hallo.

Ik heb een fries die best wel erg luchtzuigt.
Heeft dat invloed op een (basis) sport? Zoals dressuur, endurance.

Ik probeer haar zoveel mogelijk naar buiten te doen met maatje.

Ik merk dat ze wel snel hijgt tijdens een buitenrit afgelopen week. Maar dat kan ook met het weer te maken hebben. We werken aan haar conditie.

Hoe kun je er het beste voor zorgen dat ze minder hijgt als het door het luchtzuigen komt?
Hoe kun je er voor zorgen dat ze er geen last van heeft?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:26

Mijn luchtzuiger hijgt niet, ook niet na inspanning. En hij zuigt toch vrij fanatiek al zo'n jaar of 20.
Heb ook niet eerder gehoord dat hijgen en luchtzuigen gerelateerd zijn. Is het echt hijgen of is het cornage?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 21:27

Lopen zuigers in de hoogste klassen van sport. maar hijgen hoort echt niet bij luchtzuigen? Zou het echt na laten kijken.

Die van mij loopt Z1 maar maak ook met regelmaat lange bos en strand ritten van 4 uur. No problemo :+
Nu trouwens even niet... meneer heeft weer eens een blessure omdat hij weer te gek heeft gedaan :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:12

Waarschijnlijk ligt het dan aan haar conditie. Ik zal er aankomende weken eens op letten.

Mijn paard stond voorheen niet zo veel buiten. Vanaf nu (al 2 dagen) staat ze minimaal 9 uur per dag buiten met maatjes. Nu nog met 1 maatje, maar straks met 6 maatjes. Geef d'r altijd extra hooi mee naar de wei of paddock.

Op stal krijgt ze 2 kilo havens sportbrok. 1 kilo per voerbeurt. Is dit te veel voor een luchtzuiger? Wat geven jullie extra? Luzerne? Oliën?

Lopen er ook luchtzuigers in de endurance sport?

De tandarts zei dat in de stal het luikje dicht moet, daar gaat ze altijd op luchtzuigen, maar ze loopt in de wei/paddock/bak ook gewoon naar de rand toe om lucht te zuigen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 22:23

Niet het luik dichtdoen, gewoon de plek beter maken om op te zuigen... Bv met rubber bekleden oid.
Paard zuigt niet voor niks... Als je onderliggende problemen oplost gaan ze vanzelf minder zuigen of zelfs niet meer.

chldsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 16:27

Hallo,

Ik zie dat dit topic al een tijdje stil is, maar toch hoop ik op advies!

Ik heb pas een paard gekocht die luchtzuigt. Dit was wel verteld bij de koop, maar ik heb nog nooit een paard gezien die het zo erg doet! Ze staat van 's ochtends 7 tot 's avonds 9-10 uur buiten samen met een ander paardje en straks als het weer het toelaat 24-7 naar buiten. Buiten zuigt ze op een boomstam. Ongeveer elk half uur gaat ze toch wel 5 minuten staan zuigen. In de stal doet ze het ook meer wel dan niet. Nu had de vorige eigenaar verteld dat ze geen maagprobleem zou hebben. Maar hoe zie je dat eigenlijk bij een paard? Zijn daar symptomen van of kan alleen een DA dat vaststellen? Ze eet namelijk gewoon goed. Hooi krijgt ze onbeperkt en musli eet ze ook goed. Verder oogt ze ook super relaxt en op haar gemak dus ik kan me bijna niet voorstelen dat het stress is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:19

Het luchtzuigen is het symptoom ;)
Ik zou haar toch wel na laten kijken, maagzweren zijn heel erg goed behandelbaar. En als een paard zelfs op het land zo veel zuigt verwacht ik eigenlijk wel een probleem wat haar pijn doet. Paarden die al jaren zuigen en waarvan het 'een gewoonte' is geworden doen het doorgaands niet zo veel.
met een endoscopie kunnen ze de maag bekijken of preventief gastroguard geven. zelf kan je altijd pre en pro biotica bijgeven. Bii last van de darmen helpt het goed. Hangt een beetje van je VA af welke keuze die maakt of wat jij wil. Maar ik zou het zelf niet zo laten gaan, want dit is best extreem zuigen

chldsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:29

Ja ik vond het inderdaad ook best wel extreem! Als ik ga opzadelen staat ze ook non stop te zuigen. Bedankt voor je advies. Haar buik borrelt ook super veel.. geen idee of dat er ook nog mee te maken kan hebben. Toch maar even de VA bellen dus!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 21:36

Ja kan best, vaak hebben zuigers maagzweren maar de pijn kan ook in de darmen zitten of ergens anders.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 13:17

mijn d, a kwam met de tip om groende leem te geven tegen maagzweren

dit aan het paard van mijn zus wat een ontzettende drukte schopper is nu af valt en stress heeft
en tijdens opzadelen wat tekenen van maag pijn begon te geven
en het lijkt te werken

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:03

Ja ik heb ook positieve ervaringen met groene leem bij mijn zuiger...maar je mag het wel alleen in kuur vorm geven.

Agile

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 10:20

Ik heb ook een luchtzuiger gekocht, tegen advies van iedereen in. Bij ons op stal direct alles ingesmeerd met cribox, veel naar buiten met andere paarden en op stal altijd ruwvoer tot zijn beschikking. Hij heeft het nooit meer gedaan :)