[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marga1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 19:02

Ciska dank je, hier heb ik wat aan. Hoop voor jou dat het met Roos verder bergop gaat.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 20:52

Idifix schreef:
Sorry dat ik weer kom binnen vallen maar ik ben ten einde raad. Pony is een tijd geleden met de prascend gestart na 2 A3 weken kreeg hij plots hevige tot af en toe minder hevige diarree.

Met antibiotica gestart omdat dierenarts dacht een infectie. Maar dat was niets. Uiteindelijk bloed getrokken daar kwam ook totaal niets uit.

Volgens de dierenarts kan hij geen diarree hebben door de prascend maar gek genoeg heeft hij dit nog nooit voor gehad kan ik de dosis eventueel verlagen momenteel om te kijken wat dit geeft ?

Hij krijgt momenteel al drie dagen ook psyllium en equi digest.
Ggraag hulp want ik maak me zorgen dit duurt al veel te lang. :(

Hier helaas ervaring mee. Kon niet door prascend komen zei de dierenarts.

Na 2 dagen geen medicijnen was het over :j

Ik heb nog lage dosering geprobeerd maar maakte niets uit.

Nu krijgt hij geen medicatie meer.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:38

Dennis schreef:
Roos lijkt echt wat beter te gaan, scharrelt wat rond. Gister de hele dag gestaan buiten. Op stal wel lekker gelegen. En vanmorgen buiten ook nog niet gelegen. Hooi had ze niet helemaal op dus dat wel even in de gaten houden. Met een berg buut rommel iedere dag moet ze wel blijven eten.

Wat een goed nieuws! Hoe lang blijft ze nog op pijnstilling?

Idifix schreef:
Ik heb vandaag 1/4de gegeven. Hoop echt dat het dat maar is en we van die ellendige diarree af zijn binnenkort. Zijn benen waren droog vanavond maar toen ik hem Ag mesten was het letterlijk nog vliegende ...

Ik hoop het ook voor jullie. Als 1/4e niet helpt voor de diarree zou je ook 1/8e kunnen proberen. Houd je ons op de hoogte?

Kcinarual schreef:
Hoe snel bouwen jullie de dosering eigenlijk op?

Heb je de openingspost al gelezen?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 22:43

simongek schreef:
Idifix schreef:
Sorry dat ik weer kom binnen vallen maar ik ben ten einde raad. Pony is een tijd geleden met de prascend gestart na 2 A3 weken kreeg hij plots hevige tot af en toe minder hevige diarree.

Met antibiotica gestart omdat dierenarts dacht een infectie. Maar dat was niets. Uiteindelijk bloed getrokken daar kwam ook totaal niets uit.

Volgens de dierenarts kan hij geen diarree hebben door de prascend maar gek genoeg heeft hij dit nog nooit voor gehad kan ik de dosis eventueel verlagen momenteel om te kijken wat dit geeft ?

Hij krijgt momenteel al drie dagen ook psyllium en equi digest.
Ggraag hulp want ik maak me zorgen dit duurt al veel te lang. :(

Hier helaas ervaring mee. Kon niet door prascend komen zei de dierenarts.

Na 2 dagen geen medicijnen was het over :j

Ik heb nog lage dosering geprobeerd maar maakte niets uit.

Nu krijgt hij geen medicatie meer.

Ja dat zei mijn Da dus ook !!
@superlotje tuurlijk !

Alvast bedankt

NavestockW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:13

Hallo ben hier nieuw, heb afgelopen veel gelezen over ppid en de medicijnen ed maar kan niet alles goed terugvinden omdat er ZOVEEL INFO op staat! Leeft echt wel hier. Afgelopen dinsdag te horen gekregen dat mijn 26 jarige Welsh cob ppid heeft. Veel over gelezen en denk dat het 1 jaar geleden al begon. Kwam niet van de dikke wintervacht af en kreeg een holle rug. Nu mager en veel drinken/plassen. Daar hij vanuit het verleden al erg gevoelig is voor hoefbevangheid nu dus extra zorgenkindje. Da geeft daarom aan dat het raadzaam is met prascend te starten omdat ik hem moeilijk dik ga krijgen en hij met bijvoeren erg makkelijk hoefbevangen kan worden. Ik heb William al van zijn 2e en hij mag bij ons gewoon oud worden. Ik schrok wel erg van de kosten 1,65 pd . Zeker als je niet gaat weten hoe oud meneer gaat worden. Erg kostbaar in ons gezin. Als je dan nog leest over Pergolide van 0.40 cnt. Als ik het goed begrijp is aan dat nu echt niet meer aan te komen? Verder begrijp ik dat het raadzaam is om meerdere da te bellen wat medicijnen kosten? Ook kwam ik tegen dat je het in Engeland kan bestellen voor 1.01 ofzo. Wie kan mij vertellen hoe ik enigzins betaalbaar mijn maatje oud kan laten worden???

Essie73
Moderator Algemeen

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 11:27

NavestockW, ten eerste...wat naar voor je pony. Ten tweede welkom bij de club BI sponsoren.
Ja helaas is er met geen mogelijkheid meer aan Pergolide te komen.
Ik heb al zitten denken om een petitie te starten. Vind het zo vreselijk dat er zoveel geld verdient word aan onze zieke paarden. Mijn paard zal ik wrs moeten gaan verhuizen naar een stal die betaalbaar is nu ik zoveel kwijt ben aan zijn medicijnen. Baal daar heel erg van, want hij staat op een erg fijne stal.

Hoe mooi zou het zijn als een bekende ruiter mee werkt aan een petitie. Had Bonfire ook niet PPID?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:14

1,65 per dag vind ik veel. Ik betaal 50 cent per dag. Maar ik geef ook maar een halve pil. Vind het het geld dubbel en dwars waard :)

NavestockW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 12:35

1,65 is idd voor een hele pil. Ben al een paar dagen aan het inlezen geweest en in 2012 is men overgegaan naar dure paardenmedicijn. Ben tegen gekomen dat men een facebookacties gestart was bij fabrikant en dat men partij voor de dieren zou aanschrijven en mogelijk media zou opzoeken. Ging er toen met name om dat de kosten schrikbarend omhoog gingen na invoering van dierenmedicijn Prascend en het humane medicijn Pergolide niet meer mocht. Gemist hoe dat is afgelopen. Mijn da geeft aan dat fabrikant de labtesten betaald (high season) en zij onderzoek doen naar ppid en zo mogelijk in de toekomst niet meer voorkomt. Heel fijn natuurlijk en wil daar best een deel aan bijdrage. Maar om deze hoge kosten voor een x aantal jaren te moeten dragen, wetende dat het anders kan, valt me erg zwaar. Zag ook Bonfire voorbij komen, toevallig tegen mijn dierenarts gezegd dat mijn paard niet zo heet en ik geen Ankie ben, maar gewoon Jan met de Pet. Ik weet dat als je met een dier begint je ook hoge kosten moet incalculeren, hem eerdere moeten opereren aan zijn pees, maar dit voelt een beetje als geld uit je zak klopperij en helaas heb ik geen geldboompje in mijn tuin staan!

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 14:35

wendyh schreef:
superlotje schreef:
Ben je gelijk met de halve tablet begonnen of heb je opgebouwd?

De mijne is opvallend knuffeliger geworden door de medicatie, maar was ook wel echt een heks voor soortgenoten.

We zijn meteen met een halve begonnen op aanraden van de dierenarts.
Dit moeten we 4 weken doen en dan overleggen we of ze op deze dosering blijft of dat deze aangepast gaat worden.

Vanochtend overleg gehad met de dierenarts. We gaan nu verder met een hele pil per dag. Hoop dat ze zich hierdoor beter gaat voelen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 17:19

De uitslag is er. Mijn pony heeft 190 pg/ml. Moet nog even in overleg met de arts.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:28

@laipari laat maar weten wat er afgesproken wordt.

Ik bedacht me net heel stom kan een paard zo diarree hebben door gebitsproblemen? De laatste week at hij zijn hooi wat minder maar dacht dat het was door alleen te staan. En er lag wel hooi op de grond maar zoiets morst altijd toch .

Ik heb vandaag 2de keer lagere dosis prascend gegeven ik weet niet of ik hier resultaat van zien en zoja vanaf hoeveel dagen dan ? Iemand een idee hiervan ..
de diarree was trouwens even erg als andere dagen vandaag, heb zijn staart maar volledig ingevlochten het is wat koud om elke dag te wassen.

Afbeelding
Ik tref trouwens ook altijd een soort van vezels onverteerd lijkt wel aan in zijn staart...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:34

Ja Idefix dat kan. Had daar ook last van bij mijn paard.
Probeer eens compact gras. Dat kunnen ze beter eten met slecht gebit. Merk je dan verschil dan weet je waar het aan ligt.
Waarschijnlijk krijgt hij nu te weinig ruwvoer binnen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 18:36

Ik denk dat ik voor mezelf al weet wat ik wil. Maar weet nog niet of dat uitvoerbaar is. En of medicatie dan nodig is.
Wordt vervolgt.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:10

Of medicatie nodig is? Gezien de uitslag lijkt me dat wel duidelijk

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:44

@Navestock: ga je gelijk met een hele tablet beginnen? Dat is heftig voor je paard hoor. Zou met 1/8e of 1/4e starten en kijken wat het doet. Misschien kom je uiteindelijk wel nooit op een hele tablet.

@Idifix: prascend heeft een lage halfwaardetijd, dus je zou binnen een paar dagen wel verschil moeten zien. Ik hoop dat het met ander ruwvoer beter gaat.
Wanneer is het gebit voor het laatst gecontroleerd? Krijgt hij het hooi wel weg?

Wat mysterieus Lailapri. Ben benieuwd wat je gaat doen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 19:56

superlotje schreef:
@Idifix: prascend heeft een lage halfwaardetijd, dus je zou binnen een paar dagen wel verschil moeten zien. Ik hoop dat het met ander ruwvoer beter gaat.
Wanneer is het gebit voor het laatst gecontroleerd? Krijgt hij het hooi wel weg?

Gebitsbehandeling zal toch 2 jaar geleden zijn denk ik..
Probleem is ze gaan donderdag pas op stal.
Volgende week komt de dierenarts voor de griep spuit Enzo ik kan hem dan ook vragen voor gebit te doen maar nog een week dit aankijken lijkt me weer te lang ..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:11

2 jaar geleden is wel lang. En ppiders hebben sneller last van hun gebit.
Je kunt pas na een week of 4 tot 6 concluderen of de medicatie helpt. Soms kan je na een half jaar nog verbeteringen zien. Dus je zult veel meer geduld moeten hebben. Je bouwt wel de medicatie op?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:16

cynthiar schreef:
2 jaar geleden is wel lang. En ppiders hebben sneller last van hun gebit.
Je kunt pas na een week of 4 tot 6 concluderen of de medicatie helpt. Soms kan je na een half jaar nog verbeteringen zien. Dus je zult veel meer geduld moeten hebben. Je bouwt wel de medicatie op?

Nee nee we zijn eind augustus gestart onmiddellijk met een halve moest zo van de dierenarts dusja ik volg ook maar. Iets later is die diarree begonnen dus ik probeer nu wat af te bouwen kijken wat dat geeft ..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 20:59

Ok. Wat voer je nu precies en hoe oud is je paard?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 21:17

Nu volledig op gras plus elke ochtend en avond drie handjes senior voeding (aveve merk). Met daarin een schep equi digest en psyllium. Hij is 21.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:06

Ok van het gras kunnen ze ook diarree krijgen op het moment. Ik begreep dat hij van de week weer op stal gaat? Dan zou ik even afwachten hoe het dan gaat. En of hij genoeg ruwvoer binnen krijgt.
Maar het kan heel goed dat er iets met zijn gebit is en daardoor diarree heeft omdat hij te weinig vezels binnen krijgt. Zijn zijn flanken ingevallen op het moment?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 22:25

Ja, maar ik hem heb hem pas van het gras gehaald 2 weken lang op een schraal stuk met hooi dus heeft toen enkele dagen soms wat geholpen maar tot echte mestballetjes is het nooit gekomen en ook toen was het met ups en downs zonder dat er ook maar enig iets veranderde.

Hij is niet echt vermagerd en heeft geen opgetrokken flanken maar aan zijn flanken en billen is hij idd wel wat ingevallen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-17 23:33

Dan is het denk ik toch een kwestie van te weinig ruwvoer binnen krijgen. Ik zou dan maar eens goed naar zijn gebit laten kijken. Denk dat daar toch het probleem zit.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:33

Ik bel net even naar een tandarts voor info te vragen ik vraag dus ook of die denkt dat dat de oorzaak eventueel zou kunnen zijn krijg ik als antwoord 'oh normaal niet hoor ..' sorry maar :(

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-17 11:39

En gewoon tijdelijk stoppen met de medicatie..... wanneer hij weer in order is dan weet je waardoor het komt.Als hij aan de diarree blijft ligt het niet aan de medicatie.
Paard heeft tot voor kort altijd zonder mediactie gelopen dus eenvoudig uittesten lijkt me.
Kun je altijd weer opnieuw beginnen, schommelingen in de hormoonhuishouding zijn niet goed weet ik maar het is de beste manier om uit te vinden of het aan de pillen ligt...