[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bolleboosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:57

Mijn 31-jarige merrie is 1,5 maand geleden gediagnosticeerd met PPID. Sindsdie krijgt ze Prascend, en merk toch al verschil.
Ik was bang dat ze heel erg zou afvallen omdat ik ze eerst veel en heel rijk voer kreeg en nu veel minder, arm voer krijgt, maar ze is prima op gewicht gebleven! Ze mag zeker wel wat dikker worden, maar voor nu ben ik al heel blij dat ze niet is afgevallen. Rugbespiering komt ook al wat terug.
En verder is ze weer wat opgeleefd, zit ze beter in haar vel, wat heel fijn is om te zien :)

SuperRoos

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 08:18

Dimple, mooi hoor!!

BB, fijn dat je al verbetering merkt!

zuidbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:29

hoi
Bij mijn pony is zojuist cushiong geconstateerd,

normaal waarde (ACTH geloof ik) in bloed is 29 en bij mijn pony is die waarde 380.

Nu moet ze op de medicatie . 1 per dag, maar nu hoorde ik van een kennis dat je niet meten met 1.p dag moet beginnen, i.v..m bijwekringen en de misselijkeheid.
Maar met 0.25 p.d en dan opbouwen de komende 2 weken.
hoe zit dit ? iemand ervaring?

En ze is er ook hoefbevangen bij, dit komt door de cushing.
heeft iemand hier ook ervaring mee?
qua beweiden en voer ? en of het verbeterd? narmate de medicatie langer word gebruikt?

tips zijn welkom,

liefs angela

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:33

Idd niet gelijk met 1 pil beginnen. Meeste mensen adviseren te beginnen met 1/4 tot 1/2 tablet ( voor een paard ) en dat dan voor een dag of 3 a 4. Als er geen bijwerkingen zijn dan kan je verhogen.

HB komt vaak door IR, is dat ook getest ? advies is dan om laag in suikers en zetmeel te voeren. dus geen krachtvoer en hooi lager als 10% in suiker en zetmeel ( en geen wei ).

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:42

Zoals maris zegt idd opbouwen vanaf een 1/4 om bijwerkingen te voorkomen. De ene heeft nl wel last van bijwerkingen, het ander paard niet. Maar om zekerheid te hebben, kan je beter opbouwen. Mijn paard had helaas last van "nare" bijwerkingen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 10:45

Bolleboosje, goed nieuws voor je paard dus! Fijn!

Angela, ik ben bij mijn paard met een 1/2 pil begonnen. Ik ben blij dat ik dat advies heb opgevolgd van hier (en niet zoals DA zei met 1 pil) omdat ik nu totaal geen last van bijwerkingen heb gehad. Ze heeft er rustig aan kunnen wennen. Ze heeft eerst 2 weken een halve gehad om daarna op te hogen naar 3/4 en toen 1 hele.

Hoefbevangen komt vaker voor zoals Maris zegt. Mijn merrie mag een halve dag op het land zonder graasmasker, maar zodra ze hele dagen gaan dan krijgt ze de hele dag een masker op, helaas.
Jij kent je eigen pony het beste om te weten wat wel of niet kan. Bij twijfel.............zo min mogelijk suikers want de kans op HB is gewoon groter.
Wat krijgt hij/zij verder nog te eten op een dag?

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 11:40

Setteli, wat erg, sterkte!

SR wat fijn dat hij zich zo veel beter voelt!

Dimple, "die buik" is al minder geworden! Goed bezig!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:17

gebruiken jullie allemaal een graasmasker ? slijten de tanden daar niet van ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:29

Ik gebruik geen grasmasker, maar die van mij staat ook Max 2 uur per dag op de wei

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:33

Ik las ondertussen al op Bokt dat er aardig wat paarden rond lopen met (schuin) afgesleten tanden door de Greenguard, dus dat gaat hem niet worden in ieder geval.

Douraque, mijn paard loopt nu ook 2 uurtjes op de wei ( en zit dan helemaal vol ). Daarna kan hij in een paddock, maar daar is geen water en geen eten. Dus dat schiet niet zo op. En de andere paarden lopen allemaal 4 uur of nog veel langer buiten. Dus vandaar misschien dan toch een graasmasker.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:39

Hier staan ze 24/7 buiten, maar heel beperkt op het gras.
We zijn net begonnen met af en toe een uurtje.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 15:43

Mijn pony doet nog even met de grasjes die nu in het paddock omhoog komen. Wei moet nog geinjecteerd worden. Daarna met beperkt op het gras. Als het echt niet gaat dan ga ik ook maar is aan een graasmasker denken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:08

Maris schreef:

Zo'n probleem is dat nou ook weer niet - paardentanden blijven doorgroeien dus als je minimaal 1 x per jaard de tandverzorger laat komen, kan hij het weer netjes recht en sluitend vijlen :))

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 16:48

Jannepauli schreef:
Maris schreef:

Zo'n probleem is dat nou ook weer niet - paardentanden blijven doorgroeien dus als je minimaal 1 x per jaard de tandverzorger laat komen, kan hij het weer netjes recht en sluitend vijlen :))

Er zit wel een max aan wat een paardentand kan groeien. Dus pas daar wel mee op!
Het "groeien" is gebaseerd om ca. 20 - 25 jaar gras e.d. eten.
Dus als ze sneller slijten, is de tand ook eerder 'op'.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:02

Maris schreef:

Tanden kunnen afslijten bij een Greenguard, maar dat gebeurd niet altijd. Je hebt ook van die 'korfjes'. Ik heb die van Imperial Riding en die zijn erg fijn (en stevig). Tanden slijten daar niet van af.
http://www.agradi.nl/imperial-riding-graas-muilkorf-small.htm

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:05

Jannepauli schreef:
Maris schreef:

Tanden groeien op een gegeven moment helaas niet meer ! Dus wel een probleem, zeker bij oudere paarden.
edit: oeps Senna21 zei dit ook al.

Dank je wel voor de link Meert. Oeps ze zijn er van IR, HH en Pfiff. welke zou nou het beste zijn ??

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:33

* Breekt even in met jarenlange graaskorfervaring * De allerbeste zijn die van Best Friend (mijn voorkeur gaat dan uit naar de losse korven, dus die zonder halster die je zelf aan je halster vast maakt), daarna die van Imperial Riding. Die van Harry's Horse hebben bij mijn paarden binnen een week een groter gat.
*En breekt weer uit*
Laatst bijgewerkt door KootMiraDrum op 31-03-14 18:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:34

Ik denk dat het wel meevalt hoor, zo erg slijten die tanden ook niet af.
Ik heb graaskorven uit Amerika, die zijn heel wat fijner dan de korven die je hier kunt krijgen.
Die Greenguards vond ik een ramp.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 18:54

JP, heb jij een best friend masker ?
En waarom vind je de amerikaanse korven beter ? schuren ze b.v. minder ?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:02

Ik heb net de greenguard omgedaan. Ze staat nu van 9 tot 13 op het land en ik durf het gewoon niet aan. Morgen de eerste dag met dat ding, ik hoop dat ze het snapt.

Die van IR (dat korfje) heeft ze vorig jaar een hele dag mee staan kijken en deed/durfde er verder niks mee. Zelfs niet drinken.

Tanden afslijten zou wel erg vervelend zijn, dus goed in de gaten houden. Wat een gedoe zo'n paard wat niet teveel mag eten zeg.

Overigens, werd net gebeld met bloeduitslag. Waarde is nu 12,5. Heel netjes dus. Ze mag nog wel verbeteren qua algehele gesteldheid, maar ik verwacht dat dat nog wel gaat komen. Toch?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:06

Apart, hebben ze nu ook al 0,5 waardes in ACTH ? Terwijl ze kunnen meten tot boven de 1000. Of is dit weer gemeten met een andere waarde ?

Dimple zag je dat ze minder goed of gevoelig ging lopen na 4 uurtjes op de wei ?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:12

Ik zie dit op de uitslag staan. Heel nauwkeurig. Verder heb ik er geen ervaring mee moet ik zeggen. ;)

Ze loopt niet gevoelig. Heeft ze eigenlijk nooit gedaan. Vorig jaar verdachten we haar van HB en is de DA geweest die het er ook verdacht veel op vond lijken. We voelden alleen LV een hartslag, heel vreemd.

Ik ben die maandag naar de kliniek gegaan voor controle en daar kwam eruit dat LV haar straalbeen niet in orde was en ze daar kreupel op liep. Of ze dus nu HB is geweest (op de foto's niks van te zien) weet ik dus niet. Ze heeft 2 dagen moeilijk gelopen, stond niet in de typische stand en het leek elke x een ander been te zijn. Heel apart zag het eruit. Ene moment liep ze goed, andere moment weer niet.

Waarom vraag je dat?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:13

Omdat je twijfelt over die 4 uurtjes wei. Of dat kan of niet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:14

Maris schreef:
Tanden groeien op een gegeven moment helaas niet meer ! Dus wel een probleem, zeker bij oudere paarden.
edit: oeps Senna21 zei dit ook al.

Dank je wel voor de link Meert. Oeps ze zijn er van IR, HH en Pfiff. welke zou nou het beste zijn ??

Die van IR. Daarvan is de bodem een stuk steviger.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:17

Dimple schreef:
Ik heb net de greenguard omgedaan. Ze staat nu van 9 tot 13 op het land en ik durf het gewoon niet aan. Morgen de eerste dag met dat ding, ik hoop dat ze het snapt.

Die van IR (dat korfje) heeft ze vorig jaar een hele dag mee staan kijken en deed/durfde er verder niks mee. Zelfs niet drinken.

Tanden afslijten zou wel erg vervelend zijn, dus goed in de gaten houden. Wat een gedoe zo'n paard wat niet teveel mag eten zeg.

Overigens, werd net gebeld met bloeduitslag. Waarde is nu 12,5. Heel netjes dus. Ze mag nog wel verbeteren qua algehele gesteldheid, maar ik verwacht dat dat nog wel gaat komen. Toch?

Zat dat gat in de korf dan wel goed voor de mond? Bij Sen zit dat gat te 'hoog' en daardoor op haar neus. Ik moet dat gat dan ook altijd wat naar beneden uitknippen, anders kan ze niet eten. :P