[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:27

amyz

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:21

Bedankt voor de links! Ben halverwege het eerste topic en wat me opvalt is dat er veel wordt gesproken over plekjes op het hoofd bij diverse eczemers, is dit een vast symptoom? Heb namelijk gauw even wat foto's opgezocht van mn merrie waarop ze er lekker 'punk' bij staat, maar ze heeft geen plekjes/wondjes op haar hoofd, ook toen ik bij haar ben wezen kijken heb ik niets aan haar hoofd gezien.. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:31

amyz schreef:
Bedankt voor de links! Ben halverwege het eerste topic en wat me opvalt is dat er veel wordt gesproken over plekjes op het hoofd bij diverse eczemers, is dit een vast symptoom? Heb namelijk gauw even wat foto's opgezocht van mn merrie waarop ze er lekker 'punk' bij staat, maar ze heeft geen plekjes/wondjes op haar hoofd, ook toen ik bij haar ben wezen kijken heb ik niets aan haar hoofd gezien.. :)

mijn merrie met lichte vorm van eczeem heeft ook geen plekjes op het hoofd en draagt in de zomer ook geen specialekap ofzo gewoon net als de rest met veel vliegen een masker(en dat soms niet eens,want ze doet het vaak af).dus plekjes wel of niet willen niks zeggen.ken ook paarden die aangevreten worden op het hoofd plekken hebben en geen ZE hebben

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:32

mijn pony staat vanaf oktober zonder deken en ik smeer al lang niet meer.staat 24/7 buiten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 13:54

Hier de eczeemdeken al een week of 6 af. Op stal hals bloot, buiten doe ik de hals van de staldeken dicht (die is op stal teruggeslagen).
Had mijn Fries heel lang niet met blote hals gehad, omdat hij bijna 2 jaar midden in de winter een heel stuk uit zijn manenkam had geschuurd.

Maar vond dat zijn toch al zielige manenbosje nog zieliger werd, dus de gok genomen. Manen weer mooi gelijk geknipt (ong. 10 cm.) en nu lijkt het toch wel weer wat. Ga ook zo ongevlochten op concours. Kreeg zelfs opmerkingen dat ze het stoer vonden staan, hoewel zo'n kortgeknipt koppie natuurlijk niet bij een Fries hoort.

Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:33

Ah bedankt! Eigenlijk is het enige dat ze doet het schuren van manen en staart in milde mate namelijk :)

Ik lees ook veel over het beperken van eiwitten en suikers?

Vooralsnog is mijn plan de campagne dus om gewoon aan te kijken hoe ze het hier doet en daarbij suikers etc zo veel mogelijk te beperken.. ik kan dan ook eens rustig kijken naar wondjes op de staartwortel en in haar manen. :)

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:10

Afbeelding dit is blacky zo'n 2 jaar geleden. en de andere is blacky afgelopen lente. de zelfde blacky waar tiwi1969 het over had
Afbeelding
de 1e heeft een blokje want mijn hoofd zag er echt niet uit maar kijk naar blacky's maanop!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 21:22

Vandaag heeft mijn maflinger 9h zonder deken gestaan.
Deze avond tijdens het borstelen toch gemerkt dat ze meer genoot van krabben in de manen en aan de uier, dus deken maar terug opgedaan...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 09:32

Die van mij staat een week bloot en gaat goed.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:31

Gisteren paardlief bloot gezet van 12h tot 17h, ging gepaard met véél stampen, rollen etc etc.
Dus heb de deken om 17h maar terug opgelegd.

Wat een miserie dit jaar zeg!!!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:34

Mi_Amore schreef:
Gisteren paardlief bloot gezet van 12h tot 17h, ging gepaard met véél stampen, rollen etc etc.
Dus heb de deken om 17h maar terug opgelegd.

Wat een miserie dit jaar zeg!!!

ik vind dit echt vreemd om te lezen want mijn pony staat dus vanaf oktober gewoon zonder en zo gaat dat ieder jaar.ik vind dus vreemd dat ik zoveel lees hier die de deken niet af kunnen,hoe kan dit toch?????

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:41

Het ligt er denk ik precies aan waar je paard staat met welke temperatuur en weers omstandig heden, die vn mij kan nu ook wel zonder staan maar gister waren er echt enorm veel vliegjes en muggen en beestjes.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:56

Het ligt idd vooral aan de omgeving. Het is hier heel bosrijk en het barst altijd van de vliegjes en andere insecten. Ik had ze gister ook weer bloot maar toen de zon doorbrak zag ik weer allemaal vliegjes en onrustige paarden. Dus de hele boel maar weer omgedaan. Heb ze vanmorgen met losse halzen en regendekens buiten gezet, dat werkt voor nu ook wel. Het is smorgens wel koud maar in de loop van de dag komt de zon door en stijgt de temperatuur en dan komen ze toch weer te voorschijn. Als het zo doorgaat kunnen we het hele jaar met de exceemdekens aan de gang.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 11:59

@keona: hier was het gisteren droog met een aangename 12°, je zag gewoon de insecten in het rond vliegen...

@aisie: inderdaad: vorig jaar stond mijn paard per 1 november bloot en heeft dus 5 maand zonder deken gestaan. Dit jaar vrees ik ervoor dat die nog wel een maandje extra op zal liggen.

Van zodra mijn merrie op de wei gaat of de inloopstal is net verschoond gaat ze direct liggen rollen om die uier een goede scrub-beurt te geven.

En omdat ze nog jeuk heeft aan de uier durf ik de deken dus niet af te nemen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:04

wat jammer voor jullie. want ik streef altijd naar die 6mnd deken loos voor mijn pony ben zo blij als ze weer lekker kan luchten en rollen en zich vies maken.ik vind ook gek dat er mensen zijn die een exceemer hebben en dieals de exceemdeken afgaat onder de winter dekens in moet(het hee jaar door dekens),lijkt me verschrikkelijk voor die pony/paard

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:34

Dat vind ik ook zoooo jammer, daarom dat ik in de winter mijn haarbal lekker haarbal laat zijn.
Dan maar aangepast rijden (langer in en uitstappen) dan in de winter ook dekens op...

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 12:55

Mijn paard heeft ook nog steeds der eczeemdeken op, en woon half uur stappen van het bos af, paarden staan midden in woonwijk dus minder vliegjes.
Weet ook niet of het nog door de vliegjes komt of uit verveling, of dat ze er een gewoonte van heeft gemaakt.

Iedereen heeft zijn eigen keus met dekens, de ene is echt wedstrijd gericht en wil zo min mogelijk vacht hebben en de andere mee recratief bezig en dan snap ik wel dat je je paard het liefst een half jaartje dekenloos wilt houden.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 14:42

Ik heb ook zoiets van; hij heeft lang genoeg met die deken rondgestapt, laat nu maar genieten van het naakt zijn :D

Maargoed, hij is 2.5, dus dan kan het makkelijk... ik kijk wel met weemoed terug naar toen de deken vies werd en niet mijn pony :') wat een baggerbeest...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:11

Mi_Amore schreef:
Dat vind ik ook zoooo jammer, daarom dat ik in de winter mijn haarbal lekker haarbal laat zijn.
Dan maar aangepast rijden (langer in en uitstappen) dan in de winter ook dekens op...

Een sportpaard met een pak haar is niet ideaal. Daarom staat die van mij onder een dikke winterdeken. Daaronder blijft hij glad genoeg om niet te hoeven scheren. Een paard wat 6x per week moet werken is niet gebaat bij een dikke vacht.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 16:13

nadita schreef:
Mi_Amore schreef:

Een sportpaard met een pak haar is niet ideaal. Daarom staat die van mij onder een dikke winterdeken. Daaronder blijft hij glad genoeg om niet te hoeven scheren. Een paard wat 6x per week moet werken is niet gebaat bij een dikke vacht.

En daarbij zal een paard nooit denken 'rot deken'...

Enige wie er last van heeft is je eigen geweten. Hier heeft paard nog altijd een regendeken op.. Hoor haar niet klagen ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 17:34

keona schreef:
wat jammer voor jullie. want ik streef altijd naar die 6mnd deken loos voor mijn pony ben zo blij als ze weer lekker kan luchten en rollen en zich vies maken.ik vind ook gek dat er mensen zijn die een exceemer hebben en dieals de exceemdeken afgaat onder de winter dekens in moet(het hee jaar door dekens),lijkt me verschrikkelijk voor die pony/paard

Senna heeft het jaar rond een deken op, heeft ze echt geen problemen mee hoor. Zeker niet als het regent, dan staat ze lekker 'droog'. Eczeemhals heeft ze nu een weekje niet meer op, maar wel een winterdeken (200gr).

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:10

Mijn sportpaard gaat toch écht in haar nakie in de winter hoor :j

Maar dat is ieder zijn keuze uiteraard.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:28

Ik betrapte bradje er vandaag op dat hij aan een hooibaal begon te schuren en hij vind het ook erg lekker als je hem in zijn manen of staart borstelt.. staat ook direct aan de bosrand trouwens.
Ik zat te twijfelen om nu al een deken te bestellen of begin volgend jaar maar ik vrees voor nu alleen ik zit met de maat omdat hij nog groeit natuurlijk.

Overigens weet iemand iets van de pavo summerfit koeken, ik zag ze liggen en ik zoek iets lekkers voor hem maar is dit goed qua hoeveelheid suikers etc?
Zit er wel in las ik op de verpakking.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:33

hebben veel paarden jeuk bij, die summerfits!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-12 20:37

Summerfit zijn idd helaas jeukbommen!