Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 14:26

De behandeling voor paarden met een maagzweer op onbeperkt hooi is 4mg/kg paard en voor paarden die beperkt hooi hebben en dus enkele uren voor de omeprazole zonder hooi staan is het 1mg/kg paard. De ernst van de maagzweren heeft geen effect op het bepalen van de dosering, hoogstens op hoe lang je moet behandelen.

http://www.thehorse.com/articles/38537/ ... 12-19-2016

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 22:39

Paar dagen geleden uitgevonden hoe mijn paard wel de korrels wil eten, las op de website van Abler dat corn-syrup goed ontvangen wordt.
Internet afgespeurd en winkels afgebeld en uiteindelijk 1, ja 1 toko gevonden die dit verkocht. Nu neem ik een half kilo pavo sportfit muslie met veel cornsyrup eroverheen (is wel even een suikerbom..helaas) dat gooi ik in zijn bak en daar doe ik dan nog een flinke hand lucerne doorheen mengen en dan eet meneer het wel op.
Hij heeft nu 6 dagen de abprazole gehad en ik begin een beetje het idee te krijgen dat hij nu wat gretiger wordt op zijn eten en wat minder zuur is qua gedrag.
Zijn kuil krijgt hij in slowfeeders maar deze zijn iedere voerbeurt nog niet leeg...hoewel dit ook heel goed kan omdat hij gewoon vol zit aangezien hij totaal 20-25 kilo per 24 uur aangeboden krijgt.
Ben benieuwd hoe snel hij opknapt, als hij opknapt..en weer een mooie glanzende vacht en spekjes terug krijgt. :)

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 11:41

Wel veel suiker inderdaad! Misschien dat je het langzaam kan afbouwen totdat ie het wel eet?

Ik heb eergister een bestelling gedaan bij Abler en ik krijg het morgen al binnen! :oo Ik heb gewoon de gratis verzendoptie gedaan.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 19:35

Hebben jullie dit filmpje gezien over diagnose van maagzweren door te drukken op acupunctuur 'pressure points'? Ervaring mee? Hij zegt ook dat paarden met langdurige maagproblemen last kunnen hebben van het hele ruggebied achter het zadel. Ik heb een stresskip merrie die binnenvetter is, relatief veel met de staart zwiept en soms onverklaarbare pijn lijkt te hebben. We hebben haar ooit wel eens voor maagerosie behandeld (zonder scopie) maar daar kwam niet veel uit. Nu twijfel ik toch. Voerregime is goed, weinig suiker, pulp en genoeg ruwvoer.

Link naar filmpje: https://youtu.be/Fr05hMmLCY4

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 21:17

Heb het filmpje gezien en komt gedeeltelijk overeen bij mij.

Ik baal enorm dinsdag bij cp horseproducts besteld en ze heeft het diezelfde dag verstuurd maar heb nog steeds niks binnen. Hopelijk komt het morgen binnen... Heb haar wel al gemaild en ze zou gelijk der track and trace checken, maar daarna helaas nog niks gehoord. Hoop echt wel dat het morgen binnenkomt want zaterdag ben ik niet op stal dus dan kan ik pas zondag beginnen.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 09:58

ryukapple schreef:
Heb het filmpje gezien en komt gedeeltelijk overeen bij mij.

Ik baal enorm dinsdag bij cp horseproducts besteld en ze heeft het diezelfde dag verstuurd maar heb nog steeds niks binnen. Hopelijk komt het morgen binnen... Heb haar wel al gemaild en ze zou gelijk der track and trace checken, maar daarna helaas nog niks gehoord. Hoop echt wel dat het morgen binnenkomt want zaterdag ben ik niet op stal dus dan kan ik pas zondag beginnen.

Had je het nog beter bij Abler kunnen bestellen.. Had je het net zo snel gehad deze keer

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:10

Ja klopt alleen geen creditcard in de buurt dus dat schiet ook niet op

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 10:13

Oh ja dan schiet je inderdaad niet zoveel op.. Ik hoop dat je het snel hebt!

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 11:30

Ja hoop het ook het verveelenste vind ik dat nadat ze gisteren om 4 uur zei ik ga de track and trace bekijken en dan laat ik het je weten ze niks meer heeft laten weten en nu ook niet meer reageert. Kan best dat ze het druk heeft maar laat in ieder geval iets weten.... Heb dan nog wel niet betaald ( nog geen factuur ontvangen dus kan ook niet) maar toch is heel vervelend om niet te weten waar je aan toe bent.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:34

ryukapple schreef:
Dat is idd lastig. Ik heb zelf geen voorkeur voor een maagscopie. Naast de stres van de rit en het onderzoek en daarnaast het vasten wil ik mijn paard niet aandoen. Het is ook geen waterdicht onderzoek. Voor de dosis maakt het zover niet uit? Twee mensen die ik ken die hiervoor naar bodegraven zijn geweest hadden maagzweren van verschillende gradaties en de dosis waren voor beide hetzelfde. Daarnaast is de kans op bijwerkingen van een week medicijnen bijna nul terwijl een maagscopie toch wat lichte schade kan geven. Dus daarom behandel ik haar liever.

goed argument, daar kan ik wat mee, kan iemand me de link van abler sturen (via pb?) dan ga ik bestellen. hoeveel dosis is het beste om mee te beginnen? en hoeveel weken?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:48

Zidore, op abler.com staan de verschillende producten en via de calculator kun je uitrekenen hoeveel jouw paard nodig heeft, gaat op lichaamsgewicht.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 12:53

ik ga het bekijken dankje

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 00:08

Heb mijn zakjes vandaag binnen gekregen gelukkig. Pony eet het samen met der vitamine brok en suplement goed op. Het suplement helpt hier wel erg bij. Is heel sterk van smaak en overheerst volgens mij alles :+

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 22:26

MightyJoe schreef:
Wel veel suiker inderdaad! Misschien dat je het langzaam kan afbouwen totdat ie het wel eet?

Ik heb eergister een bestelling gedaan bij Abler en ik krijg het morgen al binnen! :oo Ik heb gewoon de gratis verzendoptie gedaan.

Vandaag minder corn syrop erdoor gedaan en gelijk weer uitspugen...het is denk niet anders.
Hoop en ga er vanuit dat het geen drama is om het zo te doen voor 28 dagen, hij gaat dan terug naar 14 dagen halve dosis dus ook half siroop en dan 14 dagen naar 1 zakje dan hoef ik er helemaal niet meer zoveel doorheen te doen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:38

Ik kom hier even binnenvallen. Aankomende woensdag moet ik met mijn pony op de kliniek zijn voor een maagscopie, vermoeden is een maagzweer.

Nu las ik hier iets over kieskeurig eten en sinds kort blieft ze haar standaard voer niet meer. Daarnaast krimpt ze ineen als je druk geeft op de buik, aansingelen daarentegen geen probleem. Rijden doen we niet, want ze toont dan echt pijn als je met je been druk geeft. Longeren niks aan de hand. Ze oogt verder wel gezond en haar humeur is prima, maar ik vertrouwde het toch niet dus heb een afspraak gemaakt. Ben benieuwd, hoop natuurlijk van niet.. -O-

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:46

Die omreken tool op de abler site is niet heel nauwkeurig.
Ik heb met bulk zakken gewerkt en het elke keer gewogen.

Gister de laatste dag gevoerd, 4 weken volledige dosis en vervolgens in 4 weken afgebouwd.
Ze eet, sinds jaren, weer echt goed! Ze stond op onbeperkt hooi en at altijd heel verspreid over de dag in kleine beetjes, maar eet nu gewoon continu door, alsof ze door het geen pijn ervaren ook geen verzadiging meer kent? Laatst de netten gewogen en ze at ruim 25kg kuil op een dag.
Nu had ze wel wat extra nodig, maar ze moet ook niet te dik worden dus nu krijgt ze 3x pd een net van 7 kg.
Herkennen jullie dit?

Ik zie haar niet meer zo overdreven veel gapen na het rijden maar wel bij het opzadelen, als ik met het zadel aan kom begint ze al :?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:48

Ghostattack schreef:
Ik kom hier even binnenvallen. Aankomende woensdag moet ik met mijn pony op de kliniek zijn voor een maagscopie, vermoeden is een maagzweer.

Nu las ik hier iets over kieskeurig eten en sinds kort blieft ze haar standaard voer niet meer. Daarnaast krimpt ze ineen als je druk geeft op de buik, aansingelen daarentegen geen probleem. Rijden doen we niet, want ze toont dan echt pijn als je met je been druk geeft. Longeren niks aan de hand. Ze oogt verder wel gezond en haar humeur is prima, maar ik vertrouwde het toch niet dus heb een afspraak gemaakt. Ben benieuwd, hoop natuurlijk van niet.. -O-

Krachtvoer laten staan komt inderdaad vaker voor. Nu heb ik toevallig je filmpje ook gezien(voel me een stalker :') ) en reageerde ze wel bijzonder ja. Ik hoop dat er iets duidelijks voor je uit komt.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-17 13:59

Ja, dat filmpje had ik dus doorgestuurd naar de dierenarts voor advies! Ik wilde sowieso al een afspraak maken voor onderzoek, maar heb toch nog even om advies gevraagd. Ze raden aan om voor de zekerheid een maagscopie te doen, dus gelijk een afspraak gemaakt voor woensdag.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 09:40

Heeft iemand in de buurt van Rotterdam een aantal zakjes abprozole "over"
Ik heb mijn bestelling niet binnen gehad en volgen de T&T van postnl is hij afgeleverd... :(
Graag in de buurt zodat ik af kan halen.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 16:20

Ik heb nog wel liggen, woon in Overschie. Ben alleen pas morgenavond thuis.

Versace2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 12:40

Weidebloem schreef:
Ik heb nog wel liggen, woon in Overschie. Ben alleen pas morgenavond thuis.

hi, ik heb net een grote bestelling gedaan maar kom te kort voor een paard dagen. Heb je nog? En welke?

De kuur bleek achteraf te kort te zijn. 14 dagen volledig en 14 dagen afbouwen.
Daarbij ook nog het probleem dat paard in training staat om in gereden te worden. Dus maagzweer is weer terug.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 14:34

Misschien zijn ze net zo vlot als bij mij. Afgelopen maandag besteld en donderdag al in huis!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 18:37

Je kunt bij Abler ook zonder creditcard gewoon via de bank betalen. Heb ik laatst ook gedaan. Had het binnen 10 dagen in huis

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:38

Hoi!
Helaas kom ik me hier ook melden. Paard begon in november meer moeite te krijgen onder het zadel, werd beetje bij beetje nijdiger en zodoende dacht ik dat het aan haar rug lag. Helemaal binnenstebuiten gekeerd maar de rug was prima.
Buik is een ander verhaal, boos bij aansingelen, aandrijven met been is helemaal not done, opgetrokken buik, aanraken is ook niet fijn.. Op de vorige stal was het voerbeleid érg slecht, en ik denk ook dat het daar al begonnen is. Huidige stal heeft ze altijd beschikking tot (goed) ruwvoer en hier is het dan ook aan het licht gekomen.

Nu is mijn idee om haar abprazole te geven, en dan 3 zakjes per dag voor een maand. Heeft iemand hier ervaring mee met dezelfde symptomen als mijn paard? Binnen welke tijd zou je verschil moeten gaan zien? En hoe gaat het afbouwen daarna? :)

Heb de laatste pagina's van het topic doorgelezen, maar écht antwoord op deze vragen ben ik niet tegengekomen en het hele topic doorspitten is wel een karweitje.. :=
Laatst bijgewerkt door Marieke1495 op 23-03-17 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:44

Mijn paard heeft dezelfde symptomen. Bij hem gaat het nooit helemaal weg. Voornamelijk boos met aansingelen en aanrakingen/poetsen onder zijn buik blijft bij hem ondanks behandeling. Wel is er verschil te merken binnen 3 dagen :)

Hoe zwaar is je paard? Op de abler website staat precies hoeveel zakjes je moet geven. 4 zakjes is volgens mij echt voor grote, zware paarden.

Ik doe het als volgt bij mijn paard van 550 kg)
28 dagen 3 zakjes
10 dagen 2
10 dagen 1

Ik werk dan met de bulkverpakkingen dus ik werk met schepjes.