[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 11:06

Fangio had idd gelezen dat jouw ervaring niet echt positief is.

En duidelijk jouw verhaal over de Cortico's mijn paard(arabier) wordt ook snel dik met harde manenkam dus vandaar beperkt op het gras en geef ook Gluco balance dat helpt hem wel.
Oke weer even iets om over na de denken de fexineb

Dank voor je info.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 15:59

Ook mijn paard is gevoelig op de luchtwegen. Longspoeling gedaan en slijm na laten kijken: belachelijk veel mastcellen, dus ws allergie. Ondertussen puffen met baby haler flexotide en lomudal. Stalbaas wil alleen niet van stro af (iets met afvoer vlas/krullen én vooral flinke eigenwijsheid stalbaas), da geeft aan dat dat dweilen met de kraan open is. Jullie tips om stalbaas toch te bewegen van het stro af te gaan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 17:05

Mijn NF is hb geweest en heeft een lange equisolon kuur gehad. geen problemen. Staat 24.7 buiten en ze
staan een uurtje op gras hier.

Het schijnt wel belangrijk te zijn om het voor 9uur 's ochtends te geven.

We hebben nu net een 10dgs kuur met flexineb gedaan en ook cortico's, maar ik ben wel in de fase; maakt niet meer uit, dus proberen maar weer.

Was ook in combi met balsamic air en die krijgt hij nu nog 2x daags direct in de mond en lijkt voor nu goed te helpen.

@Embe, dan een andere stal. Zo een stalbaas heb je echt niks aan. Het gaat om de gezondheid van je paard en als iemand stallen verhuurt, maar daar niks om geeft, houdt het echt op.
Of je moet daar zelf iets kunnen aanpassen? Ik kon op onze 2 laatste pensionstallen de paarden 24/7 buiten houden en alles zelf regelen, dus vulde mn eigen hooinetten etc etc.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 21:33

Idd. Stalbedekking is zo iets essentieels! Als daar niet over gesproken kan worden kan je beter echt snel wegwezen.

Mijn vriendje staat sinds vanmorgen in Utrecht.
2 weken behandelen met de damp box en medicatie.
Vanmorgen scopie laten doen en mocht zelf gelukkig mee kijken.
Veel slijm zoals verwacht. Verder gelukkig geen afwijkingen gevonden ook niet daarna op de foto’s van borst/longen die gemaakt zijn.
Dus puur allergie/overgevoeligheid.
Nu tijd om zelf een flexineb aan te gaan schaffen voor als meneer weer naar huis komt.
Hij snapt er zelf helemaal niks van. Flink over de zeik toen ik wegging. Hoorde hem bij de uitgang nog gillen. M’n hart brak...

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 22:13

Is de scopie uitgevoerd voor of na beweging? Bij mijn pony was er voor beweging niks te zien, maar na een paar rondjes draf en galop (en hoesten) werd in de scopie duidelijk dat er wel degelijk heel veel slijm zat.
Ik heb ook langere tijd cortico's gegeven en dat zou ik zo weer doen. Dat is het enige wat echt gewerkt heeft en de doorbraak gegeven heeft.
Daarnaast nog eens heel kritisch naar je huisvesting kijken of daar nog iets te verbeteren valt. Bodembedekking is er zo een inderdaad. Sterkte ermee!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 12:05

LinSa schreef:
Is de scopie uitgevoerd voor of na beweging? Bij mijn pony was er voor beweging niks te zien, maar na een paar rondjes draf en galop (en hoesten) werd in de scopie duidelijk dat er wel degelijk heel veel slijm zat.
Ik heb ook langere tijd cortico's gegeven en dat zou ik zo weer doen. Dat is het enige wat echt gewerkt heeft en de doorbraak gegeven heeft.
Daarnaast nog eens heel kritisch naar je huisvesting kijken of daar nog iets te verbeteren valt. Bodembedekking is er zo een inderdaad. Sterkte ermee!

Voor Beweging. Hij komt op het moment amper vooruit namelijk. Hij is zo benauwd dat stappen na 10 meter al een opgave word. Dus denk dat scopen na bewegen echt nog heftiger zou zijn.

Ja “helaas” voldoe ik al aan alle juiste voorwaarden. 24/7 buiten in een groep met hooi. Al is dat laatste mogelijk een trigger. Dus er word gekeken om over te stappen naar een voor droog variant (al ben ik daar eigenlijk tegen. Maar gelukkig hebben we heel goed voor droog op stal)

Ben heel benieuwd hoe hij zn eerste sessie in de damp box ervaart vandaag. Mag er straks weer heen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 14:07

fluffyfox schreef:
LinSa schreef:

Voor Beweging. Hij komt op het moment amper vooruit namelijk. Hij is zo benauwd dat stappen na 10 meter al een opgave word. Dus denk dat scopen na bewegen echt nog heftiger zou zijn.

Ja “helaas” voldoe ik al aan alle juiste voorwaarden. 24/7 buiten in een groep met hooi. Al is dat laatste mogelijk een trigger. Dus er word gekeken om over te stappen naar een voor droog variant (al ben ik daar eigenlijk tegen. Maar gelukkig hebben we heel goed voor droog op stal)

Ben heel benieuwd hoe hij zn eerste sessie in de damp box ervaart vandaag. Mag er straks weer heen

Je kan ook nog voor een longfunctie onderzoek gaan.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:42

superpony schreef:

Kan je daar iets meer over vertellen superpony?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 18:59

Poeh, dan mag ik van geluk spreken. Nog maar in beginfase hier maar wel flinke allergie. Heb inmiddels andere stal gevonden maar is geen gemakkelijke opgave. Alles staat vol, deze stal staat te koop dus tijdelijke oplossing. Maar wel houtmot en goede kwaliteit voordroog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 02:38

Lootje1991 schreef:
superpony schreef:

Kan je daar iets meer over vertellen superpony?

Ik durf niet het zelf niet helemaal uit te leggen als ik wat verkeerd zeg, dus de link;

https://paardenkliniekgarijp.nl/longfunctie/

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:01

Jammer dat er niet beschreven word wat ze dan precies doen(hoe)
Eventueel zal Utrecht hier ook nog naar kijken. Maar eerst zien hem schoon te krijgen. Zou is toch geen goede graadmeter lijkt mij.

Ik ga zo de flexineb maar eens uitzoeken. Mijn God wat een geld zeg.
Iemand nog tips hiervoor?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:26

Als ik het over kon doen zou ik eerst een flexineb willen huren, voor ik zou gaan kopen. Ik weet niet of dat kan. Maar geloof dat er wel plekken zijn. Mijn merrie accepteert hem niet goed (en m'n shet ook niet echt) en uitproberen had mij veel geld bespaard. Ik begrijp uit verhalen dat mijne uitzonderingen zijn maar toch.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:40

Tancreda4 schreef:
Als ik het over kon doen zou ik eerst een flexineb willen huren, voor ik zou gaan kopen. Ik weet niet of dat kan. Maar geloof dat er wel plekken zijn. Mijn merrie accepteert hem niet goed (en m'n shet ook niet echt) en uitproberen had mij veel geld bespaard. Ik begrijp uit verhalen dat mijne uitzonderingen zijn maar toch.

Als het goed is heeft Utrecht er ook 1 dus die wil ik eigenlijk graag proberen komende week voor de zekerheid had ik al bedacht.
Maar verwacht er geen gedoe mee opzich (en eigenlijk moet hij het gaan accepteren ben ik bang gezien de klachten en Ernst)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 08:57

Oh fijn dat je er een kan proberen idd. Mijne ademde door de stress niet voldoende diep en heeft het ook niet super veel zin waarschijnlijk... Ik heb hem nog wel liggen als ze slechter wordt zodat we een nieuwe poging kunnen doen. Misschien wordt ze over de jaren wat ouder en wijzer (en dover :=)

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:04

Tancreda4 schreef:
Oh fijn dat je er een kan proberen idd. Mijne ademde door de stress niet voldoende diep en heeft het ook niet super veel zin waarschijnlijk... Ik heb hem nog wel liggen als ze slechter wordt zodat we een nieuwe poging kunnen doen. Misschien wordt ze over de jaren wat ouder en wijzer (en dover :=)

Ja vind jij het veel herrie maken?
Misschien moet ik eens een filmpje opzoeken eerst ook haha

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:37

O mijn Flexineb maakt helemaal geen herrie!

Hij is ook te huren bij Flexineb zelf, staat wel info over op hun site.
Hoe deed ze het in de dampbox?

@ superpony jammer dat er inderdaad niet wordt uitgelegd hoe ze z’n test doen, ik ga eens googlen misschien vind ik het dan :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 10:51

fluffyfox schreef:

Met die juiste voorwaarden valt het nogal mee (of tegen...)
Buiten wil nog niet zeggen dat je paard in een stofarme omgeving staat, zeker in een droge zomer. Stof is overal nu.
Hooi kan heel zeker een trigger zijn. Als er voordroog ter beschikking is zou ik dat als eerste stap doen.
Wij hebben een merrie die hoest van zogauw ze ook maar iets van hooi krijgt. Voer ik voordroog is dat meteen opgelost. Dit jaar was onze voordroog niet te onderscheiden van hooi, maar toch hoest ze dan niet.
Ik denk dat je vooral moet werken op de oorzaak ipv te sleutelen aan de gevolgen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 11:06

Ik hoor de flexineb zelf echt nooit! Het enige wat ik hoor is de ademhaling, want dat klinkt natuurlijk wel wat in zo'n "emmertje".
Er is trouwens een dierenarts in onze regio die er een heeft en ermee langs komt. Dat heeft een stalgenoot (ik sta op Wennekers) eens gedaan. Weet alleen even niet meer wie die DA was, kan ik wel navragen evt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:23

Ja, had het even snel opgezocht. Er is vast meer over te vinden. Heb er ooit ene filmpje van gezien. Maar zoals je kan zien in de link is het gewoon een kliniek en niet een vage therapeut.

ElCid heeft ervaring met die kliniek.

Een flexineb is ene hele goede investering. Wij hebben hem voor ons vorige paard gehuurd gehad en nu voor 2. Nooit problemen dat paarden het niet accepteren. Ze zullen gras eten leuker vinden............

De flexineb maakt geen geluid. De eerste keer moet je de onderkant open houden zodat ze even goed kunnen ademen en daarna pas dicht. Ik heb dat niet gedaan, maar kan helpen bij wennen. Het kan helpen dat iemand anders het even doet.

Als je de flexineb een tijdje gebruikt en verkoopt, maak je in verhouding weinig verlies. Ze zijn waardevast en het huren kan je er dan vanaf trekken. Dan kom je aardig netjes uit.

Wij hebben zelf een vernevelaar op snoer en die is meer voor het losmaken. Het kamertje raakt niet leeg, dus de medicatie zou dan minder goed opgenomen worden. Wij doen daar alleen zoutoplossing in en geen medicatie. Heel soms een tijd balsamic air.
Ons apparaat maakt echt veel herrie. En je moet dus op 1 plaats blijven staan. Als je paard dat apparaat niks vindt heb je ene probleem.
Maar heb daarvoor met een humaan ding op batterij zelf iets gemaakt en is ook een optie om te proberen. Dan moet je goede de specificaties met de flexineb vergelijken.

Er zijn er wel een aantal die hem hebben en verhuren. Maar goed, dan moet ie wel beschikbaar zijn.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:45

fluffyfox schreef:
Tancreda4 schreef:

Ja vind jij het veel herrie maken?
Misschien moet ik eens een filmpje opzoeken eerst ook haha

Nee hoor helemaal gee herrie. Een heel zacht pfftje. Maar mijn merrie is echt een tut, die hoort en voelt alles. Drinken als cola met prik/koolzuur daar wordt ze ook kriegel van }:0

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:05

Hier een hele slechte foto, maar vonmd het tafereel zo grappig, dus snel snel gemaakt.

Mijn man staat even terug de ruin te vernevelen met toen nog ons eigen apparaat, die dus echt veel lawaai maakt.
Mn andere ruin staat er altijd tussen of bovenop. De merrie in het roze hebbenw e sinds 2018, maar staat pas sinds Okt 2018 bij ons en bij de rest.
Die heeft wel wat karakter en vindt sneller dingen eng etc.

Haar moeder staat er niet op en wordt ook verneveld af en toe. Die is helemaal gevoelig. Het omdoen vinden ze soms ook niet leuk, maar is een paar seconde.

Afbeelding

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 19:54

Baasje doet het zo braaf allemaal.
De dampbox gaat dus prima en op stal heeft hij zich neer gelegd bij z’n huidige lot gelukkig.
Als ik bij hem ben tutten we een beetje. (Gelukkig heeft hij mega lange manen haha dus genoeg te doen)
En ze zijn hier echt heel lief met de paarden. Dat is wel een opluchting. De rust bedoel ik. Geen geschreeuw ofzo.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:08

De mijne heeft een problemen met de flexineb, enige wat ie niet leuk vond was die equihaler omdat je die echt in zn neus moet stoppen. De flexineb stak hij superenthousiast z'n hoofd in om vervolgens teleurgesteld te zijn dat er geen eten in zat :') (hij kent eten uit zo'n voeremmer rond zn hoofd) Ik heb ook eerst gehuurd van mn kliniek en daarna pas zelf gekocht.

Ik weet niet meer wie er problemen had met stalbaas omtrent stro: ik heb hetzelfde probleem, ik kan vlas en houtkrullen eigenlijk niet afvoeren. Ik heb nu equibedding. Dat zijn ontstofte, bacterie en schimmelvrije strokorrels die je met wat water uit elkaar laat vallen tot eigenlijk de consistentie van gehakseld stro. Dit kan ik wel gewoon kwijt bij mn huidige mestmannetje.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 20:39

fluffyfox schreef:
Baasje doet het zo braaf allemaal.
De dampbox gaat dus prima en op stal heeft hij zich neer gelegd bij z’n huidige lot gelukkig.
Als ik bij hem ben tutten we een beetje. (Gelukkig heeft hij mega lange manen haha dus genoeg te doen)
En ze zijn hier echt heel lief met de paarden. Dat is wel een opluchting. De rust bedoel ik. Geen geschreeuw ofzo.

Fijn dat het goed gaat. Het achterlaten is alrijd verschrikkelijk, mijn merrie was rustig maar dje was intern wel aan het stressen. Ze is toen veel afgevallen helaas. Maar wat je zegt, super lief voor de paarden. Mijne heeft er bijna 3 weken gestaan.

Ik duim hard dat het afdoende voor jullie werkt!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:52

Er staat een flexineb op marktplaats zag ik, voor de geinteresseerden (ken diegene zelf niet)