Ondanks dat ik nog geen duidelijkeheid heb zegt mijn gevoel wel dat mijn bijna 18 jarige fjord IR is.
De laatste 2 zomers kampen we al met problemen en bij bloedonderzoeken bleek het in de lever te zitten en hebben we succesvol tegen leverbot behandelt. Waarschijnlijk het jaar daarvoor ook al problemen.
Afgelopen winter is het echt super gegaan omdat ik vorig jaar ben verhuisd naar een andere stal.
Paard is super mooi afgevallen, kreeg van iedereen complimenten en ik was zelf ook heel blij omdat hij zijn werklust echt terug had gewoon een blij paard.
Nu sinds 2 weken weer twijfel. Klachten zijn : vet op de billen, weer veel loomheid, gevoelig op de voeten en toch ook weer afwijkende kleur slijmvliezen (gelig).
Buiten de slijmvliezen om reden om ook te denken aan IR, PPID, EMS. Nu sluit ik Die Hard leverbotten ook niet uit. Omdat al die jaren de klachten rond deze tijd begonnen en de klachten ook daar nu weer precies in passen.
Afgelopen winter voer al drastisch aangepast, geen kuil meer en geen brok of muesli.
Hij krijgt nu pavo C4L waar hij vorig jaar zo enorm van opknapte incl een supplement Remission uit de VS. Soms aangevuld met wat zeewier en een handje of 2 lucerne (hartog). Op de wei doen we strookbegrazing en draagt hij een greenguard.
Hij krijgt elke dag beweging, loopt zeker 4x voor de wagen waarbij ik tussen de 8 en 10 km per dag rijd en opbouwende was omdat we in sept een weekend drenthe hebben en om hem slank te houden

Het ging zo goed maar nu sinds 1,5 week twijfel ik. Hij heeft gewoon geen energie en staat soms als een half dood vogeltje op de poetsplaats. Heeft veel tijd nodig om warm te worden bij arbeid en vandaag ging het gewoon niet ondanks dat hij wel gewoon wil. Normaal draaf ik de 8km bijna geheel maar nu heb ik meer als de helft moeten stappen.
Daarom heb ik bij thuiskomst de DA gebeld en deze komt maandag.
Dan wil ik gewoon weer een bloedonderzoek en eens een goed gesprek want de laatste 4 jaar heb ik alleen maar 3 maanden in de winter kunnen rijden en zit ik 8 maanden met een ziek paard of herstellend paard. Maar ondertussen komen ook al de vragen .
Wat als het IR is...is mij paard dan de rest van zijn leven veroordeelt tot onze winterpaddock van 15 bij 15? Nooit meer op de wei met zijn maatje? Krijg ik het juiste hooi...ik ben nl afhankelijk van pension.
Paard is 18 en ik heb er al eentje (van 25 die overigens als een speer gaat) noodgedwongen met pensioen omdat ikzelf niet meer kan rijden.