[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:25

Ik kom mij helaas toevoegen in de groep.
Ondanks dat ik nog geen duidelijkeheid heb zegt mijn gevoel wel dat mijn bijna 18 jarige fjord IR is.

De laatste 2 zomers kampen we al met problemen en bij bloedonderzoeken bleek het in de lever te zitten en hebben we succesvol tegen leverbot behandelt. Waarschijnlijk het jaar daarvoor ook al problemen.
Afgelopen winter is het echt super gegaan omdat ik vorig jaar ben verhuisd naar een andere stal.
Paard is super mooi afgevallen, kreeg van iedereen complimenten en ik was zelf ook heel blij omdat hij zijn werklust echt terug had gewoon een blij paard.

Nu sinds 2 weken weer twijfel. Klachten zijn : vet op de billen, weer veel loomheid, gevoelig op de voeten en toch ook weer afwijkende kleur slijmvliezen (gelig).
Buiten de slijmvliezen om reden om ook te denken aan IR, PPID, EMS. Nu sluit ik Die Hard leverbotten ook niet uit. Omdat al die jaren de klachten rond deze tijd begonnen en de klachten ook daar nu weer precies in passen.

Afgelopen winter voer al drastisch aangepast, geen kuil meer en geen brok of muesli.
Hij krijgt nu pavo C4L waar hij vorig jaar zo enorm van opknapte incl een supplement Remission uit de VS. Soms aangevuld met wat zeewier en een handje of 2 lucerne (hartog). Op de wei doen we strookbegrazing en draagt hij een greenguard.
Hij krijgt elke dag beweging, loopt zeker 4x voor de wagen waarbij ik tussen de 8 en 10 km per dag rijd en opbouwende was omdat we in sept een weekend drenthe hebben en om hem slank te houden :P .Ik draaf wel hele lange stukken en probeer galop te pakken waar kan. Hij was gewoon lekker fit en was bezig de ritten langer te maken.

Het ging zo goed maar nu sinds 1,5 week twijfel ik. Hij heeft gewoon geen energie en staat soms als een half dood vogeltje op de poetsplaats. Heeft veel tijd nodig om warm te worden bij arbeid en vandaag ging het gewoon niet ondanks dat hij wel gewoon wil. Normaal draaf ik de 8km bijna geheel maar nu heb ik meer als de helft moeten stappen.

Daarom heb ik bij thuiskomst de DA gebeld en deze komt maandag.
Dan wil ik gewoon weer een bloedonderzoek en eens een goed gesprek want de laatste 4 jaar heb ik alleen maar 3 maanden in de winter kunnen rijden en zit ik 8 maanden met een ziek paard of herstellend paard. Maar ondertussen komen ook al de vragen .
Wat als het IR is...is mij paard dan de rest van zijn leven veroordeelt tot onze winterpaddock van 15 bij 15? Nooit meer op de wei met zijn maatje? Krijg ik het juiste hooi...ik ben nl afhankelijk van pension.

Paard is 18 en ik heb er al eentje (van 25 die overigens als een speer gaat) noodgedwongen met pensioen omdat ikzelf niet meer kan rijden.

Fabster

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 21:39

Hiervoor is het al eens ter sprake gekomen, maar IR patienten hebben vaak (blinde)darm problemen. Dat gaat om een schimmel die moeilijk aan te tonen is, maar wel veel klachten kan veroorzaken. Je kan een afspraak maken bij Den Hoek / Laarakker. Dan heb je een compleet plaatje. Áls het die schimmel is, is de behandeling met Microcomp icm Detox comp van Phytonics. Spraak toevallig Erik Laarakker afgelopen woensdag hierover. Kan wel maanden duren voor je het onder controle hebt, zei hij. Hij is voor mijn merrie ook aan het kijken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 08:55

Ik heb het inmiddels een beetje vlug gelezen.
Ook dat 'scheef 'lopen herken ik wel. Zeker voor de wagen. Paard loopt eigenlijk altijd met zijn hoofd wat naar rechts en heeft ook de voorkeur voor 1 galop.
Aan de longeerlijn buigt hij wel naar links en is galop een minder probleem.

Ook duurt het bij hem altijd erg lang voor hij moet poepen en dat viel mij van de week al weer meer op dat normaal. Zelfs op het gras moet het van ver komen zeg maar.

Den Hoek is niet bij mij om de buurt en wat Laarakker betreft...ik vind het persoonlijk een beetje zweverig allemaal :o Ben ik eerlijk gezegd een beetje sceptisch over.

Ik ga vanmiddag ff verder lezen...heb ff een dienstje op de dierenambulance zo.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 10:29

Er zijn meer mensen die het zweverig vinden en er ' niet in geloven' . Dat kan. Maar ik kan je vertellen dat het alles behalve zweverig is en dat ik daar vaker waar voor mijn geld heb gekregen dan bij mijn 'gewone' DA. En ik denk dat je paard er ook blij van wordt. Die weet namelijk niks van zweverig of 'erin geloven'. En toch worden ze bij ernstige en ingewikkelde dingen bij hem wel beter en bij de gewone DA niet. Dus ik zou zeggen, verras jezelf eens door er gewoon heen te gaa (of hen laten komen). Er is maar 1 manier om er achter te komen of je scepsis terecht is of niet. Of je moet je scepsis graag willen houden natuurlijk.... :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 15:16

Het is jammer dat die manier dan wel een flinke duit geld kost.

Ik heb gewoon niks met wichelroedes en ingestraalde stukjes metaal die ik op een paardenrug moet plakken en daar 300 euro voor moet aftikken.

Ik wacht in iedergeval maandag mijn da af. Voor een bloedonderzoek zal het niet veel uitmaken of ik dat hier of daar laat doen. En misschien zijn er wel afwijkende leverwaardes en zijn het 'gewoon ' leverbotten die de vorige vergiftiging hebben overleefd.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 16:17

Nou werken ze daar ook niet mee, dus dat scheelt al := . Maar ieder zijn ding. Ik ga zelf altijd wel naar de gewone DA. Maar als het een beetje ingewikkeld wirdt, kun je daar ook niet veel meer. En dan krijg je ook allemaal dure onderzoeken wasr niks uit komt. En dan kom ik daar en dan wordt t ineens gewoon opgelost. Vind ik toch altijd frapant. En dan kost het inderdaad 300 euro. Maar ben bij de gewone DA al paar x rond de 1000 euro kwijt geweest en dan had ik nog niks. Dus het is inderdaad maar net waar je je geld aan kwijt wilt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-16 19:41

Bloed is afgenomen en ik krijg waarschijnlijk vrijdag de uitslag.
DA schreef een nieuwe leverbot besmetting wel af daar waren geen verdere aanwijzingen voor maar was het met mij eens wbt de insulineresistentie/ cushing.

Ik heb mijn stalhoudster ook al ingelicht.
Ik heb zelf geen moeite met het aanpassen van het dieet, daar was ik al een tijdje mee bezig. Waar ik de meeste moeite mee heb is dat als mijn paard niet meer op de wei mag hij in de paddock moet en dan een best eenzaam leven gaat lijden, zeker in de zomer wanneer alles en ook zijn levensmaatje op de wei staat.
Het is een echt kudde beest.

Even spannende dagen....niet leuk allemaal -O-

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 08:56

Ook ik meld me hier..
Net de kliniek gebeld,en onze pony heeft geen cushing,maar haar glucosewaarde was te laag..ik moet nu afwachten op het behandelplan,maar ben nu alweer overal aan het inlezen over glucose waarden :j

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:01

En meld me weer af :') vandaag de veearts gesproken en alle uitslagen waren goed *\o/* pony is godzijdank gezond!!

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:06

kan je met behulp van een bloedtest (door de da uiteraart) kijken of hij insulineresistentie heeft?
ik vermoed het bij mijn paard(al 1 jaar , van de 3 dat ik hem heb)

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:19

Dat kan alleen als je paard gedurende de dag meerdere malen geprikt wordt en zo gekeken wordt wat de glucose doet.

Je kan ook een insuline en glucose test laten doen, maar daar komen veel vals negatieve waarden uit.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:20

Ja,ik heb maandag bloed aflaten nemen(testen op cushing en insuline resistantie)en vandaag de uitslag gekregen...je paard moet nuchter geprikt worden

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:31

Laurapalmer schreef:
Ja,ik heb maandag bloed aflaten nemen(testen op cushing en insuline resistantie)en vandaag de uitslag gekregen...je paard moet nuchter geprikt worden

Oke ik zal gaan overleggen of het kan, dankje dat je erbij zegt dat hij nuchter moet zijn

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 07:21

Maar die enkele bloedtest is niet betrouwbaar! De kans dat het glucose goed is, maar je paard wel insulineresistent is, is erg groot. Dat bedoel ik met vals negatieven. Mijn pony zat vorig jaar nog precies goed, maar ik ben ervan overtuigd dat ze insuline resistent is.

Ik hoef het ook niet perse te weten want het voegt verder niet zoveel toe. Ze zijn te dik, ze vallen moeilijk af en zodra ze iets meer binnenkrijgen staan ze alweer te dik. Of een te dik paard nou insuline resistent is of niet, hij moet toch minder eten en meer bewegen om af te vallen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:09

Je kan het meestal wel zien: dikke, harde manenkan, vetbulten bij schoft/schouder, bij staart (boven op zijn kont) een deuk, net achter het zadel verdikkingen (bij zijn nieren, zal ik maar zeggen) en bij de uier of koker een verbult. Soms zijn ze op de ribben helemaal niet zo dik, maar op (een aantal van) die plaatsen wel verdikkingen. Dan weet je al genoeg. Zo n bloedtest is dan wel zonde van het geld.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:14

Dat had die van ons allemaal niet,is wel aan de stevige kant (ouderwetse type haflinger)had alleen vocht boven haar ogen..maar dat trekt nu weg...suikerwaarde kon hij op stal al meten,insuline moest in het lab.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:54

Als hij daar geen enkele vetophoping heef zitten, zal het inderdaad wel mee vallen. Niet ieder te dik paard heeft insuline resistentie. Ik heb 2 fjorden. Kreeg ik beiden moddervet binnen. Allebei afgevallen. Maar de 1 wel IR en de ander niet.

croyslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 13:44

het enige wat hij heeft is continu hoefbevangen , spierbevangen en een verleden...

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 14:03

Dat zijn vaak wel symptomen van ir,wat ik begreep van de arts.die vragen stelde hij tijdens het onderzoek...een verleden van spier en hoefbevangen?of bedoelde je met een verleden iets anders?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 14:14

croyslover schreef:
het enige wat hij heeft is continu hoefbevangen , spierbevangen en een verleden...

Geen cushing?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:19

De bekendste symptomen van PPID(cushing) zijn overmatige haargroei en hoefbevangenheid.een lange, krullerige vacht..Hoefbevangenheid treedt als complicatie op bij bijna een kwart van de paarden met PPID.

Andere verschijnselen:

vetbulten in de holte boven het oog,
toegenomen eetlust,
een bolle hangbuik met een kale rug, door het verdwijnen van rugspieren
een verminderde weerstand en hierdoor vaker ontstekingen en infecties
moeilijk genezende wondjes
overmatig zweten
verminderde vruchtbaarheid; merries worden niet of moeilijker drachtig
een nattere en viezere stal door veel drinken en veel plassen als PPID ook nog eens voor suikerziekte (insulineresistentie) heeft gezorgd..

in een vroeg stadium minder specifieke verschijnselen zoals een afgenomen werklust, prestatieverlies en veranderingen in het karakter (rustiger, minder alert, slaperiger).

(Dit heb ik even gekopieerd)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 15:21

Dus cushing en ir,hebben zo hun overeenkomsten als verschillen van symptomen..best ingewikkeld nog..(vind ik dan 8)7 )

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:04

Alle cushing paarden zijn IR, aldus Erik Laarakker.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 18:19

Maar een paard met ir hoeft geen cushing te hebben

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:15

Ik heb wel 2 IR ders staan en een cushing. Maar die met cushing laat geen enkel kenmerk zien van IR. Dus ik ben heel benieuwd hoe hij daar aan komt. Heb over 2 wkn toch een afspraak bij Den Hoek. Met de IR. Kan ik meteen eens vragen hoe dat dan zit.