[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 00:44

Nou, hier weer 2 kleine wondjes in de manenkam gevonden, met korstjes en beetje bloed! En dit na die ene dag zonder de eczeemdeken van de week! Nee, kan dus echt nog niet.. Hij blijft er voorlopig lekker op.. Ik heb al in 3 jaar geen wondjes meer in haar manen gezien en ze zijn zoo mooi lang... <3

Zag hier steeds voorbij komen dat men smeert met derfen..? Wat is dit? Nooit van gehoord..

@gilian: wassen met tea tree shampoo schijnt vliegjes en mugjes ook even een tijd te weren. Doe ik 's zomers nog wel eens haar buik mee wassen, helpt wel heb ik het idee! Verder gebruik ik al een aantal jaar de gel van welkoop itch free geloof ik, om de plekjes een beetje te kalmeren en soepel te houden..
Lastig, de uiers en een stukje buik is bij mijn pony ook het enige waar ze last van blijft houden helaas..

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 01:14

Ik heb het idee dat het dit jaar veel erger is geworden bij mijn pony.
Ze is nu 21, en ik heb voor het eerst echt veel moeite om het aan te zien...
Ze rolt heel veel in de wei, staat op stal overal tegen aan te schuren, poetsen kan alleen s'avonds laat want overdag luistert ze niet meer doordat ze gek word van de jeuk.

Ik weet niet zo goed wat nou slim is... ;(
Ik heb eigenlijk alles wel geprobeert qua medicijnen, dekens, voeding, dingen die 'mogelijk' zouden werken (insol) etc.

Ik ging vanavond weg bij een gefrustreerde, en voor mij ongelukkig ogende pony, en ik weet niet meer wat ik nog kan doen.
Ik hoop dat de winter snel komt...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 08:57

zwelgje27 schreef:
Zag hier steeds voorbij komen dat men smeert met derfen..? Wat is dit? Nooit van gehoord..

Als je links onder dit topic in de zoekbalk derfen intikt krijg je dit en vind je een heleboel info.

[MD] Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Edit: de link werkt dus niet maar de zoekfunctie kun je wel gebruiken ;) Je kunt natuurlijk ook de gewone zoekfunctie van bokt gebruiken.

timokyana

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:33

mijn pown staat sinds gisterenmiddag naakt,tot nu toe gaat het erg goed.
Zodra de temperaturen oplopen en het droog blijft en winstil gaat hij weer even terug op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 11:39

appie had vroeger ook heel erg die plek onder zijn buik,dat bleef steeds open.
nu kan hij zonder buikflap rondlopen en heeft er nooit meer last van.

ik denk toch dat het misschien voor een aantal mensen wel verstandig is om toch eens een keer bloedonderzoek te laten doen naar tekorten in selenium,zink en bijvoorbeeld magnesium?
die kunnen toch er voor zorgen dat plekjes slecht helen en er meer jeuk is.
je weet maar nooit he,stel dat het zo is en je geeft dat mineraal er extra bij en de klachten verbetren dan enorm?

ik heb trouwens bij 1 paard tkc97 gebruikt, het is enorm vet/olie achtig en daarom hoef je inderdaad maar weinig te gebruiken(om de 3 dagen geloof ik)
ik heb het een 4x gebruikt en de huid werd er wel rustiger van,maar aangezien daar 3 weken tussen zaten,kan dat ook wel uitzichzelf zo zijn geworden.
maar wat me nu bij dat dier wel op valt is dat de huid enorm begint te schilferen en er stukjes huid loslaten.
de jeuk is er trouwens niet minder om geworden,dus wat dat betreft vind ik het geen denderend goed middel.

timo:
dat ga ik ook bij het andere eczeempaard op stal doen,die loopt nu ook zonder deken en dat gaat goed,maar zodra het beter weer word krijgt ze hem wel weer op!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:47

ellepel: DOM!!! nooit deken te vroeg afdoen, leer dat nou eens af :P

Zal even een waarschuwing geven hier:
Er komt vanaf vandaag/morgen zo ongeveer een nazomer.
Hogere temperaturen dus als afgelopen tijd en vooral 's nachts.
Dus dekens oplaten en anders weer opgooien, anders is de teleurstelling misschien weer groot.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:20

Hogere temperaturen, vandaag? Het regent hier al een aantal uren.... nix geen nazomer :D

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:58

@Sanet... hier ok!!! het is koud, nat en het waait hier!!
niets aan dus!!

@gilian: op de site van paardnatuurlijk staat dat als je magnesium voert.. je geen krachtvoer mag geven??..
en dit 6 tot 8 weken volhoud. het beste is om je paard alleen op hooi te zetten..

mijn moeder doet het ook op deze manier en haar paard (ok een haf) reageerd er super op!!

hier met sterre gaat het onwijs goed!!!! staat alweer enige tijd zonder deken op. nog geen moment geschuurd!!! zelf niet met de paar warme dagen die we hebben gehad!!

I'm Happy!!!! ze ziet er mega goed uit!! zal binnenkort eens een foto plaatsen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:05

Regen zegt niets over de temp ;)
Maar goed, ik waarschuw alleen maar voor degene die al de dekens af hebben.
En dat het dus nog te vroeg is om af te doen.
Wie het dan niet aanneemt moet het zelf weten.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:17

Sen is helemaal jeukvrij *\o/*
Zelfs op haar voorhoofd heeft ze geen jeuk meer, wat echt heel erg bijzonder is. Deken gaat er voorlopig nog niet af.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:24

het was hier vanmorgen 9 graden, bbbrrrr....

Ellepel balen van de manen, inderdaad mensen; nu nog niet de dekens afdoen hoor!

Gillian, heb je ook geprobeerd de Derfen te smeren zonder vaseline, dus gewoon puur? misschien dat het dan beter werkt?
Moet zeggen dat ik de plek onder wisse's buik ook niet wegkrijg, die zit edaar de hele zomer wat ik er ook aan doe...

als Wisse straks terug is van training (nog een weekje maar :D ) dan begin ik denk ik ook maar eens met een reinigingskuurtje.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:53

ik smeer niks en hij heeft geen deken, hij is blij en schuurt MINIMAAL. dus ik ben helemaal gelukkig :D

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:20

Ik heb te vroeg de dekens af gedaan, geen goed idee dus zo te lezen :-(. Heb ze vlug weer op gelegd, manen zijn bijna weg gewreven op 1 punt.
Ik was eigenlijk op zoek hoe het kwam dat ze plots zoveel schilfertjes heeft in haar manen, die situeren zich enkel waar ik TKC op gedaan heb, ergens anders niet. Ik was wat te kwistig geweest en de TKC was over de hals gelopen, ook daar schilfertjes en op andere delen van de hals niet. Kan dit?
Welk product is beter tegen de jeuk? Of zijn die schilfertjes teken van genezing?
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 19-09-10 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:22

de schilfers zijn bij Derfen wel teken van huidvernieuwing, geen idee hoe dat bij TKC zit eigenlijk.

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:30

Mijn paardje staat nu een dikke week op dieet (geen fruit) en op ander voer en .......... het gaat volgens mij de goede kant op :D De staart begint rustiger te worden , en er komt zelfs haargroei helemaal bovenaan de staart .. wie had dit gedacht ik had het in ieder geval wel gehoopt.
De manen en voorpluk hebben minder vooruitgang, de voorpluk is nog aardig kaal en ik word echt hopeloos van de vele schilvers. De manen hebben nog steeds enkele onrustige plekken en ook daar weer die irritante schilvers ...
Iemand nog een goede tip voor die schilvers ? ? ?
Gebruik nu omega 3-6-9- olie door voer, babyolie en befix (shampoo en lotion) na het wassen met de befix shampoo is het de dag erna helemaal weg maar de dag daarna is het weer helemaal mis. Overigens staat ze nog steeds onder deken. In afwachting van jullie tips ................ ;)

lemon71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:31

lees nu dat het misschien huidvernieuwing kan zijn ? ? dat zou mooi zijn :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:50

waarom babyolie?
Voor sommige paarden niet handig omdat het de huid verstikt, probeer het eens zonder, of met een speciaal paardensmeersel?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:36

Vandaag is Blacky op stal gezet omdat hij een wondje heeft dat niet stopte met bloeden en nu met zijn been in drukverband stalrust moet hebben. Ik dacht dat de deken dan wel af zou kunnen, mooi niet die knutten komen gewoon de stal binnen. :( Hij stond te stuiteren i.p.v. te rusten.

Famke stond even op stal omdat ik Blacky ging halen voor een buitenrit, door de toestand met Blacky's been werd dat een paar uur en ondertussen heeft ze zo geschuurd dat ze een paar flinke schaafwonden op haar hoofd heeft. Alles is goed bedekt door de RSIH alleen haar hoofd niet |( Hoofdkap heeft ze binnen een paar minuten af en gaat er dan bovenop staan }:)

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:41

Kun je de hoofdkap niet vastmaken aan de deken met een vetertje ofzo, zien dat ze dat afkrijgt dan... :Y)

Ik ben erg aan het twijfelen, heb toch het idee dat de kou mijn meisje weer wat op de darmen geslagen is, want nu heeft ze hele zachte wee-ige mest. En bij de 2e keer mesten (tijdens het rijden bijvoorbeeld) dan wordt het steeds meer flubber. Mja, het gras wat ze eten is natuurlijk ook heel vochtig, dat heeft er misschien ook mee te maken?
Ik heb nu die onderdeken onder de RSIH, maar misschien toch maar over op de regendeken met losse eczeem hals? Maar het schijnt volgende week mooier en warmer weer ook weer te worden....?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 22:46

wat is het verschil voor Syb met regendeken en losse hals of RSIH met onderdeken?

Tiwi wat balen, hoe lang moet ie op stal blijven?
Kun je niet buiten een heel klein stukje afzetten zodat de wond wel tot rust komt maa er niet geschuurd kan worden?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:58

opisop_shop schreef:
wat is het verschil voor Syb met regendeken en losse hals of RSIH met onderdeken?

Tiwi wat balen, hoe lang moet ie op stal blijven?
Kun je niet buiten een heel klein stukje afzetten zodat de wond wel tot rust komt maa er niet geschuurd kan worden?

De onderdeken van de RSIH heeft bijvoorbeeld geen staartflap en is relatief kort (hij komt niet onder de buik uit). Beetje een soort regen bollerotje zeg maar :D
Een echte regendeken is dus dichter en warmer (en dus automatisch ook zweteriger als het toch ineens mooier weer wordt). Bovendien als ze dan nat regent, dan blijft alleen de hals langer nat, anders blijft de hele deken langer nat.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:23

Zijn ze niet net van wei gewisseld Sanet? Dat kan ook nog wel eens wat zachtere mest geven, dat zie ik bij ons op stal ook.

Bregh heeft ook haar exceemjurk weer aan, de paar dagen zonder onder de regenjurk zonder exceemjurk zijn goed gegaan, het viel me zelfs op dat op haar manenkam (waar ze niet geschuurd heeft, maar dus wel die verdikking heeft zitten (ik hoorde gisteren dat je die ook weg kan masseren zodat het in het lichaam afgebroken gaat worden, dat ga ik proberen vandaag,ik houd jullie op de hoogte) en waar die kleine pokkevliegjes haar haar opgevroten hadden) zelfs weer al volop haar staat! Het typische is dus wel, dat haar manenkam eerst naar rechts hing, en nu naar links.... Maar nu het weer weer beter wordt heb ik ook meteen de QHP weer van stal gehaald.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:39

Die schuurder is mijn andere paard, ik heb er 2 met eczeem ;(
Blacky is weer rustig met zijn deken op gelukkig. Hij baalt wel, vindt de wei leuker, maar moet gewoon wat geduld hebben. Vanmiddag mag ik het verband eraf halen en als het bloeden gestopt is moet hij nog even rustig aan doen zodat het niet opnieuw gaat bloeden. Dinsdag mag hij dan een poosje de wei in in een rustig groepje, nog niet in zijn eigen grote koppel. Even afwachten hoe het dan verder gaat.

Famke was ik gewoon even "vergeten" normaal smeer ik meteen Eczema Balsem op de paar aangedane plekjes die ze nog heeft en is er niets aan de hand. Ze heeft al zo'n 10 verschillende hoofkappen gehad, veel zijn gewoon te klein voor een Groninger hoofd waardoor haar wimpers door het gaas prikken en dat geeft enorme irritatie. Ze gaat echt door met schuren tot het ding af en liefst kapot is. }:) Als ze "normaal" behandeld wordt dan heeft ze alleen een plekje van 1 bij 2 cm op haar voorhoofd, vergeleken bij vorig jaar vind ik dat acceptabel.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:09

_CS_ schreef:
ellepel: DOM!!! nooit deken te vroeg afdoen, leer dat nou eens af :P.

whaha :o ,ja ik weet het,maar elk jaar weer probeer ik het toch. :P

vanaf morgen word het weer 20 graden dus gaat bij ap de eczeemdeken er weer op en bij de andere eczemer doe ik het ook maar weer.

cambiar:
ik heb ook TKC bij een paard gebruikt en die zit ook flink onder de schilfers.
ik denk dat het huidvernieuwing is.
ik kan ze er bij dat paard zo uitborstelen,maar ik stop wel met de tkc,even afwachten hoe het verder gaat.

lemon:
wat goed dat het beter gaat!

schilfers zijn dus dode huidcellen die je ziet.
meestal zie je het als er een nieuwe huid komt en ze blijven zitten.
op zich kun je ze gewoon wegpoetsen,ik zou niet teveel gaan wassen.
met veel wassen verstoor je namelijk een beetje de zuurgraad van de huid waardoor je meer kans krijgt op schilfertjes.

wacht het even af,meestal zijn na een 2 weken de schilfers wel weg.
mochten ze dan nog niet weg zijn,kun je altijd nog iets halen tegen roos(want dat is het eigenlijk)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 09:22

hier ook morgen uit voorzorg de deken weer op,tot nu toe gaat het erg goed ;-) er word meer gekroeld samen en ik geniet eindelijk weer eens van het aanzicht van deze knappe pown.