[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:49

Kijk beetje uit met die halsdeken, manen stikken vrij snel erin.
Di evan mij leek in 1ste instantie ook goed te gaan, tot een week of 2 later de manen met bosjes uitvielen.
Goed opletten dus!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 21:53

Ik denk/hoop dat dat wel mee gaat vallen omdat ze hem alleen overdag op heeft en wanneer ze getraind wordt gaat hij ook nog eens af dus de manen krijgen genoeg lucht.
Vorig jaar had ik haar 24/7 buiten en had ze de deken ook hele dagen op en dan liggen die manen zo lang plat dat ze idd uit gaan vallen.

Ze heeft dikke lange manen dus als er wat uitvalt is het niet zo heel erg :P

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:09

vandaag naar ruitersportwinkel gegaan voor helosan, helaas niet te krijgen daar,verder zoeken nu.
omdat bij de paardendrogist te bestellen, beetje zonde van de verzendkosten voor 1 tube :(
meteen weer flesje allegitum gehaald.
en hoofdkappen bekeken,had altijd zo"n harry horse ding, maar wil nu met oren,wel een mooie gezien, maar ook met neusflap,beetje teveel van het goede

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:14

ellepel schreef:
HanneRonja schreef:
Maar die manenkam.... Zou het van het gras komen? Ze staat nu ongeveer 1,5 week op een nieuwe wei met lang gras. Ik bouw het langzaam op en over een paar dagen blijft ze daar 24/7. De deken was wel nat van de regen, zou dat gaan kriebelen?

hoe lang staat ze in het gras en wanneer?
smorgens of smiddags?

Vanaf 's ochtends een uurtje of 11 tot 's avonds 20.00-21.00 uur.
Hebben we wel opgebouwd, maar er staat wel lang/veel gras. Ik zag trouwens dat het gras zaad heeft, volgens mij is dat wel goed toch? Beter dan die korte stukjes dacht ik.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:20

volgens mij hebben veel drogisten en apotheken het gewoon in de verkoop, helosan is gewoon een mensenmiddel.

in engeland en australie gebruiken ze ook wel ter afweer van muggen vick's vaporub, zou het niet zomaar op de huid smeren, maar op de staart en manen kan waarschijnlijk best.
sommige daar zweren ook bij Avon skin so soft bath oil, er zit iets in dat insecten afweert, bij een test met muggen in een kast hield de werking na 9,6 min. al op, maar veel gebruikers zweren er echt bij, dus wie een restje heeft kan het proberen, ze verdunnen het met water ongeveer 1 op 3.

ook kwam ik tegen dat ze listerine antiseptic mondwater gebruiken, je moet dan de soort hebben met eucalyptol, menthol, methylsalicate en thymol.
was nooit op dit idee gekomen maar die stoffen werken als etherische olie ook vaak aardig.
ook gebruiken ze wel drogerdoekjes(?) van het merk bounce, die ze in de manen knopen, ook al zo'n vreemde vondst, kan ook extra irriteren!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:21

Tries_en_Faf schreef:
hoi!

voert een van jullie zemelen? ik kreeg een zak haverzemelen aangeboden (manlief werkt als molenaar in korenmolen, handig) maar ik kan nergens vinden of dat wel goed is...

Ik wil zowiezo weer met de probiotica beginnen om de darmfunctie weer op te krikken ivm afvoeren afvalstoffen. Pavo vitaminen brokjes wil ik geven ipv biks, maar wat kan het peerd nou het beste eten als vervanging van krachtvoer vooral na het rijden?

ik voer mijn pony tarwezemelen
door een scheve verhouding (ca/fosfor?) kun je het beter combineren met bietenpulp is mij altijd verteld
ik weet het verschil (is dat er uberhaupt?) tussen tarwe en haverzemelen eigenlijk ook helemaal niet? :oo

de mijne krijgt als volledig voer 1 handje zemelen + pulp welke ik week in water
door het ontstane prutje gaat ong 2/3 kommetje (senseo) gekookt lijnzaad
dat is al het ''krachtvoer'' wat erin gaat :o :)

diddle had een open plek ter grootte van een 5eurocent muntje op zijn linkervoorbeen (net boven de kogel aan de binnen-zijkant) weet niet of hij zich gewoon geraakt heeft met een gekke actie of dat het van het knauwen is..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:27

tug, de helosan is voor zover ik weet geen mensen middeltje
is juist een dierenmiddeltje wat ook op je eigen velletje gebruikt kan worden

hier trouwens met de helosan rustige plekjes die aan het helen zijn
en de bremsenbremse etc doen hun werk ook goed in combi met de boett

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:32

Die van mij staat 24/7 onder de eczeemdeken. 1 uur per dag heeft ze de deken af, dan wordt ze gepoetst en gereden.

Is het te lang om de deken op te laten? Heb echt schrik nu met het lezen van die post dat al haar mooie manen gaan uitvallen...

Jo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:37

rond welke tijdstippen kan je je paard het beste het land in doen i.v.m. de actieve mugjes? Wanneer zijn ze minder actief?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:41

Jo77 ik geloof tussen 10 sochtends en 4 smiddags. In de schemerperiode zijn de mugjes het meest actief.
Mijn paard houdt mooi de deken dag en nacht op. Als ik niet rijd/poets gaat hij zelfs helemaal niet af, ook niet om te luchten. Ik denk dat de deken ook genoeg lucht doorlaat om niet te laten 'stikken' zoals hier gezegd wordt.
Ik heb vandaag gezien wat een dagje zonder deken voor gevolgen heeft. Morgen zal hij wel flink wat haren minder hebben :=

Ohja! Ik had mijn deken ingemaakt en mensen vroegen hier of het werkte. Ik heb het nog wat verder genaaid om scheuren te voorkomen en het werkt perfect!
Hij poept nu ook minder IN de deken, hoewel hij nog steeds wel viezere billen heeft dan zonder de deken op.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:46

die vieze billen had de mijne ook.. ik had groot effect verwacht van eczeem.. hij was gisteren de vers gezaaide nog niet begrazen weide op gesneakt namelijk..
maar op wat dunne poep na niets(?) gelukkig :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:15

morgen maar bij de apotheek vragen naar helosan, moet toch medicijnen halen voor mezelf.
sun krijgt van de pagonydeken open stukken,waar de deken opplooid als ze haar hoofd omhoog heeft.
waarom maken ze daar nu een naad? zucht

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:25

@Chipieke: Het komt idd voor bij sommige paarden dat de manen gaan uitvallen maar dit zal natuurlijk per paard verschillen en ik denk ook heus wel dat er paarden zijn die hier niet last van hebben.

lot255

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:49

ik heb nu voor het eerst een eczeem deken op en volgensmij begint het al te werken, alleen krijgt hij kale plekken op de plaats waar het helastic zit, het bleod niet ofso, maar het is puur kaal, terwijl de deken absoluut niet te klein is
heeft 1 van jullie miss een tip?

groetjes lot

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 08:58

Tries_en_Faf schreef:
de darmfunctie weer op te krikken ivm afvoeren afvalstoffen. Pavo vitaminen brokjes wil ik geven ipv biks, maar wat kan het peerd nou het beste eten als vervanging van krachtvoer vooral na het rijden?

even aan de hand laten grazen?
een appeltje of een worteltje?

krachtvoer na het rijden is toch niet persé nodig?
ik denk dat peerd het liefste meteen weer in de wei staat ;)

hanneronja:
misschien zijn jullie toch wat te snel gegaan met dat gras?
misschien helpt het als je je dier er korter inzet en dat het dan weer wat bijtrekt?

bij ons gaan ze er volgende week in, afgelopen zondag is er bemest( wel gewoon met kunstmest hoor)

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:51

Voor degene die zemelen en bietenpulp voeren, wat moet de verhouding hiervan zijn (1-1) en in welke hoeveelheid voor een 3 jarige slanke pony (die ik ook slank wil houden :))

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:22

appels en ander fruit gaat gisten in de darmen, zit veel suiker in , niet tdoen dus

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:24

zemelen mogen dus wel nog gevoerd worden? Bietelpulp, is dat geen dikmaker?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:11

@deaglán;
ik heb ze 1 op 1 gemengd inderdaad (een zak van 25 liter zemelen en een zak van 25 liter pulpbrok)
ik voer nu van dat mengsel 1 hand per dag (wel goed in voldoende water weken!!!) ik kom dan uit op zo ongeveer 1 volle voerschep ''prut'' :)

@chipieke; mijn fjordje krijgt het nu ongeveer 1,5 jaar, en ik vind dat hij niet dik is :)
[AR-ITP] paardentrek, diddle aan het slepen!
topic van hem 1,5 week terug.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:16

die is inderdaad niet dik nee :D Maar ik gebruikte het vroeger om mijn opgekochte manegepaard die normaal bestemd was voor slacht wegens langdurige peesblessure op te krikken en hij verdikte er goed van! En redelijk snel...

Ik gebruik het sowieso niet graag... Ik had altijd een ton geweekte pulp staan een ton met de brokken. Er heeft ooit eens iemand alle paarden van de weide die brokken gevoerd, alle paarden lagen op ontploffen op de weide, dus daarom durf ik het niet meer in huis hebben.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:18

ik heb het ook allemaal zo goed mogelijk verborgen
ben alleen op stal wel loopt er een kleintje rond en ik heb het haar uitgelegd met een voorbeeld
en gezegd dat als ze die brokken zo geeft de paarden binnen een uur hartstikke dood gaan en dat de dierenarts er niks aan kan doen :o O:) niet aardig miss, maar wel functioneel ;)

Paardjelief krijgt er ook weinig van hoor! maar voor hem is het ruim genoeg :)

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:13

Bojangles schreef:
Ik denk/hoop dat dat wel mee gaat vallen omdat ze hem alleen overdag op heeft en wanneer ze getraind wordt gaat hij ook nog eens af dus de manen krijgen genoeg lucht.
Vorig jaar had ik haar 24/7 buiten en had ze de deken ook hele dagen op en dan liggen die manen zo lang plat dat ze idd uit gaan vallen.

Ze heeft dikke lange manen dus als er wat uitvalt is het niet zo heel erg :P

Ik heb nu al een dikke maand de goedkope versie op me paard en haar manen blijven super mooi!!
Ze heeft hem dag en nacht op want ze staat ook 24 uur buiten. Met rijden enz gaat die uiteraard af.
Verder blijft ze zelfs droog onder die deken. Verbaas me er toch over. De stof lucht dus super goed door want de deken was wel enorm nat maar zij zelf dus niet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:16

Ik laat soms de deken ook weleens een dag erop liggen, zonder te luchten, ik klop het buikstuk dan wel even uit, trek alles weer wat op zijn plaats en that's it. Vorig jaar zomer ben ik een week op vakantie geweest en toen was er niemand die het eraf kon halen. Een week erop gelegen dus, maar wel recht gelegd enz. Ging wel goed. Het is dan niet ideaal, maar ja soms moet je wat.

Hier waait het behoorlijk, dus als mijn vriend zo gaat werken, sjees ik naar mijn pony, en ga haar weer eens even helemaal onder handen nemen. Tegelijk even foto's maken weer.

Oja, krachtvoer alleen na het werk krijg je bij die van mij er niet in. Die moet perse in de ochtend en avond iets hebben. Dus krijgt ze heel iets, verdeeld over 2 momenten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:40

chipieke schreef:
zemelen mogen dus wel nog gevoerd worden? Bietelpulp, is dat geen dikmaker?

je moet alleen zorgen dat je ongemelasseerde pulp hebt , dan is het goed :)

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:00

Hier (ALWEER!) deken kapot.. Rambo is in bestelling..