Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jufloontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:40

fargo schreef:
En verder overleggen en nog wat info aan baasje voorleggen dat er weer wat signalen zijn dat hij wat meer moet hebben - de krullen en het langere haar? Jullie hebben de pillen al, dus je zou samen kunnen overleggen om toch te verhogen, of doet zij dat niet zonder dat DA dat ook goed vindt?

Mijn idee idemdito. Toch nogmaals voorleggen aan haar en anders voorstellen om het bijv. een maand te proberen?
Lastig hoor. Ben blij dat wij zo de medicijnen krijgen en verder met niemand rekening hoef te houden meer.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:47

Nee, dat heb ik gister al geprobeert. Zij luisterd naar wat de dierenarts zegt en die vind het niet nodig. Dus gebeurt het niet. Ik zal er wel vaker over beginnen tegen haar, want dat wil nog wel eens helpen als ik het maar lang genoeg volhoud. Alleen voel ik me dan altijd zo'n zeur, ook al is het om zijn gezondheid. Probleem is, dat ze het zelf allemaal niet ziet of wil zien.

Ik heb vanmiddag les met mijn andere verzorgpaard. Ik zal er eens met mijn instructrice over praten, zij is DA-assistente en misschien kan zij met haar praten.

jufloontje

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:59

Vervelend, kan mij ook voorstellen dat je jezelf een zeur voelt dan idd... Maar je hebt het beste voor hem in gedachten, dus dan daar maar aan denken!

Helpt magnesium trouwens ook tegen minder plassen? La Vie kreeg dit ook altijd, maar is nu op en lijkt net of ze sinds een week weer veel meer plast...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:18

kekavo schreef:
Nee, dat heb ik gister al geprobeert. Zij luisterd naar wat de dierenarts zegt en die vind het niet nodig. Dus gebeurt het niet. Ik zal er wel vaker over beginnen tegen haar, want dat wil nog wel eens helpen als ik het maar lang genoeg volhoud. Alleen voel ik me dan altijd zo'n zeur, ook al is het om zijn gezondheid. Probleem is, dat ze het zelf allemaal niet ziet of wil zien.
Ik heb vanmiddag les met mijn andere verzorgpaard. Ik zal er eens met mijn instructrice over praten, zij is DA-assistente en misschien kan zij met haar praten.

Dat is een beschermingsmechanisme - ontkenning, want ze wil natuurlijk eigenlijk niet weten dat hij weer "slechter" kan worden of zijn. M (mijn vriend/man) heeft daar soms ook wel een handje van als ik iets aangeef, maar dan kijkt ie het een tijdje aan en ziet het dan zelf vaak ook - al wil ie het soms liever niet zien. Zo vullen we elkaar aan, want hij ziet soms ook weer dingen aankomen, etc etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 11:45

Ach....ik hoor ook tot de struisvogelclub :o
Vorige maand toen de eerste kleine golfjes zichbaar werden borstelde ik ze iedere ochtend plat.
En s'avonds weer en dan ging er een fleecedekentje op.

Eigelijk kan ik mij wel voor mijn hoofd slaan..vorige winter waren er al symptomen.
Rare vacht,lang okselhaar,sloom....vreemde blessure in maart....wat nu achteraf te wijten was aan de slappe achterhand.
Hij is in juni ofzo ook nog een keer onderuit gegaan.Met naar de stal brengen.
Daar is het iets glooiend naar beneden,en zijn ene achterbeen 'wil' niet en hij ligt.
Ik schrok mij rot meer bleef verder wel rustig,en hij stond gewoon weer op en liep weer verder.
Nu achteraf is dit verklaarbaar natuurlijk.

En ik betrap mijzelf er ook op dat ik denk....hij wordt gewoon oud.
Dat is natuurlijk ook zo,maar zo snel?

En weer denk ik...ik had mijn eigen intuitie moeten volgen....en dan kunnen 6 dierenartsen mij vertellen op het oog (in december)dat Pablo geen cushing heeft.
Ik heb nu door dat je je vooral niet blind moet staren op een paar krullen.
Krullen is duidelijk cushing,kan niet missen.
Maar al die andere vage symptomen kunnen ook op cushing duiden.

Ik hoop dat mijn pilletjes snel komen :j
Hij is verder in goede doen,eet goed ,is erg wakker en vrolijk,kijkt goed uit zijn ogen.

Gaat dat slappe in de achterhand(ik noem het ongecoordineerd)weg door de pergolide?
Of wordt het minder?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:16

Is mensen eigen hoor Geerke - hoort er bij om te overleven en om te kunnen blijven functioneren :j een psychologisch beschermingsgebeuren ;-)
Moet altijd ook wel lachen in sommige topics als ik wel eens reageer en wijs op potentieel (of heel duidelijk :j ) cushing dat er standaard wordt gezegd neee hij kan alles hebben maar geeeeeen cushings ;) en inderdaad alles wordt toch gegooid op ja hij wordt gewoon ouder <:)

Soms gaan de wijzigingen ook zo geniepig geleidelijk dat je het gewoon pas als je terugkijkt helder kunt zien. Uiteindelijk ben je er volgens mij toch nog op tijd bij hoor :(:) De krullen komen meestal pas als laatste en dat is wat mensen als eerste gillen ja maar hij heeft helemaal geen krullen :') Neeeee, NOG NIET nee, maar de rest van de signalen zijn er wel. If it talks like a duck, walks like a duck, looks like a duck, IT'S PROBABLY A DUCK :j

Oh ja, de achterhand, ja hoor dat komt weer beter op orde, zeker als hij in beweging blijft - evt met wat wandelen, longeren e.d om te ondersteunen zodat je vasthoudt en uitbouwt wat je hebt. Kan Pablo dat eigenlijk nog?

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:21

Nou inderdaad, dat is ook wat ik vaak gehoord heb: maar hij heeft nog helemaal geen krullen!
Hoe vaak je dat wel niet hoort..
Mensen kunnen echt een bord voor hun kop hebben. De rest is toch overduidelijkj waarom zien mensen dat niet..

kekavo, lastig is dat als een eigenaresse niet meewerkt. Ik zit in zo'n zelfde situatie als jij. Pony is niet van mij, moet eigenaresse bellen om alles te overleggen. Gelukkig heeft die het volste vertrouwen in mijn menin en conclusies. Geldzaken blijft altijd lastig. Wat doe je nog wel en wat doe je niet meer. Wat is het nog waard. Etc.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 12:30

jufloontje schreef:
Helpt magnesium trouwens ook tegen minder plassen? La Vie kreeg dit ook altijd, maar is nu op en lijkt net of ze sinds een week weer veel meer plast...

Weet ik eigenlijk niet, het helpt wel mee voor suikerhuishouding dus indirect kan het wel effect hebben in ieder geval?!

Roosmarijn, het is ook best lastig om het te herkennen als je niet vaker paarden hebt gezien of om je heen hebt gehad met cushings. Maar zodra dat zo is ga je echt door de symptomen heen kijken en herken je het totale plaatje steeds sneller denk ik.
Bij ons werd Willy de eerste keer echt een teddybeer toen we op een andere stal waren gaan staan waar hij in de winter ook voor het eerst 3 uur per dag buiten stond. Op onze andere stal werd hij niet buitengezet dus wij dachten eerst, tja dat komt door het buitenstaan in de kou in combinatie met ouder worden.... Tot hij dan in de zomer en voorjaar slechter uit zijn haar komt etc etc, dan moet je toch wel na gaan denken maar zelfs dan denk je eerst, ach hij is dit jaar wat later ....

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:41

Ja klopt helemaal. Het heeft ook even geduurd voordat ik bij Max aan cushing geen denken. Ik had nog nooit van die ziekte gehoord. Pas toen ik het zat werd met dat hoefbevangen gedoe, longproblemen, vacht die veranderde ben ik gaan zoeken of er ook iets was die dit alles kon verklaren. Tuurlijk kan het een paard het allemaal los van elkaar krijgen maar daar geloofde ik op een gegeven moment niet meer in. Er moest gewoon een oorzaak zijn.. Ik heb toen een goede vriendin gebeld met mijn vermoedens en die heeft toen een vriendin die dierenarts is gebeld en haar mijn verhaal voorgelegd en die gaf bevestiging dat het nog wel eens zo kon zijn dat mijn vermoeden over cushing klopte. Dus toen is het balletjes pas gaan rollen.
Bij een volgend geval zou ik het ook veel eerder herkennen denk ik ja. :j

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:46

De krullen, komen die als eerste op een bepaalde plek van het lijf?

Milka heeft nu krullen boven op zijn neus. Hij was op die plek van de zomer heel ernstig verbrand (helemaal kaal, glanzend, vocht er uit en enkele blaasjes) en mijn eerste gedachte was natuurlijk dat het daar wel door zou komen. Nu ga ik toch weer twijfelen. Helemaal als ik de 'ontkenningsverhalen' lees.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:47

Hoe oud is je paard Malenka? :) En verder nog dingen die opvallen aan haar?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 13:58

Milka is 17 jaar oud. Ik heb een pagina (of2) terug al heel wat dingen opgenoemd die me zijn opgevallen. Hier een lijstje:
- raar geluid bij ademhalen onder het eten en inspanning en af en toe zelfs bij normaal stappen
- slecht door het haar komen (afgelopen jaar)
- veel zweten zonder inspanning op verschillende momenten van de dag
- eerder lage dan hoge temperatuur
- hele dikke vacht die nu al matter aan het worden is, maar kwam wel glanzend
- van de week had hij vanuit zittende positie wel 5 hupjes nodig om op te staan
- heel erg uit de mond stinken
- al 2 jaar te mager, dit gebeurde heel plotseling en daarvoor was hij altijd te dik (heb hem vanaf zijn 4e)
- ondanks regelmatig ontwormen toch meerdere keren wormbesmetting gehad
- dikke klieren achter de kaak
- bij het bloedprikken om de oorzaak van het verbranden te achterhalen bleek hij veel ontstekingen in zijn lijf te hebben
- en dus ook wat krullen op de voorheen verbrande huid
- en van de zomer kreeg hij wat ribbels bij zijn staartaanzet
Laatst bijgewerkt door Malenka op 17-11-11 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 14:03

bij het paard van mijn vriendin werd 4 jaar geleden al geopperd cushing. Maar op dat moment waren er veel logische verklaringen voor de symptomen die toen opspeelden: iets langere doffe vacht (nog geen slag/krul te bespeuren), tranende ogen, snel gestresseerd/angstig bij nieuwe dingen of apart van weidegenootjes. Het paard stond namelijk nog maar pas bij ons, had daarvoor altijd in een grote kudde gestaan en ging alleen op stal wanneer ze moest veulenen of gedekt worden en had net haar vast maatje van het laatste half jaar verloren. Ze had net een fikse bloedwormbesmetting gehad en het was zomer dus veel vliegen etc.
en tja ze had al arthrose, dus zowieso stijver bij het uit stal komen...

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:54

Malenka, ik zou het bij zo'n lijst wel laten testen, niet langer mee wachten. :)
Is het het niet, dan is dat alleen maar een geruststelling maar naar mijn idee zou het bij jouw paard nog wel eens zo kunnen zijn. :j

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 19:57

Vanmiddag met de apotheek gebeld en ze hebben alleen pergolide per 0,25 mg.
Hebben meer mensen dit?
Ik heb het toch besteld, want ik heb pillen nodig binnekort.
Nog even gekeken, bij de DA betaalde ik € 0.88 per 1mg.
Ben benieuwd wat dit dan kost.

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:58

Ik trof Max weer nat in zijn stal aan (buik, hals, flanken en rond zijn oren). En hij is droog naar binnen gegaan volgens de staleigenaresse. Dat kan toch niet goed zijn? :=
6 weken houden ze toch aan voordat je effect ziet van een verhoging van de mdicijnen?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:41

Nee na 3 weken ga je al wijzigingen zien maar na 6 a 8 weken MOET je echt wat kunnen zien ;-)
Zijn jullie al begonnen met medicijnen roosmarijn? Het zweten en dus te warm of soms zelfs te koud zijn, is wel een van de dingen die vrij snel wijzigen dus binnen of vlak na de 3 weken ... Dit komt gewoon doordat de hormoonhuishouding en dus ook de thermostaat van je paardje zo in de war wordt gestuurd door de overproductie van cortisol.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:42

Nefertarie schreef:
Vanmiddag met de apotheek gebeld en ze hebben alleen pergolide per 0,25 mg.
Hebben meer mensen dit?
Ik heb het toch besteld, want ik heb pillen nodig binnekort.
Nog even gekeken, bij de DA betaalde ik € 0.88 per 1mg.
Ben benieuwd wat dit dan kost.

Dit is handig als je niet zulke hoge dosissen hoeft te geven en daarmee makkelijk doseerbaar, maar meestal wel duurder dan de 1 mg tabletten. Vaak kunnen ze de 1 mg tabletten echt wel bestellen hoor en dat duurt meestal maar een dag of 2 voordat het binnen is!

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:42

Oke. :) Nou dat moeten we dus nog even volhouden. Gisteren nog een keer extra zijn stal gemest en een extra laag stro erin gedaan want ben zo ontzettend bang dat hij een longontsteking krijgt..
De DA zei ook 4 weken afwachten en dan besluiten tot eventueel scheren.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:44

petitparis schreef:
bij het paard van mijn vriendin werd 4 jaar geleden al geopperd cushing. Maar op dat moment waren er veel logische verklaringen voor de symptomen die toen opspeelden: iets langere doffe vacht (nog geen slag/krul te bespeuren), tranende ogen, snel gestresseerd/angstig bij nieuwe dingen of apart van weidegenootjes. Het paard stond namelijk nog maar pas bij ons, had daarvoor altijd in een grote kudde gestaan en ging alleen op stal wanneer ze moest veulenen of gedekt worden en had net haar vast maatje van het laatste half jaar verloren. Ze had net een fikse bloedwormbesmetting gehad en het was zomer dus veel vliegen etc.
en tja ze had al arthrose, dus zowieso stijver bij het uit stal komen...

Stress (verlies van maatje e.a.)en wijzigingen in het dagelijkse leven en de leefomgeving van een cushingpaard zorgen meestal voor een (dramatische) verslechtering dan wel terugval.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:25

Malenka, ik zou je paard laten testen. Dit zijn wel erg veel kwaaltjes die "toevallig" tegelijkertijd opspelen.

Ik heb gister even met mijn isntructrice gesproken tijdens mijn les met mijn andere verzorgpard. Zij gaf aan, dat we moeten proberen een andere DA van dezelfde kliniek te krijgen, die is echt heel erg goed zegt ze. Zij ging daarover proberen te praten met de eigenares. Verder heb ik eht ook even met haar gehad over dat dikke been, en olifantenbeen genoemt. Zij dacht dat dat het best wel eens zou kunnen zijn. Daar ga ik dus zelf over praten met de eigenares, op dezelfde manier als waarop ik haar toen heb kunnen overtuigen van cushing: heel veel informatie opzoeken, een duidelijke samenvatting maken van alle symptomen e.d., en dat uitprinten en met haar bespreken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:54

@ fargo: Idd nu achter achteraf bekeken is dit overduidelijk. Netzoals ze waarschijnlijk niet meer drachtig werd door de cushing. Maar 4 jaar terug waren dat logische "algemene" verklaringen voor het minder goed in het vel zitten ipv een duidelijk signaal voor cushing. Welk ander gezond paard zou er niet wat minder fit bij staan na zo'n combi van zaken...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 17:39

kekavo schreef:
Malenka, ik zou je paard laten testen. Dit zijn wel erg veel kwaaltjes die "toevallig" tegelijkertijd opspelen.

Dat vind ik ook. Omdat meer mensen op stal een dierenarts nodig hebben voor entingen, gebitsverzorging etc. heb ik besloten nog een paar dagen te wachten met bellen zodat iedereen aan kan geven wanneer her beste uit komt (en ik dus niet alleen met de dierenarts en 10 paarden sta bijvoorbeeld). Maandag ga ik dan maar een afspraak maken met de dierenarts.

Is er een bepaalde test waar ik het beste om kan vragen?

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:40

Bloedtest! Sommige dierenartsen willen zo'n urine (?) test doen, maar dat is veel naarder voor je paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 20:24

De urine test is ook niet zo betrouwbaar.