[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

XxSultanxX

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 09:21

iemand bij de welkoop zei dat Napro horse ook werkte ??? het is een poeder dat over het eten moet ... ik betwijvel of het werkt , toevallig iemand die het hier gebruikt ?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 10:00

Scum schreef:
Welke deken kunnen jullie mij aanraden: moet minstens maat 215 zijn, maar als het kan liever nog 225 (alleen kan ik die nergens vinden).
En het halsstuk moet ver genoeg komen. Bij de dekens die ik nu op internet vind ligt de hals nog 5-10 cm bloot achter de oren. En daar schuurt hij nu ook elke avond. Het masker wat hij heeft komt maar tot net achter de oren.
Ik wil dus ook een masker erbij maar liefst alleen het ponyplukje bedekend. Niet over de ogen. Daar kan hij niet tegen (ik heb ze bij mijn huidige masker eruit geknipt).

En een redelijke prijs (niet 160 Euro).

Op mijn paard ligt de Bucas Buzz Off deken met hals, de hals is lang zat. Fijne deken, maar volgens mij wel iets van 150 euro... Imperial Riding heeft een vergelijkbare deken in de collectie, die ziet er heel fijn uit, met een extra voering ter hoogte van de manen zodat die minder snel beschadigen. maar ik weet niet wat de prijs daarvan is.

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:24

Het ging zo goed. En nu heeft ze flink aan haar manen geschuurd Verdrietig . Ik zou morgen wel even foto's maken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:44

ik was al mijn dekens meestal 3x hahaha en dan gewoon met biotex blauw
na die 3x is die lucht er wel weer uit...nadeel is dat ie na 2 dagen dragen alweer vol zit er mee Tong uitsteken

sultan: logisch dat de verkoper van welkoop zegt dat zijn product werkt,je kunt het proberen,wie weet werkt het echt wel

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:34

ellepel schreef:
sultan: logisch dat de verkoper van welkoop zegt dat zijn product werkt,je kunt het proberen,wie weet werkt het echt wel

ze hadden het daar niet te koop , maar bij de fixit was het wel zei die verkoper
ze zei dat ze het zelf gebruikte en erg goed werkte.
ik heb ff op internet gekeken , en het staat er niet om bekend dat het voor eczeempaarden is

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 18:38

Heb vandaag de Rambo Sweet Itch Hoody gekocht. Lijkt echt een fijne deken. Heb em met een spray waterafstotend gemaakt. Past fijn en is tenminste wit. Dan krijgen ze het niet zo heet. In een Boett zag ik niet zoveel, zit te strak (verstikken de manen) en wordt erg warm, afgezien van het feit dat ik het ook raar vind staan. Hopelijk gaat deze Rambo nog lang mee!

Kreef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:19

Ik heb sinds 2 maanden een eigen paard , een jaarling tinker, en nu krijgt hij dus een kaal stuk op de staart is het dan in 9 van de 10 gevallen zomereczeem? Of wat kan het dan anders zijn

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 20:25

het kunnen ook luizen zijn , of hij heeft wormen in dat geval gewoon ff ontwormen Knipoog

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 22:27

Venetia schreef:
Heb vandaag de Rambo Sweet Itch Hoody gekocht. Lijkt echt een fijne deken. Heb em met een spray waterafstotend gemaakt. Past fijn en is tenminste wit. Dan krijgen ze het niet zo heet. In een Boett zag ik niet zoveel, zit te strak (verstikken de manen) en wordt erg warm, afgezien van het feit dat ik het ook raar vind staan. Hopelijk gaat deze Rambo nog lang mee!

Die van mij heeft haar eigen kleur bruin op. Maar ik heb haar eigenlijk nog nooit extreem zien zweten. Wel is alleen de andere zonder deken zweten dan even veel door de warmte.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 00:10

mensen ik zit met een dilemma en hoop eigenlijk dat jullie me een advies kunnen geven.

Mijn fjorden staan 24/7 buiten in een groot weiland, dat bevalt prima, alleen nou heb ik een ander weiland aangeboden gekregen en dat gaat me dus 1050 euro per jaar besparen, het is een heel mooi stuk, goed omheind, lekker veel beschutting, ideaal dus. Alleen nou komt mijn probleem, er staan fruitbomen in en ik heb weleens gehoord dat fruitbomen funest zijn voor eczeempaarden. Vera staat wel met een boett deken op, maar toch ben ik huiverig dat die fruitbomen een probleem kunnen worden.

Voordat ik stappen zet om ja tegen die wei te zeggen, wilde ik eerst eens weten van "ervaringexperts" wat er klopt van het verhaal over zomereczeem en fruitbomen. Nu staan ze in een open wei en schuurt ze zich ook verschrikkelijk als ze even zonder deken heeft gestaan. Maarja als ze nou door die fruitbomen nog erger gaat schuren dan ga ik er niet aan beginnen, hoe aantrekkelijk het financieel dan ook mag zijn.

Dus wie kan mij hier meer over vertellen?

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:26

Dendie schreef:
Mijn Everline was blauw, en nu is ie zwaar gebleekt door de zon Knipoog Dus nu is ie lichtblauw-wit-achtig...
Mij kan het persoonlijk niet zoveel schelen hoe de deken eruit ziet (al moest ik in het begin ook ff wennen), als hij maar werkt!!
Alleen aan die (sorry hoor) achterlijke aliën-hoofdkappen en maskers kan ik niet wennen hoor Haha! Haha!

Ik wen er gouw genoeg aan die hoofdkap als ik zie dat ze geen last meer hebben van vliegjes op hun hoofd en last van die eczeem Knipoog

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:28

heb een vraagje:

hoe brengen jullie die zalfjes enz aan op de staart en manenkam als je pony redelijk volle manen heeft en 1,5 handbreedte lang ?
ik vind dat nog best lastig

en moet je dat altijd aanbrengen op zomereczeemplaatsen ? ook als ze er geen wondjes hebben ?

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:35

Ik doe de haren uit elkaar en smeer dan in op die plekken... Tja zo krijg je nooit de hele staart behandelt maar wel het meeste. Met sweet itch lukt het een stuk beter. Omdat dit redelijk vloeibaar is doe ik het wel op dezelfde manier maar door goed te masseren komt het toch op alle plekken.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:42

Raya schreef:
Ik doe de haren uit elkaar en smeer dan in op die plekken... Tja zo krijg je nooit de hele staart behandelt maar wel het meeste. Met sweet itch lukt het een stuk beter. Omdat dit redelijk vloeibaar is doe ik het wel op dezelfde manier maar door goed te masseren komt het toch op alle plekken.

ahaaa Ja , dat is wel een heel gedoe Tong uitsteken
maarja als het helpt Ja

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 09:46

Precies!!! en tot nu toe helpt het nog steeds Pling

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 10:16

De staart van die van mij is zo kaal dat ik het er heel makkelijk op kan smeren. Met de manen heb ik wel meer moeite, gewoon aan zowel de linkerkant als de rechterkant bij de haaraanzet smeren en dan een beetje uit proberen te smeren..

Of er meer vliegjes zijn bij fruitbomen, daar heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk. Kan natuurlijk best, maar zijn dat dan geen fruitvliegjes ?

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:40

Nicole10 schreef:
Of er meer vliegjes zijn bij fruitbomen, daar heb ik nog nooit van gehoord eigenlijk. Kan natuurlijk best, maar zijn dat dan geen fruitvliegjes ?

Ja daar zitten ongetwijfeld fruitvliegjes in, maar er was laatst iemand en die deed haar schurende fjord weg, omdat ze alleen maar een wei met fruitbomen had..................... nou heeft die persoon wel meer rare ideeën en meningen, dus vandaar dat ik dacht zal hier eens vragen Knipoog

knolle_krackJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 11:59

Ik heb voor zylvester de 3 jarige ruin die sinds 3 weken in mijn bezit is ook een exceem deken gekocht ( Pyama )
en het zit perfect ik schaamde me eerst wel een beetje maar ik ben allangal blij want heeft hij niet zo veel last van de vliegen he!!!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 14:42

Verafjord schreef:
mensen ik zit met een dilemma en hoop eigenlijk dat jullie me een advies kunnen geven.
...
Op het landgoed waar mijn pony staat ligt een vrij grote boomgaard met appelbomen, bramen, pruimen etc... Vingers aflikken Dit ligt (met een slootje en muur ertussen) naast het weiland van mijn pony en 3 andere eczeempaarden (dus in totaal 4). Ik heb niet het idee dat door de fruitbomen het de paarden meer last hebben. Als ze op een ander weiland elders op landgoed staan hebben ze net zoveel jeuk. En ze hebben ook net zoveel lastvan het eczeem wanneer ze op andere stallen ergens in de buurt staan. Ik heb dus niet het idee dat de fruitbomen invloed hebben op het eczeem. Bovendien zijn het de culicoïdes die de jeuk veroorzaken en niet fruitvliegjes... En als je paard met deken (waar je er weer meer van kan kopen door je winst Knipoog ) staat zal hij hoogstwaarschijnlijk ook evenveel jeuk hebben denk ik...

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 16:48

__KELLY schreef:
heb een vraagje:

hoe brengen jullie die zalfjes enz aan op de staart en manenkam als je pony redelijk volle manen heeft en 1,5 handbreedte lang ?
ik vind dat nog best lastig

en moet je dat altijd aanbrengen op zomereczeemplaatsen ? ook als ze er geen wondjes hebben ?

Dat heeft mijn pony ook...... maar als ik bv de liberate creme aanbracht, dan ga ik gewoon de hele manenkam af en pak stukje voor stukje en dan smeer ik de creme dus op de hele manenkam...

Eigenlijk net als dat je plukjes met een kam pakt voor het vlechten, nu worden het mini plukjes, want ik zorg dat de creme plaatsen in elkaar overlopen...

Dit doe ik met de staart ook van boven naar beneden, iedere keer weer een laag pakken....

Tsja en nu heeft ze er amper last van, maar ik smeer het gewoon dik in en dan 2 weken later weer....het is dan nog steeds vettig omdat ik na het behandelen direct de deken eroverheen doe.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 18:36

Dendie schreef:
Verafjord schreef:
...
Op het landgoed waar mijn pony staat ligt een vrij grote boomgaard met appelbomen, bramen, pruimen etc... Vingers aflikken Dit ligt (met een slootje en muur ertussen) naast het weiland van mijn pony en 3 andere eczeempaarden (dus in totaal 4). Ik heb niet het idee dat door de fruitbomen het de paarden meer last hebben. Als ze op een ander weiland elders op landgoed staan hebben ze net zoveel jeuk. En ze hebben ook net zoveel lastvan het eczeem wanneer ze op andere stallen ergens in de buurt staan. Ik heb dus niet het idee dat de fruitbomen invloed hebben op het eczeem. Bovendien zijn het de culicoïdes die de jeuk veroorzaken en niet fruitvliegjes... En als je paard met deken (waar je er weer meer van kan kopen door je winst Knipoog ) staat zal hij hoogstwaarschijnlijk ook evenveel jeuk hebben denk ik...

Ik moest vanmiddag toch bij de DA zijn voor het konijn van mijn dochter en dat is ook de DA die ik voor mijn paarden heb. Ik heb hem de vraag voorgelegt en hij ontraadde het me ten sterkste, die fruitvliegjes zullen inderdaad geen invloed erop hebben, maar volgens hem trekken die fruitbomen ook die culicoïdes aan. Ik heb besloten om geen risico te nemen, ze staan nu op zich prima, is niets mis met de wei, alleen die andere was natuurlijk veel goedkoper. Ik heb begrepen dat de gemeente, van wie het weiland is, ook nog andere stukken grond heeft en ik ga eens informeren of ze toevallig nog iets hebben zonder fruitbomen.

Luce86Hera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 22:32

Ik heb een Shetlander met erge zomerexceem... sinds hij dichter bij de kust staat gaat het al een stuk beter gelukkig! Volgens mij helpt de lucht hier echt bij.

Eigenlijk was ik nog op zoek naar een exceemdeken in Shetlandermaat. Weet iemand waar ik dat kan aanschaffen en aan welke prijs ik ongeveer moet denken? *Via internet ben ik hier nog niet echt wijzer uit geworden*

Thanks!

mijntjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 23:10

goed, ik heb een vraag. Mijn verzorgfries is nu 17 jaar en heeft nog nooit last gehad van zomerexceem. nu zitten we al een paar weken te tobben. hij schuurt en hij bijt wondjes op zijn kont van de jeuk. eerst had hij luis, maar dit is totaal weg. nu heeft hij nog steeds jeuk, en 's avonds zien we hele kleine vliegjes vliegen, die hem waarschijnlijk die jeuk verzorgen(culicoïdes?). lijkt me best raar als dit zomerexceem is omdat hij dit nog nooit in zijn leven heeft gehad. hij heeft ook kleien schilvertjes op zijn vacht bij zijn staart waar hij schuurt. dit hebben we er al een paar keer uitgewassen, maar dit komt gewoon door het schuren. verder is de huid bij zijn kont hard. Weet iemand wat dit is? heeft iemand hier ook last van? wat is hier tegen te doen?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-07 23:17

Mijntjuh, zo is het met mijn paard ook begonnen. Die heeft tot haar 8e nooit geschuurd en toen ineens in een paar weken waren alle manen en staart weg en alles kapot geschuurd.
Mijn paard krijgt Velcote door haar eten en bij haar helot dat toevallig. En ik zeg toevallig omdat we nog 2 schuurders hebben waarbij het gewoon niks doet.
1 daarvan heeft een BOETT deken en blijft daarmee aardig jeukvrij en de derde wassen we om de andere dag met Aloe Vera shampo en meer kunnen we voor hem neit doen. Dekens maakt hij kapot en alle andere smeersels poeders en pillen die we geprobeerd hebben doen bij hem niks. Wassen houdt de huid aardig soepel en tot nu toe heeft hij dit hjaar zelfs nog wat manen over en is zijn staart nog niet tot bloedens toe open...

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 01:25

Dendie schreef:
Verafjord schreef:
...

Mijn paarden staan op hetzelfde landgoed als die van Dendie, en wij hebben er juist pas een eczeempony naar toe gehaald, omdat de situatie op de koeienboerderij waar deze pony eerst stond niet meer te doen was. Dáár komen pas een hoop vliegbeesten op af: koeienpoep. 'Naast' de fruitbomen gaat het heel erg veel beter met deze pony, al geloof ik heus wel dat rottend fruit ook allerlei ongedierte kan aantrekken. Maar ik heb ooit meegekregen dat de voorkeur van die culicoïdes vooral uitgaat naar.. mest. Afgaand op de ervaringe met deze pony lijkt dat redelijk te kloppen..