[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jody99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:06

Paarden die luchtzuigen kunnen toch ook koliek krijgen? -O-

jody99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:07

Ik weet niet zeker of iemand het al gezegd heeft maar ruwvoer werkt ook goed.

Jientis

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:26

hoi,

die van mij doet het ook al jaren. Heb hem iets voor zijn maag gegeven maar maakt het luchtzuigen niet minder. Op de wei doet hij het veel minder maar als hij dan op stal komt doet hij het precies dubbel zo veel het eerste uur.
Hij eet ook krachtvoer, gaat zuigen, terug een hap, terug zuigen.
Na een wortel-> luchtzuigen...
maar na een tijdje stopt hij ook vanzelf. Dus enkel rond zijn eten, als hij pas op stal komt en tijdens het poetsen...
Maar zelfs met meer hooi en dus iets voor zijn maag blijft hij het doen dus ik denk dat hij het ooit gedaan heeft, uit maagproblemen maar het nadien is blijven doen omdat het leuk is...
Ik vind het niet leuk maar kan er voor de rest weinig aan doen denk ik?

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:38

Jientis schreef:
hoi,

die van mij doet het ook al jaren. Heb hem iets voor zijn maag gegeven maar maakt het luchtzuigen niet minder. Op de wei doet hij het veel minder maar als hij dan op stal komt doet hij het precies dubbel zo veel het eerste uur.
Hij eet ook krachtvoer, gaat zuigen, terug een hap, terug zuigen.
Na een wortel-> luchtzuigen...
maar na een tijdje stopt hij ook vanzelf. Dus enkel rond zijn eten, als hij pas op stal komt en tijdens het poetsen...
Maar zelfs met meer hooi en dus iets voor zijn maag blijft hij het doen dus ik denk dat hij het ooit gedaan heeft, uit maagproblemen maar het nadien is blijven doen omdat het leuk is...
Ik vind het niet leuk maar kan er voor de rest weinig aan doen denk ik?

Misschien geen krachtvoer meer geven? Je paard geeft duidelijk aan dat hij dan 'last' heeft. Misschien is een muesli of iets anders proberen? Er is zoveel te vinden.. Krachtvoer zorgt bij veel luchtzuigers last, als ik het correct heb, door de samenstelling. Mijne had dat ook en ik ben toen gestopt met krachtvoer en het minderde gelijk..

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:12

ja, maar heb al ander krachtvoer en muesli enzo geprobeerd maar hij doet het sowieso. Zelfs als hij een mini snoepje krijgt, doet hij het.
Ik denk dat hij zichzelf doorheen de jaren geconditioneerd heeft dat hij na het eten, moet luchtzuigen...

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:24

Jientis schreef:
ja, maar heb al ander krachtvoer en muesli enzo geprobeerd maar hij doet het sowieso. Zelfs als hij een mini snoepje krijgt, doet hij het.
Ik denk dat hij zichzelf doorheen de jaren geconditioneerd heeft dat hij na het eten, moet luchtzuigen...

Mijn deed dat ook. Nu doet ze het niet meer na een appeltje, stuk brood... Ze had gewoon een gevoelige maag door het krachtvoer, ik merk nu ook met bv. aansingelen dat ze daar ook geen last meer van heeft. Helemaal zonder (dus alleen hooi/gras) is zeker geen optie?

Jientis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:11

Laulitz schreef:
Jientis schreef:

Mijn deed dat ook. Nu doet ze het niet meer na een appeltje, stuk brood... Ze had gewoon een gevoelige maag door het krachtvoer, ik merk nu ook met bv. aansingelen dat ze daar ook geen last meer van heeft. Helemaal zonder (dus alleen hooi/gras) is zeker geen optie?

Bij aansingelen enzo heeft die van mij wel geen last. Zonder krachtvoer, kan ik hem eigenlijk niet meer rijden. Hij krijgt nu al maar de helft niet meer en meer hooi en zelfs nu zit er al weinig leven in.
Maar hij krijgt een maagcompositum dus zou het dan niet even beter moeten zijn als het echt aan zijn maag ligt?
Ik vind het vooral jammer omdat zijn bovenste tandjes helemaal weg zijn en als hij gras eet, dan zijn zijn lippen gezwollen of heeft hij aftjes op zijn tandvlees omdat hij geen tandjes heeft om het gras af te bijten en dit met zijn lippen af scheurt.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 22:22

De van mij doet het ook met eten of het nu zijn mix (pavo daily plus en pavo care for life) of een wortel of snoepje. Het is een gewoonte bij het opzadelen durft hij het ook doen, de ene keer wel de andere keer niet. Ik geef ook alleen maar kleine porties zodat hij zeker geen last van zijn maag zou kunnen krijgen.

Nu ik van echt krachtvoer ben afgestapt en 24/7 buiten staat met weidemaatjes is het al heel veel verbetert dan sinds hij op stal stond en krachtvoer kreeg. Mijn paard heeft wel nooit slijtage aan de tanden gehad. (stal of weide) Paardentandartsen konden niet afleiden van zijn gebit dat hij een luchtzuiger was.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 06:39

jody99 schreef:
Paarden die luchtzuigen kunnen toch ook koliek krijgen? -O-

Daar zijn de meningen wat over verdeeld...
je ziet bepaalde koliektypen wel vaker bij luchtzuigen, maar het is niet bewezen dat luchtzuigen de oorzaak is. Het kan net zo goed zijn dat het luchtzuigen ook een symptoom is van hetzelfde probleem als koliek. Je ziet veel (zo niet alle) zuigers met maagproblemen en ook wel een redelijk aantal met darmproblemen.

zwevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:32

Goedenavond,

Ik heb het hele forum doorgelezen over het luchtzuigen.
onze Welshe C pony doet dit ook.
Ik begrijp dat vele eigenaars hier geen probleem van maken.
Aangezien onze kleindochter van 7 jaar deze pony berijdt en wij geen risico willen nemen met haar, willen we toch deze pony, zelfs gratis, wegdoen.
Geinteresseerden mogen graag kontakt met mij opnemen. Ik zou graag hebben dat de pony voor het einde van deze maand wordt opgehaald. Dan komt onze kleindochter terug van vakantie. Zij is trouwens volledig op de hoogte van onze beslissing en is ook akkoord. Er wordt trouwens reeds uitgekeken naar een nieuwe pony voor haar.
De pony is af te halen in Belgisch Limburg in de buurt van Bree.

Bedankt,

Rene Dreessen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:54

Ik snap niet helemaal waarom luchtzuigen een probleem zou zijn voor de ruiter?
Of is de pony niet geschikt voor je klein dochter?
Zou trouwens gewoon een advertentie op de markt zetten met leuke foto's.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:15

Ik heb al enige tips gelezen over voer om aan te komen voor een luchtzuiger, ik heb nog enkele vragen. Mijn paard is sinds enkele weken wat meer afgevallen dan hoe hij de zomer is ingegaan. Dit komt mede door zijn weidemaatje. Jong en dominant paard die zich steeds wilde bewijzen door bijten en opjagen. Ik denk dat hij hierdoor letterlijk kilo's is door verloren, door de vele beweging maar ook door stress.

Paard is verzet geweest en mijn paard staat nu alleen tot zijn nieuw weidemaatje terug komt van een trektocht. De staleigenaar is echt heel erg goed vanaf een weide wat is opgegeten verplaatst hij ze naar een vollere weide. Dus eigenlijk ruwvoer zou nu geen probleem moeten vormen. Echter, wil ik hem nu langzaam in gewicht wat laten toenemen omdat hij in de winter ondanks alle zorgen toch wat gewicht verliest.

Wat zou ik hem kunnen geven? Vorige jaar gaf ik hem bietenpulp met recup mash slobber van aveve en olie. Dit was echter te energierijk voor hem, hij is hier extreem gevoelig aan. Momenteel is zijn dieet balance mix van aveve met pavo daily plus zodat hij lang over zijn eten doet.

Ik dacht eventueel aan speedibit van Pavo, maar daar lees ik niet veel positiefs over. Daarnaast dacht ik aan gesneden mais, maar kan de maag van een luchtzuiger het hoog percentage aan zetmeel verteren? Ik zou natuurlijk geen grote hoeveelheden geven omdat ik wil dat het allemaal traag gebeurd en eventueel als hij wat meer aankomt door de weide, er dan ook tijdig een rem op te zetten.

Zijn er misschien nog andere mogelijkheden?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:20

Wat is er mis met Speedybeet dan? Ik heb het gevoerd aan m'n gevoelige maag paard en was er echt heel tevreden over!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 20:22

_Ananas_ schreef:
Wat is er mis met Speedybeet dan? Ik heb het gevoerd aan m'n gevoelige maag paard en was er echt heel tevreden over!

Nogal veel geld voor wat het maar is en dat gewone bietenpulp ook goed is. Maar het probleem is dat het een heel gedoe was met het water en telkens op tijd klaar te zetten. Dit jaar is het nog moeilijker geworden en eigenlijk lukt het niet meer.

Hoe komt het eigenlijk dat het zo snel klaar is? Ik zag iets van gedroogd zijn ofzo...

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 22:34

Dat is het voordeel van de speedybeet, met dit weer wil je dat niet 24 uur klaar hebben staan.. En daar betaal je dan meer voor ja. Voor laten weken waarschijnlijk, geen idee moet je even op de pavo site kijken! Er is ook een heel topic over, iets relevanter dan hier :))

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 16:24

SB zijn vlokken die vallen sneller uit elkaar dan brokken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 17:34

Ik wilde dat wat andere ruiters dachten dat een luchtzuiger niet goed zou zijn voor de ruiter, dan had ik het grand prix paard van Tirza wel willen hebben. Of onze nationale trots Bonnie himself :D
Maar die zijn vast niet gratis op te halen omdat ze luchtzuigen :)

__jive

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 17:37

Mijn pony heeft nooit lucht gezogen. Maar de laatste tijd als ik hem uit de wei haal en in zijn stal zet begint hij op zijn stal deur. Het lijkt op luchtzuigen, of is het misschien iets anders?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 23:48

ik heb zelf vernomen dat sommige ruiters de voorkeur hebben voor luchtzuigen de paarden, omdat dit paarden zijn die altijd bezig zijn met denken en dus vaak werkwillige paarden. Ook eens leuk om te horen. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 01:15

Waarom zouden die paarden altijd bezig zijn met denken? :+
Door het luchtzuigen maken ze endorfine aan, een pijn en rustgevend stofje... dus als je daar naar kijkt heb je juist een gedrogeerd paard :')
Sowieso hangt zuigen vooral samen met lichamelijke klachten (maagzweren en darmproblematiek), stress kan daarin een verergerende factor zijn. Maar dat zuigers meer denken heb ik eigenlijk nog nooit gehoord.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 08:10

SmartBH schreef:
ik heb zelf vernomen dat sommige ruiters de voorkeur hebben voor luchtzuigen de paarden, omdat dit paarden zijn die altijd bezig zijn met denken en dus vaak werkwillige paarden. Ook eens leuk om te horen. :)

Zoiets heb ik ook een keer gehoord.
Idd altijd leuk om te horen.

Het enige jammere met een luchtzuiger vind ik dat er zoveel vooroordelen over zijn, en ze bijna niet te verkopen zijn. Ofja, spotgoedkoop heb je nog kans.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:00

Ben toch heel benieuwd wat iemand me kan aanraden als voer?

Ik heb tot nu toe altijd een muesli van mijten gegeven in combi met bietenpulp (voorheen ook spelt, maar daar werd het een stuk erger mee) en 24/24 hooi (24/24 7/7 buiten met soortgenoten).

Ik kreeg al enkele tips binnen via pb, maar niks dat hier in de buurt te verkrijgen is. Het zou toch wel ergens een verkooppunt in België moeten hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:37

Hallo.

Ik heb een paard dat luchtzuigt. Deed ze al toen we d'r een jaar geleden kochten. Toen heeft ze een check up gehad, er is niet specifiek naar het luchtzuigen gekeken. Maar nu wil ik het wel eens laten onderzoeken of het schade veroorzaakt. (ik merk dat mijn paard met het rijden erg hijgt) hebben mensen dit wel eens gedaan?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:46

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:04

AmoorM schreef:
Hallo.

Ik heb een paard dat luchtzuigt. Deed ze al toen we d'r een jaar geleden kochten. Toen heeft ze een check up gehad, er is niet specifiek naar het luchtzuigen gekeken. Maar nu wil ik het wel eens laten onderzoeken of het schade veroorzaakt. (ik merk dat mijn paard met het rijden erg hijgt) hebben mensen dit wel eens gedaan?

Het hijgen kan ik niet direct thuis brengen met het luchtzuigen. Bij mijn paard os dit zeker niet het geval. Ik zou dit laten nakijken. Het enige dat je kunt linken aan luchtzuigen zijn maagzweren.