[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:49

Na het topic doorgespit te hebben kom ik wel symptonen tegen die mijn haflingermerrie ok heeft, maar ze doet het echt alleen ijdens het rijden. Tanden en zadel zijn nagekeken en behandeld. Ze is nu een jaar onder het zadel. In de binnenbak gaat het de laatste tijd wel goed, maar de galop wordt niet beter. Ze gooit dan met haar hoofd en maakt oncontroleerbare sprongen..Ze schrikt er zelf ook van. Rijden gaat wel met sprongen vooruit, maar deze dingen blijven.

Buitenrijden gaat goed, maar de gekke sprongtjes blijven..
Ik ga een osteopaat laten komen voor de zekerheid en de da heeft een spray voorgeschreven maar dat helpt niet.
Ik zit even te twijfelen wat ik zal gaan doen.

Zijn de paarden met dit syndroom ook headshakers in de wei of op stal?
komt dit jullie bekend voor?

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:59

quinzy:
je zegt dat ze het op de wei niet meer doet,dan zou hooikoorts dus bijna uitgesloten zijn.
Kijk das al heeeel handig om te weten
een netje helpt alleen als je paard hooikoorts heeft,aangezien die van jou het alleen met halster om doet zal het een andere medische oorzaak hebben.
Nee ze doet t ook zonder halster.

en wat bedoel je met als je druk uitoefent dat ze het dan weer doet?
waar oefen je dan druk uit?
Met druk bedoel ik psyhische druk
Rondjes lopen, lopen op de wei, nog niet bij t voer mogen enz...
Voor de rest is er nog geen druk omdat we nog niet rijden

heeft de merrie wel eens gehangen aan het halster?
dus bij schrikreactie gaan hangen en het halster eventueel kapot trekken?
Dat weet ik dus niet. Ik veronderstel van niet tis een makkelijk dier.
veel paarden beschadigen daarbij de wervels in hun nek.
vaak kun je dit wel voelen,dan hebben ze op de plaats waar het halster achter de oren ligt een verdikking zitten..
Dat ga ik zeker nakijken.
Heel erg bedankt al voor je info ik ga proberen een filmpje te uploden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 08:13

filmpje geeft wel het duidelijkste beeld weer.

mirgino,ik ken die hele neusspray niet?
is wel iets om over na te denken.

ik had gisteren een paar paardenbladen gekocht en in de Bit stond een stukje van redactrice Tesse van Daalen .
die heeft dus ook een paard met headshaking.
van alles geprobeerd en bij haar paard hielpen de oogdruppels enorm goed

eridinges:
wat voor sprongetjes maakt ze dan?
zou het inderdaad laten nakijken,misschien zit er iets niet helemaal goed

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:36

ellepel schreef:
[ik weet niet of appie pijn heeft als hij schud.
hij laat het in elk geval niet merken als dat wel zo is.
hij is net zo vrolijk en blij als anders,nou weet ik dat hij een bikkel is en natuurlijk een prooidier.
maar als hij zich er belabberd onder had gevoeld dan had ik dat wel aan zijn humeur gemerkt..en dat is niet zo

ik kijk een beetje naar hooikoortsklachten bij mensen,dat doet ook niet pijn,maar is wel vervelend..

ik noemde speekselklieren,maar er zit in die regio veel meer aan klieren en luchtzakken etc..
kan toch zijn dat er ergens een verband zit met eten vanaf de grond?

Als je weet hoe het voelt om zenuwpijn te hebben dan weet je ook wat Ap voelt als hij schudt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:38

ik snap wat je bedoeld ,maar ik weet niet of appie zenuwpijn heeft.
hoe kun je dat meten,of zien dan?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 10:44

ellepel schreef:

De Lecherantenne geeft meteen uitsluitsel over waar de pijn zit in het hoofd.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 20:07

@ellepel: ze maakt oncontroleerbare sprongen met haar voorbenen omhoog.
ziet er heel gek uit en voelt ook heel gek. Na het rijden en tijdens het rijden zou ze ook het liefst overal tegen aan schuren.
de DA heeft toen spray gegeven maar dat werkt niet. Ik zit zelf te denken aan zonneallergie of iets.
Als de zon schijnt heeft ze er meer last van. met buitenrit ook, als ik dan op de weg loop is er niks aan de hand, maar als ik in de berm stap maakt ze weer een gekke sprong en briest ze.

Ga even een andere da bellen denk ik voor een test en een osteo, want ik wil erg graag weten wat het is, dan kun je er ook wat mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 04:59

singasong schreef:
ellepel schreef:

De Lecherantenne geeft meteen uitsluitsel over waar de pijn zit in het hoofd.

ohw met zo'n ding!
ap is een paar jaar geleden nagekeken, en daar kwam alleen uit dat in zijn maag/darmgebied hij erg gevoelig was

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 06:57

ellepel schreef:
ohw met zo'n ding!
ap is een paar jaar geleden nagekeken, en daar kwam alleen uit dat in zijn maag/darmgebied hij erg gevoelig was

Niet iedereen met een Lecherantenne is een goede therapeute/arts. Als er alleen maar uitkomt dat het maag/darmgebied niet goed is
dan heb je een 'verkeerde' gehad helaas.
Ik hoorde pas van iemand over die Gerrit Zomer (veel mensen lopen weg met hem), die werkt ook met de Lecher maar die man meet
alleen de grote organen door. Dan kom je ook niet ver met een diagnose te stellen.

Sjoyceje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 08:32

goedemorgen

Kyra begint ook weer steeds heftiger te schudden. De ene dag gaat het wel, en de andere dag schud ze behoorlijk heftig. Ik ben nu begonnen met de oogdruppels. Vandaag belt de DA me nog even om de exacte dosis door te geven. Ben benieuwd of het helpt :)

Mirgino, Ik heb die neusdruppels ook al gezien. Misschien dat het helpt? Ik heb ze nog niet geprobeerd.

Eridinges, de paarden schudden inderdaad ook op de wei. Op stal niet, want daar komt weinig zonlicht bij mij. Maar ik heb wel eens paarden gezien die ook op stal schudden. Wat voor spray heeft je DA voorgeschreven?

Even een vraag;

Ik heb een discussie met iemand gehad, zij heeft ook een headshaker gehad. Denken jullie dat het schudden tijdens het rijden verminderd kan worden, als je paard erg geconcentreerd met jou en de oefeningen bezig is? En dat je het schudden uit kan stellen, dus dat je zelf het paard af en toe de gelegenheid geeft om te schudden? Hebben jullie hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:32

hallo dames,

Ik wil mij graag in jullie topic voegen.
Zelf heb ik ook een paard die nu 2 jaar een allergie heeft ( dit wordt zijn 2de seizoen).
Gisteren met mijn wedstrijd had hij ondanks pollennetje met mijn 2de proef veel last, waardoor hij alleen maar tegen de hand kwam en niet meer normaal te rijden was.
Hij wilt steeds met zijn neus jeuken, en weet gewoon niet wat hij met zichzelf aan moet het is best sneu!
Alleen met rijden en longeren heeft hij veel last, in de paddock of land zie ik hem haast nooit met zijn hoofd klapperen.

Ik heb het netje van het merk Netrelief, bij de paardendrogist gekocht.
Ik bevestig hem zoals het hoort, maar met drafen of galloperen zit er toch wat beweging in en ademt mijn paard dus evengoed wat pollen in. ( zo ook dus gisteren).
nu gaat mijn moeder even crea bea met dat netje doen, misschien een touwtje erom heen om hem dus echt vast= vast te bevestigen.
Maar misschien hebben jullie nog e.v.t tips voor medicijnen die aan kunnen slaan?

ik weet dat het niet over zal gaan, ik bedoel kijk naar ons mensen met hooikoort maar het zal heel fijn voor hem zijn als er iets is wat de boel wat "verzacht".

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:54

singasong schreef:
ellepel schreef:
ohw met zo'n ding!

Niet iedereen met een Lecherantenne is een goede therapeute/arts. Als er alleen maar uitkomt dat het maag/darmgebied niet goed is
dan heb je een 'verkeerde' gehad helaas.
Ik hoorde pas van iemand over die Gerrit Zomer (veel mensen lopen weg met hem), die werkt ook met de Lecher maar die man meet
alleen de grote organen door. Dan kom je ook niet ver met een diagnose te stellen.

wie komt er bij jou dan?
bij appie kwamen wel meer dingen eruit hoor,maar van zijn organen was alles verder prima.
behalve dus zijn maag/darmen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 10:57

doom schreef:
Hij wilt steeds met zijn neus jeuken, en weet gewoon niet wat hij met zichzelf aan moet het is best sneu!
Alleen met rijden en longeren heeft hij veel last, in de paddock of land zie ik hem haast nooit met zijn hoofd klapperen.

zie je hem wel of niet in de wei schudden?
tja..het is met hooikoorts toch echt wel zo dat ze het in de wei wel doen, want daar zitten die prikkels natuurlijk.
als het met rijden en longeren is dan is er anders wat mis.

laat je paard dan na kijken door een goede fysio/osteopaat( of weet ik hoe dat allemaal heet haha :o
en zorg dat je heel kritisch iemand bij je hebt die kan kijken wat jij fout doet met rijden..daar komen namelijk ook best vaak problemen weg.

tuig kan niet goed zitten, voornamelijk strakke neus of frontriemen riemen kunnen behoorlijk irriteren.
krappe/wijde zadels of zadels die op de schouders liggen kunnen ook meewerken aan schudden onder het zadel

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:01

Mijn paard zijn bloed is nagekeken en het is bewezen dat hij een pollenallergie heeft.
In de paddock en weiland valt het gewoon wel mee, daarbij zit ik daar ook niet uren te kijken haha.
Pollennetje mindert al een hoop, alleen ik hoop dat ik het nog wat kan verbeteren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:01

doom schreef:
hallo dames,

Ik wil mij graag in jullie topic voegen.
Zelf heb ik ook een paard die nu 2 jaar een allergie heeft ( dit wordt zijn 2de seizoen).
Gisteren met mijn wedstrijd had hij ondanks pollennetje met mijn 2de proef veel last, waardoor hij alleen maar tegen de hand kwam en niet meer normaal te rijden was.

Ik heb het netje van het merk Netrelief, bij de paardendrogist gekocht.
Ik bevestig hem zoals het hoort, maar met drafen of galloperen zit er toch wat beweging in en ademt mijn paard dus evengoed wat pollen in. ( zo ook dus gisteren).
nu gaat mijn moeder even crea bea met dat netje doen, misschien een touwtje erom heen om hem dus echt vast= vast te bevestigen.
Maar misschien hebben jullie nog e.v.t tips voor medicijnen die aan kunnen slaan?

ik weet dat het niet over zal gaan, ik bedoel kijk naar ons mensen met hooikoort maar het zal heel fijn voor hem zijn als er iets is wat de boel wat "verzacht".

hadden we maar tips en wist ik maar wat ik mijn paard kan geven
gisteren met bewolkt weer stond hij zonder masker/netje op de wei en schudde hij amper
maar nu staat hij met masker met oren en lange neusflap en schud hij heftig

ik laat hem denk ik toch maar helemaal nakijken in de kliniek,ze hebben het daar over de ctscan gehad
dan kunnen alles in zijn hoofd goed zien.

hij schud nu weer alsof hij iets in zijn oren heeft

maar binnen op stal mag ik overal aan en inzitten

word er moedeloos van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:02

Doom, eventuele medicijnen, supplementen die kunnen werken zijn :
- puur pollen van de groene os
- druppels van Josefien
- oog of neusdruppels bij de da
- MSM zwavel
- echinacea
- pollionsan ( voor mensen, kan je ook bij paarden gebruiken )
- brandnetel ( werkt als anti histaminicum )

En zo zijn er vast nog meer ;) Paardendrogist had ook iets nieuws geloof ik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:05

de paardendrogist heeft shake relief

de bioresonantiedruppels van josefien( http://www.natuurlijkinbalans.nl) kunnen ook heel goed helpen.

ik heb bij appie vroeger luffanil geberuikt, ook voor mensen,dat deed bij hem toch wel een beetje.

ohw haha, sorry maris zie nu dat je druppels van josefien er al bij hebt staan :o

vitamine b3 zou misschien ook kunnen helpen, dat zorgt ervoor dat het lichaam minder histamine aan maakt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:08

Ik denk ook dat ik dat shake relief ga bestellen :j puur pollen druppels zag ik vorig jaar geen verschil in

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:11

Puur pollen werkt vaak pas na een ( paar ) seizoenen. Dus dit jaar gewoon weer geven , misschien werkt het nu al beter !

Netrelief vind mijn paard vreselijk ---> nog meer reden om zijn neus overal aan te schuren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:13

ik zal straks es kijken hoe het met appie gaat met schudden en hoesten.
hopelijk is allebei weg :j

tylando

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:36

allegro kruidenmix van drechtsteden in combinatie met msm zwavel tegen het schudden.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:53

ellepel schreef:
wie komt er bij jou dan?
bij appie kwamen wel meer dingen eruit hoor,maar van zijn organen was alles verder prima.
behalve dus zijn maag/darmen.

Ik zal je haar naam pb-en. Denk alleen niet dat het je wat zegt.
Er zijn overigens meer mensen hier op bokt die hun paard door haar laten behandelen.
Jij leest toch ook mee in het IR topic? Daar is iemand die haar paard was opgegeven en mijn therapeute heeft hem weer helemaal op de been gekregen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 11:58

een allergie komt heel vaak uit een maag/darm probleem voort.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:08

dit is een filmpje van vanmorgen.
Afbeelding

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 12:09

lijken mij toch echt de oren....