PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 18:32

Helemaal eens met Floortje in deze. Soms is het het doel heiligt de middelen en als eigenaar van pssm paarde moeten we te vaak middelen om het beste voor ons paard te regelen om me te laten weerhouden door een vage “zou zo kunnen zijn” beoordeling. De praktijk bij mij laat zien dat het prima samen kan en voor mij is dat meer dan voldoende bewijs.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 19:23

Ik zeg nergens dat je moet stoppen met de supplementen tijdens de kuur he? Want dat ben ik met je eens, dat vind ik ook nergens op slaan.
Ik leg enkel uit dat de opname minder kan zijn door de werking van de psyllium. Mocht je dat zelf ook bij je paard zo ervaren (ik merk dat zelf niet bij mn paard), dan kan het zinvol zijn om bv de psyllium een uur na je supplementen te geven.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-24 22:09

Voor de zekerheid vandaag toch maar even apart van elkaar gevoerd. Bij aankomst het bakje supplementen, vervolgens een stukje gaan wandelen en daarna de mash met psyllium erdoor gevoerd :)
In ieder geval wel helder om geen stopweek te houden!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-24 11:16

Je zou naar mijn idee wat je voert ook geen supplementen moeten noemen. Het PSSM dieet, zoals dat dan heet, zijn alleen maar voedingsstoffen die alle paarden nodig hebben en in de meeste gevallen al te kort komen in hun rantsoen. PSSM paarden hebben een verhoogde behoefte aan deze voedingstoffen en daarom extra belangrijk. Een stopweek van voedingsstoffen doe je bij voorkeur niet.

Een uitgebalanceerd rantsoen is voor ieder paard van belang en je begint normaalgesproken met een hooianalyse en daarop zoek je een balancer uit en dan bereken je wat je nog toe moet voegen.

Niet alles laat zich berekenen en de verhoogde behoeftes van een PSSM paard blijven een puzzel. Maar ook voor gezonde paarden blijft het aanpassen aan omstandigheden. Verharen, ziekte, enz.

Het is belangrijk dat je je beseft wat een paard nodig heeft in zijn rantsoen en waar je over praat. Grofweg kun je zeggen dat ze energie nodig hebben, eiwitten, vetten, vitaminen, mineralen en spoorelementen.

Je balancer (vitaminen mineralen) zoek je uit op je hooi. Ik vind een balancer meer dan genoeg, en ik voeg liever zelf energie en proteïnen toe, omdat de behoefte varieert. Nu voer ik dus meer door verharing. De mineralen en sporelementen variëren niet zo. Dat reken ik 1 keer per jaar uit als ik de nieuwe hooianalyse heb.

Ieder paard heeft ook een vetbron nodig in de voeding en het standaard voeren van 100 gram lijnzaad is prima daarvoor. Zo hoef je ook geen zandkuur dingen te geven want dat doe je dagelijks al.

Geef je nu een volledig voer, of alleen een balancer, besef je wat wat is. Kijk naar wat er in zit. Die Atcom en die andere, ik krijg jeuk als ik zie dat er calcium, kalium of ijzer is toegevoegd. Dus het gaat niet altijd om wat er in zit, maar voor onze PSSM ers ook wat je er niet in wilt hebben. Deze stoffen zitten doorgaans meer dan genoeg, of soms al veel te veel in het hooi.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 11:50

Hoe lang hebben jullie moeten wachten op bevestiging van ontvangst haren bij animalgenetics? Ze zijn woensdag afgegeven, neem aan dan donderdag verzonden of zo? Gaat om de pssm1 test.

Merk dat ik het wel spannend vind om zeker te weten dat we voor 9 oktober de uitslag hebben. Ondanks dat ik qua afstamming niet verwacht dat het dier het heeft.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 13:44

Oke ik had het eerder moeten typen... net mail binnen dat ze aangekomen zijn.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 22:10

Succes met wachten op de uitslag!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 09:16

Om nog even terug te komen op vaccinaties: wat ik deed (en nog steeds doe met mijn n/n's) is alleen 1 keer in de 3 jaar tegen tetanus vaccineren. Het ligt er natuurlijk aan hoe je ze houdt en welk risico je loopt op overdracht van ziektes binnen je stal; afwegingen dus. Ik vind tetanus een must; de rest is risico-afweging van mijn kant.

Dan als je vaccineert de supplementen verhogen rond de vaccinatie.
Dat traumeel bijspuiten had ik nog nooit van gehoord vind ik geen verkeerd idee!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 10:08

Thanks voor het meedenken! We hebben een kleine stal met 7 paarden. Weinig gaan op verplaatsing. Ik ben eigenlijk de enige met een trailer. Ik laat mijn paarden ook nooit met andere paarden in contact komen, behalve de paarden in de kudde uiteraard. Dus wat dat betreft hoeven ze geen entingen, enkel westnijl en tetanus. Wedstrijden ga ik niet doen voorlopig. Tegen die tijd kijk ik dan wel weer.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-24 10:35

De Westnijl prik staat er dan wel weer bekend om makkelijker reacties te geven. Da's wederom een afweging.
En de droesenting, maar die wordt in Nederland volgens mij nauwelijks gegeven.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-24 12:02

Tot nu toe bij westnijl niks geks gemerkt.

Peppa83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 13:17

Hoi allemaal. Ik ben nieuw hier . Sinds kort heeft mijn paard spierproblemen na een stressvolle periode. Nu met de dierenarts bezig om alles uit te pluizen. Na wat ik allemaal lees over pssm2 ga ik er en beetje vanuit dat we hier ergens op uit gaan komen. Nu ben ik van plan om mijn voer hier al op aan te passen. Nu staat hij 24/7 op de paddock met onbeperkt hooi en krijgt hij 350 gr Vitalbix daily en een schepje Nutrimash. Als ik kijk naar wat hierin zit is dit dus niet genoeg voor hem. Kan ik hier extra vitamine E, magnesium en zout toevoegen? Moeten er dan nog extra eiwitten bij? Of adviseren jullie een andere balancer? Ik zie even de bomen door het bos niet meer met alle informatie en verschillende voeding. Hopelijk kunnen jullie mij een beetje op weg helpen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-24 14:12

Mocht je graag begeleiding krijgen bij je PSSM paard, dan raad ik equi-xcel aan. Helpt je niet enkel met voer, maar denkt met veel met je mee qua management :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 17:40

Ik heb de uitslag van die van mij binnen. Ik was er al van overtuigd dat hij het heeft, maar de resultaten zijn wel heel duidelijk. :(

Afbeelding

Ergens wel opgelucht, en ik ben blij dat ik z'n management heb aangepast. Hij is best oké nu, maar hij was een tijdje terug zo slecht dat we hem bijna hebben laten gaan. Hopelijk lukt het om hem nog een tijd goed te managen.

SPARK55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 18:17

Unicornetto schreef:
Ik heb de uitslag van die van mij binnen. Ik was er al van overtuigd dat hij het heeft, maar de resultaten zijn wel heel duidelijk. :(

[ Afbeelding ]

Ergens wel opgelucht, en ik ben blij dat ik z'n management heb aangepast. Hij is best oké nu, maar hij was een tijdje terug zo slecht dat we hem bijna hebben laten gaan. Hopelijk lukt het om hem nog een tijd goed te managen.

Ik wil wel even zeggen ..er is geen medeleven knop.
Wat een :(:) uitslag zeg. Dat is niet mis zeg. Y;(

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 21:49

Sterkte met de uitslag! Dat is inderdaad niet leuk…

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 23:32

Wat een heftige uitslag Y;(
Wel heel fijn dat je hem nu ok hebt met management!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 10:44

Wat een lieve reacties zeg, bedankt. <3

Nu kunnen we gelukkig nog gerichter kijken wat we nog aan kunnen passen. Zal hier ook zeker nog adviezen vragen.
Hij had ook een tijdje echt neurologische klachten, bijna omvallen bij de hoefsmid, in de paddock en ook in de trailer toen. Dat is gelukkig niet meer zo, dat was echt vreselijk om te zien.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:00

Pittige uitslag, gelukkig heb je hem al aardig op de rit.
Ik hoop dat je hem goed kan houden

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 11:58

Ik merk dat mijn pssmer het toch beter doet met dekens dus nu ben ik aan het puzzelen. Ik heb nu voor de winter een 200 gr en dat is voor hem genoeg want hij heeft het snel warm. Wat is lastig vind zijn het voor en najaar. Welke grams gebruiken jullie allemaal?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 12:03

De mijne doet het het beste op scheren en dekens aanpassen tot ze comfortabel is. Ze staat nu onder een aantal keren gewassen 200 grams dus ergens 150 gram ongeveer. Maar het wordt tijd om te scheren merk ik hoewel ik eigenlijk liever zou wachten tot er meer haar op zit.

Floortje_NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-24 14:49

maartje0987 schreef:
Ik merk dat mijn pssmer het toch beter doet met dekens dus nu ben ik aan het puzzelen. Ik heb nu voor de winter een 200 gr en dat is voor hem genoeg want hij heeft het snel warm. Wat is lastig vind zijn het voor en najaar. Welke grams gebruiken jullie allemaal?

De mijne heeft het ook altijd eerder warm dan koud. Kan prima tegen de kou maar een hele dag regen niet.

Toen ze nog werkte deed ik scheren in combi met dekens. Zonder scheren werd ze snel klam en plakkerig onder 0grams dekens als toch net de zon er doorheen kwam.

0gram vind ik daardoor sowieso niet fijn. Deed liever een model scheren zodra het natter en kouder werd en dan meteen met een 100 of 150 grams beginnen. Daar deed ze dan ook de hele winter mee. Die dekens zijn niet zo zwaar waardoor het deel van de vacht die je niet deed scheren toch nog kon opzetten en reguleren. Alleen met vorst ging er een 200grams op.

Afbeelding

Dit was mijn winter patroon. Ze staan 24/7 buiten met schuilstal dus buiken scheer ik nooit.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-24 21:43

Wow unicornetto, dat is nogal een verzameling van varianten. Geen fijn nieuws maar blij om te horen dat hij het goed doet.

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-24 08:53

Ontzettend balen Unicornetto! Maar gelukkig heb je het nu onder controle, heel knap!

Rosiewozie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 09:07

Hoi hoi ik kom hier even binnenvallen.
Is een terugval/aanval na verdoving (tandarts) iets wat jullie herkennen? Past dat binnen de symptomen van een pssm paard?
Krijg het niet echt goed gevonden maar kan me met een stofwisselings ziekte zomaar voorstellen. Ook omdat ik lees dat sommigen heel gevoelig reageren op entingen kan ik het me zomaar voorstellen.