[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:05

Sabine, smeert stuk fijner hé korte manen.

Sta ook nog in twijfel of ik dit jaar nog alles eraf zal halen.
We hebben sinds een paar jaar een slechte zomer gehad, en heb zelf van de zomer nog heel stuk vanaf de schoft weg geknipt, omdat er toch niet veel meer te redden viel.

Maar ben er nog niet over uit of ik het wel of niet doe.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:16

Mensen zeggen tegen mij ook dat ik het maar moet afknippen om dan terug gelijk te laten groeien.

Maar wie kan er DIT nu afknippen? :') :

Afbeelding

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:19

De mijne ziet er een stuk rommeliger uit, maar no way dat ik alles eraf haal. Heb nu een soort streepjescode :+ Het ziet er niet uit, maar dat stuk wat hij nog heeft geeft wel wat bescherming denk ik dan.

Heb vandaag toch ook weer de deken op moeten leggen. Ik zit in Noord-Engeland, en het is hier al drie dagen 12 graden geweest. Het weekend wordt weer wat kouder maar daarna gaan we weer omhoog :\

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:25

Ach hier ook een paard dat wat schuurt maar niet heel erg.
Dr manen zijn nu ook op het onderste deel een stuk dunner/eraf.

Eigenlijk maakt het me geen biet uit haha ze vind het heerlijk zo.

Helaas kamp ik nog steeds met schimmel op dr koppie... we blijven imaverollen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:20

@ CS : is inderdaad een stuk handiger! :j

@ Mi_Amore : gewoon doen, heb ik ook gedaan :+ Alhoewel het bij jou op zich nog meevalt, het is meer een gat dat erin zit, hier was echt de helft gewoon weg .. Misschien het voorste stuk gewoon wat korter zodat het verschil niet zo groot meer lijkt en dan kijken of de manen nog aangroeien?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:30

Ik durf niet eens de puntjes wegknippen :')

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:50

Tja, ik heb DIT gewoon afgeknipt hoor....

Afbeelding

Vond het hel erg jammer, maar het maakte de behandeling wel even makkelijk. Ik ga proberen het nu weer lekker lang te laten groeien, maar als het kortere prettiger is voor mens en dier, dan gewoon weer kort hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:55

:oo Jij wint :Y)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:07

wow...dat er af knippen!!!!!!!!
nou appie heeft het eerste stuk bij zijn schoft kort en de rest wat langer,maar ik laat het voor nu lekker zo.
valt toch niks te behandelen,hoef er niks in te smeren,dus laat ik het eerst even zo :j

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:08

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:11

Eliana, goed dat je er een DA bij laat komen. Als het exceem is is het behoorlijk opengeschuurd. Het kan ook zomaar iets anders zijn zoals parasieten of schimmel.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:32

@Estera: jij wint -O- Ik zou het niet kunnen... :')

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:44

hier wel eindelijk de RSIH af sinds een paar weken,pony was geschoren en meteen dikke deken op,heerlijk :j
ben wel erg tevreden over de RSIH had ik die maar jaren eerder gekocht ipv al die 'bruine pyama's'
als er iemand is die onderdelen/stukken stof nodig heeft voor de pagony-pyama....ik heb er 2 liggen(die van mij zijn echt niet meer te naaien,maar wel te herbruiken voor kapotte stofdelen,sluitingen enz)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 15:50

O, dat zou ik er ook wel af kunnen knippen hoor.

Ik twijfel alleen omdat ik langere manen prettiger vind onder een deken.
Maar met knippen enzo heb ik geen enkele moeite, ook al ishet lang.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 17:24

Mi_Amore schreef:
Mensen zeggen tegen mij ook dat ik het maar moet afknippen om dan terug gelijk te laten groeien.

Maar wie kan er DIT nu afknippen? :') :

http://www.mijnalbum.nl/Foto-YUAFEJUO.jpg

Nee, niet afknippen, gewoon de dunne punten eraf, iedere paar maanden tot het weer gelijk is. Geduld is een schone zaak, maar eeuwig zonde om dit helemaal kort te knippen.

Wij knippen ook niet kort maar doen het op bovenstaande manier bij Blacky. (zie profiel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 19:59

Hier nog geen geschuur *\o/* We zijn deze zomer goed door gekomen met dit resultaat!
Staart
Afbeelding

Manen
Afbeelding

Alleen is de voorpluk niet helemaal mooi gebleven.
Afbeelding

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 22:03

Hoi iedereen!
Na een hoop speurwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik door de bomen het bos niet meer zie en ik hoop dus dat jullie me misschien kunnen helpen :)

Zondag ga ik mijn nieuwe merrie ophalen. Ben volkomen verliefd en kan niet wachten tot zondag!

Nu heeft zij 1 probleem; ze schuurt. Volgens haar fokker is dit vorig jaar september begonnen. Ze was toen 1,5 jaar oud. Stond met een gespeend veulen in een weitje onder bomen, ze hebben lekker aan de takken staan plukken en toen is ze gaan schuren en was haar hele staart ook kaal. Ze zijn toen vrij vlot naar een andere wei gegaan, overigens is het hele terrein omgeven door bomen, en daarna is het veel minder geworden. Tot op heden schuurt ze, maar wel stukken minder. De fokker twijfelt eraan of het echt ZE is... Ze schuurde dus alleen echt heftig toen ze onder die bomen stond, daarna is het minder geworden en min of meer gelijk gebleven. Ze krijgt niet veel krachtvoer en dat is ook een vrij arme muesli.

Haar moeder schuurt helemaal niet, van haar vader is het niet bekend maar ik vermoed eerlijk gezegd niet dat hij schuurt... T is hengst die op showgebied een hoop heeft gepresteerd en verhalen gaan snel in Arabierenland, dus dan zou dat denk ik wel bekend zijn geweest...

Ik hoop dus dat jullie misschien een idee hebben? Zelf dacht ik aan sowieso een kuurtje van de Groene Os, drainage compositum, om haar lichaam een beetje te zuiveren en ik heb al een heel plan klaarliggen voor evt ZE, maar eigenlijk vraag ik me toch af of dat het inderdaad is, dan zou ze afgelopen zomer toch juist erger moeten hebben geschuurd dan dat ze in het najaar deed? Kan het misschien gewoonte geworden zijn?

Hoop vragen eigenlijk en hier zitten een hoop ervaringsdeskundigen op het gebied van jeuk en schuren, dus ik hoop dat jullie me willen helpen :) In elk geval alvast enorm bedankt!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:08

Goede mineralenkorrel om te beginnen, paard in de groei heeft meer nodig. Bloed prikken en mineralen gehaltes controleren is goede stap.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 23:48

Mischa staat naakt :D

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 08:25

Mindim, die ziet er goed uit!

Voor iedereen die de deken al heeft af gedaan: smeren jullie nog iets?
Hier is ook de deken af en het gaat best goed, het hoofd blijft wat jeukerig maar verder schuurt ze vrijwel niet meer.
Ze heeft een groene leem kuur gehad en daarna een vitamine kuur van 5 dagen.
Wel krijgt ze nog fenelook met zeewier door haar voer (c4l) .

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:14

amyz schreef:
Hoi iedereen!
Na een hoop speurwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik door de bomen het bos niet meer zie en ik hoop dus dat jullie me misschien kunnen helpen :)

Zondag ga ik mijn nieuwe merrie ophalen. Ben volkomen verliefd en kan niet wachten tot zondag!

Nu heeft zij 1 probleem; ze schuurt. Volgens haar fokker is dit vorig jaar september begonnen. Ze was toen 1,5 jaar oud. Stond met een gespeend veulen in een weitje onder bomen, ze hebben lekker aan de takken staan plukken en toen is ze gaan schuren en was haar hele staart ook kaal. Ze zijn toen vrij vlot naar een andere wei gegaan, overigens is het hele terrein omgeven door bomen, en daarna is het veel minder geworden. Tot op heden schuurt ze, maar wel stukken minder. De fokker twijfelt eraan of het echt ZE is... Ze schuurde dus alleen echt heftig toen ze onder die bomen stond, daarna is het minder geworden en min of meer gelijk gebleven. Ze krijgt niet veel krachtvoer en dat is ook een vrij arme muesli.

Haar moeder schuurt helemaal niet, van haar vader is het niet bekend maar ik vermoed eerlijk gezegd niet dat hij schuurt... T is hengst die op showgebied een hoop heeft gepresteerd en verhalen gaan snel in Arabierenland, dus dan zou dat denk ik wel bekend zijn geweest...

Ik hoop dus dat jullie misschien een idee hebben? Zelf dacht ik aan sowieso een kuurtje van de Groene Os, drainage compositum, om haar lichaam een beetje te zuiveren en ik heb al een heel plan klaarliggen voor evt ZE, maar eigenlijk vraag ik me toch af of dat het inderdaad is, dan zou ze afgelopen zomer toch juist erger moeten hebben geschuurd dan dat ze in het najaar deed? Kan het misschien gewoonte geworden zijn?

Hoop vragen eigenlijk en hier zitten een hoop ervaringsdeskundigen op het gebied van jeuk en schuren, dus ik hoop dat jullie me willen helpen :) In elk geval alvast enorm bedankt!

maar toen ze onder de bomen stond had ze ook gelegenheid om te schuren en daarna niet meer? Onze poown staat 's zomers 24/7 buiten en daar heeft hij geen gelegenheid om te schuren, natuurlijk wel met benen en rollend, dat doet hij overigens minimaal maar zo gauw ik hem op stal zet begint hij gelijk. In jouw geval zou ik voorbereid zijn dat ze volgend voorjaar gaat schuren maar het eerst even aankijken. Verandering van omgeving/stalmanagement kan een hoop verschil uitmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 14:35

Ik smeer helemaal niets meer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:17

Bedankt alvast voor de tip! :)

Schuren heeft ze nog steeds gelegenheid voor, niet meer of minder dan in de wei onder de bomen.. Als ik me niet vergis heeft ze ergens in de tussentijd ook nog 's nachts gewoon op stal gestaan, toen deed ze het ook niet erger of minder...
Zit hier vlak aan de kust en in een wat opener gebied, dus wellicht dat dat al scheelt natuurlijk :) Ze komt ook niet meer zo pal onder bomen te staan...

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:27

amyz schreef:
Bedankt alvast voor de tip! :)

Schuren heeft ze nog steeds gelegenheid voor, niet meer of minder dan in de wei onder de bomen.. Als ik me niet vergis heeft ze ergens in de tussentijd ook nog 's nachts gewoon op stal gestaan, toen deed ze het ook niet erger of minder...
Zit hier vlak aan de kust en in een wat opener gebied, dus wellicht dat dat al scheelt natuurlijk :) Ze komt ook niet meer zo pal onder bomen te staan...

Even een quote van Aerdenhout voor je opgezocht

aerdenhout1 schreef:
In slapen is denk ik de beste oplossing als de eigenaren alles hebben geprobeerd tenminste.
Ik heb een Haflingertje staan uit Limburg die zou worden ingeslapen. Ook alles geprobeerd, alleen verplaatsen naar de kust nog niet. Door een noodoproep op bokt heb ik gereageerd en heb hem zijn laatste kans gegeven door hem hier naar toe te halen.
Tot nu toe gaat het goed met hem, de vorige eigenaren zijn dan ook bereid geweest het te proberen en hebben Stef afgestaan na een maand toen het goed ging.
Ze zijn toevallig afgelopen zondag langs geweest en waren heel blij dat het zo goed ging. Foto's volgen nog!
Ik zou als eigenaar hem die laatste kans toch niet ontnemen, niet geschoten altijd mis denk ik dan.
Maar ik begrijp dat deze Haflinger het in zeer ernstige mate heeft, al was voor Stef ook alle hoop opgegeven door Utrecht dierenarts enz.
Ook al zou het nu mis gaan heb ik toch de voldoening dat hij een heerlijk jaar heeft gehad, zonder jeuk en alleen maar spelen, spelen en nog eens spelen met zijn grote vriend.
Maar... ik ga er van uit dat het goed blijft gaan, al heb ik bij elk kaal plekje wel schrik!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:25

Bedankt! Dat is in elk geval heel hoopgevend! Het schuren dat ze daar deed was op zijn ergst nog steeds ''alleen maar'' manen en staart kaal, verder niks, niet tot bloedens toe oid. Ik hoop dus eigenlijk dat het hier snel over zal gaan, bovenstaande bericht wekt wel in elk geval die indruk!