Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:21

Nee, geen verbod. Wel een advies om het niet te doen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:22

Er is geen verbod, wel een advies om niet te vervoeren als dit niet noodzakelijk is.

Rumpleteaser

LuffB

Ik las net dat iemand zei dat het ook in Midden Nederland is, mocht dit over dichtbij de regio Utrecht gaan, dan kan ik zeggen dat dit niet waar is. Er is idd een paard overleden daar, maar dit was KOLIEK, geen RHINO. Helaas zijn er mensen geweest die het verhaal hoorde en er hun eigen mening over maakte.

Verder ben ik het eens met wat er wordt gezegd. Rhino zou overal gemeld moeten worden als het er heerst en niet verzwegen worden omdat we bang zijn voor een slechte naam. Vind het ook vreemd dat dit eigenlijk niet eens verplicht is.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:23

Tallie1979 schreef:
Ik heb geen 181 pagina's doorgelezen. Heb alleen een vraag of er een algeheel verbod is op vervoeren?

Kan iemand hier duidelijkheid in scheppen? :) alvast dank!

Dat je geen zin hebt om 181 pagina's door te lezen snap ik (al heb ik dat wel gedaan.)
Maar dit is ook al zo vaak gevraagd, gebruik dan gewoon even de zoekfunctie ;)

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:23

ik zou je paarden niet vervoeren. als er 2 ween geen een paard vervoerd word dan is de kans groot dt het virus minder word

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:24

Ok. Gelukkig hoef ik met paard nergens heen, maar mijn stalgenoten willen nog wel eens weg.. Ga ze vragen dit even niet te doen ;)

blingpiggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:25

Tallie1979 schreef:
Ik heb geen 181 pagina's doorgelezen. Heb alleen een vraag of er een algeheel verbod is op vervoeren?

Volgens de KNHS site een ADVIES om niet te vervoeren (net als het aflasten van wedstrijden).
Volgens mij heeft de media het een beetje opgeblazen want op het nieuws hoor ik ze VERBOD zeggen. Erg verwarrend.....

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:26

maureen16 schreef:
ik hoop niet dat het in de buurt van *** is ?

Svp géén namen noemen! Dat is het hele topic al gevraagd.
Juist het noemen van woonplaatsen geeft onnodig veel onrust.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:26

wow jo dit word volgens mij een beetje een zeiktopic...

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:27

Xx_Joyce_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:27

blingpiggy schreef:
Tallie1979 schreef:

Volgens de KNHS site een ADVIES om niet te vervoeren (net als het aflasten van wedstrijden).
Volgens mij heeft de media het een beetje opgeblazen want op het nieuws hoor ik ze VERBOD zeggen. Erg verwarrend.....

Er zou ook een vervoersverbod moeten komen want mensen proberen het allemaal nog maar dit vind ik niet kunnen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:29

maureen16 schreef:
wow jo dit word volgens mij een beetje een zeiktopic...

Nee, dat is al de hele tijd. De mods moeten nu overuren draaien om de woonplaatsen te verwijderen.
Verzoek is al vaak gedaan. Verdenkingen kunnen via dit topic worden gemaild. Die worden dan nagetrokken.
[VN] Rhino uitbraak in Nederland *Update 3 maart 2012 14.05 uur*

Door het klakkeloos roepen van namen krijg je juist paniek.

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:30

LuffB schreef:
Ik las net dat iemand zei dat het ook in Midden Nederland is, mocht dit over dichtbij de regio Utrecht gaan, dan kan ik zeggen dat dit niet waar is. Er is idd een paard overleden daar, maar dit was KOLIEK, geen RHINO. Helaas zijn er mensen geweest die het verhaal hoorde en er hun eigen mening over maakte.

Verder ben ik het eens met wat er wordt gezegd. Rhino zou overal gemeld moeten worden als het er heerst en niet verzwegen worden omdat we bang zijn voor een slechte naam. Vind het ook vreemd dat dit eigenlijk niet eens verplicht is.

Midden Nederland is hetzelfde als regio Utrecht? Misschien even PB over welke plaats/stal jij het hebt, beetje makkelijk om te zeggen dat het volgens jou niet in de regio Utrecht is :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:33

Paniek is er al gezien dit topic al 181 pagina's bevat...dus dat maakt niks uit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:34

_URIA_ schreef:
LuffB schreef:

Midden Nederland is hetzelfde als regio Utrecht? Misschien even PB over welke plaats/stal jij het hebt, beetje makkelijk om te zeggen dat het volgens jou niet in de regio Utrecht is :)

dit is iid al oud nieuws uria... de plaats die jij eerder noemde gaat dit koliek geval over ...is ook al eerder in dit topic genoemd.
er komen dus al t hele weekend geen nieuwe plaatsen bij en velen vallen in herhaling met filmpjes,nieuwsberichten- allemaal over de plaatsen die al bekend zijn

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:36

LuffB schreef:

Het gaat volgens mij niet zozeer altijd om het voorkomen van een "slechte naam"; in het begin is het gewoon niet altijd duidelijk dat het om Rhino gaat. Niet alle op dit moment verkouden paarden of paarden met koorts hebben ook Rhino. Ik denk dat als je al deze gevallen als verdacht zou melden er pas echt paniek uitbreekt.
Het zou wel goed zijn dat DA's die bij mensen komen met paarden met griepverschijnselen standaard een bloedproef doen. Dat gebeurt volgens mij nu niet. Maar de uitslag daarvan heb je misschien ook niet zo 1, 2 3. Dus weet ik niet of je dan eerder weet dat het om Rhino gaat.

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:37

Misschien moet er gewoon een slot op dit topic komen, totdat er eventueel nieuwe bevestigde gevallen bekend worden gemaakt. Alle informatie omtrent rhino is meermalen herhaald. Vragen worden honderd keer gesteld, mensen nemen niet de moeite om informatie zelf uit te zoeken. Begint een topic te worden wat per pagina in herhaling valt en niet eens meer boeiend is om te lezen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:37

Cowgirl schreef:
kiki1976 schreef:
Mensen noem aub geen plaatsnamen, straks gooien ze het topic dicht!

Dan gooien ze dit topic maar dicht, kan mij het schelen.

Waar ik nu even niet goed van word is dat er schijnbaar stallen zijn waar het heerst die hun bek dichthouden!
Maar ondertussen moeten we wel van allerlei maatregelen nemen maar we mogen niet de waarheid weten. Wat gebeurd er als iemand gewoon eerlijk zegd dat er op zijn haar stal een rhino virus heerst?? Naar mijn idee breid het zich zo veel meer uit door verkeerde informatie te verstrekken.

En stalhouders jullie worden echt niet gebombadeerd ofzo als er rhino heerst. Hoe meer bekendheid hoe beter te handelen. Maar nee we zwijgen liever...gatver.

Ik snap je reactie helemaal! Want zoals je eerder kon lezen is dat hier ook het geval. Da mag het niet zeggen van betreffende stal(len). Maar heeft alleen plaatsnamen genoemd....

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:38

Is er ergens een overzichtelijke lijst van adviezen/aanbevelingen (van een kundige organisatie/schrijver) met betrekking tot het rhinovirus??

Om op te hangen op stal.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:40

JosineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:41

Dispar_Vulgo schreef:
Is er ergens een overzichtelijke lijst van adviezen/aanbevelingen (van een kundige organisatie/schrijver) met betrekking tot het rhinovirus??

Om op te hangen op stal.

Femke_Tweety schreef:
Zo, weer even tijd voor een stukje basis biologie heb ik het idee.

Het verschil tussen een virus en een bacterie:

Bacterie:
Bacterie is een eencellig organisme. Het is een organisme dat zichzelf kan vermeerderen, onder andere door deling. Afhankelijk van soort en omstandigheden kan dat snel of minder snel gaan. Ze zijn overal. Ruim 90% is niet schadelijk voor mens of dier. Sterker nog, er zijn er een hoop waar we echt niet zonder kunnen! Er zijn er ook die ziektes veroorzaken.

Virus:
een virus is een stukje DNA/RNA (erfelijk materiaal) met een omhulsel. Het is geen zelfstandig levend organisme, en kan zichzelf ook niet vermeerderen of voortplanten. Het komt in een cel (Daar zijn alle levende wezens uit opgebouwd) en zet die cel aan tot het maken van nieuwe virusdeeltjes. Ook virussen zijn overal. Van de meeste hebben we niet zo veel last, maar er zijn er dus ook die behoorlijk ziekmakend zijn.
Een virus kan zich dus niet vermeerderen of in leven houden buiten een gastheercel!
Afhankelijk van de soort is het na enige minuten tot enige dagen volledig onschadelijk als het niet in een gastheercel zit.

Dan nu de Rhino:
Rhinopneunomie is een VIRUS infectie. Als het meerdere uren buiten een gastheercel is geweest, is het niet meer schadelijk. De exacte tijd waarvoor dit geldt is niet helemaal duidelijk, vaak wordt 7 uur gemeld. Voor de veiligheid maar uitgaan van het dubbele lijkt mij wijs.
(het verhaal van snot op kleding, naar het volgende paard gaan, waardoor dat dier dus de nog actieve virusdeeltjes in zijn lijf kan krijgen)
(vandaar dus dat als iemand een dekje thuisgestuurd krijgt via de post, dat al meerdere dagen niet in de buurt is geweest van een paard, dat dit geen gevaar oplevert)
Als een paard dat besmet is richting een ander paard hoest, kan het dus wel virusdeeltjes overbrengen. Die dan beslist nog WEL actief zijn, nog lang geen 7 uur buiten het paard geweest.

Nog iets over Rhino:
Je hebt de EHV1 en EHV4
Dit zijn verschillende virussen.
De EHV4 virus is de verkoudheidsvariant. Die is dus eigenlijk absoluut niet gevaarlijk.
De EHV1 virus is wel gevaarlijk, dat is de variant met neurologische en abortus verschijnselen, soms ook wat verkoudheidsklachten.
Om het ingewikkeld te maken worden beide virussen rhinopneunomie genoemd.
En dat levert volgens mij veel verwarring, als ik dit topic zo door lees.

Het zou wijs zijn om in dit topic niet meer over rhino te spreken, maar over ehv1 of ehv4. Maar dat zal wel te ingewikkeld worden vrees ik.

Alle ernstige gevallen, met Abortus en Neurologische verschijnselen, dus hetgeen waar veel mensen zich op dit moment zorgen over maken is de EHV1.

EHV staat voor Equine Herpes Virus

paardgerelateerd Herpes virus dus.

Er bestaan ook herpes virussen die voor de mens schadelijk zijn. (Denk aan koorstlip)
De paardgerelateerde EHV1 of EHV4 is voor een mens volstrekt ongevaarlijk, net zoals de mens-herpes-virussen voor een paard ongevaarlijk zijn.

Incubatietijd lijkt ook niet voor iedereen duidelijk te zijn.
De incubatietijd is de tijd tussen het moment dat het paard de virusdeeltjes in zijn lijf krijgt, en het moment dat hij ook echt ziek wordt.
Het virus deeltje komt in een paard terecht. 1 zo'n virusdeeltje maakt een paard niet ziek, daarvoor moeten er een heleboel zijn. Als dat virusdeeltje in een cel van een paard komt, worden er meer gemaakt. Al die deeltjes komen vrij uit de ene cel, en kunnen nieuwe cellen binnendringen. Die vervolgens ook nieuwe virusdeeltjes gaan maken. Op een gegeven moment zijn er zoveel virusdeeltjes, dat het dus wel ziekteverschijnselen bij het paard geeft.
Wat is nu het gevaar van die incubatietijd: het virus wordt al wel steeds meer en meer. En als een paard briest of hoest, of wat neusuitvloeiing heeft, dan kunnen daar virusdeeltjes inzitten. Die dus een volgend paard kunnen infecteren. Terwijl je dus nog niet kunt zien dat dat eerste paard besmet of ziek is.
De incubatietijd bij EHV1 is ergens tussen de 4 en 16 dagen (Heel ruim genomen)
Een paard kan dus al 16 dagen lang steeds meer virusdeeltjes in zijn lijf hebben, zonder dat hij ziekteverschijnselen heeft.

Wel of niet door de lucht verspreiden is ook nog steeds niet voor iedereen duidelijk.
Dit is een relatief zwaar (in gewicht dus) virus. Dat betekent dat het niet heel makkelijk door de wind meegenomen kan worden. Enkele meters wel, meerdere kilometers niet.
Een paard dat hoest of briest, spettert een hoop vocht of snot naar buiten. Dat gaat met een behoorlijke kracht, en in dat vocht of in dat snot kunnen virusdeeltjes meeliften.
Als we ook hier heel ruim rekenen, en er echt met veel kracht gehoest of gebriest wordt, dan kan het nog altijd niet veel verder dan 10 meter komen. Voor de veiligheid hier maar 20 meter aanhouden, dan zit je altijd safe.

Het elkaar op ruime afstand buiten passeren (hou voor de zekerheid die 10 tot 20 meter maar aan) levert dus geen gevaar , zelfs niet als het ene paard wel besmet is, en het andere niet. Het virus kan die afstand niet overbruggen.
Als je dus zorgt voor ECHT ruim voldoende afstand, dan is buitenrijden in feite dus niet gevaarlijk.
Let op: als een paard dat besmet is hoest, en er komen besmette druppels in het gras of op een boom terecht, en een volgend -niet besmet- paard zou binnen de 7-14 uur van dat gras eten, of aan die boom staan snuffelen (En dan echt fanatiek inademen) dan is er in theorie wel kans op besmetting. Die kans is echter heel klein, gelukkig!

Ik heb geprobeerd om een en ander duidelijk uit te leggen. Voor vragen: stel ze maar in dit topic of via pb, als ik antwoord weet dan zal ik het geven. Ik ben docent biologie, en heb hier en daar dus net iets meer basiskennis over bacteriën, virussen en dat soort aanverwante narigheden.
(Ik weet overigens lang niet alles van dit virus, en bij twijfel over gezondheid van je paard moet je ALTIJD je dierenarts contacten als je het niet vertrouwd (telefonisch of anderszins), en nooit eerst reacties op bokt afwachten!)

Of de bokt wiki, knhs, of google ;)

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:44

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:46

marsmars schreef:
Misschien moet er gewoon een slot op dit topic komen, totdat er eventueel nieuwe bevestigde gevallen bekend worden gemaakt. Alle informatie omtrent rhino is meermalen herhaald. Vragen worden honderd keer gesteld, mensen nemen niet de moeite om informatie zelf uit te zoeken. Begint een topic te worden wat per pagina in herhaling valt en niet eens meer boeiend is om te lezen.

Je zal maar Mod zijn, gewoon medelijden met ze om dit topic op orde te houden!

marsmars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:47

@dynamiek, daarom ja. Topic gaat nergens meer over :n