Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 15:58

Ik heb 7 dagen ulcet gold gegeven en hij zuigt nog steeds lucht. Hoelang geven jullie voordat je verschil merkt?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 17:41

Had je paard echt maagzweren of zuigt hij alleen lucht? Dat gedrag is niet zomaar afgeleerd ook niet als de zweren weg zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 20:23

Wiske2 schreef:
Had je paard echt maagzweren of zuigt hij alleen lucht? Dat gedrag is niet zomaar afgeleerd ook niet als de zweren weg zijn.

Hij ging ineens luchtzuigen toen er stress was dit vertrek ander paard en deed het voornamelijk tijdens eten waardoor er twijfel was of het een zweer kon zijn. Maar na 7 dagen medicatie en geen verschil kan ik er denk ik vanuit gaan dat het ineens een luchtzuiger geworden is

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:23

Goedemorgen,
Ik ga vandaag bestellen bij Abler maar dat duurt natuurlijk even voor ik dat hier thuis heb..ga wel versneld laten versturen...
Echter wil ik zo spoedig mogelijk gaan starten met behandelen aangezien mijn paard echt wel last heeft.
Is er iemand hier die voor mij voor een aantal dagen nog wat heeft liggen of kan missen? Ik bestel dan extra mee en heb je het over een aantal dagen weer terug of ik betaal gewoon de prijs die het gekost heeft, maakt mij niet zoveel uit.
Hoop dat er iemand is die mij even uit de brand kan helpen.
Zelf woon ik in Rotterdam, kan het afhalen als het dichtbij is en anders opsturen, dan betaal ik. Uiteraard de verzendkosten.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 12:20

Ik heb alleen 2 pepticure spuiten voor je in de 'aanbieding'... Maar die zou je zelf misschien ook zelf los kunnen bestellen via je dierenarts?

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:46

Of even humane omeprazol? Stuk of vier capsules helpt al.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:09

Wiske2 schreef:
Of even humane omeprazol? Stuk of vier capsules helpt al.

zou ik niet aan beginnen..

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:44

Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb contact gehad met het nederlands verkooppunt van de abprazole van abler en ze heeft ze vandaag nog op de post gedaan, morgen in huis..super!

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 17:58

Super dat het zo snel kan!
Zijn er meer ervaringen van het nederlands verkooppunt? Dat is toch CP horseproducts?
Wat betaal je bij CP?

Ik moet ook weer bestellen maar vind het zo irritant aangezien ik mijn vader zijn creditcard moet lenen.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:38

Klopt, ik heb besteld bij CP horseproducts..
Betaal €2,12 per zakje, omgerekend iets duurder dan wanneer je bij abler besteld maar wel de volgende dag in huis en makkelijker betalen idd.
Nu moet ik zeggen dat ik bij abler nog nooit besteld heb, zag dat ik geen verzendkosten had bij de keuze van een langer durende levering maar weet niet of ik naderhand nog een factuur krijg van de douane qua invoerrechten/douanekosten?
Daarbij vind ik het gewoon prettig in eigen land bestellen en snel in huis te hebben, telefoongesprek was ook zeer prettig en informatief.
Buiten dat het een paar centen duurder is ben je alsnog vele malen goedkoper dan met bv gastogard.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 21:24

Paard eet de abler korrels niet op..vertikt het om zijn eten op te eyen en als hij een hapje neemt dan staat hij het uit te spugen..
In een spuit doen en als een wormenkuur naar binnen jassen of heeft iemand een andere tip?

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 23:08

Oh vervelend! Tussen een broodje met klein beetje appelstroop/honing?

Ik had geen invoerkosten!

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 11:30

Judith voer je ze droog of nat, als ze nat worden geven ze een nare smaak af

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 12:57

Droog over zijn voer...
Vandaag geprobeerd met...appelmoes, stroop, in olie in een spuit, appel, enz..enz..krijg het er met geen 10 paarden in.
Uiteindelijk ten einde raad een beetje slobber gemaakt, met weinig water en ze daar doorheen gedaan en gelijk gegeven...dit at hij gelukkig wel op dus de korrels zijn binnen, alleen......gaan ze nu hun werk wel doen omdat ze in slobber hebben gezeten???
Wel hoorde in terwijl hij zijn slobber at de balletjes kraken tussen zijn tanden, net of hij zand aan het eten was....wat een drama.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 15:48

Oh pff wat balen zeg.. Mocht het echt niet lukken zal je denk ik toch met spuiten moeten werken? En dan geven zoals een wormkuur.

Of de werking nog optimaal is omdat het in de slobber heeft gezeten durf ik niet te zeggen. Staat wel een filmpje op de abler website wat er met de korrels gebeurt als er water bij zit.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:50

hier al een tijdje twijfel op paardje een maagzweer heeft of niet
gaapt nauwelijks
maar is wel erg gevoelig bij het aansingelen en met rijden mag je ook niet teveel met je been er aan zitten
dierenarts wil geen onderzoek doen want zegt dat het geen maagzweer is..
weet het nu even niet meer.. iemand tips? mag ook via pb als je meer info wil ofzo

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 09:04

Hier ook iemand die twijfeld over een maagzweer. Paard werdt een half jaar geleden ongv heel erg mat met werk en begon langzaam af te vallen. Eerst met voer proberen op te lossen maar dit werkte niet.(allemaal begonnen toen ze op het land ging met een paard waar heel weinig gras stond waardoor ze overdag enorm weinig ruwvoer had.) ook werdt der vacht langzaam wat doffer. In november een wormenkeur tegen bloedworm gehad. In december verhuist naar een stal waar ze 24/7 buiten stond en onbeperkt ruwvoer krijgt. Toen ook een week veel stres gehad en daarna viel ze even heel vlot af. Toen dierenarts geweest bloed en mestonderzoek gedaan. Mest was goed en bloed ook. In het bloed ook geen kenmerken van parasieten of iets zichtbaar. Ze had op dat moment last van der rug dus werdt gegooid op pijn. Weekje op metacam gehad en toen verbeterde het wel. Dus kreupelheidsonderzoek laten doen. De dag van het kreupelheidsonderzoek trok ze der flanken wat op. Dacht toen nog dat het van de kou kwam. Dagen erna niks gezien, maar later zag ik haar soms iets der buik optrekken maar altijd maar vrij kort. ( dit zou ze al langer kunnen doen deed al ongv 2 maanden niks meer dan poetsen en stappen en alleen met poetsen had ze haar deken af en aangezien ze het niet constant doet is het dan makkelijk te missen) gisteren bleef ze volgens mijn verzorgster lange tijd der flanken wat optrekken. Ze eet en drinkt wel goed al wil ze der slobber niet altijd helemaal opeten. Ze toont ook verder niet ziek en is ook gewoon alert. Een maagzweer zou de vage klachten kunnen verklaren en ook waarom de metacam tijdelijk effectief was(kan buikpijn verlichten). Ga het ook nog met mijn dierenarts bespreken maar was benieuwd wat mensen hier ervan vinden.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:42

judithh schreef:
Droog over zijn voer...
Vandaag geprobeerd met...appelmoes, stroop, in olie in een spuit, appel, enz..enz..krijg het er met geen 10 paarden in.
Uiteindelijk ten einde raad een beetje slobber gemaakt, met weinig water en ze daar doorheen gedaan en gelijk gegeven...dit at hij gelukkig wel op dus de korrels zijn binnen, alleen......gaan ze nu hun werk wel doen omdat ze in slobber hebben gezeten???
Wel hoorde in terwijl hij zijn slobber at de balletjes kraken tussen zijn tanden, net of hij zand aan het eten was....wat een drama.

Op een broodje met stroop al geprobeerd.. en dan niet uit je hand.. maar in zijn voerbak.

Dat is de enige manier hoe ik mijn paard kan foppen

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 14:54

ryukapple schreef:
Hier ook iemand die twijfeld over een maagzweer. Paard werdt een half jaar geleden ongv heel erg mat met werk en begon langzaam af te vallen. Eerst met voer proberen op te lossen maar dit werkte niet.(allemaal begonnen toen ze op het land ging met een paard waar heel weinig gras stond waardoor ze overdag enorm weinig ruwvoer had.) ook werdt der vacht langzaam wat doffer. In november een wormenkeur tegen bloedworm gehad. In december verhuist naar een stal waar ze 24/7 buiten stond en onbeperkt ruwvoer krijgt. Toen ook een week veel stres gehad en daarna viel ze even heel vlot af. Toen dierenarts geweest bloed en mestonderzoek gedaan. Mest was goed en bloed ook. In het bloed ook geen kenmerken van parasieten of iets zichtbaar. Ze had op dat moment last van der rug dus werdt gegooid op pijn. Weekje op metacam gehad en toen verbeterde het wel. Dus kreupelheidsonderzoek laten doen. De dag van het kreupelheidsonderzoek trok ze der flanken wat op. Dacht toen nog dat het van de kou kwam. Dagen erna niks gezien, maar later zag ik haar soms iets der buik optrekken maar altijd maar vrij kort. ( dit zou ze al langer kunnen doen deed al ongv 2 maanden niks meer dan poetsen en stappen en alleen met poetsen had ze haar deken af en aangezien ze het niet constant doet is het dan makkelijk te missen) gisteren bleef ze volgens mijn verzorgster lange tijd der flanken wat optrekken. Ze eet en drinkt wel goed al wil ze der slobber niet altijd helemaal opeten. Ze toont ook verder niet ziek en is ook gewoon alert. Een maagzweer zou de vage klachten kunnen verklaren en ook waarom de metacam tijdelijk effectief was(kan buikpijn verlichten). Ga het ook nog met mijn dierenarts bespreken maar was benieuwd wat mensen hier ervan vinden.

Kieskeurig eten en rug pijn zijn ook dingen die je aan mijn paard merkt wanneer hij last van zijn maag heeft.

Het lastige is dat het vaak per paard verschilt...

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 18:36

@charlybrown ja dat maakt het lastig idd de echt klassieke symptomen heeft ze niet zoals gapen en een gevoelige buik ( wel singelnijd maar alleen bij de eerste x aansingelen) maar wel weer een harde buik en flanken optrekken. Dus besloten haar toch op abler omeprazol te zetten om te zien of het effect heeft

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:06

ryukapple schreef:
@charlybrown ja dat maakt het lastig idd de echt klassieke symptomen heeft ze niet zoals gapen en een gevoelige buik ( wel singelnijd maar alleen bij de eerste x aansingelen) maar wel weer een harde buik en flanken optrekken. Dus besloten haar toch op abler omeprazol te zetten om te zien of het effect heeft

Twijfel hier enorm om zomaar je paard op dure medicijnen te gaan zetten

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 21:26

Zidore schreef:
ryukapple schreef:

Twijfel hier enorm om zomaar je paard op dure medicijnen te gaan zetten

Omeprazol van abler valt wel mee qua prijs en is prima een weekje te proberen, dan is een weekje op metacam duurder

Loma2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-17 23:44

Voor iedereen die vraagt naar CP Horseproducts ..?
Ik heb er een prima ervaring mee, vriendelijke meid en verdiepte zich ook in mijn vragen die ik stelde, kreeg dag erna antwoord had ze alles nog is uitgezocht ✌. Ze probeert het altijd dezelfde dag nog op de post te sturen dan is het aan Post NL wanneer het binnen komt.
In mijn ervaring altijd sneller als dat ik zelf de moeite neem het ergens anders te bestellen uit het buitenland.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 11:25

ryukapple schreef:

Mijn paard had met graad 4 maagzweren ook geen singelnijd... Soms is er dus echt geen pijl op te trekken.

Ik zou ook altijd eerst een onderzoek doen, dan weet je zeker waar je aan toe bent.. En hoe erg de zweren eventueel zijn. Je weet dan ook aan welke dosis omeprazol je moet denken.
Maar de meningen verschillen hier wel over..

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 13:06

Dat is idd lastig. Ik heb zelf geen voorkeur voor een maagscopie. Naast de stres van de rit en het onderzoek en daarnaast het vasten wil ik mijn paard niet aandoen. Het is ook geen waterdicht onderzoek. Voor de dosis maakt het zover niet uit? Twee mensen die ik ken die hiervoor naar bodegraven zijn geweest hadden maagzweren van verschillende gradaties en de dosis waren voor beide hetzelfde. Daarnaast is de kans op bijwerkingen van een week medicijnen bijna nul terwijl een maagscopie toch wat lichte schade kan geven. Dus daarom behandel ik haar liever.