[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 08:43

@ superpony..klopt hoor..is ooit begonnen als licht hoestje bij allergische reactie op pollen/ stof..heeft er helaas een flink luchtweginfect bovenop gekregen waardoor zijn longen( blaasjes) nu gewoon kapot zijn en het elk jaar alleen maar verslechterd..is ook onomkeerbaar dat weet ik..maar hoop het zo lang mogelijk comfortabel te houden voor hem..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 10:54

Vleddertje1 schreef:
@ superpony..klopt hoor..is ooit begonnen als licht hoestje bij allergische reactie op pollen/ stof..heeft er helaas een flink luchtweginfect bovenop gekregen waardoor zijn longen( blaasjes) nu gewoon kapot zijn en het elk jaar alleen maar verslechterd..is ook onomkeerbaar dat weet ik..maar hoop het zo lang mogelijk comfortabel te houden voor hem..

Ja, dat is zo balen. En hoe goed je het als eigenaar toch doet en wil doen, merk ik ook wel dat je soms tegen veeartsen aanloopt. Je bent voor echte medicijnen afhankelijk van hun handelswijze.

Die van mij is laatst opgegeven, maar functioneert nog zo goed. Het lijkt ook alsof ze zich deels zelf goed aanpassen. Nu was er dus een andere veearts en zijn we weer bezig en gaat het aardig. Ik wacht de hete dagen af.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-20 12:47

Fangio schreef:
Om echt slijmen los te maken vernevelde ik met hypertone vloeistof en dan na het vernevelen longeren. Dan kwam er altijd veel uit.

Dit hielp bij mijn pony goed met slijmen.

Om de longen open te zetten en meer lucht te krijgen stond de mijne succesvol op Ventolin.

De aerochamber hoef je iedere keer maar een paar ademteugen per puf op zn neus te houden, afhankelijk van hoe goed ze doorademen. Je ziet het vanzelf als het product uit de kamer verdwenen is. Tussen de pufjes door kan je hem dan even gewoon laten ademen.

Overigens is de behandeling van mijn paard altijd in overleg en op voorschrift van de kliniek gegaan.

kirsten3110

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 16:09

De behandeling van mij gaat idd ook via de kliniek maar gezien ik zelf astma patiënt ben en dus de flixotide vergoed krijg gaven hun aan dat het wijs is om dan zo de medicatie te halen ook gezien de hoeveelheid kosten die we in 6 weken hebben gemaakt. Auw auw dag bankrekening

Voor nu maak ik eerst de pred en venti kuur af en start dan gelijk met de flixotide. Hopelijk kan ik hem dan tot de herfst hierop laten en daarna stoppen. Het is echt seizoensgerelateerd bij hem maar nu voor het eerst die aanvallen. Hopelijk dat het volgend jaar met preventie te voorkomen is

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:22

Ik verkoop mijn Haygain HG600. Ik heb zijn grotere broer gekocht. Werkt uitstekend.
Pb wanneer je geïnteresseerd bent

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 11:24

kirsten3110 schreef:
De behandeling van mij gaat idd ook via de kliniek maar gezien ik zelf astma patiënt ben en dus de flixotide vergoed krijg gaven hun aan dat het wijs is om dan zo de medicatie te halen ook gezien de hoeveelheid kosten die we in 6 weken hebben gemaakt. Auw auw dag bankrekening

Voor nu maak ik eerst de pred en venti kuur af en start dan gelijk met de flixotide. Hopelijk kan ik hem dan tot de herfst hierop laten en daarna stoppen. Het is echt seizoensgerelateerd bij hem maar nu voor het eerst die aanvallen. Hopelijk dat het volgend jaar met preventie te voorkomen is

Oke, ik weet niet of er verschil in mg zit? Ik meende van wel toen ik voor dat andere paard moest bestellen namelijk.
We deden er wel lang mee, dus dat viel dan weer mee.

Kom je niet in de problemen dan? Ik gebruik wel medicijnen, maar kan niet opeens het dubbele gaan gebruiken of zoveel sneller nieuwe bestellen zonder vragen denk ik.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 13:14

Ik ben nu 2 dagen atrovent aan het vernevelen in flexineb ( gewoon via dierenarts hoor) wat een verschil! Hij is echt met dit warme weer veel minder benauwd..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 14:43

Mijn ruin hoest wel en is benauwd, maar denk zonder wel erger, dus hou het deze dagen nog even aan. Natuurlijk is besproken heb te laten gaan voor deze hitte, maar aan de andere kant duren deze dagen op een heel jaar wel kort.
En we hadden problemen met zijn beste vriendje, dus als hij die zou verliezen had dat veel stress gegeven. Dan hadden we ze samen laten gaan.
Op zich hebben wij nog schaduw plekken en zelfs een zacht briesje, dus lok ze naar die plekken met hooi.

Mn Merrie van 27 had ook wat last en klonk slecht, dus vernevelen we ook. Maar zij heeft een totaal ander beeld.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:34

Vandaag voor onze patient de DA gebeld. ondanks pufjes, Ventipulmin en Equisolon stond hij bijna te stikken, dus Dexamethason gespoten. Vanmorgen van 07.00 tot 10.-- buiten gestaan en nu op stal ( met paddock met schaduw). Hij is, ondanks de injectie, nog steeds benauwd maar het is te doen.
Flesje gekregen voor eigen gebruik en morgen ochtend spuit ik hem zelf ( dan intra musculair ipv. intraveneus) en dat overmorgen nog een keer. Hopelijk trekt hij het dan de komende warme dagen. Tegenwoordig zie ik altijd op tegen dergelijke hittegolven omdat hij er zo slecht tegen kan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 15:59

ElCid schreef:
Vandaag voor onze patient de DA gebeld. ondanks pufjes, Ventipulmin en Equisolon stond hij bijna te stikken, dus Dexamethason gespoten. Vanmorgen van 07.00 tot 10.-- buiten gestaan en nu op stal ( met paddock met schaduw). Hij is, ondanks de injectie, nog steeds benauwd maar het is te doen.
Flesje gekregen voor eigen gebruik en morgen ochtend spuit ik hem zelf ( dan intra musculair ipv. intraveneus) en dat overmorgen nog een keer. Hopelijk trekt hij het dan de komende warme dagen. Tegenwoordig zie ik altijd op tegen dergelijke hittegolven omdat hij er zo slecht tegen kan.

Vreselijk! Wilde je vd week al op fb een bericht sturen om te vragen hoe het ging, maar hele zieke shet........

Mijn ruin hoest en is benauwd, maar redt het wel.

De merrie heeft grote neusgaten.

Maar ik zie dat ze allemaal wat zwaarder ademen. Zelfs de varkens hoor ik een beetje.

Sterkte! Hopelijk werkt het.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 16:38

We hopen het ook; het ging best goed maar deze warmte is echt funest.
Vanavond voelt hij zich hopelijk weer beter als de zon weg is maar het is echt een drama op deze manier. Ik kan bijna niet wachten tot het weer winter is.

Maar, wat je zegt, het is voor alles en iedereen nu moeilijker om lucht te krijgen. In zie de andere paarden ook met grotere neusgaten dan normaal.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-20 21:36

ElCid schreef:
We hopen het ook; het ging best goed maar deze warmte is echt funest.
Vanavond voelt hij zich hopelijk weer beter als de zon weg is maar het is echt een drama op deze manier. Ik kan bijna niet wachten tot het weer winter is.

Maar, wat je zegt, het is voor alles en iedereen nu moeilijker om lucht te krijgen. In zie de andere paarden ook met grotere neusgaten dan normaal.

Ik ben nu bezig met allemaal de temperatuur bijhouden en de ademhaling tellen. Ook vanwege de shet eigenlijk die koorts had.

Maar overleg gehad met de veearts dat ik eigenlijk een stethoscoop wil hebben.

Mn merrie hoestte wel wat en eerder ook weleens, maar werd vd week door een "vreemde" veearts redelijk afgeschreven waar zij verder geen echte klachten heeft. Erger me dan dat ik niet zelf kan luisteren en vergelijken.
Ben sws wel klaar met die praktijk en heb er grote vraagtekens bij, maar je zal je dier maar laten afschrijven.......................
Maar luister bijv ook dagelijks bij de shet naar darmen en dat is hoorbaar met blote oor, maar werd me wel gevraagd hoe klinkt het en is het fijn om de verschillen bij te houden vind ik zelf.

Naast natuurlijk de gewone check up van de veearts. Niet in plaats van.......

kirsten3110

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 01:18

De flixotide zal bij mij niet voor het gehele jaar zijn maar echt voor bepaalde weken per jaar. Mocht de verzekering er wel over vallen kan ik ze altijd zelf via de apotheek aanschaffen. Qua mg maakt het niet uit, je moet dan gewoon wat meer pufjes spuiten.

Ik ben wel echt blij dat ik maandag de prednison erbij ben gaan halen ivm deze hitte. Ik ben er nu iets geruster op en heb hem ook niet meer horen hoesten sinds de pred. Ik hou me hart wel weer vast als de kuur stopt en deze hitte nog steeds gaande is maar laten we hopen dat deze temperaturen snel weer minder worden. Met de dagelijkse douches en volledige inloopstal en schuilstal is het net te doen voor ze. Zelfs mijn andere 2 paarden hebben het zwaar en ik vind Edison nu momenteel nog het meest stabiele qua ademhaling. Gelukkig geen grote neusgaten en wel een snellere ademhaling maar dat doen ze nu alle 3 en ik merk zelf ook dat ik het zwaarder heb nu, dus zo heel gek is het niet. Laten we gewoon hopen dat het snel klaar is met deze hitte en onze paardjes stabiel blijven ook na de hitte! Ik moest hem ook eigenlijk dagelijks stappen vanuit de kliniek maar na overleg hebben ze aangegeven dat nu maar even te laten omdat hij het zo al lastig genoeg heeft met de hitte. Ik wil hem niet over het randje heen helpen omdat hij zo nodig moet stappen en dat waren ze ook met mij eens gelukkig. Ik ben erg benieuwd wat de flixotide straks gaat doen... Laten we hopen dat dat helpt en de zwaardere medicijnen niet meer nodig zijn in de toekomst..

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 11:41

In de dosisaerosol van flixotide heb je alleen 50 mcg (voor kinderen) of 250 mcg (voor volwassenen). Maar waar een mens vaak 2x daags 1-2 puffs neemt moest mijn paard er al 2x daags 12 hebben (van de 250 mcg dus), dus dat verschilt wel enorm. Als het bij jou slechts voor een paar weken is kan je natuurlijk wel vantevoren al wat 'sparen'

@ superpony, stethoscoop is makkelijk te kopen hoor, ik heb er zelf ook een. Altijd handig om te hebben liggen, inderdaad zowel naar ademhaling als darmen toe.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 14:43

Fangio schreef:
In de dosisaerosol van flixotide heb je alleen 50 mcg (voor kinderen) of 250 mcg (voor volwassenen). Maar waar een mens vaak 2x daags 1-2 puffs neemt moest mijn paard er al 2x daags 12 hebben (van de 250 mcg dus), dus dat verschilt wel enorm. Als het bij jou slechts voor een paar weken is kan je natuurlijk wel vantevoren al wat 'sparen'

@ superpony, stethoscoop is makkelijk te kopen hoor, ik heb er zelf ook een. Altijd handig om te hebben liggen, inderdaad zowel naar ademhaling als darmen toe.

Toen ik hier nieuw kwam wonen en flixotide voor het overleden paard bestelde, moest ik wel kijken hoeveel mg. Zij hadden alleen voor hond liggen??

Ja, is makkelijk te koop, maar heeeeeeeeel veel verschil in. Gewone van paar tientjes tot professionele van 70 tot ruim 200 euro zeg maar.
Je hebt ook voor paarden die je omkeert van hart naar darm.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 11:56

Tsja, is het niet bij alles zo dat als je het voor 5 euro op aliexpress koopt je mindere kwaliteit hebt dan bijvoorbeeld via een professionele groothandel? Ik kan niet in jouw portemonnee kijken en sowieso is het ook een afweging die ieder voor zich moet maken. Ik zeg alleen dat je makkelijk zelf een stethoscoop kan kopen, ongeacht welke kwaliteit je wil.

Verder heb ik het over de dosisaerosol flixotide die geregistreerd is voor mensen, daar zijn maar 2 verschillende dosissen in, namelijk de 50 en 250. Wat ze voor honden gebruiken heb ik geen idee van, ik heb geen hond

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 15:18

Waar denk je dat de groothandel zijn producten vandaan haalt? ;) dat komt ook voornamelijk uit China.

Ik koop echt prima producten op Ali. Soms zijn dingen echter nagemaakt en dan is het idd een miskoop. Maar daar kom je vaak via de reviews wel achter.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 17:40

Fangio schreef:
Tsja, is het niet bij alles zo dat als je het voor 5 euro op aliexpress koopt je mindere kwaliteit hebt dan bijvoorbeeld via een professionele groothandel? Ik kan niet in jouw portemonnee kijken en sowieso is het ook een afweging die ieder voor zich moet maken. Ik zeg alleen dat je makkelijk zelf een stethoscoop kan kopen, ongeacht welke kwaliteit je wil.

Verder heb ik het over de dosisaerosol flixotide die geregistreerd is voor mensen, daar zijn maar 2 verschillende dosissen in, namelijk de 50 en 250. Wat ze voor honden gebruiken heb ik geen idee van, ik heb geen hond

Dat zeg ik toch niet?

Ik heb de veearts gevraagd om een stethoscoop. Die zei; die kan ik wel regelen rond de 80/90 euro. Prima........ Maar ik ging voor het gemak even kijken wat er te koop is en zag zoveel verschillende dat ik het weer weggeklikt heb. Ik zie de veearts dinsdag weer en vraag er even specifiek na voor ik bestel. Ik ga er niet eentje van 20 euro kopen waar ik niks aan heb of 200 euro die voor mij veel te goed is zeg maar. Even een goede ervaringsdeskundige vragen en dan weet ik meer........

En wat betreft je laatste opmerking; Ik had een paard van iemand die ook zelf flixotide gebruikte. Ik moest het bestellen en toen werd het me gevraagd. Dat is het enige dat ik zeg!! Wat mensen gebruiken weet ik niet, maar voor de mensen zoals ik, die zelf geen flixotide ervaring hebben, zeg ik; let op de juiste. Klaar, niks meer, niks minder.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 18:59

@superpony...ik heb zelf toevallig een stethoscoop gekocht voor thuis..gewoon bij thuiszorgwinkel ( mediplus) gehaald voor 3 tientjes( is wel ook bloeddrukmeter)..werkt prima

Die voor 10 euro zijn voor jouw doel ook gewoon prima hoor...een echt dure is gewoon degelijker in dagelijks gebruik..

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 19:49

kirsten3110 schreef:

Jeetje, ik ben verontwaardigd dat een kliniek adviseert om via de humane zorgverzekering medicatie voor jouw paard te regelen. Wat een zorgverzekering vergoedt, wordt door ons (als maatschappij) betaald. Het is geen gratis geld. Wat het jou nu op jouw bankrekening scheelt, gaat ten koste van het gemeenschappelijke.. Nouja, ik snap waarom je het zo gaat doen, maar ik wilde toch even de andere kant van de medaille noemen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 00:11

Vleddertje1 schreef:
@superpony...ik heb zelf toevallig een stethoscoop gekocht voor thuis..gewoon bij thuiszorgwinkel ( mediplus) gehaald voor 3 tientjes( is wel ook bloeddrukmeter)..werkt prima

Die voor 10 euro zijn voor jouw doel ook gewoon prima hoor...een echt dure is gewoon degelijker in dagelijks gebruik..

Oke, ik las dat er wel wat verschil zat in naar het hart kunnen luisteren en ook naar de darmen, dus vandaar dat ik begon te twijfelen.

Was midden in de nacht dat ik het tegen de veearts zei, dus toen niet te diep er op in gegaan nog. Wel dus even op internet gekeken.

EvelienKiss schreef:
kirsten3110 schreef:

Jeetje, ik ben verontwaardigd dat een kliniek adviseert om via de humane zorgverzekering medicatie voor jouw paard te regelen. Wat een zorgverzekering vergoedt, wordt door ons (als maatschappij) betaald. Het is geen gratis geld. Wat het jou nu op jouw bankrekening scheelt, gaat ten koste van het gemeenschappelijke.. Nouja, ik snap waarom je het zo gaat doen, maar ik wilde toch even de andere kant van de medaille noemen.

Daar heb je gelijk in hoor. Ik vind het ook heel vreemd van een veearts.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 07:06

Ik lees mee in dit topic, maar ben het met jullie eens EvelienKiss en superpony, vreemd advies.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 14:05

Als je echt wil zeuren, denk ik niet eens dat het mag.

Maar eerlijk, weet ik ook wel veeartsen die dingen voorschrijven geschikt voor andere dieren, maar goedkoper en toch zelfde bestandsdelen. Dat is dan puur meedenken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:50

Vorige week dinsdag hebben ze bij mijn paard een bronchoscopie

Scopie: geen afwijkingen neusgangen en keel, wel licht en muceus slijm op het strotteklepje. In luchtpijp ook een spoor van muceus slijm. Er is een BAL spoeling uitgevoerd.
Maar er is niks uit de BAL spoeling gekomen omdat die als het ware mislukt is. Er was te weinig diagnostiek materiaal ofzoiets of door opsturen naar Utrecht en het hete weer dat het daarom niet is gelukt.

Advies is om Ventipulmin en Prednisolon te geven als kuur en daarna inhaler met corticosteroiden.
Nou ben ik geen fan van zowel predsinolon en cortico en je gaat een ontsteking behandelen terwijl er eigenlijk geen goed diagnostiek is.
Er is nu dus ook de Equihaler maar daar had hij nog te weinig ervaringen mee of dit goed zou werken.

Vorig jaar november kreeg mijn paard vanuit het niets een hoestaanval en was benauwd maar de volgende dag was dit over wel de hele winter nat hooi gegeven. En hem verder niet horen hoesten ook niet met rijden of longeren.
Eind mei had hij weer zo'n aanval en was erg benauwd, de dierenarts is geweest en kuur Ventipulmin-Sputolisyn dit werkte wel maar ik bleef het idee houden dat hij toch een beetje benauwd was maar ik hoor hem niet hoesten. Dus weer nat hooi, hij staat deels op het land en de rest in de paddock ivm IR

En daar zit ook mijn ding met Cortico dat kan een hoefbevangenheid oproepen en is dan het middel niet erger dan de kwaal?
Zit erg in dubio

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 10:59

Wat betreft de equihaler, lees mijn berichten in dit topic nog maar eens, mijn persoonlijke ervaringen zijn niet heel positief iig.

Wat betreft cortico's: mijn paard (haflinger) had met de orale prednison kuur wel echt duidelijk last van gevoeligheid (snel harde hals e.d.) Met de inhalatiecortico's (ik vernevel nu budesonide met een flexineb) is het beduidend minder omdat het localer is. Ik heb hem nog wel steeds op beperkte weidegang omdat ik het risico gewoon niet wil lopen, maar het gaat een stuk beter dan met de orale.
Ik denk dat het ook erg aan je paard ligt, de mijne is al snel dik, dus dan helpt cortisone geven natuurlijk helemaal niet mee wat dat betreft.
Heel veel sterkte met je paard.