[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 19:52

Vorige week heb ik een bloedonderzoek laten doen op D'amour, omdat ik dacht dat het misschien insulineresistentie zou kunnen zijn. Ik heb haar hierop laten testen, PPID en allergieën.

Gisteren de uitslag gehad van de PPID en insulineresistentie en het is negatief.

Aan de ene kant ben ik blij met de uitslag, maar aan de andere kant een raadsel wat het kan zijn, misschien meerdere bij elkaar of iets specifieks.

Dus nu is het kijken of er wat uit de allergieën naar voren komt en daar wordt dan ook verder in gezocht als het een plant is, gras of bijvoorbeeld een insect.

MelissaV

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 15:18

Hier helaas ook de diagnose Insulineresistent gekregen bij onze Welsh van bijna 13.
We gaan nu uitvogelen hoe we hem zo gezond mogelijk kunnen houden, hij staat op het moment wel op medicatie voor zijn hoefbevangenheid.
Hoe houden jullie de pony's met IR en wat voeren jullie ze etc?
Ik ga alvast beginnen met het topic eens doorlezen :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 16:13

Voeding is lastig en de verschillende DA's houden er allemaal verschillende meningen op na. Ik heb haar nu op klein beetje pulp, klein beetje luzerne (echt een handje) en dan gluco balance, extra magnesium en extra vitamine E. Vitamine E halen ze uit gras. Maar gras doe ik bijna niet. Af en toe even een kwartier, maar dan ook nog met graasmasker. In hooi zit bijna geen vit E meer. Wel gewoon hooi natuurlijk en eventueel stro om het kauwen aan de gang te houden.

Ik merk dat beweging echt goed doet. Maar met hoefbevangen paarden is dat natuurlijk lastig. Maar zodra dat stabiel is, zou ik je aanraden om kilometers te gaan maken. Als je er niet op kan, dan wandelen of aan de fiets, of voor de kar, of wat dan ook. Dat scheelt echt in de overtollige kilo's. Want alleen dieet is mij niet gelukt. Na 2 jaar was er echt wel gewicht af, maar bij lange na niet genoeg. Nu ben ik ruim een jaar met haar lange afstand training aan het doen en nu komt er een normaal gevormd paard onder die lagen vet tevoorschijn.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 20:31

irisje2 schreef:
Vorige week heb ik een bloedonderzoek laten doen op D'amour, omdat ik dacht dat het misschien insulineresistentie zou kunnen zijn. Ik heb haar hierop laten testen, PPID en allergieën.

Gisteren de uitslag gehad van de PPID en insulineresistentie en het is negatief.

Aan de ene kant ben ik blij met de uitslag, maar aan de andere kant een raadsel wat het kan zijn, misschien meerdere bij elkaar of iets specifieks.

Dus nu is het kijken of er wat uit de allergieën naar voren komt en daar wordt dan ook verder in gezocht als het een plant is, gras of bijvoorbeeld een insect.

Ik was afgelopen donderdag bij de lezing van Eric laarakker over IR.
Hij benoemde dat ondanks dat een bloedtest geen positieve uitslag geeft dat niet altijd betekend dat het paard geen IR heeft!! Het is vrij lastig om dit echt goed te meten.
Sterkte met het verloop

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 21:23

Waren er nog 'need to know'tjes bij de lezing? Ik had er graag bij geweest.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:10

Fabster schreef:
Waren er nog 'need to know'tjes bij de lezing? Ik had er graag bij geweest.

Ik moet zeggen dat voor mij het overgrote deel al bekend was, maar heb hier inmiddels wat jaren ervaring mee en veel info vergaard. Maar absoluut een aanrader om de volgende keer heen te gaan (ze gaan nog een keer doen ivm veel animo dus ik zou ze even mailen dan zetten ze je op de lijst)
Ik vind dat Eric Laarakker goed verteld, vragen beantwoord en dingen inzichtelijk maakt.
Voor mij persoonlijk was het echt fijn bevestiging te krijgen in dat wat ik doe het juiste is.
Grote Need to know is toch wel dat IR en ZE niet losstaande ziektes zijn. er gaat zoveel mee samen waardoor je het veel beter kan maken. (voeding, beweging, huisvesting, invloeden van omgevingsfactoren enz.)
Ook vertelde hij over typische bewegingen dingen bij IR paarden, ik had hier zelf de link nooit in gelegd, nu vielen er toch weer dingen op zijn plaats. Toevallig heb ik een consult staan voor mijn pony dus dan kom ik daar specifiek ook nog op terug. want nu hield hij het natuurlijk wel redelijk algemeen ivm andere aanwezigen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:19

Wat zijn die typische bewegingen? Heb zelf ineens iets in gedachten. Zou wel heel drapant zijn als dat klopt.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-16 22:32

Paarden met IR hebben vaak! (niet altijd) last van de blindedarm, (die ligt aan de rechter kant van de buik richting de lies) Vaak hebben paarden die daar last van hebben problemen met het bewegen van het rechter achter- en het linker voor-been. (trager/slepend achterbeen en vaak meer op de linker schouder)
Ook de rechter zijde van de buik is vaak wat boller, en de heup soms wat lager aan de rechter zijde.
Die blindedarm pijnen komen vaak doordat de darm bacteriën niet in orde zijn. Dus dat raad hij aan om aan te pakken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 07:31

Nou, dat is toch echt frapant! En inderdaad! Mijn merrie is 'raar' rechtsachter. Rechtergalop is lastig, haar blindedarm was inderdaad niet ok (heeft de cranio dame al eens aangepakt) en in draf gooit ze mij (als ik lichtrijd op linksvoor) de hele tijd naar links. Waarvan ik zelf ook dacht dat dat uit rechtsachter kwam.

Mijn kleine ruintje heeft ook problemen met de rechtergalop. Dat houdt hij maar even vol en dan springt hij achter over en zit hij dus overkruisd.

Ik heb dit nooit gelinkt aan het IR zijn, maar jij begint over lichamelijke ongemakken en ineens valt bij mij het kwartje over dat. Had het niet gekoppeld aan de blindedarm trouwens.

Heeft hij nog gezegd wat je kan doen voor die blindedarm?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:11

Fabster schreef:
Nou, dat is toch echt frapant! En inderdaad! Mijn merrie is 'raar' rechtsachter. Rechtergalop is lastig, haar blindedarm was inderdaad niet ok (heeft de cranio dame al eens aangepakt) en in draf gooit ze mij (als ik lichtrijd op linksvoor) de hele tijd naar links. Waarvan ik zelf ook dacht dat dat uit rechtsachter kwam.

Mijn kleine ruintje heeft ook problemen met de rechtergalop. Dat houdt hij maar even vol en dan springt hij achter over en zit hij dus overkruisd.

Ik heb dit nooit gelinkt aan het IR zijn, maar jij begint over lichamelijke ongemakken en ineens valt bij mij het kwartje over dat. Had het niet gekoppeld aan de blindedarm trouwens.

Heeft hij nog gezegd wat je kan doen voor die blindedarm?

Ik had precies hetzelfde tijdens die lezing. Echt van goh krijg nou wat. Ik merk het ook met poetsen. Rechts bij de buik vind hij dat nooit zo fijn.
Ik ga volgende week als annika komt vragen wat we daar specifiek mee kunnen. Eric heeft wel wat middeltjes genoemd uit de phytonics lijn die kunnen helpen. Maar het is wel verstandiger dit samen met een DA te gaan behandelen naar mijn idee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 20:18

Ik sta al op de wachtlijst voor de bpony. En altijd veel contact met Erik/Annika en voorheen ook Margot. Dus ik ga binnenkort maar eens bellen, denk ik.

fennaxaranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 11:14

Hallo allemaal,

Mijn lieve paardje heeft ook IR, ik zocht een paar mensen van mijn leeftijd om bijvoorbeeld een whatsappgroep te starten om te praten over ervaringen enzo. Ik ben 15. Dus als het je leuk lijkt stuur me een pb'tje☺️

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 20:11

fennaxaranka schreef:
Hallo allemaal,

Mijn lieve paardje heeft ook IR, ik zocht een paar mensen van mijn leeftijd om bijvoorbeeld een whatsappgroep te starten om te praten over ervaringen enzo. Ik ben 15. Dus als het je leuk lijkt stuur me een pb'tje☺️

Genoeg ervaringen in dit topic lijkt me ;)

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:25

Een vraag
Doen jullie ook aan een drainagekuur bij paarden Die IR hebben? Wij zitten eraan te denken en zijn op zoek naar ervaringen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 21:46

Heb ik wel gedaan ja. Maar doe ik bij de meeste nieuwe pasrden die net binnen komen.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:26

dianalamboo schreef:
Een vraag
Doen jullie ook aan een drainagekuur bij paarden Die IR hebben? Wij zitten eraan te denken en zijn op zoek naar ervaringen

Ga ik toevallig maandag mee starten nav bezoek van de DA (den hoek)
Kan zeker geen kwaad bij IR paarden

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 22:53

En waarmee ga je het doenn. Hoeveelheid enz. Mag evt ook per pb

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 23:12

Ik heb het met detox comp gedaan van phytonics. Is ook bij Den Hoek vandaan.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 00:59

Detox Comp.
Phytonics
2 maal daags 10 druppels.
Heb het eerder ook gegeven.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:49

Dank je wel. Denk dat wij die dan ook gaan proberen voor haflinger en tinker

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 12:05

Wat zijn jullie ervaringen met de detox van phytonics?

Mijn ir ruin is van kuil naar hooi en valt mooi af, krijgt ook meer ''model'' zonder meer te bewegen. Op kuil gaven we hem 3x daags beweging, ondanks dat hij 24/7 kon bewegen. Hij was enorm opgeblazen en dat was direct met hooi wel over.

Nu opgebouwd op gras. Begonnen met wat hapjes, naar 5 minuutjes, naar 2x daags 5 minuutjes, 1x daags 10 en 1x 5 en daarna 1x 15. Heb nu 3 weken opgebouwd en laat hem 20min staan. Zet er 2 op, dan nog 2 erbij en gaat hij er weer af met 1 van de eerste.

Hij heeft alleen een harde en flinke manenkam. Dat heeft hij als eerste en verdwijnt nooit helemaal. Maar nu zette hij iets meer op en de koker weer iets.
Hij tootn verder fit en loopt ook goed.

Sjorsie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 16:34

Mijn trekpaardje is ook Insulineresistent en ik geef hem ook glucobalance...en cavalor strucomix sensitive,van Pavo ben ik ook geen fan...op voervergelijk.nl kan je de verschillende voersoorten vergelijken met de suiker/zetmeel verhoudingen.Verder krijgt hij weinig kuil wel onbeperkt onbemest hooi,weidegang alleen in de ochtend,want smiddags is het fructose gehalte hoger in het gras,in kort gras is dat ook veel hoger als in lang gras.Pas op met een te arm rantsoen,dan kunnen ze mineralen tekort krijgen!met name magnesium...maar het gaat nou heel goed met hem,halsvliegendeken op en schuurt niet meer!!Jippie!!!

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:44

superpony schreef:
Wat zijn jullie ervaringen met de detox van phytonics?

Mijn ir ruin is van kuil naar hooi en valt mooi af, krijgt ook meer ''model'' zonder meer te bewegen. Op kuil gaven we hem 3x daags beweging, ondanks dat hij 24/7 kon bewegen. Hij was enorm opgeblazen en dat was direct met hooi wel over.

Nu opgebouwd op gras. Begonnen met wat hapjes, naar 5 minuutjes, naar 2x daags 5 minuutjes, 1x daags 10 en 1x 5 en daarna 1x 15. Heb nu 3 weken opgebouwd en laat hem 20min staan. Zet er 2 op, dan nog 2 erbij en gaat hij er weer af met 1 van de eerste.

Hij heeft alleen een harde en flinke manenkam. Dat heeft hij als eerste en verdwijnt nooit helemaal. Maar nu zette hij iets meer op en de koker weer iets.
Hij tootn verder fit en loopt ook goed.

Kan er voor nu niks van zeggen nog. Geef het nu pas enkele dagen. Voorheen goede resultaten.
Mijn pony komt helemaal niet meer op het gras. gaat gewoon niet. Dikke manenkam en koker en ontzettend veel jeuk. Ik vind het het genot van de happen gras niet waard. Beter gezond zonder gras dan met.

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 22:47

Sjorsie12 schreef:
Mijn trekpaardje is ook Insulineresistent en ik geef hem ook glucobalance...en cavalor strucomix sensitive,van Pavo ben ik ook geen fan...op voervergelijk.nl kan je de verschillende voersoorten vergelijken met de suiker/zetmeel verhoudingen.Verder krijgt hij weinig kuil wel onbeperkt onbemest hooi,weidegang alleen in de ochtend,want smiddags is het fructose gehalte hoger in het gras,in kort gras is dat ook veel hoger als in lang gras.Pas op met een te arm rantsoen,dan kunnen ze mineralen tekort krijgen!met name magnesium...maar het gaat nou heel goed met hem,halsvliegendeken op en schuurt niet meer!!Jippie!!!

Is het een schrijffout dat je zegt dat hij ochtends op de wei komt?
In de ochtend is juist vaak het fructaangehalte het hoogst. dit heeft te maken met nacht temperaturen en zon.
er is een fructaan index op paard natuurlijk te vinden.

wel fijn dat hij het goed doet op jouw manier van voeren en huisvesten dan!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-16 14:46

Fluffyfox, ik heb ze nu ook al zeker 2 jaar niet op het gras gehad.

Maar ze stonden op kuil en ik had daar erge problemen door. Nu staan we ergens anders en kopen goed hooi in en de verschillen zijn echt enorm.
Mijn ir ruin gaat al zoveel beter door het hooi, dat ik heel langzaam gras heb opgebouwd. Die 15/20min lang gras is niet slechter dan de hele dag, elke dag slechte kuil. Ook kan hij zich nu wel een beetje permitteren, nu hij zo goed in vorm is op hooi.

De dikke manenkam en koker heeft hij altijd ietsje en geen gras zou vast helpen. Maar we hebben 4 paarden en dan mag hij als enige niet. We hebben ons eigen stuk wei, gras is erg lang, dus we kunnen het zelf in de hand houden. Ik moet heen en weer lopen en zet hem als laatste erin en pak hem weer als eerste eruit.
Daarnaast geven we hem wat meer beweging. Na de wei staan ze sowieso de rest op paddock met hooi en stro.

Ik wil mn ruin echt niet kwijt, maar geestelijk is het wel fijn dat hij ook even op de wei mag. Sowieso omdat hij als enige anders niet mag. En het klinkt vast grof, maar hij is 18. Niet oud, maar wel een blessure. Als ik mag kiezen, heb ik hem toch liever nog wat korter en wel gelukkig en pijnvrij, dan allerlei beperkingen voor enkele jaren langer. Maar dat is geheel persoonlijk en ook omdat zijn blessure er een paar jaar geleden slecht uitzag en hij het nu al beter doet dan je mocht verwachten.