[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klasien

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:31

Ik heb de regendeken met Ivanhoe hals op. De hals durf ik er nog niet af te laten...

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:08

ellepel schreef:
zwelgje27 schreef:
*komt weer even om het hoekje kijken*

Ik heb die van mij met hevige regen zoals afgelopen dagen wel een regendeken om (ze is wat ouder en krijgt het koud als ze nat is)Maar gisterenochtend trof ik haar aan in de wei met haar achterhoef door haar buikriem.. := Iets waar ik dus altijd al wel een beetje bang voor ben geweest, maar gelukkig nog nooit gebeurt is.. Nu dus wel.. :(
Gelukkig stond ze heel rustig te wachten tot ik haar hoef uit de riem haalde.., maar durf hem er nu niet meer op te leggen..

heb ik vorig jaar ook gehad,was ap ook met een been door de buikriem gegaan met rollen.
oplossing is buikriemen strakker zetten dan gebeurd dat niet meer.
hij had toen wel een flinke plek op zijn been er aan over gehouden

een eczeemdeken houd de aanmaak van wintervacht niet tegen hoor, ap word elk jaar weer een beertje!
sde vliegjes zijn pas weg als het OVERDAG onder de 10 graden blijft en dat is het nog lange niet,dus niet te snel de dekens er af halen.

haha elk jaar weer komen er in dit topic de vragen....wanneer kan de deken er af? :P

Ik heb de buikriemen al op zijn strakst zitten.. En bij mij was het niet per ongeluk met rollen gebeurt, maar mijn pony gaat op de grond zitten en schuurt haar buik en tepels op die manier met haar achterhoef..
Heb jij de buikriemen echt strak strak om de buik zitten, zodat er haast geen hand meer tussen kan? Die van mij zitten gewoon goed aangesloten,niet los, maar misschien moet ik ze dan toch een stukje in laten nemen..

Haha ja, zoals ook ieder jaar: hebben jullie de deken er al op..? :P Maar goed lijkt me ook het juiste topic om te vragen hoe de rest van de eczemers het doen..

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:11

ik kan ook niet wachten tot de deken af kan, maar laat hem voorlopig nog mooi op. heb laatst wel gemerkt dat ze hem echt nodig heeft. pfff, 1 dagje zonder hoofdkap... ik baal er nog steeds van!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:11

ellepel schreef:
ap staat sinds vandaag ook onder de regendeken, en zonder hals.
ben heel benieuwd hoe dat bij hem gaat.

de andere eczemer op stal staat dus bloot, en tot nog toe gaat dat heel goed.
maar dat mag ook wel met al die regen :(

Breghje,fijn dat je paard geen IR heeft.
heb je al een idee hoe de behandeling nu verder gaat?
wat ga je doen?

Ik had voor heel veel bloed laten prikken (een lijstje gemaakt vanuit het Ir topic) en nog niet alle uitslagen heb ik binnen, sterker nog dit was tot nu toe de enige. Dus ik wacht gewoon even af wat er nog komt.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:16

Leuk om te zien dat het hier met de meeste excemers heel goed gaat!

Ik heb hier een tijdje geleden mn verhaal gedaan, mijn ruin stond toen op een pensionstal waar ik hem geen deken kon opleggen waardoor hij zijn manen en staart helemaal had afgeschuurd. Sinds eind juli staat hij weer bij mij op de weide met exceemdeken. Volgend jaar komt er zowizo ook nog een hoofdkapje bij want nu heeft hij zijn voorpluk toch serieus zitten schuren. Alles wat onder de deken zit is wel erg mooi aan het groeien gelukkig!

Maar... ik zit met een ambetant probleem! De vliegjes zijn bij mij op de wei nog massaal aanwezig, dus als ik wil rijden of longeren, wordt hij echt helemaal gek van die beesten... Gisteren heb ik hem een half uurtje gelongeerd en op het einde moest ik hem echt tegenhouden om niet met zijn achterbenen aan zijn hoofd te beginnen krabben, het was echt wel zielig om te zien en ter gelijker tijd ook gevaarlijk want hij zou verstrikt kunnen raken in zijn hoofdstel enzo...
Dus vraag ik me af hoe jullie dit oplossen? Is er een anti-vliegenspray die wel goed werkt hierbij? De meeste sprays die ik geprobeerd heb helpen niet genoeg, of maar heel kort.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 10:17

Komt hier even binnenvallen :o
Wie heeft er hier een Rambo sweet itch? Hoe blijft deze liggen? Wil deze graag voor mijn paard kopen, maar schrik dat als ze gaat rollen het zo van der oren afglijdt, de nek begint te draaien en dan hopen dat je paard niet flipt op dat moment? Paard heeft een nog erg iele hals zonder bespiering vandaar mijn angst...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:06

met Wisse gaat het perfect :D
Net weer bij de africhtingsstal geweest en hij ziet er echt super uit.
Schuurt ook helemaal niet, vandaag twee weken geleden dat ik de Derfen even heb gesmeerd omdat hij zo kriebelig was.
Loopt daar overdag een paar uur buiten en verder staat hij op stal. Blijkbaar gaat dat bij hem zo goed dat we amper nog iets nodig hebben.
Maar goed, bij ons komt ie volgend zomer wel weer 24/7 buiten dus zal wel iets vaker Derfen moeten smeren denk ik, maar dat geeft niet.

Titsia volgens mij kan dat helemaal niet gebeuren, kan immers ook niet met een gewone deken en dit is gewoon een deken met hals :)
De oortjes zullen er wel uitflippen met rollen maar dan blijft de hals wel gewoon zitten hoor!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:13

Heb dan ook geen ervaring met dekens met hals ;) We zien wel haha

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 11:21

nee maar de rest van de deken is ja een gewone deken, met vorsluiting, bilkoorden enz :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 12:49

Breghje schreef:
Ik had voor heel veel bloed laten prikken (een lijstje gemaakt vanuit het Ir topic) en nog niet alle uitslagen heb ik binnen, sterker nog dit was tot nu toe de enige. Dus ik wacht gewoon even af wat er nog komt.

had je ook selenium laten doen?
ben namelijk heel erg benieuwd of dat ook een tekort oplevert..
maar ik lees mee in het IR topic,dus dan lees ik het allemaal vanzelf wel.

ireika:
vliegen komen af op warmte en pas daarna op geur,dus weinig vliegensprays zullen gaan helpen.
ik heb zelf bremsenbremse en ik vind dat toch wel de beste,die houdt vrij lang vliegen weg

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:21

opisop_shop schreef:
met Wisse gaat het perfect :D
Net weer bij de africhtingsstal geweest en hij ziet er echt super uit.
Schuurt ook helemaal niet, vandaag twee weken geleden dat ik de Derfen even heb gesmeerd omdat hij zo kriebelig was.
Loopt daar overdag een paar uur buiten en verder staat hij op stal. Blijkbaar gaat dat bij hem zo goed dat we amper nog iets nodig hebben.
Maar goed, bij ons komt ie volgend zomer wel weer 24/7 buiten dus zal wel iets vaker Derfen moeten smeren denk ik, maar dat geeft niet.

Titsia volgens mij kan dat helemaal niet gebeuren, kan immers ook niet met een gewone deken en dit is gewoon een deken met hals :)
De oortjes zullen er wel uitflippen met rollen maar dan blijft de hals wel gewoon zitten hoor!

Misschien is het voor Wisse voldoende om binnen te staan.
Hij staat bij jou toch 24/7 buiten?

Hier gaat de deken echt niet af.
Heb dat met de jaren mee wel afgeleerd, haha.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:07

Titsia schreef:
Komt hier even binnenvallen :o
Wie heeft er hier een Rambo sweet itch? Hoe blijft deze liggen? Wil deze graag voor mijn paard kopen, maar schrik dat als ze gaat rollen het zo van der oren afglijdt, de nek begint te draaien en dan hopen dat je paard niet flipt op dat moment? Paard heeft een nog erg iele hals zonder bespiering vandaar mijn angst...

De RSIH blijft super liggen. De oortjes gaan er wel regelmatig af maar de hals blijft tot net iets acter de oren zitten.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:09

ireika schreef:
Dus vraag ik me af hoe jullie dit oplossen? Is er een anti-vliegenspray die wel goed werkt hierbij? De meeste sprays die ik geprobeerd heb helpen niet genoeg, of maar heel kort.

Ik gebruik tegenwoordig Azijn, scheutje dettol en een scheutje derfen. dat in een sprayflacon werkt SUPER vele malen beter als al die dure vliegensprays

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:57

sunrise heeft sinds 3 dagen, nu snachts haar eczeemdeken af(wel derfen erop) gaat goed, om 5 uur gaat ze zelf de loopstal in!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:08

Bij mijn paard wilden de oortjes echt niet in de RSIH blijven zitten, ik heb dat stukje nu terug geflapt (onderlangs) en vastgenaaid, en hij blijft hartstikke netjes achter de oren zitten! Daar ben ik echt erg tevreden over. Die van mij rolt wat af, maar deze deken blijft echt mooi zitten :D

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:57

Sinds ik Ludique nu een week of 6 onder de deken heb, zijn haar manen en staart weer aan het opknappen. Maandag 18 oktober ga ik met haar naar Roosendaal, want afgelopen week had ze koliek en toen heeft de DA haar opgevoeld en voelde een bal van meloen grootte in haar darmen en nog een kleinere bult en nog iets van een streng. Voor mij vallen er nu wel wat stukjes op hun plaats. Wij hebben haar nu 3 kwart jaar en omdat ze gevoelig is voor koliek ( dit was trouwens de eerste keer sinds we haar hebben dat ze koliek had), moeten we haar altijd olie meegeven op haar voer. Ze krijgt gewoon basisbrok maar eigenlijk meer een bodempje in een voerschep om die olie te geven, dan omdat ze het nodig heeft. Nou heb ik woensdag bij de DA muesli gekocht speciaal voor hoefbevangen of oudere paarden die slecht hun eten opnemen. Die bal in haar darmen zit er niet vanaf deze week ga ik vanuit en daarom zal ze wel gevoelig voor verstoppingen zijn. En daarom komt ze ook zo slecht uit haar verharing. En misschien is die zomereczeem wel de uiterlijke kenmerk voor haar darmen. Dus ik ben benieuwd hoe en wat we te horen krijgen in Roosendaal. Wordt sowieso een trailer in de buurt zoeken om te gaan oefenen. Geen idee of ze daar in gaat nemelijk. :Y)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:25

Ik kan je Roosendaal (Visdonk-West Brabant) van harte aanbevelen, zij hebben namelijk Breghje aan zand koliek geopereerd, en in november is dat alweer 2 jaar geleden. *\o/*

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:34

wat interessant karlijn, ik hoop dat als de verstopping weggehaald is, er heel veel stukjes op hun plaats vallen en dit de reden is voor het slechte verharen en gevoelig voor eczeem!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 10:59

-O- Hier is het wat minder...
Blomke heeft énorm veel jeuk aan haar navel/uier...bijt ze zelf tot bloedens toe open...Ze laat zichzelf bijna opvallen om maar te kunnen krabben...
Weet eigenlijk niet meer wat ik eraan kan doen, Cavaless helpt niet, Derfen ook niet, MTG niet, MCQ niet. De buik en uierflap die ik aan de RSIH heb gemaakt hielp ook al niet voldoende. Er af blijven heb ik ook al geprobeerd maar daar wordt het ook niet beter van. (dit alles heb ik natuurlijk niet in een paar dagen getest ;) )
Wordt er eigenlijk een beetje moedeloos van -O-

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:11

gillian, wat je zou kunnen proberen is om nu een reinigingskuur te geven.

ik heb zelf het idee dat paarden die daar erge jeuk hebben vooral last hebben van veel afvalstoffen.
een kuurtje drainagecompositum zou in haar geval best wel kunnen helpen..ook al word er in mijn homeopathie topic gezegd dat het niet werkt,toch heb ik er zelf wel goede resultaten mee gehaald :j

wat voor voer geef je verder en staat ze in veel gras?
misschien heb je het al eens verteld,maar zitten hier zoveel mensne dat ik dat niet precies meer weet :o

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 11:58

En geef je bix op dit moment en zoja, hoeveel en wat?
Blom heeft natuurlijk misschien iets meer in training gestaan voor de keuring en dat is nu wat minder wellicht? Ik begin straks eind oktober ook weer aan de reinigingskuur..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 17:42

Ik smeer smorgens de buik van mn paard in met uiercreme (van de drogist) dan jeukt hij helemaal niet en anders dus wel. Wellicht kun je dat ook eens proberen Gillian. Ik smeer het ook op het hoofd van mn merrie die jeukt altijd enorm aan haar hoofd en dat werkt ook perfect. Wel flinke laag erop. Mijn paarden hebben ook een rambo deken. Dit jaar hebben ze eigenlijk minimaal jeuk gehad het gaat supergoed.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 19:20

opisop_shop: fijn dat het met Wisse zo goed gaat. Stal kan wonderen doen.
yrsa_karlijn: jee dat klinkt best heftig. Ben heel benieuwd in hoeverre dit de jeukklachten veroorzaakt heeft
gillian: balen zeg als het zo gaat, reinigingskuur vind ik ook een goed idee.

Met Colonel gaat het gelukkig weer een stuk beter. Vandaag zette ik hem in de stal en ging hij gewoon naar buiten staan te kijken, normaal weet hij niet hoe snel hij zijn hoofd en hals moet gaan staan te schuren. Wat kun je blij worden van zo'n verandering. De plekken zijn bijna allemaal rustig, korsten zijn er af dus nu hoop ik dat er weer snel haren gaan groeien. Is smeer nog om de dag met derfen, blijf ik maar gewoon doen tot het helemaal rustig is. En de MSM blijf ik denk ik gewoon het hele jaar door voeren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 20:51

had ik appie donderdag met regendeken en zonder hals gezet

nou,dat kan dus echt niet,vandaag miste er meteen een hele pluk haar en meneer had jeuk!
net bij de schoft is het helemaal weer dun terwijl dat net zo mooi bij groeide boehoeeeee |( |(

Afbeelding
niet letten op mijn knipwerk haha, ik weet nooit hoe de manen precies moeten zitten :o :D

dus nu loopt hij weer met hals rond:
Afbeelding

andere eczeempaard bij mij op stal loopt nog zonder deken op en dat gaat hartstikke goed!
*\o/*
die spuit ik wel elke keer in met vliegenspray en smeer haar staart in met eczemabalm.
als ik haar naar binnen haal voor haar brokken dan aat ze ook helemaal niet staan schuren, echt fijn!
maar haar manen zijn nu zo:
http://lh5.ggpht.com/_2Spm2aZVrLc/TJUBa ... /truda.JPG
heb deze in en link gezet hoor,weet niet zeker of de foto er zo wel op mag namelijk.
manen waren vorig jaar helemaal weg en afgeschuurd

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 21:00

Zat idd ook te denken aan een reinigingskuur, alleen heeft ze die pas gehad.
Verder staat ze 24/7 op de wei. Kan ik ook niks aan veranderen.
Ik geef een halve kg basisbrok, een halve schep nature's best, schepje magnesiumpoeder. Dat geef ik eigenlijk altijd en geeft nooit problemen. Daarnaast krijgt ze hooi.
Verder staat ze niet meer of minder in training als voor de keuring. Werk eigenlijk hetzelfde met haar.
Vaseline vermeng ik met derfen en smeer dat in een flinke laag op de buik, werkt ook niet voldoende helaas.
Vorig jaar was het rond deze tijd ook het ergst, stond toen ook met de tranen in m'n ogen... Nu heeft ze gelukkig nog niks aan haar manen en staart gedaan maar haar buik wel. Morgen vertrek ik voor een week naar Friesland met haar en komt ze veel op stal te staan, ben zo bang dat ze alles kapot schuurt...
Ik heb haar vandaag gewassen met zwavelteer shampoo, daarna nagespoeld met sebacil. Ik weet het, dat spul is niet zo jofel maar vaak werkt het wel goed tegen jeuk.