[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

christel82

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 21:00

De koker van Adonis is nog steeds behoorlijk dik, hij staat dag en nacht buiten en zijn wond is mooi schoon. Het land is ook helemaal niet nat.
Weet iemand hoe lang die koker dik kan blijven? En of de wond nog steeds vocht moet lekken of dat deze al dicht kan zijn?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 23:12

christel82 schreef:
De koker van Adonis is nog steeds behoorlijk dik, hij staat dag en nacht buiten en zijn wond is mooi schoon. Het land is ook helemaal niet nat.
Weet iemand hoe lang die koker dik kan blijven? En of de wond nog steeds vocht moet lekken of dat deze al dicht kan zijn?

Bij Fuego heeft het ook een tijd geduurd, ik denk nu ongv net een maand geleden dat hij gecastreert is? En het is weer helemaal normaal. Het is ook heel normaal dat er vocht/bloed uitkomt, daarom moet je ook extra veel lopen, zodat het er allemaal uitloopt, anders blijft het zitten en zwelt het nog meer op. Met Fuego hebben we ook echt veel gelopen, op dit moment rijden we alweer. Maar de da moest ook nog 2 keer komen om de wond schoon te maken, dan zat er té veel van binnen in, en dat deed echt té pijn voor Fuego, kon haast zijn been nog optillen..

Gewoon lekker veel lopen, dan gaat de zwelling wel weg. Komt er vocht uit, is het juist een goed teken. We moesten wel iets op spuiten bij Fuego, iets zilvers, het ontsmet de wond en het houd de vliegen er vandaan. Maarja, weet niet of het daar nodig is? Hier is het extra warm dus zijn er nog véél vliegen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 10:54

De veearts spoot bij Noah 1 prik met antibiotica in, dat was voldoende hoor. Ik denk dat ik hem morgen weer dag en nacht in het land laat. Er komt niet echt veel bloed meer uit en de zwelling valt ook er mee. Iedere keer na het afspuiten is de zwelling alweer bijna weg. Weten jullie na hoeveel tijd die wond dicht moet zijn? Want ik wil ze eigenlijk in de paddock zetten (is veel dichterbij dan het land), maar als er zand inkomt dan hebben we een probleem.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 17:43

Ben benieuwd hoe de wond morgen is bij Fuego, ben er vandaag niet geweest, manege is dicht.

Bij Fuego is de wond na ongv 1 maand nu ook nog open. Aan de rechterkant is die nu eindelijk dicht aan het raken, maar de linkerkant.. Die is echt nog open. De zwelling is eindelijk wel weg, en er komt ook gelukkig niet meer zo veel vocht uit. Het begint nu eindelijk een beetje te genezen. Ik denk dat het nu nog wel een paar weken kan duren voordat het echt helemaal dicht is.

Hij reageert trouwens ook al steeds minder op de merries. Telkens als we de stal uit komen laat hij nog wel merken dat hij er is met een harde hinnik, 2 of 3 keer achter elkaar, maar als ik nu langs de weilanden loop met merries doet ie niets meer en loopt ie braaf mee. Terwijl die vorige keer net na de castratie steigerde en probeerde los te komen.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 19:07

Jeetje is de wond nog zolang open??? De veearts zei tegen mij dat na een paard dagen de wond vanzelf dichtgaat, dat het heel snel gaat.. Ik moet zeggen, ik kan het door de zwelling nog niet goed zien, Maar noah staat vandaag op het land voor dag en nacht weer. Hopen dat daardoor de zwelling afneemt!

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-07 20:38

Bij Adonis is de wond ook al dicht, dat was idd al na een paar dagen, maar die zwelling is nog wel behoorlijk aanwezig. Maar hij heeft echt geen pijn. Hij heeft een gezonde eetlust en hij plast ook gewoon terwijl zijn koker behoorlijk dik is. Maar we hebben geduld..

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 19:04

Helaas wordt de wond steeds dikker en heb ik de veearts weer gebeld. Ik ben nu toch maar begonnen met afspuiten, maar dat is nog een hele klus. Omdat hij op een land staat 15 min lopen van de bewoonde wereld en dus ook geen spuitplaats in de buurt heeft. 1 voordeel hij krijgt nu wel een half uur extra beweging erbij, dus dat is wel mooi. Ik ga nu proberen de komende dagen af te spuiten maar twee keer per dag zoals de veearts had aangeraden lukt mij gewoon niet. Maar het moest wel met 3/4 dagen minder worden dus we wachten af.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:07

Jeetje wat een werk inderdaad.. die van mij staat ook zo ver van de boerderij af..10 minuten heen en terug lopen. Ik wissel steeds met iemand met het afspuiten, maar nu loopt hij dus niet meer mee met mij. Kwam ik net aan in het weiland was zijn halster zoek.. Toen ik daar stond probeerde ik hem met het halstertouw mee te nemen, nou mooi niet dus, in het tweede weiland ging meneer er vandoor. Dus weer terug gegaan, anders halster gepakt, en toen kwam hij gewoon niet meer! Uiteindelijk ben ik 3 kwartier bezig geweest voor ik hem had. Toen was het donker, dus afspuiten had geen zin meer.. Wel balen, zijn koker is ook best dik, en dat van dat andere paard ook. Maar ze bewegen genoeg dus in principe gaat het vanzelf over hoop ik.
Christer, wanneer is jouw paard gecastreerd?

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-07 21:11

hey noah dat is ook een heel karwei als ik dat zo lees. Die van mij is precies een week geleden gecastreerd. Woensdags was alles nog in orde, en toen ik vrijdag kwam was het net alsof er weer twee ballen hingen. Maar dat schijnt een normale reactie te zijn. Maar nu wordt het ook dik op de plaats van de wond en er komt wat troep uit. Dus dat is nu aan het ontsteken. Maar hij heeft nog een goede eetlust dus dat zit wel goed.
Wanneer is die van jouw gecastreerd?

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:19

hey christel, dat is niet zo fijn als het gaat ontsteken nu, hoe oud is hij nu? Ik heb noah zaterdag laten castreren, en het is best wel dik maar ik zie (nog) geen vuil om de wond of zo. Ja als ze genoeg beweging hebben en gezond eten komt het wel goed denk ik, ze hebben tenslotte antibiotica gehad. Hij is nu 1,5, maar hij is dus wel erg geschrokken van alles merk ik zo aan zijn gedrag :S.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 09:55

Jeminee, klinkt niet fijn die kokers, dik en moeten afspuiten. Heel veel sterkte met het vangen van de paarden en het afpuiten enzo Ach gut

Ik heb Andros in de kliniek laten castreren. Op dinsdag gebracht, kreeg hij een klinisch onderzoek of hij gezond genoeg was om onder zeil te gaan. Op woensdag was hij gecastreerd en kreeg ik keurig een telefoontje en op donderdag mochten wij hem weer ophalen.
Hij is via de lies gecastreerd, dus geen open wonden. Gewoon 2 littekentjes. Eerste dagen stalrust houden ivm het genezen van de littekens en daarna stappen aan de hand en toen langzaam weer los in de wei. Dat is nu al even geleden, maar ben nog steeds heel blij dat ik het zo heb laten doen. Doordat de kliniek steriel is, kunnen ze hechten. Ik heb er toen elke dag onder gehangen en het is niet eens dik geworden, niets. Tja, moet eerlijk zeggen, het kost wel een paar centen Bloos

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 11:17

Adonis is nu bijna 2,5 jaar oud. De wond ziet er gewoon schoon uit dus dat valt gelukkig mee. Ik ga vanmiddag weer heen om af te spuiten en het wandelen doet hem ook goed. Wat mij het meeste opvalt is dat het nu na een week nog steeds wat dikker wordt. Maar nogmaals het is nog steeds niet verontrustend. We gaan gewoon weer afspuiten ook al moet ik zijn neus wel even vasthouden. Hij is niets gewend. Dus het is ook een goede oefening voor hem. Ik moet zeggen dat hij wel erg braaf is hoor!

Ik voerde Adonis alleen vitaminen en mineralen (Pavo Podo Supply) en daar doet hij het erg goed op maar ik merk dat hij nu toch wel wat magerder wordt na die castratie, dus ik heb ook maar een zak Pavo basics gehaald om even die extra kracht te geven. Hij staat natuurlijk dag en nacht op de wei dus beweging en gras heeft hij in overvloed Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:02

Tja is misschien ook een goede manier inderdaad om het op de kliniek te laten doen. Gister heeft hij gelukkig veel beweging gekregen door het wegrennen Nagelbijten / Gniffelen, ieder nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen. Ik ben er alleen wel van geschrokken dat het lijkt dat hij boos op mij is, normaal liep hij gewoon achter mij aan. Maar goed, het zal wel weer overgaan hoop ik.
Hij eet nu ook volop gras en heeft een flinke buik, maar als hij afvalt is het een goede tip om hem te gaan bijvoeren. Dat pavo podo, bestel je dat via de website van pavo of haal je dat in de ruiterzaak?

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:38

Ik heb even een klein vraagje: wat kost een castratie ongeveer?
(van een shetlander)

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 12:43

Hoi imd de castratie kost bij mij in de buurt Noord holland rond de 200 euro

@ noah: dat is wel een voordeel van de kliniek maar ik vind het grootste voordeel van op het land, de directe beweging. En dat weegt bij mij toch weer iets zwaarder.
Dat pavo podo supply heb ik bij Ranzijn (tuincentrum plant en dier) besteld dat hadden ze niet op voorraad. Dit is alleen een voedingsupplement en daar geef ik maar 300 gram per keer van, je hebt ook nog pavo podo grow en dat is met krachtvoer erbij (dus vit/ min + kracht) en daar geef je dan ong. 1 kilo van. Dus dan hoeft die supplement niet. Dit hadden ze trouwens wel op voorraad.

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:44

Ik heb Andros na de castratie ook goed bij moeten voeren en nog zag ik hem magerder worden. Zo'n castratie is toch een behoorlijke ingreep. Zal hem zeker bij gaan voeren, kunnen ze voor de winter wel gebruiken Knipoog

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:45

@christel, ja dat vond ik inderdaad ook het belangrijkste en hij vond het al eng genoeg, laat staan als hij naar de kliniek had gemoeten. Bedankt voor de tip, dan ga ik dat ook eens bestellen. Straks krijgt hij toch ander voer als hij verplaatst wordt en nu krijgt hij nog veulen brok Knipoog

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 13:57

christel82 schreef:
dat is wel een voordeel van de kliniek maar ik vind het grootste voordeel van op het land, de directe beweging. En dat weegt bij mij toch weer iets zwaarder.

Maar dat is juist niet de bedoeling. Als je paard in het land wordt gecastreerd is dat geen steriele omgeving, daarom moet de wond ook open blijven, zodat er wondvocht met bacterieën naar buiten kunnen komen. Dan wordt de boel ook dik, aangezien het een open wond is.

In de kliniek worden ze steriel geopereerd, dus hechten ze de wonden, want er kunnen geen bacteriën inzitten em het is ook niet de bedoeling dat die erin komen.

De beweging bij een open castratie is dus nodig om de wond open te houden en door te laten vloeien, anders krijg je onstekingen (en dat gebeurt erg vaak). Vandaar dat ze dan zoveel mogelijk beweging moeten krijgen.

Bij een gesloten castratie is er absoluut geen sprake van viezigheid en hebben ze juist rust nodig om de hechting goed te laten genezen en alles binnenin goed te laten genezen. Dat was te merken ook, want Andros was er in no time weer bovenop, niet alleen qua wakker zijn, maar ook lichamelijk, geen verdikkingen, mooie dichte hechtingen, na een week zag ik de ene hechting praktisch al niet meer, de ander nog net. Na twee weken zag ik zijn gedrag veranderen en nu loopt hij lekker bij zijn moeder in de wei.

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 14:39

@Myrdal dat bedoelde ik ook met dat het een voordeel van de kliniek is, alles is steriel en de wond geneest snel.
Maar het voordeel van het op het land castreren is dat hij ook constant blijft bewegen. Nu is de wond helaas wel gaan ontsteken maar het komt er allemaal wel uit, ik stap nu ook twee keer per dag met hem. Hij blijft wel alert en hij weet niet hoe snel hij zijn voer (ik geef m nu een kilo extra bovenop de 300 gram aan vit/ min) op moet eten. Dus dat is positief
Ga straks weer naar hem toe voor af te spuiten.

@ noah: Die pavo podo voeding heeft 3 gradaties ik zit nu in 3(pavo podo grow) omdat hij al wat ouder is, maar anders moet je eerst ff goed informeren welke van de 3 jouw veulen dan nodig heeft. Maar op de Pavo site staat het ook goed uitgelegd en je kan ook voor een voerderadvies vragen. Ik was daar wel heel blij mee, het was een goed en duidelijk advies met ook nog tips erbij

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 21:24

De zwelling is nu helemaal weg, wond is ook aan het dicht gaan. Ziet er allemaal héél erg goed uit, en hij heeft weer lekker veel beweging gehad. Zijn hengstenkeurtjes zijn ook al verdwenen op zijn begin 5jarige leeftijd, erg netjes dus, heel blij. Ben benieuwd hoe het morgen voor het eerst als ruin in de groepsles gaat. Als hengst ging het totaal niet goed, maar ik merk nu dat het met andere paarden in/naast de bak ook goed gaat.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:20

financieel te doen om een klophengst ruin te maken? wat voor prijzen zou ik op moeten rekenen en hoe zwaar is de operatie

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 14:34

ben ik ook benieuwd naar aangezien ik ook een half gecastreerde klophengst heb

christel82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 15:57

Ik heb geen idee, ook niet of de ingreep dan groter is of ingewikkelder. Ik zou gewoon de veeartsen in de buurt bellen om te vragen naar de kosten. Dat heb ik ook gedaan en ik kwam tot de conclusie dat alle castraties rond de 200 euro zou kosten. Plus je krijgt informatie van de veeartsen en dan kan je gelijk zelf beoordelen welke jij het prettigste vond overkomen.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 16:48

Een klophengst moet volgens mij sowieso op de kliniek gecastreerd worden dit doet de veearts niet op stal of land.

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-07 17:35

imd schreef:
Ik heb even een klein vraagje: wat kost een castratie ongeveer?
(van een shetlander)

Dat verschilt heel erg per veearts. Zelf was ik voor mijn shetlander zo'n 65 euro kwijt.