Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:44

Hallo Doei!
Als het mag, val ik graag eventjes binnen in dit topic.

Ik heb een 6,5 jarige merrie. In de jaren dat ik haar heb (zo'n 3 jaar) heb ik al vaak gezegt, volgens mij mankeert ze iets.
In eerste instantie zie je er niets aan. Toch als ik er bij ga zitten en bekijk haar zo in haar doen en laten, is dat anders dan bij andere paarden.

Het is een rustig paard, wandelt liever op het gemak achter me aan dat dat ze dat in een actieve pas doet.
Is onderdanig, laat zich dus bv wegjagen door haar vriendje van zo'n 40 cm kleiner en 1 jaar jonger.
Ondanks dat haar vriendje een pittig mannetje is en haar regelmatig even pest, kan ze niet zonder hem.
Ze uit elkaar halen door bv in 2 weides naast elkaar te zetten, blijft zij langs de draad mee lopen om hem niet uit het oog te verliezen.
Ook is ze erg plakkerig aan ons (mij en mijn vriend), loopt ons overal achterna, wil alsmaar bij ons zijn, borstelen en kriebelen vind ze geweldig maar ook zonder knuffels staat ze naast je.
Ze vind het een beetje eng in het donker. Ze gaat dan niet verder dan 50 meter van ons of haar vriendje vandaan, wat betekend dat ze alleen op de plek waar ze naar toe wil terecht komt als wij of haar vriendje voorop lopen.

Ze is dus erg rustig, eigenlijk niet actief en daardoor oogt het soms alsof ze wat klunzig op haar benen staat.
Ergens alsof ze vergeet dat ze benen heeft, wat zich uit in het staan grazen en het verkeerde been op pakken om te verzetten, of het ene voorbeen te vlak kruisen met het andere, waardoor er even een terugtrek reactiekomt (omdat ze de pas wel gewoon maakt)

Ik heb dus al gedacht aan ataxie. Getest wat er gebeurt als ik haar achterbenen kruis.
Juist omdat ze zo braaf en kalm is, 'ontkruist' ze deze niet direct, maar doet het uiteindelijk wel.
Ook het trekken aan de staart bij het stappen in een flauwe bocht, bracht haar niet uit evenwicht.
De hoefsmid heeft ook niet het idee dat ze ataxie heeft.

2de ding wat ik heb geprobeert en nog aan het proberen ben is pavo ferromax.
Ik heb haar tandvlees vergeleken met dat van haar vriendje en ondanks dat het verschil minimaal leek te zijn, toch ferromax gekocht.
Hiervan geef ik haar zo'n 5 a 6 gram (ipv 15 of 30) en ergens heb ik het idee dat ze er wel wat aan heeft.
Ze is er niet anders door geworden, maar ik heb haar in de afgelopen 3 weken meer uitzichzelf zien draven (dus zonder vriendje voorop) dan voorheen.

Nu zag ik enkele pagina's terug foto's van, ik meen, een haflinger met hele lichte golfjes in de vacht onder de manenkam.
Tot een anderhalve week geleden (voordat we met de rosborstel aan de slag moesten Knipoog ) had mijn paard dit ook.
Alleen op die plek en eigenlijk ook alleen aan de andere kant dan waar de manen naartoe vallen.
Dus de linkse zijde, haar manen vallen naar rechts.

Tevens is het me in de afgelopen jaren opgevallen dat zij het net iets sneller warm begint te krijgen, bij het stijgen van de temperaturen naar de zomer toe, dan andere paarden.
Dat verschil is minimaal, maar wel aanwezig.

Ook heeft zij aan de zijkanten van haar buik en onder de buik lange sprieten haar.
Wat zullen ze zijn? 4 cm?
Gewoon tussen de gewone vacht door.
Tijdens het rossen laat de wintervacht goed los, maar het laatste wat er loslaat zijn deze langere haren.

In de afgelopen 3 jaar heeft ze 3 keer een hoefzweer gehad.
Ze is goed op gewicht.
Ik heb nog niets gemerkt van veel drinken of veel plassen.
Ze ziet er verder gewoon goed uit, gewoon een paard als alle andere.

Ik zal vast nog wel een hoop vergeten zijn te vertellen. Het is ook niet echt gemakkelijk om je paard helemaal te omschrijven.
Wellicht dat jullie uit mijn verhaal iets kunnen halen?
Mocht het op cushing lijken, hoe laat je dit dan onderzoeken?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:53

Ik denk dat we na 2 maanden echt verschil zagen en eerder toen de magnesium erbij kwam zag je dat bij hem ook rust geven in zijn ogen. Hij had tussen de 4 en 6 weken juist een ongelukkige en meer angstige periode geloof ik en toen heb ik zoooo over de dosis zitten twijfelen! Toch maar vol gehouden en gestopt met buut wat hij toen tijdelijk kreeg omdat zijn been zo slecht was en het stoppen met buut scheelde echt diezelfde avond al een stuk, de combinatie buut en pergolide maakte hem ook echt ongelukkig. Als je richting 2 of 2,5 maand gaat moet het echt beter gaan.

Holly: welkom! Het is zo best moeilijk te zeggen uit je omschrijving; wat voor ras is je paard? Er zijn namelijk wel degelijk rassen gevoeliger voor cushing doordat ze erg oorspronkelijk zijn en eigenlijk weinig nodig hebben. Die informatie zou nog wel extra toevoegen. En evt foto's zouden ook erg veel info geven.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 18:13

Het is een KWPNer.
Ik neem aan dat je een foto van de gegolfde vacht bedoelt?

Mijn paard in januari 2007.
Golfjes in de vacht moet je even met een vergrootglas zoeken hoor, maar dat komt doordat de foto met de telefoon is gemaakt.
Afbeelding

Mijn paard afgelopen augustus, niets aan te zien.
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:39

Holly: heeft ze kuiltjes of bulten boven haar ogen? Een van de tekenen is namelijk ook vetbulten ipv kuilen boven de ogen..
Van de foto is het moeilijk verder te zien moet ik eerlijk zeggen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:54

holly schreef:

Ik vind het er niet op lijken, maar als je ongerust bent kun je aan je dierenarts vragen of hij/zij het wil onderzoeken. Mensen op een forum kunnen geen diagnose stellen. Krulletjes heeft ieder paard wel eens, mijn gezonde paarden hebben dat ook wel eens na regen of zweten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 16:05

EstherHegt schreef:
holly schreef:

Ik vind het er niet op lijken, maar als je ongerust bent kun je aan je dierenarts vragen of hij/zij het wil onderzoeken. Mensen op een forum kunnen geen diagnose stellen. Krulletjes heeft ieder paard wel eens, mijn gezonde paarden hebben dat ook wel eens na regen of zweten.

In bovenstaand geval ben ik het er zeker helemaal mee eens. De klachten zijn te vaag om er echt iets van te kunnen zeggen

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:54

Ik ben het absoluut met jullie eens dat de dingen vaag zijn, want dat is nu juist het punt.
Je ziet zo niets aan haar, het is echt pas wanneer je er echt op gaat letten dat er dingen anders zijn.
(lekker onderuit gezakt op een stoel, kijken naar de grazende paardjes, is zo heerlijk)
Misschien is het ook wel zo dat ik er soms zo naar kan gaan zitten kijken, dat ik dingen erin zie die er eigenlijk niet zijn.
Waarom zou mijn paard niet gewoon minder slim, minder vlot, minder handig kunnen zijn?

Stel dat ik een bloedonderzoek laat doen waarbij alles bekeken word en niet 1 specifiek iets (dat kan toch?), is cushing dan ook iets wat er uit kan komen, of moet dat apart getest worden?

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:26

Rumay, wat naar dat Rava zo'n last van haar luchtwegen heeft.
Wat voor kuurtje heeft ze? Antibiotica? Houd er rekening mee, dat dat vitamines afbreekt. Daarom is het dus heel belangrijk, dat je haar erna een flinke stoot vitamines of ander weerstandverhogende supplementen geeft, zodat ze even goed kan aanvullen. Ik zou als ik jou was direct na de kuur beginnen met 60 druppels euchinea.
Major eet geen brood, maar vind appels wel lekker. Dus daar doe ik de druppels op, ik snij hem doormidden en hak er allemaal gaatjes en gleufjes in. Daar doe ik de druppels op en dan smult hij nog harder van de appel dan anders Haha!

Ik heb vanmiddag op de manege een tijdje staan praten met de manege-eigenaar.
Zij is flink aan het pusen bij Major's baasje om hem nou eindelijk eens te scheren. hij zou deze week gewassen worden amar dat is dus weer niet gebeurt. Het schiet echt niet op.
Ook heb ik de manege-eigenaar vertelt dat er medicijnen voor zijn, dat wist ze niet. Ook daar zou ze nog eens flink op aandringen. Ik hoop dat zij het wel voor elkaar krijgt. Ik ben haar iig heel dankbaar dat ze zo haar best voor hem doet.
Major staat nog steeds met heel veel pijn. De hoefzweer is nog steeds niet doorgebroken, die zit er nu al een week. De pijnstillers zijn op, en hij kan niet op zijn been staan. Dat is een extra groot probleem, aangezien hij dus ook weer rotstraal heeft aan 4 hoeven. Dat is nu dus niet te behandelen, aangezien hij met een beetje geluk amar net lang genoeg zijn voeten optilt om het in een razend tempo te kunnen uitkrabben.

amigamia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 21:36

mijn 23 jarige ruin wordt aankomende maandag getest op ziekte van cushing , hij heeft duidelijke symptomen van deze ziekte , verlies van spieren , verhaart heel slecht , heeft krulletjes in zijn vacht , hij eet heel veel en vaak maar wordt niet dikker maar eerder nog magerder dan hij al is . hij zweet heel erg veel ,soms kom ik bij hem dan is hij echt zeiknat . Hij drinkt en plast ook veel . Ik maak mij zelf echt zorgen om hem . Dus dit worden weer een paar slapeloze nachten .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 23:58

Bello, heel veel sterkte: maar je moet maar zo denken met een goede duidelijke diagnose en snel beginnen met de juist cushing medicijnen en hulpmiddelen om de weerstand te boosten kan je heel veel doen aan de conditie en situatie van je paardje.
Als zijn hormonen weer op orde komen, dan drinkt en plast ie niet meer zo veel, wordt het verharen weer wat makkelijker, gaan ze minder zweten (thank god!) en kan je weer aan spieropbouw en conditieopbouw gaan werken. Met een beetje mazzel is hij met de goede aanpak binnenkort weer jaren jonger en veeel fitter! Succes en probeer toch maar te slapen zo goed mogelijk, daar heb jij maar ook je paardje meer aan. Er is vanalles bekend en te doen voor veel cushing paarden, dus kop op!

En Kekavo: nou maar hopen dat de manege eigenaar nog wat extra's kan bereiken! Dat zou fijn zijn he?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:46

Nou Rava heeft een heel assortiment medicijnen ondertussen heb het net mijn zus allemaal uitgelegd en toen had ik zoiets van poeh
In de ochtend eten met pergolide pil, provarium, antib, echinnea druppels en weet even niet meer hoe het heet
Als het allemaal maar werkt

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 19:55

Ben heel de week bezig geweest om de d.a. te bereiken, maar het is nog niet gelukt.. als hij mij belt, ben ik aan het werk, en als ik hem bel zit hij in een operatie.. Boos!

Ik heb luna gelongeerd met dubbele longe .. dat ging echt giga goed! Vind dat ze qua gangwerk duidelijk vooruit gegaan is.

Weten jullie toevallig of je Cushing merrie's kan laten dekken?? En zou het erfelijk zijn? Ik weet wel dat Luna met deze medicatie niet drachtig mag worden.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:45

Holly: een standaard bloedonderzoek komt vaak niet zoveel/niets uit als er niet echt iets heel erg mis is, cushing kunnen ze zo ook niet constateren (maar dat staat allemaal wel beschreven in dit topic, heb je het al helemaal doorgelezen?) Als je toch ongerust bent over haar gezondheid zou je haar door kunnen laten meten door een homeopaat, zo kunnen kleinere afwijkingen gemakkelijker opgespoord worden. Ik heb er zelf erg goede ervaringen mee. Schrijf vantevoren even alle dingen op die je wilt vragen over je paard. En als je paard klunzig op zijn benen staat kan dat ook gewoon slapheid zijn. Heb je ook les? Je zou je instructeur kunnen vragen om je les te geven in het rechtrichten om hem sterker te maken.

kekavo: Major treft het maar met zoveel mensen die zich WEL zijn lot aantrekken, compliment Pling !!
Wat zegt de hoefsmid trouwens tegen de eigenaar, bemoeit die zich er ook mee? Hopelijk ziet diegene het duidelijker, nu de pijnstillers op zijn. Verschrikkelijk zeg...

fargo: de dosis pergolide voor mijn pony van ong. 450/500 kilo, is dat een half pilletje? Ik kon het zo snel niet vinden hier en heb net verhoogd naar een half pilletje per dag. Hij heeft er geen last van, hoelang moet ik dit geven voor ik denk dat hij meer zou moeten hebben eventueel?
Hij wil trouwens de afgelopen dagen zijn mineralen niet meer eten; ik heb ze in pelletvorm en het is maar een heel klein beetje dus als ik ze gewoon over zijn hooi gooi (rijmt Haha! ) dan blijven ze ook liggen en in het emmertje raakt hij het helemaal niet aan. Iemand nog een goede tip? Voor in een broodje ofzo is het namelijk weer teveel...

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 10:48

Mexxuna: gaat het minder goed dat je de veearts moet spreken? Wat raar zeg, dat je hem al de hele week probeert te bereiken en het lukt niet Boos!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 00:17

Het bepalen van de dosis pergolide;; dit komt uit een medisch artikel over cushing van de universiteit van Utrecht dat ik ooit van iemand heb gekregen
http://www.de-em.nl/PDF/Endocrin.%20van ... paard.pdf. Op pagina 14 staat het volgende :

Pergolide mesylaat kan worden toegediend in een aanvangsdosis van 0,002 mg/kg LG p.o. 1 dd. Indien na 4-8 weken
geen verbetering wordt gezien, kan de dosis maandelijks worden verhoogd met 0,002 mg/kg LG tot een maximum dosis is bereikt van 0,01 mg/kg LG.

Ik ben een beetje huiverig om dit hier neer te zetten omdat je dus altijd moet kijken met hoe weinig je paard toe kan. Dus dit is een algemene berekening die over het algemeen goed werkt. Maar om blind toe te passen vind ik soms een beetje eng. En vaak gaan mensen deze regels toch nog al blind toepassen puur op gewichtbasis en niet op basis van "hoe goed reageert mijn paard op pergolide en wat is voor hem/haar de juiste dosis".

Maar gemiddeld genomen is 1 mg ongeveer de goede dosis voor een paard van 500 kg

Dus bij deze berekening krijgt een paard van 500 kg X 0,002= ongeveer 1mg.
En een paard van 750kg zou 1,5mg krijgen. Ons paard van ruim 700 a 800 kg doet het prima op de 1 mg die hij krijgt.

En als het na 8 weken ongeveer nog niet goed gaat kan het langzamerhand weer verhoogd worden tot het wel werkt. Maar soms moet je het ook gewoon nog even aankijken, het ene paard is het andere niet! En heel veel paarden kunnen dus uiteindelijk met minder toe, dus kijk goed of je paard al veranderd en doe wijzigingen steeds voor minimaal per 5 of 7 dagen als je verder gaat opbouwen. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat uiteindelijk jouw paard het prima gaat doen op 0,5 mg, dat moet je dus uitproberen en aankijken. En daar kan je best 4 tot 8 weken voor uittrekken! Dan kun je altijd nog doorgaan en uitbreiden naar 1 mg als het te weinig of niets zou doen voor jouw paard. Omhoog kan uiteindelijk altijd nog.
Ik hoop dat dit een beetje helpt??

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 07:42

Ja fargo, super, bedankt! Pling

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 11:17

>>>>En heel veel paarden kunnen dus uiteindelijk met minder toe, dus kijk goed of je paard al veranderd en doe wijzigingen steeds voor minimaal per 5 of 7 dagen als je verder gaat opbouwen. Het kan bijvoorbeeld best zijn dat uiteindelijk jouw paard het prima gaat doen op 0,5 mg, dat moet je dus uitproberen en aankijken. En daar kan je best 4 tot 8 weken voor uittrekken! Dan kun je altijd nog doorgaan en uitbreiden naar 1 mg als het te weinig of niets zou doen voor jouw paard. Omhoog kan uiteindelijk altijd nog.
>>>>>>>>>>>

Nog even voor de duidelijkheid: Met die 5 tot 7 dagen bedoel ik dan tijdens een opbouwfase hè, de fase dat je langzaam opbouwt naar een uiteindelijke dosis. Dus wij moesten stap voor stap opbouwen en dat deed je dan door een aantal dagen die dosis vast te houden. Als jij nu 0,5 een tijd wil proberen of dit voldoende zou zijn, dan doe je dat voor 4 tot 8 weken. Wil je daarna omhoog dan probeer je 1 mg uiteindelijk voor minstens 4 weken. En als je omhoog wilt gaan van 0,5 naar 1,0 doe je dat het beste toch weer in stapjes van 5 tot 7 dagen; dus van 0,5 naar 0,75 en daarna pas naar 1,0 anders is het ineens een verdubbeling die je paard voor de kiezen krijgt.

Wat een details hè?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 13:58

ja maar erg belangrijk, als hij iets zwaarder was geweest had ik waarschijnlijk de dosis per week verhoogd tot 1 mg zonder me af te vragen of dit niet te snel zou zijn. Bedankt maar weer!
ps waarom bestellen jullie de pergolide niet via internet?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:12

Kan dat dan? Je hebt toch een recept nodig? En verder graag gedaan!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 14:47

Eigenlijk doen we het bij Evita precies andersom!
Ze weegt ca 430-450 kg en ze krijgt 1 mg per dag. Als we verbetering zien, dan bouwen we het weer af naar 1/2 of 3/4 per dag en gaan we kijken op welke dosis ze het beste kan blijven staan.
De veearts koos hier liever voor omdat pergolide bij Evita eigenlijk de "test" is op cushing. Haar symtomen zijn nog niet zo overduidelijk dat we direct met 100% zekerheid konden zeggen dat het cushing is, al is alles bij elkaar op deze leeftijd wel erg verdacht.
Als ze op die 1 mg per dag na 2/3 maanden niet reageerd dan betekend dat dat de pergolide niet aanslaat OF dat ze geen cushing heeft en dat we het misschien in een andere hoek moeten zoeken (EMS?). Reageerd ze wel dan is het gewoon duidelijk dat het wel cushing is.

Gelukkig heeft Evita ook geen bijwerkingen, anders hadden we het niet op die 1 mg gehouden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 20:51

Al een poosje lees ik af en toe mee op dit forum omdat ik een pony met hoefbevangenheid heb, die steeds terugvallen krijgt die eigenlijk niet verklaarbaar zijn. Ik kon en kan zelf geen Cushingsymptomen bij haar ontdekken, maar vanmiddag op de kliniek kwam het toch ter sprake, en is er bloed afgenomen om te kijken of er iets in die richtign wijst. Ik heb gevraagd of ze naar dat ACTH hormoon kijken, waarover ik in dit topic heb gelezen, en dat gaan ze inderdaad doen. Maar ik had begrepen, dat er voor die test bloed wordt afgenomen, er vervolgens iets ingespoten wordt, en er dan na verloop van tijd weer bloed geprikt wordt? Dat is vanmiddag niet gebeurd, ze hebben gewoon eenmalig bloed afgenomen en dat wordt nu onderzocht. Kan een van jullie me vertellen hoe of wat?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:14

Fargo: wat vind je daarvan, wat ireen vertelt? Bij mij is dat dus ook het geval, ik weet niet zeker of mijn pony cushing heeft... Van beide manieren valt wel wat te zeggen natuurlijk.
Over het bestellen; ik hoorde van iemand dat pergolide het goedkoopst is bij medicijnen.nl. Als je een recept van je dierenarts hebt kun je het gewoon zelf daar bestellen volgens mij. Ik heb er nog niet naar gekeken want ik heb nog steeds geen recept van de dierenarts. Ik ben -in overleg met diegene- begonnen met de pergolide die iemand anders nog overhad, en zou een recept krijgen maar nu vond ik net in de brievenbus alleen de rekening -zonder recept- en ze heeft geen contact meer met me opgenomen zoals we dat afgesproken hadden en ook mijn mail van twee weken geleden niet meer beantwoordt -zucht-..................................................................... het lijkt wel of ik het aantrek... Verdrietig

Mysa; hopelijk vinden ze iets minder ernstigs.. In een standaard bloedonderzoek kunnen ze geen duidelijke aanwijzingen vinden voor cushing, is mij verteld. De test (dexa)waar jij het over hebt kan volgens mij niet uitgevoerd worden bij hoefbevangen paarden en als de jouwe het nu niet is maar wel iedere keer heeft kan hij het wel krijgen van deze test, maar dat had je vast al gelezen eerder in dit topic. Als je pony trouwens hoefbevangen is, kan hij heel veel verlichting hebben van homeopatische medicijnen, wist je dat? Vaak geeft een reguliere veearts alleen ontstekingsremmers en pijnstillers maar (en nu hoop ik dat ik niemand voor het hoofd stoot want ik ben natuurlijk geen dierenarts) met homeopathie kun je ook iets extra's doen om de nieren en lever te ondersteunen, de gifstoffen zo snel mogelijk het lichaam uit te krijgen. Als deze organen steeds vergiftigd worden doordat ze eigenlijk veel te zwaar belast worden en het lichaam niet helemaal kunnen reinigen dan zou je pony misschien daardoor ook terugvallen kunnen krijgen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:21

@mysa ,bij mijn ponie kijken ze nu de urine na, het duurt een week ongeveer en er wordt gekeken naar creatinine (als ik dat goed schrijf kan ook met een K zijn) en cortisol. Bij mijn ponnie is er wel meer aan de hand, maar dit is even in het kort wat er ook nagekeken kan worden. Google er maar eens op.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 22:49

@Esther, ik weet wat er nog meer met je pony is, via IJF.(Myr)

Urine hebben ze nog niet gedaan, denk ook dat het meer zoeken is naar een indicatie, omdat ze dus verder geen Cushing-achtige symptomen heeft. En ff o.t.: hoe is Bret momenteel?

@Esther en Jchristina, De aanname is, dat het bij haar een overbelastingsprobleem is. Na van de ijzers te zijn gegaan en veel te zijn blijven rijden waren de hoeven erg kort en begon de ellende. De afgelopen zeven maanden ging het iedere keer mis, als ik weer wat met haar ging doen, of wanneer ze zelf hyper werd van iets, en de paddock ging rondgaloperen. Maar zeker weten doen we het niet, dus vandaar dat ook nog Cushing voorbij kwam.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-08 23:15

mysa schreef:
@Esther, ik weet wat er nog meer met je pony is, via IJF.(Myr)

Urine hebben ze nog niet gedaan, denk ook dat het meer zoeken is naar een indicatie, omdat ze dus verder geen Cushing-achtige symptomen heeft. En ff o.t.: hoe is Bret momenteel?

Heel OT Mysa, maar leuk dat je het vraagt. Bret is door het oog van de naald gegaan en ik blijf natuurlijk bezorgd. Dat ze het heeft overleefd met alle complicaties die ze kreeg mag echt een wonder heten.

Over dat urine onderzoek, dit is ongeveer een half jaar geleden ook gebeurd bij Björk, daar kwamen sterke aanwijzingen uit voor Cushing. Cortisol is te hoog en dan de combinatie met het klinische verhaal maakt de aanwijzingen sterk. Ze is eigenlijk te jong ze wordt nu 9, bijnieren is misschien ook een optie. Ik hoop deze week iets meer duidelijkheid te krijgen, zoals het nu gaat vind ik het niet kunnen. Maar voor medicatie moet je ook willen gaan, eenmaal pergolide is levenslang pergolide heb ik begrepen. Geen probleem mee als de levenskwaliteit goed is, maar wij moeten de oorzaak nog afwachten en failliet zijn we wel hoor na de heftige situatie met Bret. We moeten de keuze maken of het haalbaar is voor Bjork met voldoende levenskwaliteit. We hebben in ieder geval de lente en de zomer nog en het eventueel proberen van medicatie.