Als het mag, val ik graag eventjes binnen in dit topic.
Ik heb een 6,5 jarige merrie. In de jaren dat ik haar heb (zo'n 3 jaar) heb ik al vaak gezegt, volgens mij mankeert ze iets.
In eerste instantie zie je er niets aan. Toch als ik er bij ga zitten en bekijk haar zo in haar doen en laten, is dat anders dan bij andere paarden.
Het is een rustig paard, wandelt liever op het gemak achter me aan dat dat ze dat in een actieve pas doet.
Is onderdanig, laat zich dus bv wegjagen door haar vriendje van zo'n 40 cm kleiner en 1 jaar jonger.
Ondanks dat haar vriendje een pittig mannetje is en haar regelmatig even pest, kan ze niet zonder hem.
Ze uit elkaar halen door bv in 2 weides naast elkaar te zetten, blijft zij langs de draad mee lopen om hem niet uit het oog te verliezen.
Ook is ze erg plakkerig aan ons (mij en mijn vriend), loopt ons overal achterna, wil alsmaar bij ons zijn, borstelen en kriebelen vind ze geweldig maar ook zonder knuffels staat ze naast je.
Ze vind het een beetje eng in het donker. Ze gaat dan niet verder dan 50 meter van ons of haar vriendje vandaan, wat betekend dat ze alleen op de plek waar ze naar toe wil terecht komt als wij of haar vriendje voorop lopen.
Ze is dus erg rustig, eigenlijk niet actief en daardoor oogt het soms alsof ze wat klunzig op haar benen staat.
Ergens alsof ze vergeet dat ze benen heeft, wat zich uit in het staan grazen en het verkeerde been op pakken om te verzetten, of het ene voorbeen te vlak kruisen met het andere, waardoor er even een terugtrek reactiekomt (omdat ze de pas wel gewoon maakt)
Ik heb dus al gedacht aan ataxie. Getest wat er gebeurt als ik haar achterbenen kruis.
Juist omdat ze zo braaf en kalm is, 'ontkruist' ze deze niet direct, maar doet het uiteindelijk wel.
Ook het trekken aan de staart bij het stappen in een flauwe bocht, bracht haar niet uit evenwicht.
De hoefsmid heeft ook niet het idee dat ze ataxie heeft.
2de ding wat ik heb geprobeert en nog aan het proberen ben is pavo ferromax.
Ik heb haar tandvlees vergeleken met dat van haar vriendje en ondanks dat het verschil minimaal leek te zijn, toch ferromax gekocht.
Hiervan geef ik haar zo'n 5 a 6 gram (ipv 15 of 30) en ergens heb ik het idee dat ze er wel wat aan heeft.
Ze is er niet anders door geworden, maar ik heb haar in de afgelopen 3 weken meer uitzichzelf zien draven (dus zonder vriendje voorop) dan voorheen.
Nu zag ik enkele pagina's terug foto's van, ik meen, een haflinger met hele lichte golfjes in de vacht onder de manenkam.
Tot een anderhalve week geleden (voordat we met de rosborstel aan de slag moesten

Alleen op die plek en eigenlijk ook alleen aan de andere kant dan waar de manen naartoe vallen.
Dus de linkse zijde, haar manen vallen naar rechts.
Tevens is het me in de afgelopen jaren opgevallen dat zij het net iets sneller warm begint te krijgen, bij het stijgen van de temperaturen naar de zomer toe, dan andere paarden.
Dat verschil is minimaal, maar wel aanwezig.
Ook heeft zij aan de zijkanten van haar buik en onder de buik lange sprieten haar.
Wat zullen ze zijn? 4 cm?
Gewoon tussen de gewone vacht door.
Tijdens het rossen laat de wintervacht goed los, maar het laatste wat er loslaat zijn deze langere haren.
In de afgelopen 3 jaar heeft ze 3 keer een hoefzweer gehad.
Ze is goed op gewicht.
Ik heb nog niets gemerkt van veel drinken of veel plassen.
Ze ziet er verder gewoon goed uit, gewoon een paard als alle andere.
Ik zal vast nog wel een hoop vergeten zijn te vertellen. Het is ook niet echt gemakkelijk om je paard helemaal te omschrijven.
Wellicht dat jullie uit mijn verhaal iets kunnen halen?
Mocht het op cushing lijken, hoe laat je dit dan onderzoeken?