[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-06 21:21

Oh ja, rechtsachter, daar zijn er in het midden de meeste korsten al af.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 09:10

Al eens uierzalf geprobeerd? Dat werkt licht ontsmettend, maakt het soepeler en verzacht.

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 10:55

jeutje dat zijn behoorlijke plekken nog hoor!

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:49

Neen, uierzalf nog niet geprobeert, waar kan je dat eigenlijk kopen? Gewoon bij de aphoteker?

izzy1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:52

gewoon supermarkt toch ook? sudocreme heb ik ook goeie verhalen overgehoord

Als Emma zelf weer plekken heeft doe ik er betadine zalf op...

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 11:54

Betadinezalf helpt niet. Sudocreme ook niet
Ga morgen achter uierzalf en hopen dat het helpt!

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:22

Hebben jullie nog goede tips om mok weg te krijgen?
De pony waar ik op rijd heeft al een hele tijd een klein beetje mok.
we hebben al droogzetters geprobeerd (wat normaal altijd super hielp) en allerlei andere dingen.
hebben ook mud gard poeder van de paardendrogist geprobeerd en nu hebben we een pot zalf die de dierenarts zelf gemaakt heeft.
Maar het is nog steeds niet over..
(sorry heb niet al die pagina's gelezen want moet zo weg)

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 13:09

zeewater, helpt super! zelf ervaren.

Mijnviera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 01:07

AstraGirlie schreef:
zeewater, helpt super! zelf ervaren.

dat klopt daar heb ik ook goede ervaringen mee
wat je ook ipv zeewater zou kunnen gebruiken is:
zeezout oplossen in lauw warm kraan water(wat gekookt heeft)
en dat gebruiken

succes ermee

IvysToeter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 08:47

moet je dat gewoon erop smeren ofzo?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 09:22

Uierzalf vind je ook in de Drogist, maar ook lekker makkelijk bij de drogist of in elke supermarkt. Zijn grote, goedkope potten. Lekker gaan smeren dus !

Wij hebben ook zeewater gebruikt voor een paardje bij ons op stal; Eerst door simpel een paar keer lekker een strandrit te gaan maken; is niet altijd ideaal, maar goed.. helpen deed het dus wel.
Daarna had de 'boer' jerrycans vol meegenomen en toen was het gewoon dagelijks over de benen. Smeren kan je het ook niet noemen; Je snapt wel wat ik bedoel. Water smeren gaat best lastig .

calimerootje

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 14:28

bij mij heeft alleen sudocreme geholpen en ik heb alles geprobeerd en nu als ik denk dat er wat komt smeer ik het 1 deer en dan is het weg ik zweer erbij

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 16:49

Ik ben nu met de mokzalf die ik bij de kruidenpakketten van MokCare kreeg en die helpt! Het is niet na 2 dagen weg ofzo, maar dat zal bij Fleur sowieso niet kunnen, maar de plekken zijn al iets minder groot en minder diep, dus dat is al iets! We blijven smeren!

Tommy_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 17:53

hallo allemaal, mijn pony heeft het nu ook.. het is nog maar 1 of 2 bultjes maar hoe kan ik het beste verzorgen??

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-06 23:32

euh, ik denk dat jij het beste met mok zalf of sudocreme kunt beginnen..omdat het nog in het begin stadium is..

Maar 1 ding, verwaarloos het aub niet! daar komt ellende van! Wees er op tijd bij en behandel het grondig!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 00:39

Ik heb echt een half jaar lopen klooien met een plekje...werd vorig weekend mijn paard ziek met hoge koorts. Nu heeft ze drie dagen lang een antibiotica-spuit gehad en.... het mokplekje is SCHOON!!!
De korstjes zijn er af en er is geen wond.

Wat zouden jullie doen; toch nog even sudocreme of met rust laten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:09

Je kan altijd om het een beetje te verzachten Sudocreme gebruiken; En een laagje vet is preventief om te beschermen tegen vuil, alleen met de felle zon en witte kootholtes is dat niet aan te raden; dan zit je weer met verbrande plekken, ook niet de bedoeling..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:17

OK.
overigens heb ik een paar jaar geleden ook eens een mokplek gehad (dwz ik niet maar mijn paard) maar toen ging het best hard; in een week tijd was het een open wond geworden van ca 3 bij 4 cm. Toen heeft ze een spuit van de DA gehad en was het in een week weg. ik heb daarna jaren geen last gehad...vraag me alleen nog steeds af wat er in die spuit gezeten heeft.

Henla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:17

Mijn pony heeft ook dikke korsten en kloven in de kootholtes van zijn achterbenen. Het is verder wel redelijk droog. Ik heb het nu een paar keer gewassen met betadine shampoo, zodat de korsten eraf zijn en dan uiercreme erop gesmeerd. Maar nu vraag ik me af of het goed is om de korsten eraf te haeln. Als je ze eraf haalt kan er zuurstof bij, maar misschien is het beter om ze erop te laten zitten? Iemand tips?
En ik lees hier veel over hydrocotiderm. Waar werkt dat tegen en waar haal ik het?

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 12:19

ik zelf ben er voor om de korsten te laten zitten..dat hoort nl bij het helingsproces van de plek. Maar als je ontdekt dat de korst dikker wordt en dat het er onhygienisch uit gaat zien, mag het wat mij betreft er afgeweekt worden...

Valesca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 13:23

Mijn paard was op vakantie geweest naar de veluwe met zn baas, en toen hij teriug kwam had hij op al zijn benen allemaal korstjes ook op zijn zwarte voetje:S maar nu heb ik zn benen opgeschoren en elke dag gewassen met betadine shampoo en het gaat al een stuk beter (ik heb ook goed product van dierenarts) maar ik hoop echt dat het snel weg is Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-06 21:33

Net als bij je eigen wondjes; Hoort dat bij het helen van de wond. Net als dat je je eigen korstjes gaat openkrabben. En van die nare grote plekken, hoef je dus ook niet gauw 'keúrige' korsten te verwachten. Als je toch denkt of als het hindert, niet eraf krabben of borstelen maar laten weken (bijv. deppen met handdoek met warm water), maar als je het mij vraagt; afblijven. Maar goed, wie ben ik dat te zeggen he..

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 10:44

Ok, ik was ergens in een topic lekker offtopic gegaan..details bespaar ik jullie. Maar voor de trekpaard eigenaren die huid-problemen op de benen hebben hier een stukje van de universiteit van Gent;
(ik ben ervan overtuigt dat mok bij belgische trekpaarden in enige mate erfelijk bepaald is)

Citaat:
Mok (la gale des pattes, Mauke, Grapes) is een onnauwkeurige klinische term die eigenlijk drie verschillende pathologische entiteiten dekt. De eerste entiteit is een eczemateuze progressieve dermatitis van de kootholte (eventueel uitbreidend naar proximaal), die voorkomt bij warmbloeden en volbloeden na langdurig contact met een vochtige en vuile omgeving. Dit letsel is reversibel en geneest vaak spontaan na overbrengen naar een droge en reine omgeving. De tweede entiteit is een infectie met de schurftmijt Chorioptes bovis. Deze komt meest voor bij koudbloeden, vooral wanneer ze rechtstreeks of onrechtstreeks contact hebben met schapen of runderen. Klinisch is deze eerder milde entiteit gekenmerkt door keratine schilfers in het kootbehang en milde jeuk. Het meest typische symptoom is op de grond stampen met de achtervoet. De derde entiteit is een chronisch progressieve irreversibele hyperplasie van dermis en hypodermis in de kootholte die voorkomt bij koudbloedpaarden. De lezing zal specifiek handelen over deze laatste entiteit. Er bestaat geen officieel internationaal erkende benaming voor deze entiteit. Voorlopig gebruiken wij de beschrijvende term "chronic progressive hyperplastic pastern dermatitis" (CHPD). Onderzoek naar CHPD loopt sinds ongeveer 3 jaar met beperkte eigen financiële middelen aan het laboratorium voor pathologie van de huisdieren van de Universiteit Gent (dierenarts L. Van Brantegem)in samenwerking met de klinische diensten van de faculteit en met U.C. Davis, Californië (Dr. G. Ferraro, Dr. V. Affolter, Dr. H. De Cock). De initiatiefnemer en stuwende kracht achter dit onderzoek is Dr. H. De Cock.

Definitie en klinische betekenis
CHPD is gekenmerkt door verdikken van de weefsels van de dermis en hypodermis in de kootplooi. Deze verdikkingen manifesteren zich als dwarse weefselplooien. Bij erge gevallen zijn er ook wratachtige knobbels, die zelfs voorkomen op de dorsale zijde van de koot, en palmair en plantair uitbreiden tot proximaal van de kogel. Er kan zelfs hypertrofie en vervorming zijn van de kroonrand, hetgeen kan leiden tot brokkelige wandhoorn van de hoef. Het kootbehang kan deels verdwijnen. De nog overblijvende haren zijn stug, dik en stekelig. Vaak is er in de kootholte ook eczeem. Tegelijk kan er infectie zijn met Chorioptes bovis. Er ontstaan kloven en er kan een stinkende geur verspreid worden. De dieren hebben jeuk en gaan schuren. Terminaal gaan de onderbenen opzwellen en ontstaat er lymfangitis. CHPD is niet alleen een esthetisch probleem omwille van de alopecie en de hyperplastische nodulaire letsels. Het verkort ook de levensverwachting, omdat vele dieren geëuthanasieerd of geslacht worden omwille van ergheid van de letsels. Dit legt een belangrijke hypotheek op de fokkerij, omdat de fokwaarde van de dieren pas nauwkeurig gekend is op het ogenblik dat ze reeds afgevoerd zijn omwille van CHPD.

Prevalentie
In principe is CHPD een typisch probleem van koudbloeden. Het komt niet voor bij volbloeden, en ook niet bij warmbloeden en quarter horses. Ook niet alle koudbloedrassen zijn even erg belast met het probleem. In de US zijn de Shires en Clydesdales zeer erg aangetast, terwijl Percherons het probleem niet hebben. Het is wetenschappelijk moeilijk met zekerheid uit te maken wanneer het probleem voor het eerst is opgedoken bij het Belgisch trekpaard. Wel is duidelijk dat oudere generaties dierenartsen reeds meenden te beschikken over allerlei remedies en middeltjes tegen deze kwaal. Op dit ogenblik komt het probleem in elk geval bij het Belgisch trekpaard zeer veel voor. Men neemt aan dat hengsten meer problemen zouden hebben dan merries. Onderzoek van prof. F. Verschooten aan de Universiteit Gent over een periode van 7 jaar bij 161 Belgische trekpaard hengsten van 2,5 jaar oud toonde bij 69% van de dieren klinisch waarneembare letsels, ten minste onder de vorm van een dwarse dikke weefselband in de kootplooi.

Pathologie en pathogenese
Tot zeer recent was er over de pathogenese en zelfs over de pathologie van CHPD in de wetenschappelijke literatuur vrijwel niets bekend. Nu is daar verandering in gekomen. De Cock et al. (2003) hebben gedurende 1 jaar dissecties gedaan van terminale gevallen van CHPD bij voornamelijk Shires en Clydesdales. Zij vonden naast de hoger beschreven klinisch waarneembare afwijkingen bovendien dat de hyperplastische letsels in de kootstreek bestonden uit oedeem, bindweefsel en sterk verdikte, kronkelende en ontstoken lymfevaten. Bij deze sterk aangetaste dieren vonden zij microscopisch een hyperplastische en hyperkeratotische epidermis, een sclerotisch verdikte dermis en hypodermis, en een dikke bindweefselige mantel rondom sterk vergrote lymfevaten. Bovendien vonden zij aanwijzingen voor een wijziging in de hoeveelheid elastine in deze weefsels.

Eigen onderzoek
Voor dit onderzoek worden lijkschouwingen uitgevoerd op Belgische trekpaarden en op warmbloeden (als controle populatie). Tevens worden bij levende Belgische trekpaarden huidbiopten genomen in de hals en zijdelings aan de koot. Van dezelfde dieren worden ook bloedstalen genomen. Ook van warmbloed paarden worden bloedstalen genomen. Van sommige Belgische trekpaarden worden bovendien urinestalen genomen. Op de huidstalen wordt een klassiek histopathologisch onderzoek uitgevoerd. Bovendien worden immunohistochemische kleuringen gedaan om elastine aan te tonen. Met behulp van een automatisch beeldanalyse systeem wordt hiermee de hoeveelheid elastine in de dermis bepaald. Op de bloedstalen worden antistoftiters bepaald tegen elastine met behulp van een nieuw ontwikkelde ELISA. Gelijkaardige stalen worden in Californië genomen van Shires, Clydesdales, Percherons en Quarter horses.
Voorlopige resultaten, bekomen bij Shires, wijzen erop dat de hoeveelheid elastine in de dermis bij klinisch aangetaste dieren zou toegenomen zijn. Deze resultaten wijzen op een mogelijke analogie met het probleem van "solar elastosis" bij de mens. Bij deze laatste aandoening wordt er "afunctionele" elastine aangemaakt, terwijl de oorspronkelijke "normale" elastine afgebroken wordt, met als netto resultaat een toename in de totale hoeveelheid elastine in de dermis.

Voorlopige resultaten van het serologisch onderzoek wijzen erop dat in de controle populatie bij klinisch normale dieren constant zeer lage antistof titers aanwezig zijn tegenover elastine. Dit is in tegenstelling tot de situatie bij de mens, waar de klinisch normale populatie een geleidelijke stijging van antistoftiters tegen elastine vertoont met een maximum rond de leeftijd van 50 à 60 jaar. Dit zou kunnen betekenen dat de Treg populatie bij normale paarden efficiënt blijft werken tot hogere leeftijd, daar waar dit bij mensen minder het geval zou zijn. Voorlopige resultaten bij klinisch aangetaste Belgische trekpaarden wijzen in de richting van een stijging van de antistoftiters tegenover elastine. Dit zou er kunnen op wijzen dat een auto-immuunreaktie tegen de lichaamseigen elastine mede een rol zou kunnen spelen in de pathogenese van CHPD.
Deze nieuwe inzichten in de pathogenese van CHPD bieden perspectieven voor nieuwe bestrijdingsmiddelen en –maatregelen, die op termijn moeten toelaten om dit probleem onder controle te krijgen.

Ik hoop dat jullie het begrijpen...anders heb ik hier nog wel een medisch woordenboek liggen!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:07

mijn verzorgpaard heeft het ook.. wij krabben al die korsten d'r af met een borstel en met onze nagels, en dan flink insmeren met uierzalf, gewoon dat het goed soepel blijft, en als het goed is laat het na een tijdje vanzelf wel los Lachen

calimerootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 12:13

als je de kosten met een borstel eraf haalt maak je steeds meer huid dun waardoor je er steeds meer last van kan krijgen je kan het beter een keer heel dik in vette creme laten weken .