[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-06 21:37

Een langere periode. En bij mijn paard haalde het wel wat uit hoor. En die zoog al 7 jaar lucht.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 01:35

Ik zit er ernstig over te denken om die maagcompositium te geven. Die van mij zuigt al 10 jaar. Veel hooi en beweging doet hij het al minder. Van de zomer stond ik op een andere stal. Veel rustiger daar. Hij deed het bijna niet!
Ik sta weer op de manege en zodra hij wat hoort doet hij het aan zijn waterbak. Meestal doet hij het even als hij nert gegeten heeft.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 21:04

Wij hebben op de manege ook 2 paarden die lucht zuigen, zij hebben beiden een luchtzuigband met een bondje eromheen zodat ze geen wondjes o.i.d krijgen, helpt heel goed, ze zuigen niet meer.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 23:54

Zuigband geen optie voor die van mij. Hij staat al jaren zonder.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 18:12

1.5 jarige begint net met luchtzuigen wat te doen?? meestal kun je het nog bevorderen toch? wie geeft advies

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 19:13

Nou ik zou het niet willen bevorderen persoonlijk Haha!
Maar het beste is: dag en nacht op de wei. Zoveel hooi als ze willen en eventueel een draadje extra zetten met prikpaaltjes als ze op de palen willen luchtzuigen.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:18

ja sorry verkeerd geartiquleerd:D maar dag en nacht op de wei dus? en een speelbal in de stalhangen dan ? we hebben nu voor haar stal waar ze met haar hoofd doorkan hebben we ijzerenpalen geplaatst dus ze kan het nu inprenciepe niet meer doen.. verder nog tips?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 19:20

Een paard van 1,5 hoort niet op een stal. Geen wonder dat ze gaan luchtzuigen dan. Die horen buiten. Iedere 2 minuten een hap gras te eten. Zodat de maag blijft werken en de maag geen kans krijgt om te veel overtollig maagzuur te maken.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:53

ze is over dag ook wel in de wei hoor maar shavonds niet...
ik vind dat te gevaarlijk paard van en vriendin van me hebben ze de heleachterkant bewerkt met een mes doordat die snachts in de wei stond dat risico wil ik neit lopen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-06 19:57

Ja ik begrijp je angt. Ook mijn paard is erg toegetakelt geweest ooit, met een gebroken neus erbij. Maar toch kies ik ervoor mijn jonge paard buiten te laten. Het is gewoon niet goed. Als het toch niet ander kan, maak de staltijd zo kort mogelijk en probeer ze op stal te zetten met een maatje.

yorin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 17:39

jup dat doen we al ze staat met 3 paardjes bijelkaar op stal en in de wei met zijn 2tjes de ander staat alleen haha maar ze gaan laat naar binnen en vroeg naar buiten dus dat is allemaal wel ok.. maar snachts durf ik echt niet aan. maar wat kan ik nu verder tegen het luchtzuigen doen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-06 18:30

Alles is al gezegd eigenlijk. Altijd voldoende hooi (dus dat er altijd hooi ligt) en zo min mogelijk brok. Eventueel maagcompositum bijgeven.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 09:24

Hey hallo...
Mijn Fjord is ook een luchtzuiger maar laatst stond ik vlak naast hem en na dat hij een hap lucht tot zich heeft genomen hoor ik het er weer uit komen.
Heeft iemand anders dit ook al gemerkt hij zijn/haar paard??

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 13:44

odje schreef:
Hey hallo...
Mijn Fjord is ook een luchtzuiger maar laatst stond ik vlak naast hem en na dat hij een hap lucht tot zich heeft genomen hoor ik het er weer uit komen.
Heeft iemand anders dit ook al gemerkt hij zijn/haar paard??

Dat is altijd zo. bij luchtzuigern slikken ze de lucht niet in.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 00:43

Dan vraag ik me af waarom mensen denken dat paarden koliek krijgen van luchtzuigen terwijl je duidelijk merkt dat het lucht er weer uit komt.

Kaarim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:06

Lepeltje21 schreef:
Wij hebben op de manege ook 2 paarden die lucht zuigen, zij hebben beiden een luchtzuigband met een bondje eromheen zodat ze geen wondjes o.i.d krijgen, helpt heel goed, ze zuigen niet meer.

bij mij op de manege ook.. helpt idd goed

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:12

odje schreef:
Dan vraag ik me af waarom mensen denken dat paarden koliek krijgen van luchtzuigen terwijl je duidelijk merkt dat het lucht er weer uit komt.

de meeste luchtzuigers hebben last van hun maag. dit is vaak ook de reden dat ze zuigen. =pijnstillend.
door de maagproblemen (brandend maagzuur/maagzweren/slechte verteerbaarheid) krijgen ze koliek. dus niet door het zuigen zelf.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:15

Kaarim schreef:
Lepeltje21 schreef:

bij mij op de manege ook.. helpt idd goed

het helpt helemaal niet. ja, tegen het zuigen maar het verhelpt niet de oorzaak van het zuigen.
het is hetzelfde idee als dat jij ergens jeuk hebt en zit te krabben en dat ik je handjes bij elkaar bindt. je kan dan niet meer zo irritant zitten krabben maar de jeuk blijft.

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:32

Tieme schreef:
odje schreef:

de meeste luchtzuigers hebben last van hun maag. dit is vaak ook de reden dat ze zuigen. =pijnstillend.
door de maagproblemen (brandend maagzuur/maagzweren/slechte verteerbaarheid) krijgen ze koliek. dus niet door het zuigen zelf.

Thx voor de info maar dat deel wist ik er al van Knipoog
Was meer zovan 'het bewijs is er dat het lucht er uit komt...luister maar, en dan toch je mening niet willen veranderen' bedoelt.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:45

Ik heb even een vraagje, ik heb ook een paard dat luchtzuigt en wil hem eigenlijk graag verzekeren. Heeft iemand hier ook een paar dat luchtzuigt en die verzekerd is? Hoe werkt dat met een verzekering, wordt er dan iets niet verzekerd ofzo? En waar ben je dan verzekerd? Bedankt alvast!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 18:00

Ik ben gewoon verzekerd.
Ze verzekeren geen koliekoperaties bij sommigen. Is klets maar iets uit het verleden.

Interpolis sluit koliekoperaties uit. Die moet je dus niet hebben.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 22:02

@ Anya

Bij wat ben jij verzekert dan? En is daar dan niets bij uitgesloten?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-06 22:06

Ik zal al bij interpolis. Ik ben wel bezwaar aan het maken o.b.v. nieuw onderzoek.

Boreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 09:35

Ik heb mijn paard ook verzekerd bij Interpolis.
Op het keuringsrapport van de dierenarts stond dat het paard lucht zoog, en ik heb het zelf ook eerlijk vermeld op het aanvraagfomulier van Interpolis.
Ik ben gewoon volledig verzekerd zonder uitsluitingen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 13:46

Tieme schreef:
odje schreef:

Ja dat weet ik maar probeer dat nou eens aan het gros op een manege uit te leggen! Ik wordt er vaak zo moe van! Mensen blijven zeggen Je paard zuigt hoor? moet hij geen band om? Straks krijgt hij koliek!
Ja leg dan maar eens uit dat paarden van het zuigen zelf geen koliek krijgen!
Ik zou het soms bij sommige mensen wel aan hun verstand willen brengen maar het heeft geen zin. Ook zijn er nog steed VA die dit dus gewoon nog tegen mensen zeggen he?