Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:54

Zulke stengels had ik ook in mijn hooi en ben toen op zoek gegaan naar JKK en gedroogd.
Ik kwam uiteindelijk bij dit topic terecht en zal het daarom ook gaan volgen.

Net als mylano ben ik als de dood dat ik JKK niet zal herkennen in de periodes dat de plant niet is uitgegroeid.

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:34

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:55

http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=317
De folder is wat printvriendelijker gemaakt als het goed is, en er is een aanvulling over de vergiftigingen. Ook wat meer fotoos van hoe de plant er gedroogd uit ziet en de stengels.

Esther, die hoopt dat het meer vergiftigingen helpt te voorkomen.

Als er nog mensen zijn die problemen hebben met het printen horen we het graag!! Maar ik hoop dat dat probleem nu is opgelost.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:10

Ik ben op www.kruiskruidforum.nl een hooidraadje gestart en ik nodig dan ook iedereen uit hierin mee te discussieren.
Het gaat erom dat het gevaar nu niet geweken is, nu de paarden minder in de wei gaan. Via hooi en vertrapte planten slaat JKK nu bikkelhard toe, vaak zonder dat we het in de gaten hebben. En in het voorjaar vormen de jonge plantjes weer een gevaar, omdat die vaal wel gegeten worden. Dus kom naar ons forum en val niet in een winterslaap.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 21:07

Ik heb vandaag op www.kruiskruidforum.nl onder algemeen een topic geopend over JKK in wintertijd. Hierin zijn foto's opgenomen van JKK rozetten en uitgebloeide planten in deze tijd van het jaar. Zo kun je zien hoe de planten er nu uitzien en kun je ze ook in deze tijd makkelijk herkennen.
Bij een aantal rozetten heb ik paaltjes gezet (er lopen in die wei geen paarden meer), zodat ik het verloop van deze planten gedurende de winter kan bijhouden. Ik houd jullie daarvan op de hoogte op het kruiskruidforum.
Bovendien heb ik het vermoeden dat jonge paarden van mij het wel lusten. Ik ben nu op zoek naar een veilige manier om dat te testen; als iemand ideeën hiervoor heeft of ook dit wil bijhouden, geef dan reactie of kom kijken op het kruiskruidforum.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:11

Ik heb op www.kruiskruidforum.nl nog wat foto's geplaatst; close ups van uitgebloeid JKK en uitgebloeid boerenwormkruid en duizendschoon omdat die in deze vorm erg lijken op JKK.
Te vinden bij Algemeen onder JKK in de winter.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:07

Even een berichtje, het lijkt of we dit niet lezen/zien maar dat doen we wel hoor!! Heel erg bedankt voor alle info!
groetjes Lon

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 23:18

ja, inderdaad.
het is heel fijn dat jullie je zo inzetten voor onze paardjes

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:04

Blij te horen dat jullie het wel lezen! We doen osn best om zo'n goed mogelijke info te geven. Blijf dus kijken op het kruiskruidforum!
Hanneke

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:17

Ik lees ook nog gewoon mee hoor!!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 11:48

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 12:56

Ja, goed hé. Dat was Collane, heel goed van haar. Fijn dat er weer aandacht aan onze actie wordt geschonken, zeker op zo'n zender.
Ik zelf was gisteren op omroep Brabant. We blijven aan de gang hoor!
Hanneke

Paardeslgr

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:55

wist je dat de Nederlandse regering de reden is waarom jacobskruiskruid zoveel in nl voorkomt die hebben het namelijk geplant in de bermen omdat het er zo leuk fleurig uitzag..
bravo Balkenende en friends

Paardeslgr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 17:57

nog een weetje jacobskruid heeft een stapelgif wat door je porien heengaat daarom draag handschoenen en dikke kleding als je het weg gaat halen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

EstherHegt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 14:25

Paardeslgr schreef:
nog een weetje jacobskruid heeft een stapelgif wat door je porien heengaat daarom draag handschoenen en dikke kleding als je het weg gaat halen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gelukkig is dat heel onwaarschijnlijk. Als werkgroep kruiskruid hebben we dit uit laten zoeken door een bioloog en een toxicoloog.
http://www.kruiskruidforum.nl/forum/viewtopic.php?t=226

Jakobskruiskruid moet echt gegeten worden willen de stoffen omgezet worden in de giftige vorm. Helaas staat het verhaal over opname door de huid wel vaak in overheidsfolders en op websites dat het aanraken van de plant al gevaarlijk is.

Esther

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 17:32

Ook voor alle andere feiten, onderzoeken, persberichten, politieke berichten, foto's en ontwikkelingen kun je op ons forum terecht.
Blijf ons forum en de info site dus bezoeken;
www.kruiskruidforum.nl
www.kruiskruidinfo.nl

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:41

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:44

Paardeslgr schreef:
wist je dat de Nederlandse regering de reden is waarom jacobskruiskruid zoveel in nl voorkomt die hebben het namelijk geplant in de bermen omdat het er zo leuk fleurig uitzag..
bravo Balkenende en friends

Jeetje, ik dacht dat die planten zichzelf voortplanten en dat het daarom moeilijk was ze 'uit te roeien'.
Maar ze worden gewoon geplant.. bah!

Collane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:18

Dat is ook waarom we een petitie zijn gestart Cow_horse.

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:42

Staan die pony's nou zo gevaarlijk????

horsefun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:43

Je kan een petitie tekenen op www.kruiskruidpetities.nl. Hoe meer handtekeningen hoe beter. Ze willen dat de tweede kamer er iets mee gaat doen. Anders is het in de toekomst misschien wel te laat voor alle vee. Niet alleen paarden gaan er dood aan maar ook schapen, koeien enz.

Teken de petitie a.u.b. en vertel dit door aan je vrienden!

www.kruiskruidpetities.nl

Komop, paardenliefhebbers het is een kleine moeite om even mee te werken. Er zijn al vele paarden en andere vee gestorven door deze giftige plant. Het zal jouw paard maar zijn! Voor de leken onder ons wil ik toch even melden dat het gift achter blijft in het paardenlichaam. Enkele grammen van deze plant is voldoende om een paard te vergiftigen. Of dit nu in 1 dag is gegeten wordt of in 10 jaar! Schrik je hiervan? Reden genoeg om even je handtekening te plaatsen.

Groetjes en alvast bedankt.

boeie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 00:57

is dat dodelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 10:24

Heb je alles al gelezen dan? Er zijn al heel wat paarden en koeien gesneuveld door die rotplant.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:39

ik vond net een takje in het hooi van mn paardje... heb al op het jkkforum gekeken en bij de foto;s.... volgens mij is het geen jkk maar weet iemand wat dit wel is( en vooral of dit giftig is??)

Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 17:14

Dit is volgens mij zuring. Laten ze toch wel liggen, vinden ze niet lekker.