Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:25

Zit ik ook wel eens aan te denken dat punt van besmetting in de weide. Vorig jaar stond mijn paard (ook bij vorige eigenaar) bij een ander paard. Nu worden de weide's gewisseld en grazen er af en toe andere paarden op die ook mokgevoelig zijn. Ik ga vanavond mijn nieuwe aankopen gebruiken ipv de mokzalf: mokcure pilletjes en de thea three olie.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 16:25

Bij ons op stal hebben ze ineens allemaal mok, maar in een andere variant dan Arabel. Wat zij hebben was waar het bij Arabel ooit mee is begonnen. Iedereen is druk aan het wassen en smeren met hydrocortiderm e.d. Ben benieuwd of ze er vanaf komen, bemoei me er maar niet teveel mee, doe ik hier al

Hamont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:14

Haar eraf en dan insmeren met zinkzalf ipv mokzalf. Dit kun je gewoon bij de apotheek kopen.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:19

Ik heb gister weer gesmeerd met levertraanzalf na het wassen met betadine en droogmaken. Ook om het eens af te wisselen van werkzame stof... Pfoe wat is dat moeilijk door die spuit heen te duwen zeg... taaie zooi...
Vandaag had Lio absolute rust en daar genoot ze denk ik wel van. Ze heeft de hele dag staan dutten in de wei, afgewisseld met wat eetuurtjes... morgen weer wasdag!

Volgens mij is ze ergens allergisch voor. In haar "oksels" heeft ze allemaal kleine korstjes en gister zat er zelfs een open plekje... Haar staart is ook korst en het begint nu ook bovenaan haar achterbenen aan de binnenkant... heb er ook maar levertraanzalf opgesmeerd... eens zien wat dat uithaalt. De vorige keer werkte dat goed op haar staart.... maar waar zou het vandaan komen?

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 19:38

Ik meld me hier ook maar eens aan. IngLio wees me op dit topic. Mijn paard heeft sinds een week of 2 ook mok.
Best wel apart, want ik heb haar al 8 jaar en ze heeft nog nooit last van mok gehad, ook niet in de blubber. Nu ben ik deze winter verhuisd van Groningen naar Noord-Holland, dus mischien klopt de theorie over de grondsoort wel.
Mijn pony had vroeger ook veel last van mok, dus ik heb er wel wat ervaring mee. Ik smeer er nu zinkzalf op en het lijkt niet meer uit te breiden, het wordt zelfs wat minder.
Ik heb echter 1 probleem. Mijn merrie en veulen staan in de wei op 20 min. loopafstand van de stal. Ik heb dus absoluut geen voorzieningen, geen stromend water, niets. Ik kan dus alleen maar smeren. Als ik haar naar de stal zou halen, dan moet het veulen dus mee en in de paddock (die eigenlijk te klein is voor een veulen). Ik hou haar dus zo lang mogelijk in de wei.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 20:14

Myrdal

ideetje voor jou?
Misschien kun je een gieter en een emmer meenemen naar de wei. In de gieter kun je dan warm water doen en in de emmer kun je dan telkens schoon water doen om te wassen en af te spoelen en je spons/washandje in uit te wringen.... Een volle gieter draagt makkelijker dan een volle emmer. Of heb je een emmer met een deksel? Dan kun je die in de auto vervoeren met warm water en neem je ook een lege emmer mee zodat je twee emmers met schoon water hebt. 1 om te wassen, 1 om af te spoelen na het wassen...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:46

Hamont schreef:
Haar eraf en dan insmeren met zinkzalf ipv mokzalf. Dit kun je gewoon bij de apotheek kopen.

Tip voor mensen die inkzalf gebruiken: Lees aub mijn artikel op pagina 16, hier een stukje eruit:

In mokzalf zit nml. altijd zinkzalf, dit gebruiken ze ook om baby's hun rode billetjes mee in te smeren. Wel heeft zinkzalf een gemeen neveneffectje voor mensen die hier allergisch op zijn.

Zinkzalf kan roodhuid van de huid teweeg brengen, bij producten voor menselijk gebruik wordt dit steeds vermeld. Dit betekent dus voor mokgevallen, de huid wordt NOG gevoeliger, en de mok wordt erger.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:46

even via een ander topic een tip gekregen en na wat zoeken op internet kwam ik tegen dat het ook word aangeraden voor paarden met chronische mok!

Ribes nigrum :

stimuleert de functie van de bijnierschors welke op haar beurt ontstekingsremmende hormonen uitscheidt.

Het verbetert de weerstand tegen stress door interactie met hormonen van de hypofysevoorkwab. Daarnaast heeft dit bijzondere complex ontstekingsremmende en weerstandsverhogende eigenschappen.

is te koop bij elke homeopatische zaak, dus kwestie van uitproberen!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 18:43

Goeie tips, aangezien de meeste mok helaas chronisch is...

Maar intereractie met de hormonen? Zitten er geen hormonen in, want het is homeopatisch. En wat is de werkzame stof (plant/kruid?) Geef je het oraal?
Ga het eens proberen. Smeer nu nog steeds met die stopverf zalf en dat is tot nu toe het enige wat helpt. En geef echinea druppels. Gaat verder goed met haar mok, 1 plekje nog wat ik af en toe moet weghalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 06:44

echina werkt idd goed he?

daar heb ik al meer goede berichten over gehoord, ook voeren van zeewier zou heel goed zijn...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:54

ja zeewier krijgt ze ook. We doen vaak een kuurtje van foenegriek, zeewier, knoflook en appelazijn. En dan een boterham met echinea erop. Helpt ook tegen de verkoudheid die ze had opgelopen. Ondanks dat de snottebellen haar uit de neus liepen is ze er geen dag minder energiek door geweest. Paardendrogist heeft leuke mengseltjes voor door het voer, ook de natuurmix is het proberen waard. De mokspullen werken helaas niet voor arabel....

binkyl0ver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:58

Mijn pony had er ook heel erg last van, Ik heb toen van de DA clidacutin zalf gehad en daarmee is het helemaal weggegaan.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:03

absoluut NIET de korsten eraf krabben!!! Dat verergert het alleen maar...
Ik gebruik zwavelpoeder aangemaakt met sla-olie of olijfolie. Aanmaken tot het een dikte van yoghurt heeft en dan in de kootholtes smeren en overige delen waar de mok zich heeft verspreid. (oud boerenmiddel van vroeger )
Ik zag na een paar dagen al resultaat!!!! het werkt echt goed!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:32

Is het normaal dat de huid erg roze/rood word op de plekken waar de mok weg is? ik heb een paar weken mokzalf gesmeerd oliene rub heet dat maar had het idee dat het niet echt hielp nu ben ik thea tree olie gaan gebruiken sinds 3 dagen maar brand of irriteert dat niet veel erger? Het roze is er nog steeds misschien zelfs erger geworden dacht ik gisteren te zien en er zitten nog steeds wat korsten. Maar weer een keer met betadine scrub wassen denk ik. Bij de moktips van de paardendrogist stond dat je slechts 1 maal mocht wassen met de betadine scrub om de korsten weg te weken maar ja die korsten moeten toch helemaal weg lijkt mij.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:55

Nou heb ik al eens eerder gezegd dat je niet zomaar het advies kan geven om de korsten er niet af te krabben.....als het voor jouw paard werkt is het geweldig maar ik ken te veel paarden met mok die door het te laten zitten van de korsten in de kliniek terecht zijn gekomen. Persoonlijk advies van de VA in de kliniek: Korstjes moeten eraf!

Het roze/rode van de huid is normaal voor paarden met mok. Zolang er geen korstjes op komen heb je het onder controle, maar waar rook is, is vuur. Dus hou het goed droog en schoon. Water is niet goed voor mok, daarom adviseren ze zo min mogelijk te wassen. Maar ik was ook zo'n beetje om de dag. Tea tree olie vond ik ook branden, maakt wel schoon maar paard was er minder blij mee. En echt helpen deed het ook niet. Bij paarden met chronische mok zou ik een speciaal zalfje smeren, geen mok zalf of zinkzalf aangezien dat het nog erger kan maken. Ik heb nu zelfgemaakte zalf. Echinea zalf of calendula of andere homeopatische huidherstellende zalfjes zijn het proberen waard als de korstjes er eenmaal af zijn.

t_o_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 15:34

hydrocortiderm werkt echt mega goed!! gebruiken we op stal bijna allemaal, dan is het zo binnen 3 a 4 dagen weg.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 09:48

ik smeer sinds een paar dagen weer levetraanzalf en ik zie de roodheid van lio's huid wegtrekken. misschien wat voor jou Gouda...
het is erg vet, maakt de korstjes week waardoor je met wassen ook minder hoeft te "schrobben". je kan een potje bestellen op de webshop van Divoza. kost rond de 6 euro en bevat 250gr.

ik gebruik van die ziekenhuisspuiten om de zalf op te brengen, zodat ik niet telkens met mijn vieze mokvinger in het potje zit. Zo infecteer je dus het potje.... na het wassen met betadineshampoo om de dag, droogmaken en weer nieuwe zalf smeren merk ik tijdens het smeren, dat ik zelfs nog wat korstjes "weg smeer". ze laten dan gewoon los door de inmasserende beweging die ik dan maak... zal weer eens een foto maken van hoe het nu is sinds de laatste ellende...

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:05

Mijn paard haar korsten zijn nu helemaal weg. Gister met betadinecsrub helemaal weg gekregen. Heb ze een kwartier op de spuitplaats laten staan om het in te laten trekken daarna met het afdrogen veegde ik alles weg. Nu maar duimen dat het wegblijft. Bij haar is het ontstaan in een warme periode en aangezien die er weer aankomt. Ga ook eens kijken voor die levertraanzalf alvast voor als het weer terug komt.

_Angelique_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:10

Mijn paardje had het ook heel erg.
Bij een been kwam er op een gegeven moment allemaal pus uit
Eerst equi mokzalf gebruikt, maar daarmee kwam er geen verbetering in.
Toen hebben we er olie (geen verlopen) opgesmeert, en we zagen meteen verbetering, en nu is het zo goed als over

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:11

Bij Myrdal is de mok onder controle, het breidt niet uit, maar gaat ook (nog) niet weg. Natuurlijk hebben we de laatste dagen niet zulk fantastisch weer gehad en stonden ze nog in het oude stukje dat wat modderig is. Nu komt er mooi weer aan, en ze zijn verweid, dus kan ik het beter gaan behandelen.
Bedankt voor het idee IngLio, maar ook dat ligt wat moeilijk. Ik moet dan een jerrycan meenemen en warm water. En waar moet ik dat besmette water (met bethadine) daarna kwijt?

Ik denk dat ik straks ook maar de levertraanzalf ga proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:16

Ik zie hier vaker de opmerking "stopverf creme"? Kan iemand me daar wat meer over vertellen?

Ben inmiddels een week aan het smeren met Clindacutin, het wordt minder maar weg gaat het niet. Aangezien je ook die zalf maar twee weken mag gebruiken, denk ik dat ik binnenkort toch over moet op iets anders.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 10:54

Myrdal schreef:
En waar moet ik dat besmette water (met bethadine) daarna kwijt?

Ik denk dat ik straks ook maar de levertraanzalf ga proberen.

Thumbs up!
Waar je dat water kwijt moet? Uhm in de berm langs de weg? In een rioolput als je die in de buurt hebt...

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 12:24

tja, maar als ik het in de berm gooi, komt het in de sloot en daar komt ook het drinkwater voor de paarden weer vandaan. Het kan nog wel aan de andere kant, maar dan moet ik een behoorlijk eind wandelen.

Ik ga gewoon eerst kijken of het nu gaat afnemen en daarna kan ik me nog wel een breuk tillen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 18:34

casjuh schreef:
absoluut NIET de korsten eraf krabben!!! Dat verergert het alleen maar...
Ik gebruik zwavelpoeder aangemaakt met sla-olie of olijfolie. Aanmaken tot het een dikte van yoghurt heeft en dan in de kootholtes smeren en overige delen waar de mok zich heeft verspreid. (oud boerenmiddel van vroeger )
Ik zag na een paar dagen al resultaat!!!! het werkt echt goed!

Mijn instructrice wees mij hier vorig jaar op!!! Werkt super!!!! Mijn paard had al antibiotica gehad en hydrocortiderm.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 14:12

Cassidy schreef:
Ik zie hier vaker de opmerking "stopverf creme"? Kan iemand me daar wat meer over vertellen?

Ben inmiddels een week aan het smeren met Clindacutin, het wordt minder maar weg gaat het niet. Aangezien je ook die zalf maar twee weken mag gebruiken, denk ik dat ik binnenkort toch over moet op iets anders.

Ik gebruik een soort creme gemaakt door een hele bekende veearts in Friesland. Hij heeft bij alle paarden die hij in de kliniek gehad heeft de beste resultaten behaald met dit mengsel. Het ruikt zelfs een beetje naar verf en het is hele dikke, plakkerige creme, maar geen klonterige, die de kootholte gelijk beschermt tegen water e.d.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik alles heb geprobeerd, eigenlijk alle tips die hier gegeven zijn behalve tandpasta en afgewerkte olie en dergelijke, maar deze zalf werkt pas echt goed.

Mijn zusje (layspays) haar paard had vorige week aan 4 benen mok (pagina 18 geloof ik). Ja, nu dus niet meer en we hebben 1 keer gesmeerd met deze zalf...

Hoeveel het kost weet ik nog niet, moet de rekening nog krijgen en wat er precies inzit ook niet want de VA was er afgelopen zaterdag niet. Er zitten geen hormonen en zo in.