hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pellie

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:09

Kaja schreef:
Pellie schreef:
iets niet durven of aan de 'vakmensen' over laten staat gelijk aan eigen bekrompenheid, onkunde of onzekerheid, ongeacht het onderwerp waar het over gaat

En om zulke uitspraken kan ik nou zo pissig worden Boos! !
Sorry Apple Bloos .... Haha! !

Dus als jou paard koliek heeft en een operatie moet ondergaan dan ga je zelf aan de slag met een scalpel, naald en draad????

Wat is dit nou voor antwoord????

je leest niet volledig, zie mijn woordje onkunde. ieder mens heeft onkunde, een koliekoperatie zou één van mij zijn ja. die van jou zal ongetwijfeld bekappen zijn.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:41

Kaja schreef:
:D En volgens mij is de rest van de NB aanhangers hun paard aan het natuurlijk bekappen Haha! Haha! Haha! Haha! !!!

GEINTJE Clown Tong uitsteken Haha! Haha! Haha!

en de rest hoefijzer werpen zeker? Vork

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:42

mensen het niveau zakt Haha!:D:D

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 20:51

Citaat:
Wanneer ze te lang zijn kunnen ze omvlappen, zodat ze aan de binnenkant van de hoef naar binnen gaan.

Deze uitspraak over steunsels zou ik eigenlijk graag nog wat verder op in willen gaan.
Was dit een reden om de steunsels erg kort te maken/houden???

Bedoelde je dan misschien dat de zijdelingse straalgroeven te krap zijn/worden?
Want zoals Farrier inderdaad al aangaf, hoort de zijdelingse straalgroeve mooi open te liggen.
Dus bij normaal bekappen, is dit niet bepaald aan de orde.

En ik blijf herhalen, aangezien dit topic zo snel gaat… Knipoog

Ik zou graag wel eens willen weten, waarom de traditionele manier van bekappen zó slecht is, dat het NB "moet" worden toegepast.
Met andere woorden: Wat is er fout aan het traditionele bekappen?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:11

Pellie schreef:

je leest niet volledig, zie mijn woordje onkunde. ieder mens heeft onkunde, een koliekoperatie zou één van mij Huilen zijn ja. die van jou zal ongetwijfeld bekappen zijn.

Haha! Maar ik ben zo slim om mij daar niet aan te wagen en mij bij mijn eigen kunde te houden! Dus jou post raakt noch wal noch kant!
Als we zo gaan praten daalt het niveau inderdaad Slapen !

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:16

Ik zie veel paarden die op een traditionele manier bekapt worden, die geen goede hoeven hebben. Ik zie veel paarden met een zwakke witte lijn, brokkels/flaires of overgegroeide steunsels. Ook landen veel paarden op de toon ipv de hiel.
Voor mijn paard ben ik een andere hoefsmid gaan zoeken omdat ik niet meer tevreden was over mijn hoefsmid. Zo kwam ik bij het natuurlijk bekappen uit. Helaas was er bij mij in de buurt geen natuurlijke bekapper en heb ik de cursus gedaan bij Frans en Ilona. En het bevalt super Haha!

Ik lees op zich best veel dingen die jullie zeggen over het traditionele bekappen die overéén komen met het natuurlijke bekappen.

Maar ik heb dus gewoon slechte ervaringen met hoefsmeden die op traditionele manier bekappen, vandaar. Er zijn ook wel goede traditionele hoefsmeden, maar helaas niet bij mij in de buurt.

De steunsels worden kort gehouden omdat ze gevoelig kunnen worden als die (te) lang zijn. De eerste keer dat ik mijn verzorgpaard bekapte heb ik ook de steunsel korter gedaan, en verder weinig veranderd, maar ze landde wel meteen na de bekapping op haar hielen.
Ook zie ik bij mijn paard, en andere paarden, uitgegroeide kneuzinkjes bij de steunsels.
En zelfs mijn oude hoefsmid haalt de steunsels er nu helemaal af. Vond ik eigenlijk wel vreemd, de laatste keer dat ie langs was geweest deed ie dat nog niet. Helaas heb ik het hem niet kunnen vragen Boos!

Groeten Alline

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:30

sannie1984 schreef:

Ik zou graag wel eens willen weten, waarom de traditionele manier van bekappen zó slecht is, dat het NB "moet" worden toegepast.
Met andere woorden: Wat is er fout aan het traditionele bekappen?

meestal ga je wat anders zoeken als je problemen hebt.

een van mijn paarden heeft van zijn derde tot zijn veertiende jaar op ijzers gestaan. omdat hij ziek was (niet aan zijn hoeven) kon hij tijdelijk niet bereden worden. ik wilde de ijzers eraf laten. mijn toenmalige hoefsmid vond dat hij niet zonder kon maar heeft ze op mijn aandringen eraf gehaald. hij heeft nooit problemen gehad met gevoelig lopen en hij is sindsdien (hij wordt dit jaar 20) nog 2 keer beslagen geweest en daarna niet meer. het ging prima, met traditioneel bekappen en ook met bekappen volgens jaime jackson.
alleen toen hij tussendoor door een strasser bekapper gedaan was ging hij gevoelig lopen, dat was te ingrijpend (er werd teveel zoolmateriaal verwijderd).

met mijn twee merries had ik wel problemen met traditioneel bekappen.
een was hoefbevangen geweest en daarna steeds gevoelig op grint en de ander had last van een hoefscheur en rotstraal. ging niet over met traditioneel bekappen. daarom ben ik op zoek gegaan en bekap nu/laat bekappen volgens de methode van jaime jackson.

het gaat nu prima met alledrie, dus ik hou het erbij.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:31

Kaja schreef:
Pellie schreef:

je leest niet volledig, zie mijn woordje onkunde. ieder mens heeft onkunde, een koliekoperatie zou één van mij Huilen zijn ja. die van jou zal ongetwijfeld bekappen zijn.

Haha! Maar ik ben zo slim om mij daar niet aan te wagen en mij bij mijn eigen kunde te houden! Dus jou post raakt noch wal noch kant!

nee kaja... iedereen kan dit leren, jij ook. Lachen

ik ben overgegaan op natuurlijk bekappen omdat de theorie té logisch was om te negeren. (ter overbodigheid: lees paard natuurlijk) ik hoef verder niet op een discussie hier in te gaan. er zijn genoeg hoeven die het goed doen op traditioneel bekappen of zelfs hoefijzers. maar dit past beter bij mij en mijn paard.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:36

Kaja schreef:
Pellie schreef:

als je er geen verstand van hebt moet je het ook niet doen (bekappen), daar heb je helemaal gelijk in Ja .

wij hebben er eerst voor gezorgd dat we ervan af weten wat nodig is om het zelf te kunnen doen

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:47

Oke Pellie nog EEN keer voor jou dan Slapen ;

Tja zo kun je van alles verzinnen hè??
Bijvoorbeeld... "Zijn dekens schadelijk voor gezondheid"??

Ik denk dat een hoop mensen of alleen hun eigen mening willen horen en geloven of zij missen een aantal essentiële zaken...!!

Het is namelijk niet alleen maar zwart/wit wat je ziet en wat je zegt!
Aanhangers van natuurlijk bekappen zijn van die natuur-goeroes, dus zij snappen en zien alleen maar een methode om een paard te verzorgen en te houden... Dat een paard dicht bij de natuur staat, wordt enkel nog in stand gehouden door zijn gedrag!
Daar houd het mee op...

Ik kan wel zeggen dat "natuurlijk", met de nadruk op de aanhalingstekens het beste is voor een paard, maar als je paard nou ziek is, dan bel je zeker ook geen DA, nee laat de natuur het maar oplossen.... Ja, ja... niet dus!

Paarden welke bij ons niet van het erf komen, op een buitenrit na, lopen op blote voeten en worden normaal door onze hoefsmid op de hoeven gezet, tussen de 9-12 weken!
Paarden welke mee gaan op wedstrijd krijgen ijzers! Vaak gaan zij voor het eerst mee in het buitenseizoen en een paard welke zijn grip op de bodem verliest verkrampt, gaat voorzichtig lopen met alle gevolgen van dien!
Nu hebben wij een 3 jarige welke in opleiding is, loopt dus op blote voeten! Nou is dat een schraper, je weet wel, zodra het etenstijd is of zodra ik op stal kom gaat dat voetje heen en weer over de grond, overdag loopt hij buiten, maar zodra hij op de poetsplaats staat of waar dan ook...!

Tijd om te bekappen, helaas was het bij deze niet nodig, hij deed het zelf alleen zodanig dat zijn hoeven verkeerd afslijten, en dan????
En kom nu niet met die b*llsh*t dat ik mijn paard op een natuurlijke manier moet houden, buiten bla bla bla...
Het is een sportpaard, geschoren, onder een deken en verricht dagelijks werk onder het zadel???

Hoefijzers (voor) zijn voor dit dier dus DE oplossing!
De smid kon hem niet eens warm beslaan, zo ver waren ze versleten....

Een vriendin van mij heeft een paard wiens (achter)knie op slot slaat, als dit dier zonder ijzers loopt, kan het niet eens meer lopen!
Dit paard heeft met speciale ijzers nergens last van, in de natuur was het allang opgevreten of omgekomen van de honger, want het kan niet lopen zonder ijzers... Gelukkig voor het paard, dat het niet meer in de natuur leeft....

Dus nee, hoefijzers zijn niet schadelijk voor de gezondheid, maar een bittere noodzaak voor paarden welke zich niet meer IN de natuur begeven! Wij houden het dier op een niet natuurlijke wijze, dus waarom zouden we dan methode's uit de natuur in stand willen houden??

Mijn paarden lopen allemaal overdag buiten en staan s'nachts binnen op stal! Dat kunnen niet alle paardeneigenaren zeggen en veel paarden staan daarom ook dag én nacht binnen....
Ik denk dat dat VEEL schadelijker is voor een paard dan hoefijzers, wat dat betreft is dit dus een nutteloze discussie!

En voor degene die mensen aanvallen op de manier waarop zij hun paarden laten bekappen of laten beslaan....
Lopen mensen allemaal op dezelfde schoenen?? Hebben alle mensen dezelfde voeten?? Zelfde geldt voor paarden, allemaal dezelfde hoeven?? Nee hè?? Oordeel daar ook niet over, je weet niet wat sommige eigenaren/paarden doormaken en hoeveel paarden NIET ZONDER ijzers kunnen leven, je weet het pas als je het zelf meegemaakt hebt, dan kun je erover meepraten en oordelen, anders is het wijzer om niets te zeggen....

Een paard staat niet meer dicht bij de natuur, op zijn gedrag na is het een stal (stads)dier, een dier welke op stal staat, geborsteld wordt, te eten krijgt en met mensen aan de gang is, heeft een jas aan!!!!
Voor wie een DA wordt gebeld als het ziek is, welke in een bak wordt gezet om te vervoeren! Welke geënt wordt, ontwormd wordt en medicijnen krijgt! Een dier wat naar de tandarts gaat, sport beoefend, praktisch op school zit, door lessen te volgen en ga zo maar door!

Je kunt niet verwachten dat de natuur het oplost!
Een paard wat ziek is, gaat dood of word opgegeten in de natuur!
Als een paard in deze tijd zijn been breekt is het in een hoog aantal gevallen te redden.... Als je je paard in een natuurgebied gooit, dan mag de natuur zijn gang gaan!
Wij houden onze paarden op een niet natuurlijke manier, dus...............

En ik geloof niet dat je jezelf krediet kunt geven voor het katten hoor, voordat je naast je hoeven gaat lopen Bloos !

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 21:50

Jackie als je paard van de ene op de andere dag op de hielen gaat lopen wat heeft dat dan voor gevolgen voor de spieren en pezen van je paard? Het is toch wel een verandering.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:04

schaapjuh schreef:
Voor de mensen waarvan hun paarden gevoelig gaan lopen zonder ijzers:

Waardoor gaat je paard gevoelig lopen? Zouden jullie evt foto's kunnen plaatsen van de betreffende hoeven (onderkant & buitenkant)?
Gevoelig lopen is nl. een teken dat er iets mis is met de hoef.

nou hier zijn ze dan eindelijk, de foto's. (ik heb ze ook al op de huiskamer gepost)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:20

Pellie schreef:

ik ben overgegaan op natuurlijk bekappen omdat de theorie té logisch was om te negeren. (ter overbodigheid: lees
paard natuurlijk
) ik hoef verder niet op een discussie hier in te gaan. er zijn genoeg hoeven die het goed doen op traditioneel bekappen of zelfs hoefijzers. maar dit past beter bij mij en mijn paard.

Je komt dus gewoon katten??? Beetje kinderachtig vind je niet Bloos ?
Ja je zegt zelf dat je geen discussie aanwilt, maar je beledigd vervolgens wel alle mensen hier welke niet als Beun de Haas willen experimenteren en hun paard gebruiken als proefkonijn?????

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:30

kaja wat loop je jezelf op te winden, zonde van je energie. vanwaar de eer dat je die hele lap tekst voor mij schrijft (of copy/paste)??
ik hoef niemand te overtuigen, mensen proberen te overtuigen zet geen zoden aan de dijk. je staat ergens voor open of niet.

Pellie schreef:

ik ben overgegaan op natuurlijk bekappen omdat de theorie té logisch was om te negeren. (ter overbodigheid: lees
paard natuurlijk

) ik hoef verder niet op een discussie hier in te gaan. er zijn genoeg hoeven die het goed doen op traditioneel bekappen of zelfs hoefijzers. maar dit past beter bij mij en mijn paard

hier, omdat je weer niet volledig leest. Nerd

edit: je had alweer wat gepost...
Citaat:
iets niet durven of aan de 'vakmensen' over laten staat gelijk aan eigen bekrompenheid, onkunde of onzekerheid, ongeacht het onderwerp waar het over gaat

voel jij je hiermee beledigd? ik denk niet dat het verstandig is om voor andere bokkers in deze topic te gaan praten. als je een mening hebt, prima maar hou het bij jezelf.

ik denk dat je de essentie van het natuurlijk bekappen niet snapt en ook niet zult snappen, vandaar dat je met benamingen als ben de haas en proefkonijn aankomt.

nogmaals, ik ga hier zeker geen evangelie verkondigen en mensen proberen te overtuigen. je hebt er iets mee of niet.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:48

Pellie schreef:
voel jij je hiermee beledigd? ik denk niet dat het verstandig is om voor andere bokkers in deze topic te gaan praten. als je een mening hebt, prima maar hou het bij jezelf.

ik denk dat je de essentie van het natuurlijk bekappen niet snapt en ook niet zult snappen, vandaar dat je met benamingen als ben de haas en proefkonijn aankomt.

nogmaals, ik ga hier zeker geen evangelie verkondigen en mensen proberen te overtuigen. je hebt er iets mee of niet.

Bloos Tja dan zou ik mijzelf nog maar eens achter de oren krabben, want wat je in mijn schoenen probeert te schuiven, is van toepassing op jezelf!
Ik kan mijzelf er mateloos aan ergeren dat mensen zoals jij durven te oordelen over een andermans kunde of onkunde!
Je mengt je in een discussie zonder enige waarde toe te voegen, zegt dat je niet wilt discuseren omdat je standpunt al vast staat en gaat daarna disrespectfull tegen mij tekeer, om mij eens even lekker flink te katten, sorry Dellie, verkeerde persoon uitgekozen om iemand op slinkse wijze voor dombo uit te maken!

Zoals al eerder aangegeven, met RESPECT kun je discuseren en als je enkel komt om te katten of om een lousy statement te maken doe dat dan wel door iets nuttigs te vermelden en op een noemenswaardige manier!
Ik heb namelijk niet met je geknikkerd Knipoog !

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 22:52

[quote="Pellie"]kaja wat loop je jezelf op te winden, zonde van je energie. vanwaar de eer dat je die hele lap tekst voor mij schrijft (of copy/paste)??
quote]

Je ziet wel dat ik mijn tekst voor jou herhaal Cool ??
Voordat je jezelf ergens in mengt is het misschien beter even te lezen, dan direct in verweer gaan omdat jij een NB aanhanger bent! Vork

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:00

Riant schreef:
Jackie als je paard van de ene op de andere dag op de hielen gaat lopen wat heeft dat dan voor gevolgen voor de spieren en pezen van je paard? Het is toch wel een verandering.

ze is erop vooruit gegaan. daarvoor liep ze kort en voorzichtig en daarna waren haar passen ruimer en ze liep beter.

zelfs als ze gewoon staat is er een verandering naar het positieve te zien. daarvoor stond ze altijd met haar voorbenen onder haar lijf nu staan de voorbenen recht.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:09

@ Jackie
Zou het kunnen dat die plostelinge verandering van positie of stand bij andere paarden dan die van jou wel problemen veroorzaakt ?

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:24

Kaja: _/-o_ IK ga helemaal met je mee
IK rij mijn paard in het Z1 en loopt als een trein met ijzers!(bijwijze van Haha! )
En volgens mij stonden bijna alle OLYMPISCHE paarden op IJZERS. Die dus het allerzwaarste dressuur werk verrichten. En dan zullen ijzers schadelijk zijn?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:41

nobility schreef:
IK rij mijn paard in het Z1 en loopt als een trein met ijzers!(bijwijze van Haha! )
En volgens mij stonden bijna alle OLYMPISCHE paarden op IJZERS. Die dus het allerzwaarste dressuur werk verrichten. En dan zullen ijzers schadelijk zijn?

Inderdaad, mijn standpunt is voor beide partijen duidelijk.

Ik heb paarden op blote voeten en op ijzers, wat dat betreft ben ik neutraal, maar ik ondervind geen nadelen van hoefijzers!
Ik ben geen voorstander van NB, mijn paarden ondergaan een hoefbehandeling bij een zogenaamde traditionele smid.

Maar ik zeik de NB methode niet af, ik vind gewoon dat sommige kortzichtig reageren en niet verder kijken dan hun neus lang is.
Zij vallen mensen aan van wie hun paarden niet zonder ijzers kunnen en roepen vervolgens dat het schadelijk is....
En zij vervolgen hun verhaal door aan te geven dat zij NB aanhangers zijn en dat ieder paard deze behandeling verdient, terwijl dat niet juist is... Daar komt het feit bij dat deze discussie niet over NB gaat......

Sommige hier voelen zich aangesproken, sommige reageren niet....
Kennelijk nemen zij mijn advies aan dat wanneer zij geen ervaring hebben met paarden welke niet normaal kunnen leven zonder ijzers en houden wijselijk hun mond.... Prima alle lof daarvoor.
Je kunt niet oordelen over iets of iemand die je niet kent!

En dan komt er zo'n betweter door de bocht om mij vervolgens even de les te lezen of te vertellen dat óók ik kan leren..?????
Vroeg mij overigens al af waar ik toch in godsnaam al die diploma's vandaan heb Bloos ??!!!!

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:53

Riant schreef:
@ Jackie
Zou het kunnen dat die plostelinge verandering van positie of stand bij andere paarden dan die van jou wel problemen veroorzaakt ?

er zijn onder de alternatieve bekappers ook verschillende methoden.

zo heb ik bijvoorbeeld twee bekappers gehad. de eerste hanteerde inderdaad de methode waardoor de stand in een keer radicaal veranderd werd. dwz. er werd ook in de zool gesneden om de hielen te verlagen. daardoor ging mijn paard gevoelig(er) lopen.

daarna heb ik een andere bekapper in de arm genomen die hetzelfde in meerdere stappen doet, zonder in de zool te snijden. dit gaf dan het goede resultaat.

omdat ik vermoedde dat mijn paard last van haar spieren had door de stand van haar benen voor de verandering heb ik haar door een therapeute laten behandelen (sportmassage)

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 23:57

Kaja schreef:
Oke Pellie nog
EEN
keer voor jou dan Slapen ;

Citaat:
Je ziet wel dat ik mijn tekst voor jou herhaal ?? Cool
Voordat je jezelf ergens in mengt is het misschien beter even te lezen, dan direct in verweer gaan omdat jij een NB aanhanger bent! Vork

nee hoor ik reageer op wat jij schrijft. Lachen
ik ga nergens in verweer,
Citaat:

met deze uitspraak is gewoon niks mis. probeer er eens met open mind naar te kijken en je moet me gelijk geven. het is niet erg toch om ergens bekrompen of onzeker over te zijn, laat staan onkunde hebben! het is de lezer die het met positieve of negatieve ogen kan bekijken.

nou ja en je ander verhaal hoef ik niet eens op te reageren... Dellie Nagelbijten / Gniffelen en dat heeft het over disrespectfull, katten, betweter... ik moet zeggen dat je wel wat nuttigs uit mijn opmerking haalt want je betrekt het nogal op je eigen persoon.

ik ga te bedde, het was me een waar genoegen. Doei, doei

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 07:37

Kaja schreef:
nobility schreef:

Inderdaad, mijn standpunt is voor beide partijen duidelijk.

Ik heb paarden op blote voeten en op ijzers, wat dat betreft ben ik neutraal, maar ik ondervind geen nadelen van hoefijzers!
Ik ben geen voorstander van NB, mijn paarden ondergaan een hoefbehandeling bij een zogenaamde traditionele smid.

Maar ik zeik de NB methode niet af, ik vind gewoon dat sommige kortzichtig reageren en niet verder kijken dan hun neus lang is.
Zij vallen mensen aan van wie hun paarden niet zonder ijzers kunnen en roepen vervolgens dat het schadelijk is....
En zij vervolgen hun verhaal door aan te geven dat zij NB aanhangers zijn en dat ieder paard deze behandeling verdient, terwijl dat niet juist is... Daar komt het feit bij dat deze discussie niet over NB gaat......

Kennelijk nemen zij mijn advies aan dat wanneer zij geen ervaring hebben met paarden welke niet normaal kunnen leven zonder ijzers en houden wijselijk hun mond.... Prima alle lof daarvoor.

En dan komt er zo'n betweter door de bocht om mij vervolgens even de les te lezen of te vertellen dat óók ik kan leren..?????
Vroeg mij overigens al af waar ik toch in godsnaam al die diploma's vandaan heb Bloos ??!!!!

Ere wie ere toekomt...maar ik (en een aantal anderen met mij) reageer (bijna)niet (meer) in dit (soort) topics, omdat de discussie zelden lang op inhoud gevoerd wordt...imo reageren de NBers vanuit hun visie op de nadelen van ijzers ...terwijl een aantal anderen voornamelijk reageren op de nadelen van de NB-mensen.....

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 08:14

Kaja schreef:

Nu geef jij jezelf toch wat teveel eer...dat er niet meer gereageerd wordt wil absoluut niet zeggen dat we allemaal overtuigd zijn door jou, integendeel zelfs... Ach gut

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 08:48

Pellie schreef:

Het gaat mij om het feit WAT je hier schrijft!
Als jij het zo "breed" in de woord van een zin stelt, dan vind ik dat je dat op een verkeerde manier doet.
Een ieder gaat nu zelf aan de slag, zonder daadwerkelijk na te denken over de consequenties. Hel lovende aan Nederlands taalgebruik is dat je het op elk punt kunt verdraaien. Ik denk alleen dat jij een verkeerde doelgroep treft, met alle gevolgen van dien!

Pellie schreef:

je leest niet volledig, zie mijn woordje onkunde. ieder mens heeft onkunde, een koliekoperatie zou één van mij zijn ja. die van jou zal ongetwijfeld bekappen zijn.

En daar ga je de fout al in, je mengt je in een discussie ZONDER te lezen! Als je WEL had gelezen had je gezien dat ik een neutraal persoon was welke het nut niet in ziet van NB!
Je valt me dus op een verkeerd punt aan....
Om duidelijk te maken wat ik met mijn uitlatingen versus jou bedoelde stelde ik dat jij vast je operaties zelf uitvoert, om maar een punt te maken. Vervolgens praat jij over mijn onkunde.... Maar hoe kun jij in vredesnaam weten wie ik ben en wat mijn kunde of onkunde is??
Heb ik verkondigd dat ik hoefsmid ben??? Omdat ik dergelijk sterke argumenten plaats en NB afval, daarover gaat het daadwerkelijk toch??

nee kaja... iedereen kan dit leren, jij ook.

Maar als ik dit nou niet wíl leren!
Ik ben namelijk een verstandig mens en weet de defenitie van de woorden "vakmensen" of "vakkundig"!
Schoenmaker hou je bij je leesd.... Does there ring a bell??
Gezien jij graag strooit met dergelijke termen zou je dat toch moeten begrijpen of op zijn minst snappen....

Pellie schreef:
ik ben overgegaan op natuurlijk bekappen omdat de theorie té logisch was om te negeren. (ter overbodigheid: lees paard natuurlijk) ik hoef verder niet op een discussie hier in te gaan. er zijn genoeg hoeven die het goed doen op traditioneel bekappen of zelfs hoefijzers. maar dit past beter bij mij en mijn paard.

Beste Pellie, in theorie is alles zo mooi en gemakkelijk te vertellen...
Je pakt en plakt een aantal Nederlandse woorden (welke in allerlei bochten te wringen zijn) en voíla!
De uitvinding van de eeuw... en dat er paarden gigantisch kreupel zijn, nemen we voor lief, gaat vanzelf over! (Toch???) En paarden welke niet zonder ijzers kunnen die gaan maar dood, doen ze in de natuur ook...!!!!
Als je het nog niet had begrepen, NEE IK BEN NIET VÓÓR PAARD NATUURLIJK!!!
Een paard staat niet meer dicht bij de natuur, op zijn gedrag na is het een stal (stads)dier, een dier welke op stal staat, geborsteld wordt, te eten krijgt en met mensen aan de gang is, heeft een jas aan!!!!
Voor wie een DA wordt gebeld als het ziek is, welke in een bak wordt gezet om te vervoeren! Welke geënt wordt, ontwormd wordt en medicijnen krijgt! Een dier wat naar de tandarts gaat, sport beoefend, praktisch op school zit, door lessen te volgen en ga zo maar door!

Je kunt niet verwachten dat de natuur het oplost!
Een paard wat ziek is, gaat dood of word opgegeten in de natuur!
Als een paard in deze tijd zijn been breekt is het in een hoog aantal gevallen te redden.... Als je je paard in een natuurgebied gooit, dan mag de natuur zijn gang gaan!
Wij houden onze paarden op een niet natuurlijke manier, dus...............

Pellie schreef:
ik hoef niemand te overtuigen, mensen proberen te overtuigen zet geen zoden aan de dijk. je staat ergens voor open of niet.

Maar als je niet weet waar je over praat, wat is dan het nut om te reageren??? Je bent voor NB, so what?? Vele met jou, maar wanneer kom je nu eens met iets nuttigs, waar ik en misschien ook wel anderen wat aan hebben, vertel me nu eens Pellie, wat kom je nu eigenlijk doen?? Je komt vast je kennis niet delen....

Pellie schreef:
voel jij je hiermee beledigd?

Nee absoluut niet! Ik laat me niet zomaar van de wijs brengen en zeker niet door betweters als jij!
Ik vind enkel dat je een verkeerde woordinterpetatie hebt en dat komt dus over dat iedereen maar moet gaan proberen, en dat vind ik zeer onbekrompen! WE HEBBEN HIET TE MAKEN MET LEVENDE HAVE! ALS JE WILT LEREN OF EXPERIMENTEREN NEEM DAN EEN HOBBELPAARD OF WORDT AUTOMONTEUR!

Wat jij insinueert heeft betrekking op dierenmishandeling, vind je niet?!

Pellie schreef:

Als je DUIDELIJK leest, dan zie je dat ik er met mijn interpetatie
" Als Beun de Haas experimenteren en hun paard gebruiken als proefkonijn" veel weg heeft van de jouwe, let maar op:

Quote:

Je voelt je aangesproken, beledigd Nerd !

Pellie schreef:

Nee, je verkondigd niets, je probeert enkel mij in diskrediet te brengen, maar verder verkondig je inderdaad.... tja.... NIETS!

Pellie schreef:
ik ga nergens in verweer,

Nee natuurlijk niet, je reageert enkel nutteloos, zonder inhoud en ja wanneer je niet of nooit met betere argumenten komt als: "IK BEN OVERGEGAAN OP NB" dan zijn jou reacties de makkelijkste weg van de weerstand hè??

Dit topic verliest inderdaad zijn inhoud en dat komt omdat mensen niet lezen! Ze lezen de laatste post en gaan daarmee in conclaaf....
Zo daalt het niveau en kom je nergens met je discussie....

Dus Pellie Frusty als je niets nuttigs meer te melden hebt, dan hou ik het bij deze voor gezien op jou posts Doei! ! En anders ga ik graag een discussie met je aan, maar wel eentje waar nuttige informatie uit voort komt Knipoog !