Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 15:36

MarjanB schreef:
Ik zou ook een second opinion doen en wellicht even kijken voor Utrecht als je twijfelt over de lingehoeve. Al heb ik juist hele goede ervaringen met de lingehoeve..

Ik ook, Utrecht, lingehoeve zijn eigenlijk twee klinieken die ik zou aanraden bij bijzondere of zeer grote wonden.

Melzazu

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 16:20

Oh wat enorm rot dat het nu weer lijkt te verslechteren. Ik sluit me wel aan bij andere bokkers die adviseren een second opinion te doen.

Jeee wat een gaten had jij :(

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 16:29

:(:) wat een ellende

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:15

Ik denk dat je dierenarts wel gelijk heeft dat het een wond is en daarbij is tijd en relatieve rust nodig om te genezen. Er is ongetwijfeld spierschade en dat heeft tijd nodig. Wat mij betreft zou toch een echo meer informatie geven hoe de spierschade is.

En haar in een merriekudde zetten lijkt mij niet gunstig. Elke keer dat ze gedwongen moet bewegen (misschien moet ze opzij voor een ander paard of er is een schrikmoment en ze rent mee met de kudde bijvoorbeeld) is denk ik al teveel. Gedoseerd bewegen is goed voor de doorbloeding, maar denk dat er wel een dun lijntje is met overbelasting. En dan raakt het weefsel weer beschadigd en krijg je pijn en zwelling en zet je weer een paar stappen terug.

Die spierkrampen zijn ook wel logisch door de spierschade. En die krampen doen ook zeer.

Lijkt me erg lastig. Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat het wel een lange tijd gaat duren.

Als je het vertrouwen kwijt bent is een 2nd opinion altijd een goed idee. Al is het inderdaad maar om een frisse blik op de situatie te hebben.

Wel naar, die zorgen om je paardje

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-25 18:38

Oei dit ziet er helemaal niet goed uit hoe je paard nu loopt en ook zo slecht, bovendien lijkt het opnieuw dikker. Ik ga mee met al de anderen, kiezen voor een echte kliniek zoals Utrecht of de Lingehoeve. Een paard is een te kostbaar bezit om dit nog langer aan te kijken met een praktijk om de hoek. En de dure rekeningen heb je toch al, dan mag je ondertussen echt al wel wat beter resultaat verwachten.
Het voordeel is dat je alles al mooi gedocumenteerd hebt en in de tijd kunt zetten, zodat er ook echt een goede second opinion en hopelijk juiste behandeling kan volgen.
Sterkte!
Laatst bijgewerkt door Sabri op 03-09-25 18:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-25 18:39

Juval, nee er is (gelukkig!) maar een bult, hij is alleen wel aan het zakken.

Bedankt allemaal verder!

Vandaag stonden de paarden gelukkig rustig, ieder op een weitje.

Mijn bijrijder was er aan het einde van de middag. Ivy liep met heel kleine stapjes en ze leek erg stijf. Mijn bijrijder heeft foto’s gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Temperatuur is 36.4. Het was drie keer hetzelfde.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:30

Dit ziet er echt niet goed uit hoor...
Let op voor onherstelbare schade...

Nogmaals..ik ga mee met de voorgangers...vraag een second opinion aan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:42

Ik ga ook voor een second opinion.
Dit topic is een maand oud en het dier is qua pijn en beweging dus nog niets opgeschoten.... :\

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:07

Oh nee wat een ellende en wat ontzettend naar dit zo... je zou zeggen dat er toch veel meer kapot is dan het lijkt, of ontstekingen of iets blijven rommelen? (Al is de temp wel oke).

Ik zou ook voor een second opinion gaan als de pijn weer zo is teruggekomen. Je beste da kan super zijn, maar dit schiet niet op en met de woorden van onzekerheid erbij (dit nog nooit gezien) zou mij wel bewegen om een grote kliniek naar keuze aan te schrijven/bellen

Sterkte!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:35

Wat naar zeg.

Ik begin zowat aan een breuk te denken....maar ben uiteraard geen da.

Maar ben wel eens met de eerdere opmerkingen dat het wel veel te lang duurt zonder verbetering

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:36

Breuk niet maar wel beschadigde spieren waarschijnlijk. En in welke mate is de vraag.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

(stille meelezer)

Misschien is een echo geen slecht idee?

Mijn paard had een zeer ernstige buikwond (prikpaal in zn buik gekregen, de onderkant ervan) en tijdens het genezingsproces is de dierenarts elke week een echo komen maken. Dit was ook om op tijd in te kunnen grijpen als er zich bv een abces terug zou vormen.

Sterkte!

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:59

Stille meelezer van dit topic (en tevens DA)

Laad het paard aub op en ga naar een kliniek. Een seroom is echt niet om mee te lachen. Soms moet je als dierenarts ook kunnen toegeven dat je kennis en kunde niet voldoende is bij bepaalde cases en die uit handen kunnen geven.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:41

Ze moet heel veel pijn hebben, paarden laten pijn zo min mogelijk zien en ik vind het hartverscheurend om te zien hoe pijnlijk en moeilijk ze loopt.
Ik denk ook dat de behandeling niet adequaat is, of er is iets in haar achtergebleven (iets van de operatie of een botsplinter) dat steeds weer voor deze ellende zorgt, of de genezing kan niet verder door het niet kunnen afvloeien van het 'wondvocht'.

Heel veel sterkte allebei!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:07

Ik ben ook 1 van de vele stille meelezers, maar wil nu toch ook wel even reageren. Heb het filmpje ook gezien en ook ik schrik van hoe beroerd ze loopt.

Ik snap dat jij je dierenarts niet af wil vallen, maar ik adviseer toch ook een second opion. Dat je dierenarts niet fijn kan samenwerken met de Lingenhoeve maakt dan eigenlijk niet veel uit. Jij betaald en daarmee bepaal jij dus ook. Een frisse kijk kan nooit verkeerd.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Ik snap eigenlijk niet goed dat er nog geen echo's zijn gemaakt... Ik zou toch echt willen weten wat er nou eigenlijk aan weefsel/vloeistof/ander spul daar zit te irriteren. Misschien dat dan een aanpak duidelijker wordt.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Ik ben ook een meelezer en heb ook wel eens iets soortgelijks gehad bij een van mijn paarden. Dit had allang veel beter moeten zijn, maar het wordt eerder slechter dan beter. Het ziet er ook raar uit en je paard loopt echt heel erg slecht. Dus ik zou ook adviseren om zo spoedig mogelijk naar een andere kliniek te gaan. Dit komt zo echt niet goed. Sterkte!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:52

Moet ik voor Utrecht de universiteitskliniek of de ambulante kliniek hebben? En zal ik het hele verhaal gewoon in een Word document zetten? Iemand die kan helpen met een korte samenvatting? Dan gooi ik vanavond mijn adviesvragen eruit voor een so

Morgen komt de DA trouwens een echo maken en zwaardere medicatie brengen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Op de website van Utrecht staat dat je kunt bellen voor een afspraak voor second opinion. Dat moet wel overdag dus is voor vandaag bellen al te laat. Je kunt misschien je dierenarts vragen om een samenvatting te maken voor een second opinion en doorverwijzing?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:26

Universiteitskliniek, die andere zijn rondrijdende dierenartsen. Maar nu heb je enkel voor spoed.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:04

Ik was van plan om te mailen op advies van hier. Maar dat kan dus helemaal niet?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:10

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:17

Kimmie25501 schreef:
Ik was van plan om te mailen op advies van hier. Maar dat kan dus helemaal niet?

Gewoon universiteits kliniek en telefonisch een afspraak maken. Het mooiste is als je VA een verslag door zou sturen van wat ze allemaal gedaan hebben.
En anders of ze het naar jou willen mailen en dat je het zelf door stuurt.
Je kan aan de telefoon dan gewoon vragen om een second opinion.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:21

Als het goed is houdt je da een dossier bij mbt de behandelingen van je paard, die kan je opvragen en doorsturen voor een so.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Je hebt het recht het dossier toegestuurd te krijgen idd.

En dan zou ik morgenochtend asap utrecht contacten...anders kom je weer in weekendtarief terecht..