Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 06:56

Ze komt binnenkort als ze meer tijd heeft….en dat is wanneer?
Jammer dat ze dus ook duidelijk niet zo begaan is met het dier.want ik begrijp uit je bericht dat er dus nu verder niks veranderd?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:15

Dat schiet dus echt niet op! En het dier wordt er niet beter van ;( .

Tancreda4

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:43

Wat rot zeg.... moeilijk om te zien. Er zijn helaas mensen die niet door hebben dat het mager horen er niet 'bijhoort' en er zoveel dingen zijn om een paard te helpen. Dekentje, paar x per dag ruwvoervervangers etc. Lastig dat je het elke dag moet aanzien maar er weinig aan kunt doen :(:)

Hier staan de oudjes nog lekker overdag op het land. Zal volgende week wel voorbij zijn met de regen die gaat komen....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 08:45

En de koude nachten... hier wordt 0-5 verwacht.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 14:22

Nee, het is duidelijk dat er niks gaat veranderen. Ik heb laatst de dekens van de pony allemaal uitgezocht. Er zijn 2 fleece dekens en de anderen zijn 150/200grams dekens. Geen 0 of 50grams helaas en de eigenaar heeft duidelijk gezegd dat als het nog niet vriest, er geen deken op komt. Als er wel een op mag dan doe ik dat, want hij weet niet hoe.
Inderdaad erg frustrerend dat er niks gaat veranderen. De eigenaar is deze 2 weken minder aanwezig ivm zijn werk, dus ik mag de pony nu 2x per dag voeren. Scheelt voor mijn gevoel wel iets dat dat mag.

Wanneer de ex weer komt weet ik niet. Ze was wel duidelijk blij de pony weer te zien.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 14:40

Eefke wat lastig zeg en eigenlijk ook heel verdrietig voor die pony. Gelukkig kun jij wel iets betekenen al is t niet wat je zou willen of zou moeten eigenlijk.

Wij staan hier ook nog op t land al is er niet veel meer op sommige weides. Die van ons valt gelukkig nog wel mee. Heb nu een goed werkbaar rantsoenadvies gehad v een onafhankelijke kant. Heb nog wel wat aanvullende vragen gesteld maar alles was erg duidelijk (ook dat ik best al op de goede weg zit :j ) en ik verwacht met de aanvullende info een goed dagelijks voerplan te kunnen maken voor Jippe.

Gister weer in de longeerbak gewerkt. Mijn doel/plan is nog steeds 5 minuten draven in 2x1,5 en 2x1 minuut (elke kant op dus) Nou daar was ie t niet mee eens. Na de 2x1,5 liet ik hem stappen en omdat ik veel vanuit lichaamshouding werk ging ik ook in stap-modus… maar hij draafde uit zichzelf weer aan. Nou prima jochie als jij dat zelf aangeeft. Hij heeft ruim 3 minuten in een mooi rustig tempo gedraafd! En toen na even stappen draaide hij om en ging nog een ruime minuut. Hij was daarna helemaal ‘voldaan’ kreeg zo’n zachte blik en met uitstappen lekker briesen en ‘kreunen’ wat ie altijd doet als ie gewerkt heeft. :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 14:57

Mag ik vragen wat je voerplan dan gaat worden?

Hier ook nog op het gras,maar ik weet dat 1 november de boel sowieso dicht gaat.
En hopelijk valt volgende week de regen wat mee.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 15:49

Hier begint er al aardig wat blad uit de beuken/eiken te vallen. Hopelijk zet dat flink door en kan na het weghalen daarvan de track weer open. Dan kan Boon weer haar rondjes galopperen als ze daar behoefte aan heeft.
Nu longeer ik af en toe op het gras, maar dat loopt ze natuurlijk kapot en het is nu ook zo nat dat ik bang ben dat ze uitglijd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 19:05

Je hebt geen bak?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:17

Nee, ik blijf de pony gewoon in de gaten houden en helpen waar ik kan, maar moet het emotioneel gezien wat loslaten.

Wat fijn dat het zo goed ging en hij zelf aangeeft dat hij meer aankan Zilfstar.

Wat jammer dat ze bij jullie straks niet meer op het gras mogen. Mijn oudste heeft het gras echt nodig om niet heel erg in te vallen, ondanks bijvoeren. Vooral in de winter.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 23:08

ellepel schreef:
Mag ik vragen wat je voerplan dan gaat worden?

.

Sowieso als basis 10 kilo voordroog. Krijgt hij dat niet voldoende weg dan aanvullen met meer speedibeet of agrobs wiesencobs (of nutrimash want die was weggelaten maar weet niet zeker of dat foutje was want wiesencobs gebruik ik nu niet)

In de ochtend wordt een droge mix waarschijnlijk omdat hij t vaak niet wil eten na een nacht staan. Een grasmix met muesli 18+ of Agrobs senior

Dan als krachtvoer met een eerste aanvulling 1 kilo speedibeet, 1 kilo muesli 18+ en 1 kilo wiesencobs (of dus nutrimash, dat heb ik nagevraagd) en daaraan voor hem aangepaste hoeveelheid pavo vital, verdeeld over de voerbeurten van 17 uur en 21:30 door stal en een derde portie die ik zelf geef in ochtend of rond middaguur. Ik twijfel nog of ik dat per emmer ga afmeten of alles in 1 grote emmer meng en dan verdeel over de emmers die ik altijd klaar zet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 08:09

ellepel schreef:
Je hebt geen bak?

Nee, ik heb geen bak en de paddock/track is net te smal om te longeren. Dus in de winter (deels herfst en voorjaar) heeft ze dus pre-pensioen :)

Het is vaak moeilijk om de oudjes goed op gewicht te houden, is bij Boon ook een probleem want ondanks dat ze haar hooi nog goed weg krijgt zet dat grove hooi gewoon niet genoeg aan.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:49

Mijn oude doos was gisteren niet helemaal lekker. ;( Kreeg filmpje dat ze stond te flehmen en wat met de hals draaien. Dat met de hals doet ze wel vaker met spanning, maar het flehmen was echt ongemak... Denk een nieuwe baal hooi, andere soort, te snel gevreten := Ik ben een uur later zelf nog gaan kijken en toen stond ze te eten "oh hey, leuk dat je er bent!" :')

Vandaag was ze haar enthousiaste zelf weer, heeft ze nog even een rondje brug testen gedaan, en heb haar daarna toch maar een deken opgedaan. Binnenkort komen ze weer op stal, maar ze staat nu nog 24/7 buiten, wel met schuilmogelijkheid langs het bos.

Blij dat ze weer haarzelf is, was wel even bezorgd ;(
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 17:29

Het kan door een hoop dingen komen, maar mooi dat ze vandaag weer haar eigenste zelf was.
Mooi brug trouwens!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:19

Oeh ja zo’n brug vind ik ook leuk.
Niet voor Kelly,die doet helemaal niks meer,maar mijn ruin zou dat wel leuk vinden.
Die vind een hoop leuk gelukkig :j
Nou ik dacht vandaag ook van ze voorspellen 4 graden vannacht. Misschien moet er een deken op.
Maar het was zulk rustig en kalm weer hier,die dekens komen morgen wel,dan gaat het regenen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 19:52

Ja hier ook toch nog een nachtje in d'r blote nakie voordat morgen de deken er op gaat.

Wendy, wat sneu dat ze even niet lekker was. Gelukkig de volgende dag weer zichzelf. Gaaf zo'n bruggetje.

Ze knoeit nog steeds, maar nu valt er ook een deel weer in de bak :))
Afbeelding

Ik vond haar de afgelopen weken weer aankomen. Misschien ook door het vocht in het gras ofzo, beetje papperig en opgeblazen. Vorige week was de weegschaal er weer en ze gaat met 643 kilo de winter in. Vorig jaar winter ging ze er met 660 kilo in (okt 2024) en kwam er met 611 uit (april). Ze heeft nu wel wat reserves maar ik hoop dat ze niet weer 50 kilo afvalt. We gaan.het zien. Ene dag denk ik 'oeh beetje leger' en andere dag denk ik 'pappiezak' :))

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 20:09

Ja dat is zooo herkenbaar!
Ja echt precies zo, gister dacht ik van nou er kan wel een emmer slobber af, en vandaag dacht ik van nou zie toch ook wel weer wat ribben.doe er maar eentje bij.

Ik wilde dat ik zelf zo makkelijk kon afvallen _O-

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 20:32

Ik ben afgelopen week voor het eerst sinds maanden een dag niet op stal geweest, was ook meteen bang dat hij weer ingevallen was. :=

Die oudjes houden ons maar bezig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 21:28

Mijn ouwe was vandaag heerlijk vies van in de modder rollen. Gezien t komende weer m kou en regen toch maar even goed gepoetst en zijn nieuwe regendeken omgedaan. Meneer is nooit van de dekens geweest en normaal als ik met een fleece aankom als ie nat is geregend of vorig jaar toen hij ziek was, merk ik door oa wegdraaien dat ie niet de deken op wil. Blijkbaar merkt hij zelf toch ook dat ie ouder is, want hij bleef nu keurig staan en leek ook erg comfortabel met deken op.

Ohja ik geef geen snoepjes of wortel meer uit angst voor verstopping maar zocht toch iets ter beloning maar wat ook gezond is. Vandaag de mini horselyx geintroceerd… zoooo dat vond ie lekker!!! Mijn handen zaten ook onder haha. En hij probeerde eerst te bijten of te schrapen en toen had ie door dat hij tong en lippen moest gebruiken. Wilde zelfs niet naar de wei maar bleef naar dat kuipje kijken toen ik vond dat ie klaar was. :+ :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 08:43

Ik heb wel eens een zoutlik weggehaald omdat Boon er werkelijk úren achtereen aan stond te likken. Zoveel lijkt me ook niet gezond.

@Zilfstar: ik heb wel eens gelezen dat je wortels recht doormidden moet snijden (zodat ze een plat kantje krijgen) want dan zouden ze geen verstopping kunnen veroorzaken. Geen idee of het waar is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 11:54

Als ik wel wil dat ze wortel of appel krijgt, dan gooi ik het gewoon in de blender. Zie daar maar een verstopping mee te krijgen :)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:06

Hebben jullie nog tips qua voer?
Mijn paard begint de seniores priores steeds slechter te eten. Ik doe er al wat lekkere slobber doorheen maar dat helpt niet echt.
Het moet echt een ruwvoervervanger zijn in slobber vorm.
Ze heeft PPID. Ze eet nog wel hooi gelukkig maar niet genoeg meer.

Ik zit aan pavo fibrebeet te denken. Maar dat is niet per se lekkerder denk ik?
Misschien dat de verandering al even genoeg is. Andere opties?
Bietenpulp houdt ze ook niet zo van. En is ook niet genoeg.

Grasbok zit te weinig in, daar redt ze het niet op. Ook niet met bijvoeren met vitaminebrok, olie en muesli.
Muesli ben ik ook voorzichtig mee ivm kauwen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 12:09

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:14

Als je nog een flinke scheut warm water door de seniores gooit, zou ook nog kunnen helpen?

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:19

Temeraire schreef:
Hebben jullie nog tips qua voer?
Mijn paard begint de seniores priores steeds slechter te eten. Ik doe er al wat lekkere slobber doorheen maar dat helpt niet echt.
Het moet echt een ruwvoervervanger zijn in slobber vorm.
Ze heeft PPID. Ze eet nog wel hooi gelukkig maar niet genoeg meer.

Ik zit aan pavo fibrebeet te denken. Maar dat is niet per se lekkerder denk ik?
Misschien dat de verandering al even genoeg is. Andere opties?
Bietenpulp houdt ze ook niet zo van. En is ook niet genoeg.

Grasbok zit te weinig in, daar redt ze het niet op. Ook niet met bijvoeren met vitaminebrok, olie en muesli.
Muesli ben ik ook voorzichtig mee ivm kauwen.

Ik gebruik de combinatie van Bonpard senior samen met myo protein flakes of pavo fibre nuggets. Bonpard kan op zichzelf gevoerd worden als ruwvoer vervanger, maar dat is vrij kostbaar maar wel echt een top product!

Ik lees trouwens al heel lang mee. Ik heb 2 oudjes van 25+ en 30+.