Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 18:40

geen cushing is in ieder geval een opluchting! en selenium kun je bijvoeren.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 18:46

neetoch schreef:
Nou als hij ondanks zijn stress geen verhoogde acth waarde heeft, dan mag je ppid toch wel volledig uitsluiten denk ik? Ik had juist verwacht dat die ook de pan uit zou schieten en dat je dan nog steeds niks zou weten echt. Dus ts is iets verder denk ik.

Heb je het er verder helemaal niet met Jorre Meersman over gehad dan?
En is die bult ook weer weg of zit die er nog steeds?

Ik heb niet veel verstand ervan maar bij ACTH waarde staat 12.8
Jorre wist het eigenlijk ook niet. Zijn temperatuur was 38 graden. Zijn hart en longen waren goed. Er is nog wel een lichte zwelling ja. Hij dacht aan misschien toch een trauma en anders een hersentumor.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 18:47

Devic schreef:
Gaat hij naar Vernon op stal of komt zij bij jou?
Heb je ook het idee dat hij wat meer ontspannen is? Hij lijkt toch wel wat opgeknapt van de eerste sessie!

Ergens wel balen dat er niets uit het bloedonderzoek komt, want eigenlijk weet je dan nog steeds niets. Nogmaals: mijn dierenarts zei dat een tumor bij paarden niet altijd uit de bloedwaarden zou blijken.

Hij lijkt wel iets rustiger, is ook erg moe, veel aan het slapen.. hij is wel rustiger in zijn ogen en eet wat beter :')

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 18:49

Jessie2020 schreef:
Wat zei de dierenarts verder dan?

Dierenarts zei alle waarden zijn verhoogd door de stress en hij heeft een seleniumtekort. Verder eigenlijk niet zo veel..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:02

hoe doet hij nu in de bak?
ik neem aan dat hij wel uit de stal geweest is?

Nyaleti

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:07

Fijn om te horen dat het bloedonderzoek goed is maar in dit geval eigenlijk jammer. Nu weet je nog helemaal niks := alles op de stress gooien is dan wel raar. Heb je de waardes doorgestuurd gekregen? Ik zou ze bewaren en laten zien als je naar een andere arts gaat.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 19:27

ellepel schreef:
hoe doet hij nu in de bak?
ik neem aan dat hij wel uit de stal geweest is?

Hij is nu al 2 dagen in de stal gebleven omdat het hem enorm veel stress geeft om eruit te gaan. Hij maakte op een gegeven moment ook de connectie dat elke keer als er iemand kwam hij er dus uitmoest en ging dan heletijd de kont naar je toedraaien. Hij oogt nu wel rustiger maar wil eigenlijk nog steeds de stal niet uit.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 19:28

Nyaleti schreef:
Fijn om te horen dat het bloedonderzoek goed is maar in dit geval eigenlijk jammer. Nu weet je nog helemaal niks := alles op de stress gooien is dan wel raar. Heb je de waardes doorgestuurd gekregen? Ik zou ze bewaren en laten zien als je naar een andere arts gaat.

Bij de ESDR therapie is ook een dierenarts betrokken, deze heeft ook de uitslag bekeken.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:35

Iilssx schreef:
maar wil eigenlijk nog steeds de stal niet uit.
Dan zou je toch gaan denken dat er buiten iets is dat vreselijk voor hem is.

Ga je nog hem even tijdelijk elders onderbrengen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:41

De pony gaat naar Vernon toe? Dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe hij zich in een vreemde omgeving gedraagd.

Ook misschien een gekke vraag, maar hoe is de sfeer op stal? Ik merl namelijk aan mijn eigen paarden altijd goed wanneer er stress of onrust op stal heerst. Dan zijn ze heel schichtig. Zijn er dingen op de stal veranderd de afgelopen weken?

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:52

Wel blijven updaten hoor TS.
Ik leef erg met jou en je Pony mee.
Veel sterkte verder.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 19:54

Rot dat je nu eigenijk nog steeds niets weet.....

Hopelijk lost het zetten op andere stal het probleem op! Sterkte!!

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:01

Ik ben van mening dat het juist fijn is om te weten dat het zeker weten geen ppid is. Want als de acth waarde wel te hoog was geweest, had je nog niets geweten, omdat die dus sterk kan verhogen door stress of pijn. En ppid is al heel lang geen tumor meer in het hoofd trouwens, het is de hypofyse die dan overuren draait. Dus een tumor kan het verdrietig genoeg nog steeds zijn ts. Hebben de da's je al uitgelegd hoe je daar eventueel achter kunt komen? Want dat weet ik zo ook niet eigenlijk.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 20:07

Dilan93 schreef:
De pony gaat naar Vernon toe? Dan ben ik eigenlijk wel heel benieuwd hoe hij zich in een vreemde omgeving gedraagd.

Ook misschien een gekke vraag, maar hoe is de sfeer op stal? Ik merl namelijk aan mijn eigen paarden altijd goed wanneer er stress of onrust op stal heerst. Dan zijn ze heel schichtig. Zijn er dingen op de stal veranderd de afgelopen weken?

Ja hij gaat daar morgen naartoe. Op de stal is het soms wel wat druk. De andere paarden zijn in de stal ook niet erg onrustig. Er zijn geen dingen veranderd de afgelopen weken..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:34

Wat zei veearts over seleniumtekort? Ik heb wel eens gelezen dat een tekort aan selenium bij sommige paarden tot overprikkeling leidt.
Zou dat passen bij de symptomen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:40

Iilssx schreef:
Dilan93 schreef:

Ja hij gaat daar morgen naartoe. Op de stal is het soms wel wat druk. De andere paarden zijn in de stal ook niet erg onrustig. Er zijn geen dingen veranderd de afgelopen weken..

Hoeft ook niet op alle paarden effect te hebben hoor. Wij hebben er genoeg op stal staan die zich nergens wat van aan trekken.

Wij hebben een draver en een arabier, beiden gevoelige typjes. Maar hierbij merk ik vaak ook wel dat ze kalmer worden als wij ermee gaan wandelen oid.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 21:04

janouk schreef:
Wat zei veearts over seleniumtekort? Ik heb wel eens gelezen dat een tekort aan selenium bij sommige paarden tot overprikkeling leidt.
Zou dat passen bij de symptomen?

Ja klopt dat noemde hij wel maar dit gaan we dus bijvoeren, heb het besteld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:23

ik heb ervaring met seleniumtekort, maar dan zijn ze juist erg moe en down, stijf en last van de spieren.
ik vind dat totaal niet overeenkomen met het rennen en het druk doen op het filmpje.
komt trouwens vaak voor bij dieren die op hooi leven zonder krachtvoer of vitamines.
ben benieuwd hoe het op de andere stal gaat.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:26

Fijn dat je pony in ieder geval weer beter eet !
Ik hoop voor je dat de stalwisseling ook gaat helpen.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:36

Nou heel veel succes! Ook met vervoeren naar de andere stal. Gelukkig is hij iets rustiger, dat geeft wat meer moed om de reis te gaan maken.

Ik ben heel benieuwd hoe het met de therapie zal gaan dus ik hoor dat je ons nog op de hoogte kan houden.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 22:40

ellepel schreef:
ik heb ervaring met seleniumtekort, maar dan zijn ze juist erg moe en down, stijf en last van de spieren.
ik vind dat totaal niet overeenkomen met het rennen en het druk doen op het filmpje.
komt trouwens vaak voor bij dieren die op hooi leven zonder krachtvoer of vitamines.

Heeft ie geen tekort doordat hij zo aan het rennen is? Dat vraag ik me hardop gewoon even af hoor.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 22:58

Earth schreef:
ellepel schreef:

Heeft ie geen tekort doordat hij zo aan het rennen is? Dat vraag ik me hardop gewoon even af hoor.

Ja dat blijft een lastige vraag.. :?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 01:00

ellepel schreef:

Dat is mijn ervaring ook. Paard loopt dan met de "handrem" erop. Ik hoop dat het op de andere stal beter gaat.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 02:25

TS je bent goed bezig, ik zit me ineens af te vragen kan het geen vergiftiging zijn? Van bv Jacobskruiskruid? Daar kunnen ze behalve sloom, ook flink de kolder van in de kop krijgen.
Geen idee of een vergiftiging aan de bloedwaarden te zien is, vind het heel naar voor jou en hoop dat je pony snel weer de oude mag worden!

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 09:26

Lijkt mij dat dat dan wel uit het bloedonderzoek zou blijken?