Zandkoliek voorkomen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 01:28

Rambogirl schreef:
100 gram is nog niet zo veel.
Ik heb mijn mini hierdoor 2,5 week op de kliniek gehad. Een mini van 85kg bij opname, en er is een emmer zand uitgekomen. Met het naar huis gaan woog tie nog maar 68kg.
Advies van Utrecht was om 200 gram per dag te geven aan m. En hij at 0 gram.
Met geen mogelijkheid kregen we welke vorm dan ook erin. Toen niet, en maanden daarna nog niet.

Nu kreeg tie 1,5 maand geleden weer koliek verschijnselen dus heb ik m meteen laten sonderen. Toch weer psyllium geprobeerd en hij eet nu gewoon zo'n 50 gram per keer!! Je hebt geen idee hoe blij ik al ben met die 50 gram, ondanks dat het er 200 moeten zijn :Y) :+

Kan je niet 4x per dag kleine porties voer geven en dan in totaal wel aan die 200gr komen? Is wel veel voer misschien, maar voor die ene week..........Misschien dan minder hooi of even aan de longe ofzo??

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 06:41

Nee, dat kan 2x max want meneer is een genie en heeft t dan al door... :')
Dan laat tie t gewoon weer staan en weigert tie t weer te eten.
En gezien t nu al maanden heeft geduurt voordat tie weer overstag ging :7

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:22

Ik kom hier ook even binnen vallen. Weet iemand of er onderzoek is gedaan naar wat het beste werkt voor het afvoeren van zand? Ik geef altijd psylliumpellets van Floris ( paardendrogist ),maar zou het in brokjesvorm goed genoeg werken? Ik durf namelijk geen husk enz te voeren omdat mijn paard een beschadiging heeft aan haar slokdarm en dus snel een slokdarmverstopping heeft. Of zouden er nog andere brokjes zijn waarvan bekend is dat ze goed werken? Ik weet door al die producten nu niet meer wat te doen.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-20 08:29

De mijne krijgen op advies van de dierenarts 1 x per week preventief psyliumvezels door hun voer. Ze staan 24/7 buiten met onbeperkt rivier tot hun beschikking. Maar zeker mijn shet eet elk blaadje wat hij maar vinden kan. Zeker met die droge periodes krijgt hij best wat zand binnen. Nog nooit ziek geweest en ook dr moest vinden ze nooit veel zand in. Dus ik ga er maar vanuit dat het werkt.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:23

Ik schop deze weer even omhoog. Net kuurtje klaargemaakt voor een week, dus 7x 200 gram in zakjes die ik straks meeneem naar stal. Alles afgewogen.

En uit interesse ook even de drie maatschepjes afgewogen die op de verpakking van bijvoorbeeld PharmaHorse of Puur Psyllium staan, en dat is nog maar net 28 gram! :oo Dus wat ik mij afvraag is: waarom zouden fabrikanten zo'n lage dosering aanhouden als a. het fysiologisch nauwelijks zin heeft om zo weinig te geven en b. zij zelf er ook alleen maar beter van zouden worden om meer te verkopen.

Iemand enig idee daarover?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:29

Rije schreef:
Ik schop deze weer even omhoog. Net kuurtje klaargemaakt voor een week, dus 7x 200 gram in zakjes die ik straks meeneem naar stal. Alles afgewogen.

En uit interesse ook even de drie maatschepjes afgewogen die op de verpakking van bijvoorbeeld PharmaHorse of Puur Psyllium staan, en dat is nog maar net 28 gram! :oo Dus wat ik mij afvraag is: waarom zouden fabrikanten zo'n lage dosering aanhouden als a. het fysiologisch nauwelijks zin heeft om zo weinig te geven en b. zij zelf er ook alleen maar beter van zouden worden om meer te verkopen.

Iemand enig idee daarover?

Omdat ze het gewoonweg niet weten? Zoals met heel veel merken die veel supplementen verkopen en mensen van alles aansmeren.

En, ze verkopen kleine verpakkingen psyllium voor veel teveel geld. Als ze dat duurder maken, koopt niemand het meer denk ik?

Ik had laatst een koliek patient en de veearts deed meteen mest in de handschoen om te zoeken naar zand, maar was schoon.
Nu ga ik er vanuit dat het met 1 mestbal niet te zien is en je niet weet hoeveel in de darmen zit, maar zei al tegen die ( dienstdoende ) veearts dat wij met regelmaat een kuur geven. Vraagt ie nog waarom? ............Maar goed, was duidelijk geen paardenarts en werd al beetje suf van zijn voer praatje.

monsera

Re: Zandkoliek voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:46

Ik heb die van pharmahorse even na gelezen. Er staat dat 1 schepje ongeveer 10 gr is. Dus dan klopt jou 28 gr wel aardig :D maar bij een kuur moet je een pony 5 schepjes geven en een paard 10 schepjes. Maar dat is dus te weinig begrijp ik?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 22:49

Ik geef altijd een kuur van 5 dagen 100gr voor een paard. Dus bovenstaande lijkt me prima.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 01:19

Het ligt er wel aan of je zand wil voorkomen en beetjes wil laten meenemen, of dat er echt zand in zit en dat eruit moet voor het te laat is zeg maar.

Elk paard krijgt zand binnen en veel gaat mee naar buiten. Zeker als je goed ruwvoer voert en paard veel beweging krijgt.

Is het zand echt een probleem aan het worden, moet je hoog doseren.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:53

200 gram krijg ik niet meer naar binnen bij de paarden. 100 gram gaat nog net, met moeite.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:27

Ik heb gisteren de eerste keer 200 gram gevoerd. Nou, écht met lange tanden :D, maar het gros is er wel ingegaan. Ik heb ook wel wat marge, dus dat scheelt.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 21:23

Ik heb net bij pit pit de husk besteld, om af te wisselen met de Vlozaad van horsefitshop. Daar geef ik altijd 100 tot 150 gram per dag van aan mijn paard en 50 tot 75 gram aan de shetlander.

Nu heeft de husk een groter zwelvermogen. Hoeveel geven jullie ervan? En geven jullie deze door de slobber?

https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-vlozaadvezels.html

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:08

meiske1577 schreef:
Ik heb net bij pit pit de husk besteld, om af te wisselen met de Vlozaad van horsefitshop. Daar geef ik altijd 100 tot 150 gram per dag van aan mijn paard en 50 tot 75 gram aan de shetlander.

Nu heeft de husk een groter zwelvermogen. Hoeveel geven jullie ervan? En geven jullie deze door de slobber?

https://www.pit-pit.com/psylliumhusk-vlozaadvezels.html

Ik geef vlozaad ook van pit-pit.

Wissel ook weleens af met de husk, maar krijg die er erg moeilijk in. Gooi het als laatste op het voer en dan hopen dat ze het niet door hebben.
Normaal geef ik een groot maatbekertje, maar dat krijg ik er met de husk niet in.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 10:09

Ik heb het vermoeden dat mijn paard ook last heeft van zand in de darmen. Hij staat op een vrij kaal weiland.
Tijdens het geven van een kuur psylliumzaad heb ik met rijden een fijn soepel paard dat goed aan het been is, maar zodra ik er mee stop heb ik binnen een paar dagen een paard dat niet vooruit te branden is. Steeds stil willen staan om te poepen, maar er komt niet direct mest. Zodra ik weer spul ga geven is hij binnen een paar dagen weer fijn.
Zou ik psylliumzaad voor een langere periode kunnen geven? Of verdwijnt dan de werking? Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:37

Ik geef altijd dagelijks 50gr gemalen lijnzaad voor 5 vijf weken. Dan een stopweek waarin ik 5 dagen vlozaad geef a 100gr. Misschien zoiets proberen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 11:54

_soraja_ schreef:
Ik heb het vermoeden dat mijn paard ook last heeft van zand in de darmen. Hij staat op een vrij kaal weiland.
Tijdens het geven van een kuur psylliumzaad heb ik met rijden een fijn soepel paard dat goed aan het been is, maar zodra ik er mee stop heb ik binnen een paar dagen een paard dat niet vooruit te branden is. Steeds stil willen staan om te poepen, maar er komt niet direct mest. Zodra ik weer spul ga geven is hij binnen een paar dagen weer fijn.
Zou ik psylliumzaad voor een langere periode kunnen geven? Of verdwijnt dan de werking? Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?

Sinds wanneer mer
Daarvoor geef je te weinig info.

Wat voer je? Hoeveel kan hij vrij bewegen? Sinds wanneer merk je dit?

Bij langere tijd psyllium voeren zou de werking volgens zeggen minder worden, dus het wordt niet aangeraden nee. Maar iets meer herhaling kan wel.

Maar wat jij beschrijft heeft denk ik een andere reden en zou ik ook echt in het management zoeken.

Hoeveel ruwvoer krijgt je paard? Hoeveel en wat voor hardvoer? Hoeveel uren kan hij naar buiten?

Ik verkocht voer ooit en kreeg bijv een klant; Paardje had eczeem en werd daardoor op stal gezet. Ik kwam kijken en beestje was er echt niet goed aan toe.
Zodra het uit de stal mocht en ging bewegen stond ie in een half uur wel 5x stil om te mesten. Kreeg ook 3x daags een flinke schep muesli, maar mocht niet zoveel kuil ( was daar helaas ) omdat ze bang waren dat ie te dik werd. Die zat in een vicieuze cirkel van verkeerd voeden en niet bewegen.

Je moet eerst naar het geheel kijken. Je paard kan wel maagzweren hebben bijv.

Dus voldoende goed ruwvoer geven en vrij laten bewegen zoveel mogelijk. Dan pas gaan aanvullen en bij vermoeden van zand een keer een flinke kuur. Je mag echt wel een week hoog doseren.

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 12:33

superpony schreef:
_soraja_ schreef:

Sinds wanneer mer
Daarvoor geef je te weinig info.

Wat voer je? Hoeveel kan hij vrij bewegen? Sinds wanneer merk je dit?

Bij langere tijd psyllium voeren zou de werking volgens zeggen minder worden, dus het wordt niet aangeraden nee. Maar iets meer herhaling kan wel.

Maar wat jij beschrijft heeft denk ik een andere reden en zou ik ook echt in het management zoeken.

Hoeveel ruwvoer krijgt je paard? Hoeveel en wat voor hardvoer? Hoeveel uren kan hij naar buiten?

Ik verkocht voer ooit en kreeg bijv een klant; Paardje had eczeem en werd daardoor op stal gezet. Ik kwam kijken en beestje was er echt niet goed aan toe.
Zodra het uit de stal mocht en ging bewegen stond ie in een half uur wel 5x stil om te mesten. Kreeg ook 3x daags een flinke schep muesli, maar mocht niet zoveel kuil ( was daar helaas ) omdat ze bang waren dat ie te dik werd. Die zat in een vicieuze cirkel van verkeerd voeden en niet bewegen.

Je moet eerst naar het geheel kijken. Je paard kan wel maagzweren hebben bijv.

Dus voldoende goed ruwvoer geven en vrij laten bewegen zoveel mogelijk. Dan pas gaan aanvullen en bij vermoeden van zand een keer een flinke kuur. Je mag echt wel een week hoog doseren.

Hij staat 24/7 op het weiland met (bijna) onbeperkt hooi, dus daar zou het in mijn ogen niet aan kunnen liggen. Qua brok krijgt hij pavo vital en als hij gewerkt heeft een half schepje subli dieetmix.

Dit speelt sinds april/mei. Als hij een kuur krijgt is het 100g per dag voor minimaal een week. Na 4-6 weken weer een week geven. Paard is ongeveer 600kg. Laatste keer bijna 3 weken gegeven en dus ook drie weken een fijn paard. Nu weer een dag of 5 gestopt en ik merk alweer verandering. Het is niet dramatisch slecht hoor, maar voelt trager.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 13:35

Psyllium kan ook wel een gunstige werking op de darmen hebben, dus zou je kunnen gaan uitzoeken wat er mis is met de maag/darmen.
Ik begrijp dat het fijn werkt met, maar je wil niet de werking van psyllium kwijt, dus zou het toch niet dagelijks geven.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 14:06

100 gram is ook erg weinig per dag. :o

_soraja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 14:54

Kaitlyn schreef:

Hoeveel zou jij aanraden dan?
Ben bang dat ik heel veel meer niet naar binnen krijg..

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:02

_soraja_ schreef:
Kaitlyn schreef:

Hoeveel zou jij aanraden dan?
Ben bang dat ik heel veel meer niet naar binnen krijg..

Toch wel minimaal 250/300 gram per dag. Op de kliniek krijgen ze zelfs zo’n 800 gram per dag om zand er echt uit te krijgen.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:31

hallo, ik kom hier even binnenvallen. ik heb twee mini's waaruit mestonderzoek bleek dat ze veel zand binnen hebben. toen van de dierenarts een zak psyllium vezels meegekregen. ik heb het door slobber gegeven en droog over brok, maar ik krijg het er niet in. weet iemand hoe ik het nog meer kan voeren? ik denk dat ze nog geen 10gram binnen hebben gekregen, ze eten er gewoon omheen. met de slobber werd het ook een grote plakbende en was ik daarna heel lang bezig om de bakken weer schoon te krijgen. is dat normaal? :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:34

rollyjogered schreef:
hallo, ik kom hier even binnenvallen. ik heb twee mini's waaruit mestonderzoek bleek dat ze veel zand binnen hebben. toen van de dierenarts een zak psyllium vezels meegekregen. ik heb het door slobber gegeven en droog over brok, maar ik krijg het er niet in. weet iemand hoe ik het nog meer kan voeren? ik denk dat ze nog geen 10gram binnen hebben gekregen, ze eten er gewoon omheen. met de slobber werd het ook een grote plakbende en was ik daarna heel lang bezig om de bakken weer schoon te krijgen. is dat normaal? :o

Ja helaas is dat normaal........Welke heb je gekregen? de husk? Die is het ergste. Je kan proberen de zaad te kopen. Die valt iets minder op in het eten. En echt op het laatst erbij gooien.

rollyjogered

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 15:45

superpony schreef:
Ja helaas is dat normaal........Welke heb je gekregen? de husk? Die is het ergste. Je kan proberen de zaad te kopen. Die valt iets minder op in het eten. En echt op het laatst erbij gooien.

ik heb geen idee. er staat op de zak "inhoud: 2,5kg psyllium" en het logo van de dierenarts. misschien moet ik ze toch maar even bellen om te vragen.
wat bedoel je met 'op het laatst erbij gooien'? als ze al brok aan het eten zijn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 01:41

rollyjogered schreef:
superpony schreef:

ik heb geen idee. er staat op de zak "inhoud: 2,5kg psyllium" en het logo van de dierenarts. misschien moet ik ze toch maar even bellen om te vragen.
wat bedoel je met 'op het laatst erbij gooien'? als ze al brok aan het eten zijn?

Hoe ziet het eruit? Hier een link naar de soorten psyllium https://www.pit-pit.com/search.html?q=psyllium

Nee, gewoon, je maakt het eten helemaal klaar en als je het gaat geven gooi je het er pas overheen.