_soraja_ schreef:Ik heb het vermoeden dat mijn paard ook last heeft van zand in de darmen. Hij staat op een vrij kaal weiland.
Tijdens het geven van een kuur psylliumzaad heb ik met rijden een fijn soepel paard dat goed aan het been is, maar zodra ik er mee stop heb ik binnen een paar dagen een paard dat niet vooruit te branden is. Steeds stil willen staan om te poepen, maar er komt niet direct mest. Zodra ik weer spul ga geven is hij binnen een paar dagen weer fijn.
Zou ik psylliumzaad voor een langere periode kunnen geven? Of verdwijnt dan de werking? Zijn er nog andere dingen die ik kan proberen?
Sinds wanneer mer
Daarvoor geef je te weinig info.
Wat voer je? Hoeveel kan hij vrij bewegen? Sinds wanneer merk je dit?
Bij langere tijd psyllium voeren zou de werking volgens zeggen minder worden, dus het wordt niet aangeraden nee. Maar iets meer herhaling kan wel.
Maar wat jij beschrijft heeft denk ik een andere reden en zou ik ook echt in het management zoeken.
Hoeveel ruwvoer krijgt je paard? Hoeveel en wat voor hardvoer? Hoeveel uren kan hij naar buiten?
Ik verkocht voer ooit en kreeg bijv een klant; Paardje had eczeem en werd daardoor op stal gezet. Ik kwam kijken en beestje was er echt niet goed aan toe.
Zodra het uit de stal mocht en ging bewegen stond ie in een half uur wel 5x stil om te mesten. Kreeg ook 3x daags een flinke schep muesli, maar mocht niet zoveel kuil ( was daar helaas ) omdat ze bang waren dat ie te dik werd. Die zat in een vicieuze cirkel van verkeerd voeden en niet bewegen.
Je moet eerst naar het geheel kijken. Je paard kan wel maagzweren hebben bijv.
Dus voldoende goed ruwvoer geven en vrij laten bewegen zoveel mogelijk. Dan pas gaan aanvullen en bij vermoeden van zand een keer een flinke kuur. Je mag echt wel een week hoog doseren.