PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 21:26

Het lastige vind ik dat er helaas ook wel wat gekken rondlopen als het om voedingsadvies gaat, ook in de PSSM hoek, dus daarom pluis ik adviezen zelf altijd nog eens helemaal na. Ik heb zelf ook eens betaald een voedingsadviseur langs laten komen en die sprak zichzelf bij de helft van de adviezen compleet tegen (was tegen vitamine/mineralenbrok maar raadde als voedselbeloning Metazoa snaxx aan = een vitamine/mineralenbrok in grotere vorm geperst >;) ), dus dat was inclusief alle bizarre supplementen die mijn paard nodig had (vooral geen extra eiwitten voeren, maar wel extra vitamine C... >;) ) een wijze les van een paar honderd euro...
In de PSSM-hoek heb je ook mensen die vol blijven houden dat je paarden onbeperkt veel olie kunt voeren omdat dat dat geen enkele risico's heeft, en op een groep waar ik meelas bleek laatst dat de hoofd-voedingsadviezenuitdeler de adviezen tot op dat moment volledig baseerde op het waanidee dat er maar 3 essentiele aminozuren zouden zijn voor paarden. Daar kom je dan ineens achter, vrij bizar. Daardoor ben ik nu extra voorzichtig met adviezen die betaald of onbetaald voorbij komen. Maar zelfs als je goed advies krijgt is het nog maar wachten of het aanslaat bij je paard of niet natuurlijk...

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:01

xyzutu2, ik moet ook mariadistel gaan geven voor de lever en kwam daar zowel het zaad als zeg maar het plantje tegen. Bij de PitPit staat het zaad om thee van te maken, zou je zoiets kunnen geven, weet jij dat? En wordt dat hele zaad goed verteerd of moet je dat nog pletten?

Omdat die van mij best wel wat schraal bleef (hetgeen een wonder is op onze stal) ben ik destijds begonnen met het bijgeven van rijstolie. Soort plantaardige anabolen, en met vit E. Maar dat zie ik nu ik her en der in de PSSM forums lees eigenlijk niet terugkomen, terwijl het mij best nuttig lijkt. Iemand enig idee wat hier op tegen kan zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 22:24

Ik heb het een jaar geleden ook gegeven toen ik nog dacht/hoopte dat olie zou helpen, en de rijstolie klonk dan extra slim ivm spieraanmaak, maar ik zag geen merkbaar verschil. Ik weet even niet meer wat de verhouding omega 3/6/9 was, maar om de een of andere reden vond mijn paard de smaak heel erg vies - erg gek, want ik vind hem zelf juist neutraal/prettig naar rijst/melk smaken. Het spierversterkende stofje erin is de gamma-oryzanol, en dat zit in extreem geconcentreerde vorm ook in Synovium Megabol, wat gigantisch duur is en dus een veel grotere hoeveelheid daarvan bevat, maar dat volgt hetzelfde principe. Die heb ik ook geprobeerd, maar ook daarmee zag ik geen verschil. Bij ons was de limiting factor voor spieraanmaak echt een grote dosis natuurlijke vitamine E.

Mariadistel zaad is krachtiger dan de plant, dus ik voer het zaad. Je kunt het in ongemalen en gemalen vorm kopen. De gemalen variant heeft wat minder werkzaamheid omdat de gekneusde zaden aan de oppervlakte oxyderen. Hele zaadjes zijn het gezondst/best werkend, maar die kun je het beste even malen voordat je ze voert. Ik heb het ook ongemalen gevoerd en toen groeiden het jaar erna ineens een stuk of tien mariadistels in de paddock, mesthoop en wei... :D
Dat is wel een nadeel, want die distels worden gigantisch. Het grootste deel wordt wel gewoon netjes stukgekauwd en verteerd, maar wil je zeker zijn dat alles opgenomen wordt en je wei schoon blijft dan zou ik ze even door een maalmachine halen. Je kunt ook eens in de week een voorraadje malen en de voorraad in de koelkast bewaren, maar dan krijg je weer het oxidatieverhaal. Het is dus een beetje kiezen welk nadeel je wilt. ;)

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 09:35

Hmmm geloof niet dat de stalhouder daar vrolijk van zou worden :+
Misschien loop ik wel even naar de kringloop winkel om een oude koffiemolen te halen. Of zou een grote pepermolen wat zijn?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 10:08

In afwachting van de PSSM2 test zit ik me af te vragen of ik ook op PSSM1 zou moeten testen. Heb er nog niet echt van gehoord bij de PRE maar het komt ongetwijfeld voor. Rede voor testen op PSSM2 is spierverlies, maar mevrouw heeft ook een (belachelijk) dikke harde manenkam jaarrond ongeacht dieet en heeft vetophopingen boven de staart terwijl ze nu toch eigenlijk heel mooi op gewicht is.
Ongeacht dat het geen kwaad kan om te testen, is dit echt rede om het te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:20

Een paard kan naast PSSM 1 of 2 ook nog steeds andere gebreken hebben, zoals bijvoorbeeld insulineresistentie. Dat zou heel goed de manenkam en vetbulten kunnen verklaren. Maar op zich zou het wel interessant zijn, een PSSM 1 test bij een PRE.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:39

xyzutu2 schreef:
Een paard kan naast PSSM 1 of 2 ook nog steeds andere gebreken hebben, zoals bijvoorbeeld insulineresistentie. Dat zou heel goed de manenkam en vetbulten kunnen verklaren. Maar op zich zou het wel interessant zijn, een PSSM 1 test bij een PRE.

Ik vind het eigenlijk vooral heel gek dat ik echt suikerarm voer en die kam en bulten blijven.
IR zou op zich ook nog kunnen maar ze heeft in het voorjaar vol op het gras niet meer klachten dan in de winter op hooi. Had al gemerkt dat ze van brok met suikers en zetmeel gaat schuren dus dat geef ik al jaren niet meer.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 13:43

Bah ik baal echt als een stekker.
Ik dacht dat mijn vent zo goed ging, maar ik schrok gister zo van hem toen hij binnen kwam.

Voor de mensen die vit e voeren, welke geven jullie?
Ik zat te denken aan die van Horse Flex.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:14

@ Azmay: je had ze tot voor kort toch regelmatig op gras staan? En weet je zeker dat je suikerarm voert? Heb je het hooi getest?

@ MariekeTV: wat balen, waar schrok je van?
De natuurlijke vitamine E die ik gebruik is een mengsel van Equisel van Floris omdat ik wilde kijken wat een lichte seleniumverhoging zou doen, Equimins vitamine e olie en goedkope natuurlijke vitamine e capsules die ik nog had staan. Omdat mijn paard geen fan is van toegevoegde olie vond ik het wel handig dat bij de equimins en de capsules de vitamine e al in zijn eigen olie komt, dan hoef ik die niet nog extra toe te voegen voor een verbeterde opname. Die eet hij wel zonder problemen Met Horse Flex heb ik geen ervaring, maar die ziet er op papier prima uit.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:29

Hooi testen heeft geen zin zolang ik geen nieuwe leverancier gevonden heb, elke baal is compleet anders ik krijg grof en fijn spul donker of lichter en doe 3 weken met die baal voordat ik weer een verrassing krijg.
Per baal merk ik ook geen verschil. De afgelopen 2 jaar is de manenkam nog geen moment zacht geweest ook niet als ze puur lang uitgebloeid gras hadden wekenlang. Had ik deze zomer omdat ze pas laat op de wei konden.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:33

Jeetje, hoe lang ben je wel niet bezig per dag om zijn eten klaar te maken? En wat kost het je per dag?

Kan er niet een pilletje voor komen die alles bevat. Of een kant en klare brok.
Gat in de markt?

Slim trouwens om extra vitamine D te geven met deken op. Had ik zelf nog niet bij stil gestaan.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 15:52

Xyzutu hij was/is extreem stijf, en heeft het best moeilijk met normaal lopen.

Ik kijk met name naar de vitamine e in poedervorm omdat ik zijn voer voor de hele week in 1 keer moet maken.
Dan is olie helaas niet echt handig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 16:19

Nee, dan is poeder inderdaad beter.
Het voer klaarmaken kost me nu een minuut of 3 thuis, het staat gewoon allemaal op een plank en ik ga een voor een de poeders en overige ellende af. De kosten had ik vorige maand nog eens doorgerekend, maar toen stopte hij met eten en kon ik weer opnieuw beginnen met supplementen/voersoorten die hij wel lustte, dus nu is het weer duurder. Ik vermoed dat dit zo'n 4 euro per dag kost, helaas. Extra helaas is dat hij op een pensionstal staat waar alles inclusief is, dus ik betaal in het stalgeld ook de stalbrok/muesli die hij niet mag, en daarbovenop komt dan nog die vier euro per dag die ik wél aan voer en supplementen besteed...
Voorlopig laat ik het dus even zo, en tegen de tijd dat er spullen opraken ga ik wel eens kijken wat er nou echt essentieel is. Sowieso blijven we altijd op minimaal 6 a 7 soorten voer/supplementen in totaal zitten, maar nu is het wel heel erg extreem. Jammer dat hij het er zo extreem goed op doet... >;)
Het vervelendste vind ik eigenlijk nog niet eens de kosten of het mengen, maar het feit dat mijn paard een kieskeurige eikel is die om de zoveel tijd zegt 'hmm, nee, ik hoef dit niet meer, verzin maar iets nieuws' en dan zie ik mezelf dus elke dag met bloedend hart die onaangeraakte euro's per dag aan voer op de mesthoop gooien terwijl ik tegelijkertijd weer allerlei andere manieren moet bedenken om alle ellende erin te krijgen.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:49

Ik moet me helaas ook melden hier...andalusier 3 dagen geleden uitslag ontvangen van dna test in duitsland... Mijne is P4/P4 en PX positief getest...we verdachten haas van pssm2 dus dese uitslag kwam helemaal als donderslag...supplementen worden al aangevuld..vit e en magnesium kreeg ze al..nu eiwit isolate en 3 amino merrie erbij...hopen dat er verandering komt...ik zal binnenkort het verhaal van bo op bokt plaatsen over het hoe en wat...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 10:59

:(:) Rot uitslag.
Maar nu is weel veel helder, en kan je het management veranderen: hopelijk krijg je haar dan beter en stabieler. Duim duim

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:38

Kismetje wat balen van de uitslag!
Is ze erg symptomatisch?

Hier toch wel weer een beetje positief.
We hebben direct aanpassingen gemaakt, en hij knapt alweer echt goed op.
Morgen komt de vitamine e nog binnen, dus dat zal dan ook nog een extra steuntje zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 12:54

Kismetje schreef:
Ik moet me helaas ook melden hier...andalusier 3 dagen geleden uitslag ontvangen van dna test in duitsland... Mijne is P4/P4 en PX positief getest...we verdachten haas van pssm2 dus dese uitslag kwam helemaal als donderslag...supplementen worden al aangevuld..vit e en magnesium kreeg ze al..nu eiwit isolate en 3 amino merrie erbij...hopen dat er verandering komt...ik zal binnenkort het verhaal van bo op bokt plaatsen over het hoe en wat...

Wat een nare uitkomst! Op zich hoopt natuurlijk niemand op PSSM 2, maar als je het toch moet hebben dan het liefst 1 variant en dan heterozygoot. Ik vind 2 variant en homozygoot al deprimerend, maar P4 in homozygote vorm en dan ook nog PX... :(
Weet je wie de ouders zijn? En is ze in Nederland of Spanje gefokt?

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:04

Bo zit momenteel nog midden in haar symptomen. We zijn accuut begonnen met magnesium verhogen eiwitten en proteïne bijgeven. Maar na 2 jaar van tekorten door arm voerbeleid is dat niet zo 123 aangevuld. Momenteel loopt ze wel weer rond maar haar hele lichaam is nog erg hard en krijgt dagelijks nog nieuwe spierafbraak bij...dat die ik aan de bulten over haar bil en borstpartij. Ze is wel van de buut af...dat probeer ik altijd zo kort mogelijk te geven ivm de slechte bijwerkingen. Bo is in nederland genoren en de ouders zijn zover nog onbekend. Een dna test wordt erop los gelaten wat ze exact voor bloed heeft, dit is zeker van belang om te weten voor ons..ik kan nu nog niet zeggen of ze al aa n het opknappen is dmv de supplementen..dit is met 4 dagen nog te vroeg om te zeggen...enige voordeel voor bo is dat ze na 2 jaar weer op het gras mag. Daar wordt ze blij van..

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:17

Hopelijk blijft ze goed opknappen!

Bij Splash zit het voornamelijk in zijn achterhand.
Zijn hals en borst zijn bijv nog steeds erg soepel, maar de achterhand is niet fijn, alleen maar korte pasjes enz.
Vandaag komt de vitamine E binnen, ik hoop dat hem dat echt gaat helpen.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:22

Een spanjaard pssm1 testen is imo niet zinvol..zoals ik gelezen heb komt de pssm2 vorm de laatste maanden het meeste voor bij de pre..plus ik dacht sat pssm 1 meer voor kwam bij de koudbloeden. Of zit ik ernaast? Corrigeer me aub als ik t fout heb he..ik leer nog dagelijks bij

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:24

Vitamine e voer ik nu op natuurlijke basis bij pellets van floris...ik wacht nog evt op de olie maar dat was meer als mevrouw bo de pellets niet zou eten..vooralsnog eet ze alles goed op..denk dat ze weet dat ik er onderhand achter ben wat ze heeft en dat ik probeer te redden wat er te redden valt..

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 09:27

Afbeelding
Afbeelding
Dit was bo tijdens haar aanval en 1tje van 4 dagen later...

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 11:49

Ik heb de testresultaten binnen: n/p2.
Nu weet ik dus zeker dat ik mij echt moet gaan verdiepen in deze genetische afwijken :-(

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:31

Marg schreef:
Ik heb de testresultaten binnen: n/p2.
Nu weet ik dus zeker dat ik mij echt moet gaan verdiepen in deze genetische afwijken :-(

Sterkte :(:)

Ik heb ze ook binnen net.
Afbeelding

Op zich heel fijn, maar dus nog geen verklaring.
Maar eens beginnen met extra eiwit en een bloedje trekken. Haar lendenen staan nu helemaal bol en haar rug zit dus muurvast.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 12:34

Gelukkig dat alles bij jou n/n is. Nu moet je wel gaan zoeken naar andere oorzaken. Succes!