slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kosterman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 14:58

office schreef:
Deze heeft intensieve zorgstallen lees ik misschien ook voor jou paard ?
https://www.hoeve3ambachten.nl/diensten

dank! is helaas wat ver bij mij vandaan maar ja...er is niet veel aanbod/keuze. ik ga het lezen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-25 16:10

kosterman schreef:
Jet schreef:
Je zou kunnen informeren bij de Wildtshof in Uddel of die er mee om kunnen gaan voor jou en jouw paard: https://dewildtshof.nl/ . Ik weet dat het een hele fijne pensioenstal is in het midden van het land, maar of ze hier ervaring mee hebben durf ik niet te zeggen.

Dank voor je reactie. Ik heb daar een tijd op de wachtlijst mogen staan (ze wisten dus van de verlamming).
Helaas vlak voor ik aan de beurt zou zijn, moesten ze inkrimpen en de wachtlijst helemaal deleten. Vanwege het wolvenprobleem en ruimte op de weilanden. Heel jammer! prachtig daar!

Oei, dat is jammer! In Berkhout zit de Koggehoeven, je kan altijd informeren of die er ervaring mee hebben. https://www.koggehoeven.nl/ is de website. Niet in het centrum van Nederland, maar wel een heel fijne plek. Maar ook die werken met een wachtlijst vrees ik.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 15:24

Hoi allemaal,

Helaas meld ik me ook. Afgelopen maandag heeft mijn 16-jarige KWPN'er een heftige slokdarmverstopping gehad. Hij had de laatste tijd steeds vaker verstoppingen na het eten van brokjes (soms hooi), maar deze waren altijd na maximaal 10 minuten erdoor op eigen kracht. Dit gebeurde de laatste tijd wel steeds vaker.
Afgelopen maandag begon hij erbij te rochelen en kwam er veel uit zijn neus. Na de hele avond sonderen, aan het begin van de nacht toch besloten om hem naar de kliniek te brengen wegens aanhoudende kokhalsbewegingen en neusuitvloeiing. Het is enorm verdrietig om je paard zo te zien.

Dinsdagochtend was de verstopping erdoor en is er een scopie uitgevoerd. De peristaltische bewegingen in zijn slokdarm zijn verminderd en bij de overgang van de slokdarm naar de maag is een divertikel zichtbaar. De dierenarts vergelijkt het met ms, een progressieve zenuwaandoening. De vraag is niet of hij weer een verstopping krijgt, maar wanneer.

Hij staat nu op gehakseld hooi en slobber, maar hij heeft weinig zin om te eten. Grazen gaat wel goed en daar geniet hij enorm van.
Helaas staat hij nog steeds op de kliniek na het ontstaan van een longontsteking; op de echo bleek dat er wat is achtergebleven in zijn longen. Sinds woensdag krijgt hij antibiotica gespoten en daarmee is zijn temperatuur beheersbaar. Maandag wordt er weer een echo gemaakt van zijn longen.

Hopelijk herstelt hij goed van zijn longontsteking, maar dan komt het dilemma van het management rondom deze aandoening. Ik heb het hele topic overigens doorgelezen en zie dat sommige paarden het wel goed doen op hooi uit een slowfeeder op borsthoogte. Dat stelt wel gerust.

Mijn paard gaat verhuizen naar een top plek (stond sowieso al op de planning), maar hier krijgt hij natuurlijk wel hooi bijgevoerd naast het gras. Overigens lijkt een plek vinden zonder hooi een onmogelijke opgave, zeker in deze tijd van het jaar. Hem apart huisvesten vind ik overigens niet paardwaardig, anders waren er natuurlijk wel wat opties.
Ik vind het enorm spannend om het hooi weer te proberen. De dierenarts raadt dat ook nog af vanwege het vele hoesten door de longontsteking.

Ik vind het bizar hoeveel angsten en verdriet gepaard gaan bij deze diagnose. Gelukkig lees ik hier ook wat succesverhalen, dus daar probeer ik me maar aan vast te houden.

Sanet

Re: slokdarmverlamming/megaoesophagus friese paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 17:22

Door de longontsteking, het sonderen, de verstopping en mogelijk ook de medicatie, kunnen ze zich nog flink ellendig voelen.
Dus dat is nu gewoon echt nog even afzien. Met een dikke week gaat het vast weer wat beter met je knappie.
Je zegt overigens slobber, maar ik denk dat je een ruwvoer vervanger bedoeld?

Hopelijk komen jullie snel in wat kalmer vaarwater!

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 18:01

Dankjewel voor je reactie Sanet! Ik zie dat je een tijd geleden ook te maken hebt gehad met een dubbele longontsteking na een verstopping. Heftig!

Hij krijgt seniores priores, maar dat gaat er dus niet van harte in. De laatste twee dagen eigenlijk helemaal niet. Vanochtend had ik fibrebeet meegenomen voor hem (dit at hij normaal dagelijks met smaak), maar ook dit liet hij na een paar hapjes staan. Inderdaad wel ruwvoervervangers dus. Omdat hij zo weinig eet, krijgt hij preventief een maagbeschermer.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:12

StefanieT schreef:
Dankjewel voor je reactie Sanet! Ik zie dat je een tijd geleden ook te maken hebt gehad met een dubbele longontsteking na een verstopping. Heftig!

Hij krijgt seniores priores, maar dat gaat er dus niet van harte in. De laatste twee dagen eigenlijk helemaal niet. Vanochtend had ik fibrebeet meegenomen voor hem (dit at hij normaal dagelijks met smaak), maar ook dit liet hij na een paar hapjes staan. Inderdaad wel ruwvoervervangers dus. Omdat hij zo weinig eet, krijgt hij preventief een maagbeschermer.

Allereerst, heel veel sterkte met de diagnose en het puzzelen aan wat het beste gaat werken voor jouw paard! We weten inderdaad allemaal wat een enorm verdriet en machteloosheid dit veroorzaakt. Het gebrek aan eetlust nu zal denk ik inderdaad voor een groot deel te maken hebben met het zich niet lekker voelen door de longontsteking en behandelingen. Wat Sanet dus al zegt.

Misschien is het een optie om de FibreBeet te mixen met de (suiker)slobber van PAVO om hem uit te nodigen weer wat enthousiaster te laten eten? (Ik heb toevallig een kwart zak liggen, die mag je zo komen halen in Nederhorst den Berg, als je daar een beetje in de buurt zit?)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 21:28

StefanieT heb je de nutrimash vn Vitabix al geprobeerd? Vindt mijn oudje heel lekker.

Ik heb nu net vanavond de eerste slokdarmverstopping van mijn paard ervaren. Hij heeft al enige jaren slokdarmverlamming/verruiming (Fries, 22 jaar) Hij stopte accuut met het eten van zijn slobber vandaag en door hoe hij erbij stond en mij aankeek wist ik dat het niet goed was. Het was een kleine (zat wrs iets wat hij lastig weg kreeg waardoor slokdarm in verkramping schoot. Die was ook helemaal hard) en op advies van de DA al het voer weggehaald en uur aangekeken. Na een kwartier kwam hij er zelf doorheen. Na een uurtje voorzichtig beetje slobber geprobeerd (waar hij al een half uur ofzo voor aan het bedelen was, maar mocht echt niet eerder) en dat at hij graag op en toen voer opgebouwd van slobber naar beetje voordroog etc. en nu… extra zorgen of dit vaker gaat gebeuren…

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:32

Gulpje schreef:
StefanieT schreef:

Allereerst, heel veel sterkte met de diagnose en het puzzelen aan wat het beste gaat werken voor jouw paard! We weten inderdaad allemaal wat een enorm verdriet en machteloosheid dit veroorzaakt. Het gebrek aan eetlust nu zal denk ik inderdaad voor een groot deel te maken hebben met het zich niet lekker voelen door de longontsteking en behandelingen. Wat Sanet dus al zegt.

Misschien is het een optie om de FibreBeet te mixen met de (suiker)slobber van PAVO om hem uit te nodigen weer wat enthousiaster te laten eten? (Ik heb toevallig een kwart zak liggen, die mag je zo komen halen in Nederhorst den Berg, als je daar een beetje in de buurt zit?)

Bedankt voor je reactie. Lief aanbod, al is dat te ver uit de richting voor mij. Ik ga eens kijken of andere slobbers of de Nutrimash er beter in gaan. De kliniek heeft ook al verschillende dingen geprobeerd, maar hij wil vooral van het hooi eten maar dat mag (nog) niet. Behoefte aan kauwen lijkt dus wel aanwezig te zijn.

Zilfstar, wat heftig. Gelukkig kwam hij er zelf doorheen. De angst voor de toekomst is heel herkenbaar. Ik duim voor jullie.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 10:34

kosterman schreef:
Steppe schreef:
Gisteren toevallig iemand gesproken die een fokker van Friezen is en we kwamen op onderwerp oogproblemen en slokdarm verlamming bij Friezen en hij zei letterlijk dat het overtrokken was en onzin. Tot mijn vraag was of hij weet hoeveel van zijn fokproducten problemen hebben en nee die waren er niet maar ja hij volgde ze ook niet, nee dan weet je het ook niet.
Hij vindt ook dat de route nu van het stamboek de kwaliteit van de Fries teniet doet dat er beweging, behang, grote, kracht verloren gaat, mijn wedervraag was en gezondheid van het paard is dat niet belangrijk? Het kwam erop neer dat dat van ondergeschikt belang is als er maar een goeie prijs wordt gekregen.

Ik ben de discussie maar niet verder aangegaan, heb hem alleen nog verteld dat een Fries bij ons op stal ook de slokdarmverlamming heeft en dat het echt heel naar is om te zien als hij verstopt zit. Daar reageerde hij niet op.

Wat een belachelijke reactie van hem. Ik heb het nu een aantal keer meegemaakt en is zeker heel naar om te zien. Is wel snel weg met spoelen en echt veel is het niet. maar hij heeft er dan echt last van en weet zich even geen raad meer. Bij mijn fries is het vrij onderaan de slokdarm (bij maag). Nare grillige aandoening is het.

Ik las jullie reacties nu pas... een bekende van me was járen geleden bij de fokkersvereniging voor Friese paarden. Ze is ermee gestopt. "Het Friese paard is kapot" zei ze.
Het is schandalig: megaoesophagus, dwerggroei, waterhoofd, het is te gek voor woorden wat er allemaal tientallen jaren is verzwegen door fokkers. Ziek geboren veulens zijn geruisloos afgevoerd door fokkers, werd over gezwegen, want bekendmaken zou grote gevolgen hebben voor de fokkerij.

Het blijkt trouwens (wist ik niet) dat megaoesophagus zich al kan openbaren bij veulens, hier een link naar een onderzoek. In het Engels, maar Google Translate kan uiteraard helpen, mocht het een probleem zijn.
https://www.fenwayfoundation.com/post/m ... ung-horses

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 16:49

Paard bij ons op stal ook megaoesophagus en als hij erg verstopt is dan krijgt hij novacam dat ontspant en na minuut of 10 gaat hij weer eten. Het is en blijft een enorm rot gezicht zo'n verstopping zeker als het heftig is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 07:52

Steppe schreef:
Paard bij ons op stal ook megaoesophagus en als hij erg verstopt is dan krijgt hij novacam dat ontspant en na minuut of 10 gaat hij weer eten. Het is en blijft een enorm rot gezicht zo'n verstopping zeker als het heftig is.

Maar orale Novacam?
Bereikt dat de maag dan wel (ipv dat het in de voeding komt te zitten die vast zit in de slokdarm, wat waarschijnlijk droog-ig is)? Of wordt dat ook via de slokdarm opgenomen dan? Want met die verstopping zal het toch niet de normale route hebben..?

Hoe is het nu met je paard Stephanie?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 09:20

@Sanet het gaat idd om orale Novacam. Dit wordt beetje bij beetje in zijn mond gedaan en we zien echt na een paar minuten al iets ontspannen waardoor hij niet meer van die heftige verkrampingen heeft. Deze fries heeft echt heftige verstoppingen waarin het begint bij slijmen dan naar aanspannen van zijn hals en kromtrekkingen, je hoort ook van alles gebeuren, hij wil niet aangeraakt worden en masseren verergert de boel alleen maar. Paard krijgt kort droog hooi en slobber te eten, nat hooi raakt hij van verstopt net als nat gras, staat met een graasmasker op de wei zodat hij niet kan gaan schrokken met grote happen gras. Hooinetten met kleine gaten om ook grote happen hooi te voorkomen, en hooi en slobber op boeg hoogte gegeven. Het is constant zoeken en aanpassen wat werkt. Eigenaresse heeft ook een duidelijk grens wat nog acceptabel is.

Ik denk trouwens dat de novacam ook al in de slokdarm enigszins wordt opgenomen en er daardoor al een ontspanning komt.

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 15:12

Sanet schreef:
Steppe schreef:

Maar orale Novacam?
Bereikt dat de maag dan wel (ipv dat het in de voeding komt te zitten die vast zit in de slokdarm, wat waarschijnlijk droog-ig is)? Of wordt dat ook via de slokdarm opgenomen dan? Want met die verstopping zal het toch niet de normale route hebben..?

Hoe is het nu met je paard Stephanie?

Lief dat je ernaar vraagt! Hij heeft iets meer dan een week op de kliniek gestaan. Hij staat nu op zijn nieuwe plek en het gaat vooralsnog erg goed met het hooi wat hij daar krijgt, aangevuld met Fibrebeet waar ik Pavo Vital in week om toch wat vitamines/mineralen en sporenelementen extra te geven. Hij hoest nog zeer licht na een drafje. De antibiotica is na vandaag klaar. Ik hoop op nog een mooie tijd :j