[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:06

Dat is niet voor vreemde paarden van buitenaf, alleen paarden die op de manege staan.

daffodil

Re: Meldingen van rhinopneumonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:09

Dat staat er niet bij....maar dan nog, iets organiseren met meerdere paarden bij elkaar. Ik zou mijn paard er ver vandaan houden.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:10

Dat weet ik toevallig. Maar neem aan dat daar ook gewoon goed overleg over is geweest.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:13

Kan maar ik vind het een best risico. Paarden hoesten en proesten en als je ze dus bij elkaar in een bak zet of dat nou losgooien is of rijden tegelijkertijd vergroot je het risico. Van mij hoeft echt niet alles helemaal op slot maar ik vind ze er erg los mee omgaan. Voor mij zou dat absoluut een no-go zijn maar ja weg mag je niet maar iedereen mag wel gewoon het terrein op.....

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:31

Maar dan zouden we volgens jou dus ook niet meer bij elkaar in de bak mogen rijden?
En iedereen het terrein op? Dat maakt toch ook niet uit, het virus is er toch al ;) Of bedoel je andere paarden het terrein op? Want dat mag echt niet.

Ik vind sommigen een beetje negatief doen, terwijl men er niet bij is (geweest). Echt alles wordt in overleg met dierenartsen besloten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:01

Simbaa schreef:
Welke kanten krijgt het verhaal dan?
En wat is besmet? Van dit virus kunnen ze ook alleen koorts krijgen. Dus is een paard volgens het AD besmet als ze uberhaubt last hebben van het virus of alleen als er sprake is van de neuro variant :)

Nee alleen als de neurovariant door een DA is vastgesteld.
Ik vind het een kwalijke zaak dat alles "gewoon" doorgaat en de enige maatregel een paar hekken voor de boxen van de besmette paarden. Het is een heel besmettelijk virus. Ik zou niet blij zijn al mijn paard er zou staan.

Toen bij onze stal droes was werden hele rijen afgescheiden, ook paarden die het niet hadden. En gingen de lessen niet door. Een klap voor de stal, maar op die manier ben je er wel het snelste weer vanaf.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:20

Ok, dan heeft het AD het dus fout.
Mijn paard staat er op stal. Natuurlijk ben ik niet blij, maar dat ligt niet aan de manier hoe er mee om gegaan wordt. Denk dat je zelf ook wel weet dat de door jou genoemde maatregelen echt niet de enige zijn. Ik heb verder geen zin om de stal hier elke keer te verdedigen, mochten er nog vragen zijn staat mijn pb-box natuurlijk open.

Tenslotte, neem van mij aan dat alles in overleg gedaan wordt met de dierenarts.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:30

Simbaa schreef:
Maar dan zouden we volgens jou dus ook niet meer bij elkaar in de bak mogen rijden?
En iedereen het terrein op? Dat maakt toch ook niet uit, het virus is er toch al ;) Of bedoel je andere paarden het terrein op? Want dat mag echt niet.

Ik vind sommigen een beetje negatief doen, terwijl men er niet bij is (geweest). Echt alles wordt in overleg met dierenartsen besloten.

Het is niet een kwestie van "maakt niet uit, het virus is er toch al". Je moet ervoor zorgen dat het virus zich niet kan verspreiden, ook intern. Hoe meer mensen je op je erf laat hoe groter het risico op verspreiding.
Het is ook niet zomaar een virusje. Paarden die het krijgen houden er altijd iets aan over. Lichte, tot matige, tot zware ataxi of de dood.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:56

Het is gewoon een vervelende situatie. Aan de ene kant zou ik ( als ik daar met mn pony zou staan ) liever zien dat de lessen zouden vervallen maar aan de andere kant, als een dierenarts denkt dat dit allemaal een goed idee is dan zal die echt wel gelijk hebben. Ik ben geen dierenarts en ik heb me pas sinds een paar weken verdiept in rhino maar ik weet wel dat de paarden goed in de gaten gehouden worden.

Daarnaast ligt het niet in onze handen. Het enige wat we kunnen doen is de stal en eigenaren succes en sterkte wensen en zorgen dat we zelf voorzorgsmaatregelingen nemen op stal.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:46

Zoals ik hier alle meldingen lees, zijn er veel signaleringen en aannames over de Rhino besmetting op de Capelse. Als insider kan ik vertellen dat de manege er alles aan doet om alle risico,s zo veel mogelijk te beperken. Alles gaat in overleg met de dierenartsen. De begeleiding door deze mensen is super.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 11:57

bastiaan02 schreef:
Zoals ik hier alle meldingen lees, zijn er veel signaleringen en aannames over de Rhino besmetting op de Capelse. Als insider kan ik vertellen dat de manege er alles aan doet om alle risico,s zo veel mogelijk te beperken. Alles gaat in overleg met de dierenartsen. De begeleiding door deze mensen is super.

Ik denk dat dit komt omdat de capelse manege weinig/niet naar "buiten" communiceert, hierdoor krijg je aannamens, geruchten en roddels door mensen van buitenaf.
Ik kan gelukkig hier wat dingen na vragen en bij een vriendin die daar pension staat.
Ik ken de eigenaar van de capelse dus ik geloof best dat het op de manege zelf allemaal wel geregeld is, maar op deze manier ontkom je niet aan geruchten.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 12:26

Ik sta zelf op een pensionstal heel dichtbij de Capelse manege met mijn twee paarden (waarvan één drachtig).
Ik geloof echt dat de Capelse er alles aan doet om de Rhino zo snel mogelijk de kop in te drukken, maar ik merk bij mezelf en bij paardenmensen om me heen dat er veel vragen zijn over hoe het nu gaat, juist omdat de Capelse er niet heel duidelijk over naar buiten communiceert.
Wat ik gehoord heb, is dat alle wedstrijden gewoon doorgaan en er niets gesloten is (dit is ook de informatie die andere mensen om me heen hebben) en dit roept vraagtekens op, want dit komt over alsof er 'vrij makkelijk' mee om gegaan wordt.

Het is inmiddels landelijk bekend dat er Rhino heerst op de Capelse en daar is niemand schuldig aan, dus waarom komt de manege zelf niet met een duidelijke boodschap over de uitbraak en over hoe ze ermee omgaan? Ik denk dat dit veel onduidelijkheid en aannames weg zal nemen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 14:12

Cynthia82 schreef:
Wat ik gehoord heb, is dat alle wedstrijden gewoon doorgaan en er niets gesloten is (dit is ook de informatie die andere mensen om me heen hebben) en dit roept vraagtekens op, want dit komt over alsof er 'vrij makkelijk' mee om gegaan wordt.

Het is inmiddels landelijk bekend dat er Rhino heerst op de Capelse en daar is niemand schuldig aan, dus waarom komt de manege zelf niet met een duidelijke boodschap over de uitbraak en over hoe ze ermee omgaan? Ik denk dat dit veel onduidelijkheid en aannames weg zal nemen.

Precies, het duikt altijd wel ergens op en vaak in tijden dat de weerstand minder is. Soms zijn paarden echt "tijdbommetjes" Veelal hebben paarden het virus gewoon al bij zich en wordt het een probleem bij verminderde weerstand. Niemand kan daar iets aan doen.
1 tip voor degenen die er nu mee te maken hebben. Probeer de weerstand van je paard zo optimaal mogelijk te houden. Middelen als immuboost pro zijn hier goed voor. L-Lysine is bewezen werkzaam tegen het herpesvirius dat Rhino veroorzaakt, maar kun je ook al geven als je paard nog geen verschijnselen heeft.

Als er nog wedstrijden georganiseerd worden vind ik dat niet kunnen. Mag hopen dat dat een gerucht betreft.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 15:55

Er is vandaag idd nog een onderlinge springwedstrijd. Er komt niemand van buitenaf.
Alle andere wedstrijden zijn afgelast zo als in het knhs bericht staat.
Wij mogen het terrein niet verlaten en paarden van buitenaf mogen er niet op.
Er is weinig meer te melden dan in het bericht staat van de Knhs.
Anders misschien de manege zelf vragen om meer info als je hier in de buurt staat.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 20:41

Wel but dit, zo'n prachtige dag als dit en niet ff in het Schollebos kunnen gaan wandelen :/
Zijn er voor de rest veel zieke paarden?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:57

En wat ik me afvraag; in hoeverre loop ik een risico als ik met mijn paarden ga wandelen?
Uiteraard laat ik nu niemand mijn paarden aaien onderweg. Maar kan het gewoon, of is het niet aan te raden?

Aan de ene kant denk ik; Zo'n vaart zal het niet lopen als je een stukje gaat wandelen en ben ik absoluut geen aansteller, aan de andere kant wil ik uiteraard geen enkel risico lopen.

Bastiaan, kunnen er wel mensen op het erf komen die gewoon even paardje komen aaien, omdat het 'zulk lekker weer is, laten we gaan wandelen!' Of mogen alleen de eigenaren van de paarden die er staan op het erf komen?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 23:17

Mja je moet toch best direct contact hebben tussen de paarden, tenzij je als mens het overbrengt dmv poetsen met hetzelfde materiaal of dat ie net op je gebriest heeft en de volgende je aflebbert? Dus idd een stukkie wandelen zou wel moeten kunnen. Vind alleen de frequentie van paarden nogal hoog in het Schollebos en neem dan liever ook geen onnodig risico.

Zit toevallig wat dingetjes te lezen en blijkt ook eigenlijk niet zo moeilijk te verwijderen zijn, zolang je idd je contacten maar beperkt. Je kan je materiaal schoonmaken met een virucied middel zoals Virkon S. Alleen die latente dragers is een beetje een issue, aangezien je dat dus niet ziet.

lieke79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 14:00

Alle stallenblokken zijn afgesloten met linten, er hangen flyers waarop staat wat er aan de hand is, en hoe hier mee om te gaan. Ook zijn alle klanten persoonlijk geinformeerd. Verspreiding van dit virus verloopt door contact, en is ook door mensen over te brengen. Hierdoor zijn er ook strikte regels voor personeel en alle klanten. En over de rij-situaties denken we als ruiters zeker na, en op paarden-aaiers zijn we uiterst alert ;-). Van onderlinge wedstrijden/clinics had ik ook liever gezien dat deze niet door zouden gaan. Maar als pensionklant kies je er dan voor om daar niet aan mee te doen.
Je kunt altijd even contact opnemen met de manege als je meer informatie wilt over de aanpak etc., ik snap de zorgen van jullie die in de directe omgeving staan. Ik vind zelf alleen dat niet alle details zo breed op FB/social media hoeven te worden gedeeld. Er is een paard overleden en er zijn zieke paarden, de eigenaren hoeven dat niet continu voorbij te zien komen op social media, zij hebben al genoeg stress en verdriet.
Ik zou zelf geen risico lopen, en het Schollebos vermijden. Better safe than sorry, ook al kan het technisch gezien geen kwaad. Los van dat alles, hoop ik dat jullie toch allemaal hard duimen voor ons dat er niet nog een of meerdere paarden komen te overlijden, en dat we snel van dit verschrikkelijke virus af zijn.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 17:28

Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Natuurlijk duim ik voor jullie, ik weet maar al te goed hoe het is om een paard te verliezen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 18:04

Hoe is het nu op de Capelse?
Ik lees net een bericht op Facebook van manege Hillegersberg die ze vandaag geplaatst hebben, waarin staat dat zij helaas hebben vernomen dat het rhinovirus nog steeds actief is in Rotterdam en omstreken.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 19:19

Gisteren ook minder leuk nieuws gehoord, aangezien 't mogelijk een gerucht is wacht 'k graag op een update van iemand op de Capelse.

Zag op de fb ook dat ze mensen oproepen om mee te helpen temperaturen. Goed initiatief, maar zo veel man dat met infectiehaarden in contact komt is echt geen strak plan. Wordt iedereen goed geïnstrueerd (maw diep genoeg etc?), want anders krijg je echt totaal irrelevante waarden. Wil hiermee niet onaardig zijn, maar ik moet dit oa examineren bij dierenartsen in opleiding, die hier echt practica over hebben gehad, en die krijgen het vaak nog voor elkaar om op hun examen de hond klinisch dood te verklaren op basis van lichaamstemperatuur, omdat ze hem ondiep in de vulva hebben gestopt.

Nynkefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 10:09

Ik hoorde van een collega van mn moeder die daar pension staat dat er ongeveer 31 paarden ziek zijn. Vooral pensionpaarden. Haar paard heeft het helaas ook maar laat nog geen neurologische kenmerken zien. Eergister kregen wij op stal de update dat er bijna een paard was overleden maar dat die toch de nacht was doorgekomen ( had neurologische kenmerken, blaas werd leeggepompt etc )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:59

Pff 31 paarden ziek; dat zijn er wel veel...

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 12:07

Er zijn op dit moment zeker geen 31 paarden ziek. Geloof best dat dat het totaal is van het aantal paarden dat koorts heeft gehad. Maar De meeste paarden knappen na de koorts weer heel snel op :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:06

En toch denk ik dat als er gelijk in het begin een rem gezet zou zijn op iedereen die daar maar over de vloer komt, je dit een stuk sneller kan indampen. Je kunt nog zoveel vertellen maar al die kinderen en mensen over de vloer, dat helpt echt niet. Clinics, onderlinge wedstrijden, lessen ,alles gaat maar door en je maakt mij niet wijs dat je iedereen voldoende kunt informeren, dat gaat gewoon niet met zoveel mensen over de vloer.

En dan nu die oproep om te helpen temperaturen, ook dat is niet goed......je zal lekker de thermometer net niet goed afgeveegd hebben en bij de volgende erin duwen, echt he, ik zou daar als eigenaar echt niet mee akkoord gaan. Blij dat ik daar niet sta maar goed het heeft wel gevolgen ook voor de stallen eromheen waar mensen nog steeds niet vanaf mogen omdat op deze plek in mijn ogen onvoldoende gedaan is en wordt om het virus in te dammen.

Maar he dat is mijn mening he, voordat ik weer nijdige berichten krijg. Maar ik vind dat een stal er alles aan zou moeten doen om dit zo snel mogelijk op te lossen voor zover mogelijk en met maar alles door laten gaan, doe je dat in mijn ogen niet.....