[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:15

Heb je de OP hier dan wel gelezen, Koper? Want daar staat o.a. in, dat paarden met PPID, gevoeliger zijn voor tandproblemen, sneller wormen hebben en ga zo maar door. Dus het 1x per jaar ontwormen, gaat te weinig zijn.

En als je niet weet wat er precies ingaat en aan hoeveelheid, dan word het wel heel moeilijk advies geven voor ons.

En jammer dat je geen prascend wilt proberen, het kan je paardje veel goed doen.

Sterkte Tiwi, ik kan mij er iets bij voorstellen eigenlijk; Helemaal als het erop of eronder is voor ponylief, laat hem dan zijn laatste dagen, mooi door mogen brengen...

Solistar

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:25

Ja met je uitleg snap ik het ook beter tiwi. Hopen dat hij snel opknapt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:26

ohjajoh6 schreef:
Heb je de OP hier dan wel gelezen, Koper? Want daar staat o.a. in, dat paarden met PPID, gevoeliger zijn voor tandproblemen, sneller wormen hebben en ga zo maar door. Dus het 1x per jaar ontwormen, gaat te weinig zijn.

Ja, die heb ik gelezen. Heb je mijn post ook gelezen? Daar had je namelijk in kunnen terugvinden dat mijn veearts had gezegd dat ik moest aangeven wat er gebeurde en of ik 'r dan weer wilde ontwormen. En ook waarom ik dat niet gedaan heb.
En als ik ondertussen een ander paard in toom aan het houden ben is het ook wel heel lastig om in de peiling te houden hoe veel een veearts in die pony duwt. Gelukkig heb ik wat meer fiducie in hem dan jij in mij lijkt te hebben.

Erg jammer ook dat jij mij veroordeelt op het niet geven van chemische meuk met toch wel de nodige bijwerkingen aan een pony die je nog nooit gezien hebt. Gezonder en blijer dan ze nu is gaat ze niet worden. Ze staat met 3 paardjes die jonger en klinisch gezonder zijn dan zij en wie is degene die het met een blij hoofd steeds op een lopen zet? Juist :)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:27

Zijn jullie cushies al aan het verharen? Las hier dacht ik iets van iemand wiens paard al bezig is? Marissa nog niet namelijk. Vind het ook!nog wat vroeg eigenlijk.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:29

Ja dat was ik :) Als ik 'r aai komt het bovenste haar, dat gladde weet je wel, er al af. Bij mijn ruin ook trouwens. Nog niet in grote vlokken hoor. Maar ze zijn al wel begonnen.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:33

Ik had vanmorgen wel geteld 3 losse haren, van die lange. Verder echt nog niks. Nu is ze wel deels geschoren, zou dat er mee te maken hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 15:48

Bij mij verharen ze allebei nog niet hoor , dus zonder en met cushing.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:28

Hier verhaart mijn cushie al lekker. Na hef borstelen vanmorgen had ik meer haar dan hij. Maar hij begint altijd tussen kerst en oud en nieuw en zit dan eind mei of begin juni in zijn zomervacht. Midden augustus begint hij dan aan zijn wintervacht . Verharen is zijn hobby zeg maar. Dit deed hij overgens al voor hij ppid had (en ja dit weet ik heel zeker, vanwege eerdere ervaringen test ik al jaren preventief) dus ik zie het als normaal. Van mijn andere paarden verhaart het jongste paard,5, ook al maar de oude merrie,21, niet. Die heeft geen ppid maar is altijd laat.

Geen prascend of anders medicatie geven aan een ppid paard vind ik eerlijk gezegd op de grens van verwaarlozing balanceren. Je onthoud je paard medische zorg waarvan je weet dat hij deze wel nodig heeft. Ben het absoluut met je eens dat de medicatie troep is maar het middel is imo niet erger dan de kwaal. Zonder medicatie blijven de hormonen alleen maar verder uit balans komen tot het lichaam het niet meer aankan. En wat ga je dan doen?
Jouw paard, jouw keuze. Het is niet mijn bedoeling iemand te veroordelen maar ik ben wel oprecht nieuwschierig naar de beweegredenen om geen medicatie te geven.

Heel veel succes met de hb pony!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:51

Natalie36 om twee redenen. De eerste is dat de symptomen van mijn merrie niet zodanig zijn dat ik het nodig vind. Ze is de afgelopen anderhalf jaar ontzettend opgeknapt in mentale zin. Ook fysiek gaat het goed, ze is stabiel en wanneer ze een kwaaltje heeft komt ze daar met wat ondersteuning gemakkelijk weer bovenop. Eerlijk gezegd heb ik haar alleen laten testen omdat de veearts het voorstelde, als ik er al van eentje het vermoeden had dat hij PPID zou hebben zou het mijn ruin zijn. Maar hij testte negatief en de merrie positief. En ja, als je het weet dan kun je het ook zien. Ik houd er ook rekening mee dat haar weerstand minder is en dat ze eerder wat heeft. Maar als ze zo blijft gaan als nu dan ben ik blij dat ze zo weinig last heeft. Ze weet zich goed te handhaven in het groepje waar ze in leeft en ze geeft heel goed aan als er wat is.
De tweede reden is dat mijn vertrouwen in de farmaceutische industrie beneden het nulpunt is gedaald. Ik kan me niet herinneren wanneer het ooit iets goeds heeft gedaan voor mijn paarden en ik vind dat er veel te gauw naar wordt gegrepen. PPID? Oh, gauw aan de Prascend. Het zijn geen aspirines... als ik naar de veeartsen had geluisterd had mijn paard nu nog steeds de longen uit z'n lijf staan hoesten, was hij waarschijnlijk aan de steroïden voor de jeuk die hij had en hadden ze 'm onnodig gedoe aangemeten toen hij geblesseerd was aan zijn voet. Het is natuurlijk aan ieder voor zich om te bepalen waar je op inhaakt, en in mijn geval kies ik niet hiervoor. Wij van Boehringer-Ingelheim adviseren Boehringer-Ingelheim, maar niet aan mij. Het valt mij op dat veel mensen in Nederland er zo achteraan hollen en in mee gaan. Ik vind het niet de beste manier. Als ik vind dat mijn merrie verder behandeld moet worden zal ik daar zeker voor gaan, maar niet op deze manier. Ik vind het niet effectief omdat het hetsysteem van het dier niet ondersteunt op een manier die ik logisch of prettig vind.

Maar zo sta ik er in. Ik heb mijn ruin ontzettend zien opknappen toen hij voor hem geschikte hulp kreeg. Ik weet wie ik moet inschakelen als ik voor mijn merrie hulp nodig heb. En dat zal ik ook absoluut doen. Maar degene die ik dan bel is geen veearts.

Het staat gelukkig iedereen vrij om z'n eigen dieren op de best passende manier te laten behandelen. Daarom heb ik ook tegen piwi gezegd dat ze zelf haar paard het beste kent en zelf het beste kan afwegen wat ze voor 'm doet. Ik ben blij dat ze toelichting heb gegeven omdat ik nu haar keuze deels kan begrijpen. Neemt niet weg dat ik, en let op dit is mijn mening, zo mijn mening heb over het verstrekken van gras en voordroog aan een bevangen paard. Maar het is niet mijn paard. Iedereen doet hier neem ik aan voor z'n dieren wat 'ie kan. Ik dus ook. Maar wel op een manier die ik de beste vind.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:06

Koper, de werking van pergolide bij ppid is al langer bekend dan dat BI het als prascend is gaan registreren. En die werking is wel degelijk positief voor een paard. Mijn merrie is er bijzonder goed van opgeknapt. Ik heb haar al 23 jaar en de laatste jaren denk je gewoon dat je paard wat ouder wordt, gewone ouderdomskwaaltjes, wat verminderde conditie, allemaal niet heel spannend, zeg maar. Nadat ze ruim een jaar geleden aan de pil is gezet is ze weer een stuk levendiger, zit goed in haar vel en gelooft niemand dat ze 29 is. Ik heb geen liefde voor chemische medicatie, maar soms werkt het gewoon wel heel positief en is het zonde als je het niet zou geven. Principes zijn niet verkeerd, maar weet wanneer je ze moet aanpassen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:12

Sedje heeft inderdaad sinds hij ppid heeft een slechter gebit. Hij kon altijd prima met 1 x per jaar naar de tandarts, afgelopen keer echter had hij echt gigantische haken en een kapotte wang dus hebben we besloten dat Sedje nu2 keer per jaar gaat.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:16

Meiden, ik val weer ff binnen! Ik heb me van de zomer voorgesteld in dit topic met onze 22 jarige ruin (inmiddels bijna 23) waarbij ook cushing geconstateerd is toen. Ik ben toen met de prascend begonnen, netjes opgebouwd zoals hier aangegeven, maar toen begon de ellende: mok ontploffing, hoefzweer noem het maar. We zijn met de medicatie gestopt, ondat ik twijfel of hij wel ppid heeft... Hij is zo een niet typisch ppider. Bijvoorbeeld: jullie hebben het over het zien van spoken, die van ons was altijd hysterisch, maar het laatste jaar is ie de rust zelve en dan bedoel ik geen zielig vogeltje, maar een blij paard die niet schrikt van een wapperend zeiltje of een blaadje dat valt. Zo zijn er meer dingen die ik van jullie lees, waarbij ik het mijne van denk als ik aan ons paard denk.
Nu denk ik wel dat hij wat mankeert/gemankeerd op hormoongebied heeft hoor, dat hysterische was echt niet normaal. Mijn vraag aan jullie is of de bloedwaarden die zeggen ppid ook andere hormonale oorzaken kan hebben?
Hij krijgt zoals gezegd geen medicijn, maar wel supplementen, waaronder monnikspeper en ik moet zeggen dat hij het super doet op het moment. Scheelt dat we vorig jaar van stal gewosseld zijn en hij lijkt hier helemaal op zijn plek. Op termijn gaan we hem weer testen, ik ben benieuwd wat er uit de uitslag komt. Dan zal ik mijn vraag ook voorleggen aan de da, maar ik hoopte erop dat jullie het misschien weten. Sommigen van jullie weten er echt veel van (helaas velen door ervaring), meer dan sommige dierenartsen denk ik wel eens. Alvast bedankt voor jullie reactie!
Gr. Ellen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:26

Dat ligt er een beetje aan elsje: als de acth echt heel hoog was, kan je er wel vanuit gaan dat het ppid is, maar is het minimaal verhoogd, zou het zonder overduidelijke symptomen, ook een stress of pijn reactie geweest kunnen zijn, ten tijde van testen. Maar ik dacht dat er geen andere ziektes werden bepaald met de acth bloedtest.

Maar dan kom ik weer met mijn kip of het ei verhaal; sommige klachten, zoals o.a. hoefzweren kunnen ook zomaar van de PPID komen, maar dat weet je eigenlijk nooit helemaal zeker, of dat die er nu met medicatie dan ineens uitkomen, of dat het al langer zat te broeien zeg maar.

En wat het schrikken betreft; Bij oudere paarden is een teken van PPID vaak het depressieve, erg tam en vermoeid overkomen. En is het dus vaak juist na het geven van de medicatie dat de oude trekjes juist weer terug komen.
Bij mijn pony, die dus op 7 jarige leeftijd al met PPID werd bestempeld, was het eigenlijk precies andersom; die werd gewoon boos, een soort paranoide en dat is dus met de medicatie een stuk verbeterd.
Dus het is nogal moeilijk om daar een oordeel over te vellen, als je paard niet kent...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-16 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:37

Oke zit in dubio zijn brokken of senior priores wil mijn pony op het moment niet, maar andijvie is op het moment helemaal hot zal ik morgen kijken om bij de winkel andijvie te halen of niet. 8)7

De andijvie die hij nu gehad heeft kwam vers uit de tuin, maar bleef een beetje te klein voor consumptie. :+

Pony op de gezonde toer. :')

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:44

Dank je Ohjajoh6. Over een paar maandjes nog maar eens katen testen en dan kijken wat er uit komt. Bij de eerste test, ik dacht in aug/sept had hij een waarde van 81, terwijl dit 40 hoorde te zijn. Om wat voor waarde het precies ging weet ik niet, dat zou ik even op moeten zoeken in zijn boekje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 17:46

Ja heb het nog effe aangevuld voor je elsje; ik kan niet zo goed typen op mijn telefoon, ben ik te oud voor... ;)

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:00

Dank voor de aanvulling. De vee-arts zei ook al zoiets. Wij vonden het gewoon opvallend dat zijn mok, die hij al jaaaaren heeft hoor zo gemeen ontplofte en hij een hoefzweer kreeg, die hij in de 19 jaar dat we hem hebben, nog nooit gehad heeft. We houden hem gewoon goed in de gaten, zolang hij het zo goed doet als dat hij nou doet dan geven we hem geen medicijnen, maar zodra we het gevoel krijgen dat het minder gaat, gaan we meteen over op medicatie. De doos met pillen staat nog standby! ;-)

Wat ik nog wel even kwijt wil is dat ik moeite heb met het feit dat er gezegd wordt dat onthouding van het medicijn grenst aan de rand van dierenmishandeling. Net als Koper zijn wij huiverig voor de troep die je in je paard gooit met Prascend. Als je paard het nodig heeft dan vooral geven, gaan wij ook doen, maar als jouw paard een grensgevalletje is, dan is het echt niet zo vanzelfsprekend allemaal. Wij hebben vorig jaar ons paard laten testen omdat ik dacht in de richting van spierbevangenheid, ppid deden we erbij omdat het gratis was. De da zei meteen dat ze verwachtte dat ie het niet had, maar uiteindelijk toch wel (en niet spierbevangen), hij had dus weinig tot geen symptomen. Op advies van de da wel begonnen aan medicijnen, maar het voelde niet goed. Weer gestopt. Mishandelen we hem dan?! Alles wat wij beslissen is in zijn belang, we denken alleen maar aan hem!

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:01

Die van mij verhaart ook nog niet.. Hij verhaart wel ieder jaar erg laat en het duurt lang voordat hij op alle plekken kaal is. Maar zolang hij er zelf geen last van heeft, ga ik hem zeker niet scheren. Hij staat 24/7 buiten. Volgens mij verhaart er hier nog geen enkele pony trouwens!

Die van mij begon een jaar geleden met een enorm hoge waarde van 1250+ en was op de laatste test 52, uit mijn hoofd gegokt, dus ongeveer. Hij krijgt nogsteeds iedere ochtend een hele pil prascend en doet het erg goed. Blijft goed op gewicht met onbeperkt hooi, 1 kilo slobber en weidegang nogsteeds. Vind ik toch erg netjes, met zijn 30+. Het gaat heel goed met hem en de medicatie, 1 opmerkelijk iets is dat hij nóg vrolijker/liever is geworden sinds dat hij de prascend krijgt. DA zegt dat dit zeker kan, hebben jullie daar ook ervaring mee?

Dikke, maar mooie teddyvacht. Vlak voor ik aan de medicatie begon krulde het enorm!
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:22

Looking good feelipino!

En dames, jullie moeten niet gelijk je zo aangesproken/aangevallen voelen;

Er zijn er hier nu eenmaal meer, waaronder ik die het gelijk tot op het bot zeggen, maar dat helemaal niet zo rot bedoelen.
Niet banketstaaf bedoeld hoor, maar dat zijn ook meestal degene, die helaas al jaren met het probleem van Cushing kampen en dus een puit aan ervaring hebben. En dus ook hier al een hele tijd meelopen. Als je steeds weer hetzelfde moet zeggen, dan word je vanzelf korter van stof hoor.

En er zit een groot verschil in het helemaal niet willen beginnen aan de pergolide en het geprobeerd te hebben, maar niet het gewenste resultaat...

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:30

Mijne staat ook weer terug op prascend. . Helaas had t niet geholpen met degene die hem behandelde en laat hem geen proefkonijn zijn. Nu gelukkig ingegrepen en terug op prascend.. hij doet 't goed nu ..verhaart als een gek.
Mij kreeg je niet meer zover dat hij er vanaf gaat ( lang verhaal zit erachter )

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 18:50

@ koper ik zag in even ander topic dat je een recept opnoemde met kurkuma. Gouden pasta. Nou lees ik niet zo snel of dit nadelige gevolgen kan hebben bij gebruik van pergolide. Weet jij hier iets meer van? Ik wil dit misschien bij gaan geven i.v.m. Stijfheid en melanomen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:16

sabrina85 schreef:
@ koper ik zag in even ander topic dat je een recept opnoemde met kurkuma. Gouden pasta. Nou lees ik niet zo snel of dit nadelige gevolgen kan hebben bij gebruik van pergolide. Weet jij hier iets meer van? Ik wil dit misschien bij gaan geven i.v.m. Stijfheid en melanomen

Oei, dat weet ik niet. Maar kan ik wel voor je navragen als je wil.

Waratje wat fijn dat je merkt dat je pony blij is. Kan ik mij helemaal voorstellen, ik word er namelijk ook blij van als ik zie hoe mijn merrie opknapt. Ik vind het ook helemaal prima dat je het niet met mij eens bent, dat mag hoor. Zo lang je maar niet denkt dat ik niet goed voor d'r zorg. Integendeel. In plaats van klakkeloos te doen wat "men" vindt kijk ik naar wat ik de beste aanpak vind. En dat is niet met Prascend. Echt niet ;)

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:17

Begrepen Ohjajoh6! Ik begrijp het als je al twee topics Ppid mee gaat, dat je korter van stof wordt! ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:27

Sterker nog; al 3 zelfs... :o

Ohja: als je nou toch voor nog een test wilt gaan, doe die dan nu in het voorjaar, want ook ik heb zo mijn bedenkingen bij de farmaceutische industrie, vooral als je dan bedenkt dat BI alleen maar gratis testen levert als het de Seizoens-Rise is. Wat dus eigenlijk inhoud dat in die periode, van aug-okt. bij alle paarden, gezond en met cushing de acth waarde hoger ligt. Want er zijn nog te weinig DA's naar mijn zin, die daar dan wel een juiste conclusie uit kunnen trekken.

En Waratje heeft natuurlijk wel een heel goed punt; pergolide is een humaan middel tegen parkinson. Het is idd een heel vies spelletje wat BI heeft gespeeld, maar de werking van pergolide bij PPID is absoluut al vastgesteld, voordat BI ons het vel over de oren ging trekken....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-01-16 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:33

Was er eerst een cushingtopic dan ofzo? Want dit is deel 2... Maar dat bedoel ik, jij (en er zijn er vast meerdere) draaien al een tijd mee, dus ik heb begrip voor het korter worden van stof!

Ik ga nu weer in de meeleesmodus, want reageren doe ik over het algemeen niet, lezen (en leren) doe ik hier wel!