Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 15:35

Ze wil alleen echt graag brok eten en daar krijgt ze 4 kg per dag van. Samen met 2 kg muesli en dus nog het mengsel van bietenpulp, seniores en slobber. Onbeperkt goed gras. Ik ga straks ook even lucerne halen.

zigranta

Re: Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:38

Teveel voeren(denk aan brok en musli) kan ook tegenwerken en ervoor zorgen dat ze niet op gewicht komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:45

Maar als je dan de brok door de pulp mengt en dat over een aantal keer per dag verdeelt?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 15:54

Kruidenslobber van mijten, senioren voer van Masters en de slobber van pavo waren hier ook de enige die er in gingen.
En over de 18+ van pavo hoor ik ook veel goeds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:14

Moest je paard geen stalrust nemen na het laseren? Het verbaasd mij dat ze gewoon de wei op mag.
Voor het paard natuurlijk veel fijner.
Ik hoop dat er verbetering is waar te nemen.
Wanneer moest je weer terug?

Symbeami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:46

Als dikmaker kun je wat foenegriek door het voer mengen. Het is wat vettig, bevat vitamine E en is goed voor de spijsvertering.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 16:56

Ik kreeg als tip van meedere artseb. Binnen 10 dagen op 200ml (opbouwen)lijnzaadolie per dag of zonnebloem olie geven.
Mijn paard groeide als kool en heb al vele mensen deze tip gegeven en zijn er te spreken over.wel moet je opletten dat ze niet aan de schijt raken. Dan moet je er of langer over doen om kleine beetjes op te bouwen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-15 17:06

Ze staat al sinds twee weken aan de lijnzaadolie, misschien moet ik daar meer van geven. Ik meng de brok en muesli sowieso al met het senioren/bietenpulp/slobber mengels. Die 18+ van pavo vindt mevrouw niet lekker.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:18

Wat handig dat ze nog kieskeurig is ook hihi. Dan zou ik het niet weten. De meeste hier kreeg je wel dik met alles wat er opgenoemd is..

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:22

Mijn paard is moeilijk op gewicht te houden, maar nog totaal niet oud oid (13), daar voer ik in 1,5/2 weken zo'n 90l lucerne zak aan op en daar doet hij het fantastisch op.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 17:23

Misschien kan je eens kijken naar het assortiment van Dodson&Horrell...daar vind je vast iets wat kan helpen :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 18:04

Senioren Slobber van Masters! voor mijn magere opvangpaarden de enige dikmaker.En ik spreek echt uit ervaring.Ik doe er ook altijd wat muesly en/of biks doorheen voor de extra smaak.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 19:06

Hoi hoi, ook hier even een stille meelezer. Ik weet niet of je de luzerne al gekocht hebt...je hebt natuurlijk meerdere varianten...in jouw geval met een moeilijke eter zou ik kijken of je een luzerne brok kan halen (metazoa bijvoorbeeld). Deze wordt over het algemeen lekkerder gevonden dan de losse luzerne en ik heb me laten vertellen dat in deze brok ook het broze blad zit wat er bij de echte ruwvoermix tussenuit valt. Wilde ik je even meegeven. Eén van de redenen dat paarden niet aankomen qua bespiering is gebrek aan eiwit...dus ik vind het een topidee om dit erbij te geven. Mocht je een brok niet makkelijk kunnen vinden, dan zou ik voor nu voor een luzerne met melasse gaan...zonder wordt veel slechter gegeten en bij ons in de zomer als er gras is sowieso niet.

Succes hoor, ook ik vind je een kanjer

Oh ja...ik voer die van mij momenteel hipro flexible move...relatief onbekend...is gebaseerd op ruwvoer en veel olie (wordt ook ranzig als het over de datum gaat). Niet duur en voor die van mij geweldig (en vele andere paarden). En wordt ook makkelijk gegeten. Mocht je nog iets anders willen proberen...

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:24

Hier ook een stille meelezer..

Misschien is het nieuwe voer van pavo wat voor je.. daar zit 20% eiwitten in..Het heet topsport en is een muesli, verder ben ik niet zo thuis in de dikmakers.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 20:51

Is Veulenbrok misschien een idee?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 23:53

Fijn dat ze voorlopig in ieder geval weer thuis is!

Heeft ze het probleem met de kogels eigenlijk voor of achter? (sorry als ik er overheen gelezen heb)

Ik ging er vanuit dat het achter was, waarom weet ik ook niet, maar als ik het filmpje zo zie vind ik haar met haar voorbenen moeizamer lopen. Het lijkt wel of ze haar knieën niet wil strekken.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 00:03

Triest filmpje zeg. Ik hoop van harte dat de behandelingen aanslaan. Ik duim voor je paard.

Qua voer zou ik naar meer in hoeveelheid gaan maar minder verschillende soorten voer en een paar scheppen lucerne bijvoeren. En eventueel rijker hooi gaan voeren?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 07:20

Ze lijkt haar hele rug stijf te houden...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:56

Ik zou echt blijven 'zeuren' om wat dieper in DSLD te duiken. Ze loopt - helaas - echt net zo slecht als mijn DSLD paard. DSLD begint heel vaak ook in de rug, die stijve rug is dus ook heel karakteristiek.

Laat jouw kliniek desnoods even contact opnemen met Stefan de Kokelaere, DA aan de universiteitskliniek in Utrecht. Hij is de DSLD-man daar. Ik vermoed dat hij op grond van een paar monsterfilmpjes ook wel wat kan zeggen of je het in die hoek moet zoeken of dat dat toch te ver gezocht zou zijn. En misschien wil Wolvega de opnames van de peesscan daar ook wel heen sturen voor een beoordeling. Ik vind het ook niet lekker van Wolvega trouwens dat ze daar niet verder op in zijn gegaan.

Patt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 08:59

Hier ook fan van Seniores Priores en dit mengen met een muesli die ze lekker vindt. Wel de muesli niet meeweken maar pas op laatst erdoor mengen. Mijn vorige paardje 1,56 mtr kreeg hiervan 2 volle maatscheppen per dag. Per keer 1 volle dus dan heb je een halve tot driekwart emmer pap. Daarnaast voerde ik haar de grasmix van Hartog (erg smakelijk) ik had ook zo'n moeilijke eter.
De Pavo 18+ werd hier ook niet heel enthousiast ontvangen hihihi.

Ook wat Pavo slobber door de seniores heen doen helpt goed voor de smaak.

Wat zeker HEEL BELANGRIJK is om haar nu warm te houden idd met minimaal een regendeken, het kost een paard dat zich niet lekker voelt namelijk heel veel energie om zich warm te houden en die energie moet ze daar nu niet in hoeven steken maar in het aankomen.

Ik duim echt voor je dat het gaat lukken.

Succes!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 09:06

Ik vind het top dat je gereageerd hebt ts!

Maar toch blijft mijn gevoel zeggen dat dit paard onnodig lang lijd.. En ik blijf daarom bij mijn standpunt dat genoeg ook genoeg moet zijn. Een paard neemt het je echt niet kwalijk als je ervoor kiest om zijn lijden te beëindigen. Een paard denkt daar niet over na. Die voelt alleen zijn eigen pijn en strijd. Ik vind het bewonderenswaardig dat je zo voor je paard strijd maar ik heb ook het gevoel dat je jezelf niet vergeeft dat je haar ooit hebt verkocht en je haar daarom bij je wil houden, koste wat kost.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 00:27

Hoi nou die is het leven nog niet zat, ze is alert en nieuwsgierig. en loopt ook uit zichzelf de wei in dus hoop echt dat ze opknapt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 06:53

Het gaat er niet om of ze wel of niet het levven zat is, als eigenaar maak je de keus niet het paard. En dat maakt het zo moeilijk, al lijkt het paard nog door te kunnen het paard het pijn daar kan je als eigenaar niet omheen. De 1 heeft nou eenmaal een hogere pijngrens dan de ander.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 09:29

Nou, dat je als eigenaar de keus maakt en niet het paard, daar ben ik het ook weer niet (helemaal) mee eens. Zou het paard a.u.b. ook inspraak mogen hebben in zijn eigen leven? Ook mét pijn is een zinvol paardenleven mogelijk. Kan het paard dat niet aan, dan kan je op grond daarvan als eigenaar een keuze maken tot inslapen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-15 10:14

josien_m_ schreef:
Nou, dat je als eigenaar de keus maakt en niet het paard, daar ben ik het ook weer niet (helemaal) mee eens. Zou het paard a.u.b. ook inspraak mogen hebben in zijn eigen leven? Ook mét pijn is een zinvol paardenleven mogelijk. Kan het paard dat niet aan, dan kan je op grond daarvan als eigenaar een keuze maken tot inslapen.

Dús keuze v.d. Eigenaar.Die is degene die beslist.