Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:31

Babootje@...beste post van het hele topic..En heel respectvol,gewoon zoals het is even op een rijtje gezet.Zonder verwijten.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:40

Ik kan me daar ook alleen maar bij aansluiten. Helemaal eens met babootje :j

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:32

Ook ik kan alleen maar zeggen dat ik me daarbij aansluit. Goed en respectvol verwoord babootje. :j

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:38

Kudos voor Babootje!!!!

Ik denk dat de "negatieve" mensen dit alleen maar probeerde te vertellen, alleen wordt het door TS en sommige andere boktleden nogal anders geïnterpreteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 13:55

Zucht, wat jullie allemaal vergeten:
1.TS wist niet dat haar pony bij aankoop reeds kreupel teste, ze is dat pas onlangs te weten gekomen. Je kan haar dus niet verwijten dat ze met een "kreupele" pony is blijven rijden, de pony gedroeg zich zoals hij dat altijd al had gedaan. Pas afgelopen winter is het volgens TS erger geworden.
2. De ouders van TS beslissen hoeveel ze nog aan onderzoeken willen spenderen, niet TS. TS mag niet zonder toestemming van haar ouders aan haar spaargeld komen en zocht op dit topic tips om haar ouders te overtuigen. De enige tips die ze krijgt, kosten geld (wat al het probleem is) en geven geen garantie op een behandelbare uitkomst (net dat wat TS nodig heeft om haar ouders te overtuigen).
3. TS is amper 16, hoe kan zij nu in hemelsnaam veel geld opzij hebben staan? Ik lees hier dat iemand 1.600 euro kwijt was voor ze een diagnose had, wel, ik ben dit jaar al meer als 5.000 kwijt aan onderzoeken, medicatie en behandeling van enkele problemen bij mijn paard maar zit nog steeds zonder hoofddiagnose. Hoeveel geld je nog aan je paard wil spenderen, bepaald zeker de stappen die je nog gaat ondernemen. En dan zijn we terug bij af, want net dat geld heeft TS niet en de ouders wensen dat ook niet te spenderen.
Babootje, jij sleurt er dan een link bij van een andere 16-jarige, helaas vergelijk je appelen met citroenen. In het ander topic was de pony niet gekeurd bij aankoop, aanvankelijk was er niets mis met de gezondheid en betaalden de ouders alle kosten, na de eerste ziekte betalen ouders van die persoon nog steeds alle medische kosten en moet het meisje stalgeld betalen, dat is echt wel een totaal andere situatie als die van TS.
Niemand hier weet waarom de ouders van TS deze beslissing genomen hebben, we kunnen ernaar gissen en onze mening hierover hebben, maar daar helpen we TS niet mee.
En eerlijk? Niemand van ons heeft TS eigenlijk echt geholpen, we hebben geoordeeld en veroordeeld en we hebben TS amper tips gegeven waar ze iets mee kon.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:12

Precies, vind het ook jammer dat alles wat ik zeg als 'excuus' wordt gezien. Het is gewoon wat er eigenlijk aan de hand is dus ik vind dat nou niet bepaald een excuus.
Bovendien is onderzoek doen ook gewoon duur omdat het kan ook nog zijn dat er nog meer aan de hand is als alleen die benen.

En inderdaad bij de aankoop is er wel gesproken over de artrose maar niet dat ze kreupel zou lopen en ik kan nou toch wel eerlijk bekennen dat ik in die tijd pas kon zeggen dat ie kreupel was als ie op 3 benen liep bij wijze van spreken.

Voor de geïnteresseerden:
Maakte mij vandaag toch wel weer een beetje zorgen om haar, ik ging haar ophalen uit de weide en ik moest opnieuw zoveel moeite doen om haar mee te krijgen. Ze krijgt nu een week de duivelsklauw, ik neem aan dat het zo langzamerhand toch wel een keertje moet gaan helpen.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:20

TS, dit is absoluut niet agressief naar jou toe bedoeld MAAR,

Wat wil je nu eigenlijk van de bokkers?

Het lijkt erop dat je van bokkers een diagnose verwacht van iets wat geen geld mag kosten. Dit omdat het niet van je vader mag.

Maar zoals je in een eerder post ook al had genoemd, ga je samen met je ouders in gesprek met de dierenarts. Ik hoop dat er hier meer duidelijkheid uit gaat komen voor jou en je pony.

Nogmaals. Dit was geen veroordeling naar jou toe, maar hoe het over komt.

Laat je weten wat er uit het gesprek komt?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 14:28

Ten eerste leek het mij nuttig om een topic te openen, voor tips en ideeën van wat het zou kunnen zijn. Toen heb ik met behulp van dit topic de dierenarts laten komen eerst de cushing test en toen het kreupelheidsonderzoek. Dus daarvoor was dit topic heel handig.
Verder vind ik het gewoon fijn om mijn verhaal te delen, misschien dat een ander er wat van opsteekt of misschien heeft een ander iets meegemaakt wat op mijn situatie lijkt. Ik wilde gewoon iemand om het ermee over te hebben, ook paardenmensen die zouden snappen hoe ik me voel.
Echter is dit topic niet zo uitgepakt, zoals je ook wel ziet.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:38

Ik heb een pony die vanaf dat ik haar kocht altijd van alles mankeerde....
Ik ben overal met haar geweest en heb alles geprobeerd.... kliniek in en uit, medicatie, supplementen, verschillende stallingen, een heel paradijs speciaal voor haar gebouwd zodat ik haar optimaal kon houden.
Het heeft me al mijn geld, tijd en emotie gekost.... je gaat er stuk aan wanneer je je zo vreselijk inspant en het gaat steeds verkeerd.

En alhoewel dit niet helemaal te vergelijken is omdat ik wellicht iets meer inspanning heb geleverd, snap ik soms wel dat je niet helemaal medische molen in duikt.
Alle kliniekkosten die ik heb gemaakt, en alle holistische artsen die ernaar hebben gekeken hebben niet het resultaat gegeven dat ik zelf heb behaald door mijn eigen gevoel te volgen.
Ik ben jaren verder en heb geen diagnose, en die hoef ik ook niet meer..... 9 uit 10 keer krijg je geen duidelijke diagnose, omdat dat gewoon vreselijk lastig blijkt te zijn.
Ze is nu fit en blij, en heeft soms mindere dagen.... ik weet exact hoe ik daarmee moet omgaan en ze mag bij mij oud worden zolang ze happy is.
Ik zou nog duizenden euro's kunnen spenderen, en misschien vinden ze iets... en misschien niets.

Ik heb er wel een gezond paard bij gekocht, om de balans te herstellen.... om ook gewoon plezier te hebben.
Ik begrijp dus vreselijk goed hoe slopend het is om een zorgenpaard te hebben.

Dan nog over de diagnose artrose: ik ken meerdere eigenaren die die diagnose hebben gekregen zonder foto's. Verbaasde mij ook. Maar klinisch beeld, soms wat opgelopen gewrichten, ontstekingsremmer erin en behandelen als een atrosepaard.
Ach ja, ik zou foto's willen hebben denk ik. Maar veel mensen niet, die accepteren het als een definitieve diagnose en passen het werk aan.
Zijn dat dan eikels...? Ik weet niet, ik laat dat los....

Een paard met pijn zonder duidelijke diagnose laten inslapen gebeurt veel. Dat is een keuze. En alhoewel het mijn keuze wellicht niet is, prefereer ik het absoluut boven gewoon maar laten lopen met pijn.
Sommige mensen doen weinig, anderen doen veel, sommige mensen doen werkelijk alles en offeren zichzelf bijna op (mezelf bijvoorbeeld ;-)).... dat laatste is ook niet gezond. Oordelen is makkelijk, maar niet altijd fair.
Geef advies, en wanneer het resultaat je niet aanstaat: laat los!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 16:12

Je kan je verhaal wel willen delen om zo reacties te krijgen, maar die reacties kosten meestal toch geld.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 16:24

Ninx schreef:
Ik heb een pony die vanaf dat ik haar kocht altijd van alles mankeerde....
Ik ben overal met haar geweest en heb alles geprobeerd.... kliniek in en uit, medicatie, supplementen, verschillende stallingen, een heel paradijs speciaal voor haar gebouwd zodat ik haar optimaal kon houden.
Het heeft me al mijn geld, tijd en emotie gekost.... je gaat er stuk aan wanneer je je zo vreselijk inspant en het gaat steeds verkeerd.

En alhoewel dit niet helemaal te vergelijken is omdat ik wellicht iets meer inspanning heb geleverd, snap ik soms wel dat je niet helemaal medische molen in duikt.
Alle kliniekkosten die ik heb gemaakt, en alle holistische artsen die ernaar hebben gekeken hebben niet het resultaat gegeven dat ik zelf heb behaald door mijn eigen gevoel te volgen.
Ik ben jaren verder en heb geen diagnose, en die hoef ik ook niet meer..... 9 uit 10 keer krijg je geen duidelijke diagnose, omdat dat gewoon vreselijk lastig blijkt te zijn.
Ze is nu fit en blij, en heeft soms mindere dagen.... ik weet exact hoe ik daarmee moet omgaan en ze mag bij mij oud worden zolang ze happy is.
Ik zou nog duizenden euro's kunnen spenderen, en misschien vinden ze iets... en misschien niets.

Ik heb er wel een gezond paard bij gekocht, om de balans te herstellen.... om ook gewoon plezier te hebben.
Ik begrijp dus vreselijk goed hoe slopend het is om een zorgenpaard te hebben.

Dan nog over de diagnose artrose: ik ken meerdere eigenaren die die diagnose hebben gekregen zonder foto's. Verbaasde mij ook. Maar klinisch beeld, soms wat opgelopen gewrichten, ontstekingsremmer erin en behandelen als een atrosepaard.
Ach ja, ik zou foto's willen hebben denk ik. Maar veel mensen niet, die accepteren het als een definitieve diagnose en passen het werk aan.
Zijn dat dan eikels...? Ik weet niet, ik laat dat los....

Een paard met pijn zonder duidelijke diagnose laten inslapen gebeurt veel. Dat is een keuze. En alhoewel het mijn keuze wellicht niet is, prefereer ik het absoluut boven gewoon maar laten lopen met pijn.
Sommige mensen doen weinig, anderen doen veel, sommige mensen doen werkelijk alles en offeren zichzelf bijna op (mezelf bijvoorbeeld ;-)).... dat laatste is ook niet gezond. Oordelen is makkelijk, maar niet altijd fair.
Geef advies, en wanneer het resultaat je niet aanstaat: laat los!

Dankjewel voor het delen van je eigen ervaring :)
Ik had ook heus meer willen doen als het gekund had, maar het kan helaas niet en daarom moet ik bij mijn verhaal blijven om het opnieuw te overleggen met mijn DA, wellicht neemt het verhaal nog wel een andere wending.

marleen_usar schreef:
Je kan je verhaal wel willen delen om zo reacties te krijgen, maar die reacties kosten meestal toch geld.

Mijn excuses voor het proberen? :roll:
Tevens is dat niet alles wat er stond maar oké.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 20:02

Waar een wil is, is een weg. Als jij echt meer wilt doen, dan doe je alles wat er in je macht ligt. Ik snap dat dit moeilijk is, omdat je pas 16 bent, maar dan nog is er nog genoeg wat je zou kunnen doen. Neem een bijbaantje en laat je pony stukje bij beetje onderzoeken. Laat je pony afvallen en kijk of ze opknapt (en ja, dit kan echt). Verander andere dingen, hoe is ze bv met buiten rijden/wandelen? Of zoals eerder gezegd, verkoop je andere paard. Laat je ouders blijken dat jij serieus nog niet op wilt geven. Je zegt het 1, maar uit je daden blijkt het ander.

Zonder diagnose zou ik geen keuze kunnen maken. En dat is het, een keuze. Jouw pony, jouw keuze. Jij moet jezelf in de spiegel recht aan kunnen kijken en met een gerust geweten kunnen gaan slapen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 11:41

Ik vind het je goed recht om de pony eventueel in te laten slapen of te laten slachten. Zelfs mocht je beslissen een perfect gezonde pony in te laten slapen, dan vind ik dat nog altijd je goed recht - en iets wat ik ook eerder zou doen dan een "twijfelgeval" bijvoorbeeld verkopen of weggeven.

Pony is al altijd (te) sloom geweest, wss deels pijn, deels afgestompt door vroeger manegewerk, dus die sloomheid krijg je er wss toch nooit meer uit. Daardoor ook moeilijk om die te laten afvallen, wat dan ook nadelig is voor de gezondheid.

Soms kan je een paard tig keren binnenstebuiten keren, en haalt het nog niets uit. Ik snap de post van Ninx helemaal, dat je er zelf soms bijna onderdoor gaat als je te hard blijft proberen. Been there, done that.

Gewoon proberen in te schatten wat voor iedereen het best is (jezelf, pony, financiële aspect...) en dan je eigen beslissing nemen, niet die van een ander.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 13:37

xBontfire schreef:
Ten eerste leek het mij nuttig om een topic te openen, voor tips en ideeën van wat het zou kunnen zijn. Toen heb ik met behulp van dit topic de dierenarts laten komen eerst de cushing test en toen het kreupelheidsonderzoek. Dus daarvoor was dit topic heel handig.
Verder vind ik het gewoon fijn om mijn verhaal te delen, misschien dat een ander er wat van opsteekt of misschien heeft een ander iets meegemaakt wat op mijn situatie lijkt. Ik wilde gewoon iemand om het ermee over te hebben, ook paardenmensen die zouden snappen hoe ik me voel.
Echter is dit topic niet zo uitgepakt, zoals je ook wel ziet.

En daarom heb ik een moderator aangesproken en mee te kijken in dit topic omdat het dreigde uit de hand te lopen.
Je hebt gevraagd om tips en ideen, en eventueel dat iemand het soortgeleike mee heeft gemaakt.
Je hebt niet gevraagd om bose reactie.

Ik moet zeggen met mijn zeer veel ervaring met paarden dit voor mij heel interessant us, dit had ik nog niet eerder gelezen.
Hier leer ik weer van!

En daarom lees ik mee hoe het verder gaat, ik hoop echt voor jou dat jou pony straks reageerd op duivelsklauw..

Ik wens jou veel sterktw met jou keuze, alleen jij weet wat het beste is voor jou pony!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 16:16

waar staan al die boze reacties dan?Ik vind dat dit topic vrij respectvol verloopt.Dat er dingen in staan die TS liever niet wil lezen is iets heel anders denk ik.
Ik heb weleens topics meegemaakt die vele malen erger waren en bewust kwetsender,maar goed...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:41

Een mening de TS niet wil horen kan prima toch gegeven worden, helaas zie ik sommigen wel heel erg die mening doordrammen terwijl TS meerdere keren heeft aangegeven een grens aan haar budget te hebben en vertrouwen in haar DA te hebben.

Ik snap best dat TS niet al haar spaargeld uit (mag) geven aan onderzoek naar de kreupelheid van haar pony (achteraf was de pony al de tijd dat ze hem heeft al kreupel)

Mijn dochter zou dat ook niet mogen van mij, haar pony is 21 en als die langdurig kreupel zou gaan lopen en we (mijn dochter, ik en de eerstlijns paarden DA)hem niet pijnvrij krijgen gaat hij ook naar de paardenhemel. Al zou ik hem wel eerst een tijd rust gunnen met pijnstilling om te zien of hij verbetert.
Deze pony mankeert ook wel het e.e.a. rijden vindt hij echt niet leuk dus dat doen we niet meer, voor de kar wel dus spannen wij hem een paar keer per week in en verder loopt hij in de wei. Dit is gewoon een dure grasmaaier die wij een fijne oude dag gunnen maar niet tegen elke prijs.

Mijn 4 jarig paard daar in tegen was kreupel en heeft daarom een week op de kliniek gestaan om uitgebreid onderzocht te worden, 1500 euro verder is daar wel wat uitgekomen waardoor we gericht kunnen behandelen.

Het toekomst perspectief van een 4 jarig paard is nu eenmaal anders dan dat van een oude(er) pony waarbij je hebt te accepteren dat met de ouderdom de gebreken komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:38

hwn schreef:
Pony is al altijd (te) sloom geweest, wss deels pijn, deels afgestompt door vroeger manegewerk, dus die sloomheid krijg je er wss toch nooit meer uit. Daardoor ook moeilijk om die te laten afvallen, wat dan ook nadelig is voor de gezondheid.

De pony kan ook sloom en lui zijn als gevolg van insulineresistentie. Snel dik worden en verminderde prestatie zijn enkele van de symptomen. De luiheid heeft dan niet te maken met pijn maar met een disbalans in de stofwisseling. IR zie je vaak ook als voorloper of in combinatie met Cushing. Ook IR zie je niet met een "gewone" bloedtest. Daar zijn aparte testen voor.
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/i ... -syndroom/

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:20

Kan het zijn dat ouders weten dat het geen zin meer heeft, maar TS haar zelf laten kiezen.....een keuze die reuze moeilijk is...maar uiteindelijk wel het meest diervriendelijk..

Misschien heeft een dierenarts het ooit al eens aangegeven...nu is het wachten op TS die met heel veel moeite een dag kan kiezen om pony los te laten...

Ik zelf heb ook een keer die dag gehad...en nu een flinke tijd later zie ik pas op foto's hoe slecht hij was en dat hij wellicht een maandje eerder had gemogen...dat zag ik toen niet...dan zit je er midden in...maar nu heb ik wel een beetje spijt....

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:31

Dankjewel voor alle reactie's, sorry dat ik een tijdje niet in dit topic gereageerd heb.
Ik ga even op de reactie's in waar ik nog iets op te zeggen heb anders wordt het een beetje veel en ik weet op een gegeven moment ook niet meer zo goed wat ik nog moet zeggen haha. :)

@tiwi1969
Ik vond zelf ook dat ik normaal reageerde totdat er inderdaad doorgedramd werd, maargoed het is nu klaar dus het is prima zo.
Jou manier van denken is denk ik inderdaad ook wat mijn ouders doen, als mijn 4 jarige paard nu kreupel zou worden zou het ook heel anders zijn. (ookal is de pony van jou dochter een stuk ouder als de mijne)

@Babootje
Ja dat weet ik! Ik wilde daar zeker nog een navraag over doen bij de DA of dat misschien ook nog wat kan zijn. Ze heeft daar bij het eerste bezoek wel iets over laten vallen geloof ik? Maar toen heeft ze dus bloed afgenomen voor de Cushing test.

Kleine update:
Vandaag heeft ze wel met de kudde meegerend in de weide maar aan de hand was ze nog zo loom als altijd. Ik had eigenlijk de DA willen bellen vandaag maar had het helaas te druk met mijn bijbaantje, dus dat wordt morgen middag. :)

else80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 10:28

Ik heb na mijn laatste post een tijdje meegelezen en wil eigenlijk na alle discussie dit nog meegeven aan TS:
Welke beslissing je ook neemt, voel je alsjeblieft niet schuldig! In mijn ogen zou het enige 'foute' dat je kunt doen zijn dat je je pony laat lopen zonder enig onderzoek, terwijl je weet (omdat je haar nu eenmaal goed kent) dat ze niet goed in haar vel zit.
Jij hebt nu, binnen de beperkte mogelijkheden die je hebt, wel geprobeerd een oorzaak te vinden. Dat die niet glashelder is, is duidelijk. Maar als het je gevoel versterkt dat het genoeg is, dan is dat voldoende.
En voor alle mensen die het daar niet mee eens zijn, dat snap ik. Maar hoeveel paarden staan er niet ergens weg te kwijnen zonder baasje dat in elk geval probeert iets te doen? Of waar mee wordt 'aangedokterd' zonder fatsoenlijk vooruitzicht. Veel teveel in mijn ogen.
De keuze over een lot van een paard is in bijna alle gevallen deels zakelijk en deels gevoel. En niemand heeft het recht jou te vertellen wat zwaarder zou moeten wegen.
Heel veel succes en sterkte en hopelijk kun je ondanks dit alles nog genieten van wat mooie momenten samen met je pony.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:12

Goed gesproken, else80!

en ja... ook ik weet wat het is om jaren te dokteren aan een paardje om dan uiteindelijk ook een zware beslissing te moeten nemen. Voor de ene doe je "goed" en voor de andere "heb je niet genoeg gedaan". TS je hebt tot nu toe echt wel je best gedaan voor je paardje... Succes!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:25

maar de pony lijd nu toch niet?Loopt gewoon op het land en is alleen aan de hand sloom?
Heb je een recente foto van haar TS?Een eerdere post stond er al iets over IR,als ze echt te dik is kan dat de oorzaak zijn van het slome gedrag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:38

geerke schreef:
maar de pony lijd nu toch niet?Loopt gewoon op het land en is alleen aan de hand sloom?
Heb je een recente foto van haar TS?Een eerdere post stond er al iets over IR,als ze echt te dik is kan dat de oorzaak zijn van het slome gedrag.

Er staan op de 2e pagina ergens een paar filmpjes. De pony is echt mega zwaar en alleen al door het gewicht zal hij al moeilijk lopen. Ook had TS het ergens over een pompende ademhaling; iets dat ik me ook goed kan voorstellen met dit overgewicht. Het slome kan zowat alles zijn, overgewicht, IR, bevangenheid of kreupelheid. In het geval van IR is op de wei zetten ongeveer het slechtste wat je kunt doen.
En idd TanteFlavie, voor de een doe je het goed en voor de ander niet goed genoeg, maar je kunt toch alleen maar iets "goed" doen als je weet wat je moet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:44

Lijden is een groot woord, maar ik heb nou niet het idee dat de pony een paardwaardig leven heeft...?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 11:46

Joolien schreef:
Lijden is een groot woord, maar ik heb nou niet het idee dat de pony een paardwaardig leven heeft...?

Wat is paardwaardig?Hij loopt gewoon in het land,even terzijde of dat in dit geval nu goed is...versta jij onder paardwaardig drie uur per dag rond moeten rennen met een ruiter op zijn rug? :+