Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ninx schreef:Ik heb een pony die vanaf dat ik haar kocht altijd van alles mankeerde....
Ik ben overal met haar geweest en heb alles geprobeerd.... kliniek in en uit, medicatie, supplementen, verschillende stallingen, een heel paradijs speciaal voor haar gebouwd zodat ik haar optimaal kon houden.
Het heeft me al mijn geld, tijd en emotie gekost.... je gaat er stuk aan wanneer je je zo vreselijk inspant en het gaat steeds verkeerd.
En alhoewel dit niet helemaal te vergelijken is omdat ik wellicht iets meer inspanning heb geleverd, snap ik soms wel dat je niet helemaal medische molen in duikt.
Alle kliniekkosten die ik heb gemaakt, en alle holistische artsen die ernaar hebben gekeken hebben niet het resultaat gegeven dat ik zelf heb behaald door mijn eigen gevoel te volgen.
Ik ben jaren verder en heb geen diagnose, en die hoef ik ook niet meer..... 9 uit 10 keer krijg je geen duidelijke diagnose, omdat dat gewoon vreselijk lastig blijkt te zijn.
Ze is nu fit en blij, en heeft soms mindere dagen.... ik weet exact hoe ik daarmee moet omgaan en ze mag bij mij oud worden zolang ze happy is.
Ik zou nog duizenden euro's kunnen spenderen, en misschien vinden ze iets... en misschien niets.
Ik heb er wel een gezond paard bij gekocht, om de balans te herstellen.... om ook gewoon plezier te hebben.
Ik begrijp dus vreselijk goed hoe slopend het is om een zorgenpaard te hebben.
Dan nog over de diagnose artrose: ik ken meerdere eigenaren die die diagnose hebben gekregen zonder foto's. Verbaasde mij ook. Maar klinisch beeld, soms wat opgelopen gewrichten, ontstekingsremmer erin en behandelen als een atrosepaard.
Ach ja, ik zou foto's willen hebben denk ik. Maar veel mensen niet, die accepteren het als een definitieve diagnose en passen het werk aan.
Zijn dat dan eikels...? Ik weet niet, ik laat dat los....
Een paard met pijn zonder duidelijke diagnose laten inslapen gebeurt veel. Dat is een keuze. En alhoewel het mijn keuze wellicht niet is, prefereer ik het absoluut boven gewoon maar laten lopen met pijn.
Sommige mensen doen weinig, anderen doen veel, sommige mensen doen werkelijk alles en offeren zichzelf bijna op (mezelf bijvoorbeeld).... dat laatste is ook niet gezond. Oordelen is makkelijk, maar niet altijd fair.
Geef advies, en wanneer het resultaat je niet aanstaat: laat los!
marleen_usar schreef:Je kan je verhaal wel willen delen om zo reacties te krijgen, maar die reacties kosten meestal toch geld.
xBontfire schreef:Ten eerste leek het mij nuttig om een topic te openen, voor tips en ideeën van wat het zou kunnen zijn. Toen heb ik met behulp van dit topic de dierenarts laten komen eerst de cushing test en toen het kreupelheidsonderzoek. Dus daarvoor was dit topic heel handig.
Verder vind ik het gewoon fijn om mijn verhaal te delen, misschien dat een ander er wat van opsteekt of misschien heeft een ander iets meegemaakt wat op mijn situatie lijkt. Ik wilde gewoon iemand om het ermee over te hebben, ook paardenmensen die zouden snappen hoe ik me voel.
Echter is dit topic niet zo uitgepakt, zoals je ook wel ziet.
hwn schreef:Pony is al altijd (te) sloom geweest, wss deels pijn, deels afgestompt door vroeger manegewerk, dus die sloomheid krijg je er wss toch nooit meer uit. Daardoor ook moeilijk om die te laten afvallen, wat dan ook nadelig is voor de gezondheid.
geerke schreef:maar de pony lijd nu toch niet?Loopt gewoon op het land en is alleen aan de hand sloom?
Heb je een recente foto van haar TS?Een eerdere post stond er al iets over IR,als ze echt te dik is kan dat de oorzaak zijn van het slome gedrag.
Joolien schreef:Lijden is een groot woord, maar ik heb nou niet het idee dat de pony een paardwaardig leven heeft...?