[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:42

Ze staat op stro maar om de reden die jullie noemen heb ik haar ook op vlas gehad. Dit maakt geen verschil. dierenarts is geweest ze heeft geen beestjes of zo. Het is bij ons voor nu niet mogelijk om ze op de wei te zetten omdat deze in de uiterwaarden liggen ze staat wel n paar uur per dag met een paar maatjes in de paddock. Daarnaast wandelen rijden of longeren. Ze krijgt momenteel het voer wat standaard op stal gegeven wordt dat is de equiral met een beetje lucerne erdoor. Ze krijgt hooi en geen kuilvoer voer haar nu in een slowfeeder om uit te sluiten dat ze uit verveling schuurt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 15:54

Hier ook nog steeds jeukvrij.
En met haar manen op 48 cm ben ik zeker tevreden!

Ze krijgt geen brok meer, nul komma nul. Enkel 18 kilo aan hooi in haar net (Van de action)
En buiten krijgen ze ook hooi.

Ben erg benieuwd wat dit jaar gaat brengen.

Hoop op een zo veel mogelijk en zo lang mogelijk jeukvrij jaar :D

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 21:33

Mijn paardje deed het ook niet lekker. Bleef lang schuren in de staart, schilfers in de manen..... Ik voerde dus hugho en ben dat eens onder de loep gaan nemen en kwam erachter dat daar heel veel,ijzer in zit en naar verhouding te weinig zink, koper, mangaan enz. Ik ben extra vitamines/mineralen zonder ijzer! bij gaan voeren en minder hugho en hij gaat weer zienderogen vooruit. Ik had nog teveel hugho liggen om het te stoppen(moet ook aan de portemonee denken) Dus ik stop met hugho en ga maar weer eens de wondere wereld van het voer in....

Wat ik hiermee wil aangeven is dat je paardje ook kan blijven schuren oor juist een tekort aan het een en ander.
Ik heb mijn paardje ook op alleen hooi geprobeerd, maar dat wil al helemaal niet!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 23:30

Appie kan ook niet op alleen hooi helaas..hij krijgt snel seleniumtekort dan.
Maar het ene paard kan het wel en het andere niet
Is puur een kwestie van uitproberen :j

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:10

Ik vind het allemaal zo lastig. Ook qua voer vind ik het moeilijk om te kijken of iets wel of niet handig is voor mijn sobere paardje. Gisteren hebben we haar weer helemaal gewassen. Morgen maar weer even kijken hoe het erbij staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 02:50

:wave:

In april komt mijn oude pony met eczeem weer terug bij mij. Ze heeft een tijd aan de kust gestaan maar helaas moet ze bij haar huidige plekje weg, ik heb haar besloten weer terug te nemen om in ieder geval te gaan proberen of het hier beter gaat. Ik zit in minder bosrijk gebied als waar ik eerst zat (eerst omgeving Eindhoven in bosrijk gebied, nu omgeving Hengelo OV maar wel op een stuk met niet heel veel bos). Maar de mugjes zullen hier gegarandeerd ook zitten.
Wat wel een heel groot voordeel is, is dat ik hier veel meer inspraak heb in de stalling en zodoende veel meer rekening met bijvoorbeeld haar eten maar ook met wanneer ze binnen/buiten staat kan houden. Alles bij elkaar wil ik het dus graag weer gaan proberen.

Nu ben ik op zoek naar een goede eczeemdeken. RSIH en vergelijkbaar werkt voor haar niet vanwege geen buikflap. Het voornaamste waar ze altijd jeuk had was op de buiknaad en richting haar uier. Vooralsnog zit ik gewoon aan de pyjama van de Epplejeck o.i.d. te denken. Had de Premiere ook flink in de aanbieding gezien bij Agradi (alleen vandaag nog) maar vraag me af of die buikflap niet erg kort is.
Zijn er hier mensen met ervaring met de deken van Premiere? En heeft er wellicht nog iemand een andere aanbeveling voor een deken voor een paard met op die plaatsen jeuk? Ze heeft maat 185.

Alvast bedankt!

irisje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 14:08

Voor mijn fell pony zat ook alles te strak door haar brede bouw, vooral de elastieken van de buikflap en de hals zat altijd verkeerd. Nu heb ik uit Engeland een Snuggy hoods gehaald. Deze heeft een andere buikflap, ook hebben ze het voor de uier en benen. Dit wordt mijn eerste jaar, dus kan nog geen ervaring vertellen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:06

Hoi,
mijn paard heeft sinds kort een lichte jeuk. Het is niet heel erg, ik denk dat het voornamelijk door het verharen komt. Maar hierdoor schuurt hij toch z'n staart een beetje, dat vind ik erg zonde.
Is er iets wat ik kan doen om de jeuk iets te verlichten? Een shampoo of een supplement.
Hij krijgt arm hooi en alleen vitaminekorrel met een handje suikerarme muesli voor de smaak. Dus zijn eten kan het niet zijn, hij heeft ook geen deken op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:23

Als het sinds kort is dan is het geen zomereczeem.
Denk dat je toch beter een veearts er bij kunt halen en kijken of het misschien luis.mijt of wat anders is... :j

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:37

Mijn shet schuurt ook iets. Ik vermoed idd door de rui. Hij verhaart enorm. Is wel een eczemer maar dit is iets anders.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:48

Geen luis? Is wel de tijd er voor :j

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 23:05

Voor een klein beetje jeuk ga ik niet gelijk de dierenarts bellen hoor. Jeuk komt van het verharen, ik zoek gewoon iets om de jeuk even te verlichten. Hij schuurt zich niet tot bloedens open hoor.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:39

Ik gebruik zwavelbloem olie. Dit werkt heel goed. En anders calendula zalf

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 09:03

Ik heb voor de liefhebber nog een lichtblauwe pyjama van HH maat 195 liggen.
Is een grovere stof dan dat bruine, maar op kaartje stond wel eczeemdeken. Ik heb de deken aangepast zodat hij zonder buikflap te gebruiken is. Buikflap is er nog bij en ook het stuk tussen de voorbenen heb ik nog, al is dat op het moment los.

Ik wilde de deken ivm dazenoverlast gebruiken (werkte ook) maar de deken was te groot waardoor hij schuurde. Was miscommunicatie tussen verkoper en mij. Normaal vallen deze pyjama's ongeveer een maat kleiner. Ik vroeg om maat 185 (mijn pony zit tussen 175 en 185 in) maar verkoopster dacht dat mijn paard 185 had en zei, ja, past zeker!
Ik de deken direct aanpassen, blijkt dan pas dat hij wel érg ruim is (en het dus een 195 is). Heb de deken toch gebruikt omdat de nood qua dazen hoog was. Twee weken later had ik een andere deken, had pony schuurplekken en was deze blauwe deken iets minder blauw :') Is wel gewassen maar zichtbaar gedragen.

Ok, sorry, heel verhaal. Ga dit niet op markt zetten en hoef er ook niet veel voor te hebben. Mocht ik iemand kunnen helpen ben ik al blij. Foto's heb ik pas in het weekend.

edit: ik heb ook nog een bijna volle fles Derfen lotion staan. Is 8 maanden geleden geopend maar niet meer dan 2x een beetje gebruikt omdat onze eczemer er allergisch voor was. Fles staat al 8 maanden op Markt en mag nu gratis weg. Verzenden is wel 6,75 dus liefst ophalen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:39

Ging snel, waarschijnlijk ben ik zowel Derfen als deken kwijt :)

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:16

Iemand ervaring met het voeren volgens het boekje ''Zomer eczeem opgelost met voedig''? Ik geloof dat er wordt geadviseerd om bietenpulp, zeewier, zemelen en lijnzaad te voeren. Is het boekje een aanrader? Ik sta wel op een pensionstal waar ik het hooi en gras niet zelf kan bepalen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:32

Rachel_x schreef:
Iemand ervaring met het voeren volgens het boekje ''Zomer eczeem opgelost met voedig''? Ik geloof dat er wordt geadviseerd om bietenpulp, zeewier, zemelen en lijnzaad te voeren. Is het boekje een aanrader? Ik sta wel op een pensionstal waar ik het hooi en gras niet zelf kan bepalen.

ik heb het boekje je kan het evt overnemen
ik heb er wel wat tips uit gehaald maar niet alles want dat is ook bijna niet tedoen
of het geholpen heeft weet ik niet hij heeft nog steeds jeuk maar misschien zonder de tips uit het boekje zou het erger zijn

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:57

jessie84 schreef:
Rachel_x schreef:

ik heb het boekje je kan het evt overnemen
ik heb er wel wat tips uit gehaald maar niet alles want dat is ook bijna niet tedoen
of het geholpen heeft weet ik niet hij heeft nog steeds jeuk maar misschien zonder de tips uit het boekje zou het erger zijn
ah, bedankt:) Daarom ook mijn twijfel, ik vraag me af of ik er voldoende uit kan halen, omdat ik naast mijn eigen voerbeurten, het voer helaas niet in de hand heb. En daarnaast is de jeuk gelukkig ook niet ernstig.Misschien start ik binnenkort eens met zemelen, pulp, zeewier en lijnzaad. Volgens mij is dat wel de hoofdzaak uit het boekje? En dan wordt er daarnaast dus geen vitaminebrok bij gegeven?

Paico

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 16:47

Hoi ik ben verleden jaar ermee begonnen ( volgend het boekje) heeft zeker geholpen bij mijn paardje. Maar ik heb haar bij ons thuis lopen. Dus hooi gekocht van onbemest land en meerdere dingen. Van gelopen jaar aan het einde van de zomer deken ervan gehaald, helaas kreeg ze wel jeuk dus in ogen is het een goede ondersteuning. Morgen begin in met de vier weken reiningskuur ( groene leem enzo) en dan maar zien aan de einde van de zomer of het weer een stukje beter gaat. Maar een eczeemdeken krijgt ze wel op. En ze krijgt nog steeds zemelen en zeewier maar niet elke dag.

Hailey73

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 01:01

Hallo,ik ben nieuw hier,maar heb ook ervaring met ZE.
Ik heb een Fjord,2 Tinkers en 1 adoptie paardje. Nu ben ik al enige tijd ,denk ongeveer 3jaar ,overgeschakeld naar St Hippolyt Hesta Mix muesli. Deze is speciaal ontwikkeld voor paarden met eczeem,jeuk, problemen met immuniteitssysteem ,eenvoudig te voeren rassen (bv tinkers fjord ijslanders Fries. ..) Deze paarden krijgen gewoonlijk kleine hoeveelheden krachtvoer, omdat ze anders te dik of te heftig worden,met als gevolg dat je tekorten krijgt op vitamine,mineraal en sporenelementen. Met Hesta Mix voorkom je dit. Ik heb hier zeer goede resultaten mee. Natuurlijk ook bruikbaar bij warmbloedig met deze problematiek.
Daarnaast krijgen ze grasmix van hartog,onbeperkt hooi en regelmatig wat lijnzaadolie.
Gebruik nogwel bucas full nek deken voor de tinker en adoptie paardje en voor de fjord een amigo buggy rug xl. Deze laatste is breder voor zijn brede hals- schouder aanzet. Maar de dekens dienen nu vooral voor het afweren van vliegen en dazen. Ze staan er niet vol continu mee en toch schuren ze niet meer.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:42

Paard schuurt zich hier alweer kaal en heeft mega jeuk aan staart en manen, meer die nu al beginnen?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:47

Hier nog alles rustig gelukkig

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 21:47

Nee, hier nog niets :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 21:48

lijkt me dat er dan meer aan de hand is dan eczeem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 22:02

Nu al?
Nee lijkt me ook sterk.

Kan met het verharen te maken hebben, misschien keer wassen of iets met hormonen?
De tinker hier schuurt voornamelijk het hoofd
Elk voorjaar weer.veearts dacht dat het iets hormonaals was.

Gezien de kosten om dat uit te zoeken en het feit dat het na het verharen weg is, doe ik er weinig anders aan dan de plekjes wat vet houden