[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 15:36

Ja, heel verstandig hoor!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 16:11

Figor is inderdaad net 13. Is dit erg jong om het te hebben?

Welke supplementen met monnikspeper geven jullie aan de paarden?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:17

De dierenarts is geweest, gelukkig geen bevangenheid, maar een kneuzing of zweer, waardoor hij op beide voorbenen kreupel liep op het harde. Op de zachte ondergrond zag je beter dat het 1 kant was en die ontlaste. Nu dagelijks weken en afwachten of het een zweer of kneuzing is. Morgen komt ook de smid en laat ik hem ook nog eens kijken.
Gelukkig dat het niet aan het voer ligt, hij kan dus gewoon op zijn dieet van bietenpulp, zemelen en voordroog blijven staan.
Da vond hem er goed uitzien, zeker vergeleken met vorig jaar en zag nu geen reden om een cushingtest te doen, gelukkig voor dit paard in elk geval. Ook zag zijn vacht er nu heel anders uit dan vorig jaar, en zijn het gewoon weerborstels van de vacht

Flock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:10

Mijn pony is sinds anderhalve week aan een halfje Prascend, nu heeft ze zondag en gister geweigerd om hem in te nemen..

Vandaag is het wel gelukt haar een halfje te geven met een worteltje enzo maar nu staat ze heftig te graven en te stampen met haar voorbenen.. Iets dat ze nooit doet en nooit heeft gedaan..

Help?

* Edit: Ik denk dat het is omdat ze last heeft van haar buik.. Er gebeurd veel en lijkt een beetje te krampen.. Is dit dus een gevalletje bijwerking van het beginnen ermee?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:31

Shamrock had duidelijk dynamiet gegeten vandaag. Hij had er erg zin in en vloog maar vooruit. Ik ben blij dat hij het momenteel weer goed doet en geniet van al deze momenten want ik weet dat hij elk moment weer kan hervallen. Maar vandaag was dus echt zalig met hem rijden. Ik heb getwijfeld om met hem te galopperen maar heb het toch niet gedurfd. Het gaat nu goed met hem we zien wel met de tijd, misschien over een paar weken als het zo goed blijft gaan!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:31

Flock als je een vermoeden hebt van koliek zou ik de DA bellen

Flock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:38

Ze lijkt zich nu alweer wat beter te voelen en is gaan knabbelen op hooi.. Pfew..

Maar is dit dus een bijwerking?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:45

[quote]

Potentiƫle bijwerkingen bij paarden zijn onder andere zweten, gebrek aan eetlust,
voorbijgaande anorexie en lethargie, milde symptomen van het centrale zenuwstelsel (zoals
milde depressie en milde ataxie), diarree en koliek. Bij tekenen van dosis-intolerantie dient de
behandeling voor 2 tot 3 dagen te worden gestaakt en daarna met gehalveerde dosis te worden
voortgezet. De totale dagelijkse dosering kan dan weer worden verhoogd met stappen van 0,5
mg elke 2 tot 4 weken totdat het gewenste klinische effect wordt bereikt.
Indien u ernstige bijwerkingen of andersoortige reacties vaststelt die niet in deze bijsluiter
worden vermeld, wordt u verzocht uw dierenarts hiervan in kennis te stellen.

[quote]

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:48

Dames, pony hier doet het goed hier. Maar heb de laatste weken het idee dat de bulten boven haar ogen wat voller zijn. Ze krijgt een halfje prascend. De pb wil ze niet meer. Wat kan ik doen? Vorig jaar 7 december kwam de da voor het eerst en krijg nu wat angst.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:49

Lynn_Nikita schreef:
De dierenarts is geweest, gelukkig geen bevangenheid, maar een kneuzing of zweer, waardoor hij op beide voorbenen kreupel liep op het harde. Op de zachte ondergrond zag je beter dat het 1 kant was en die ontlaste. Nu dagelijks weken en afwachten of het een zweer of kneuzing is. Morgen komt ook de smid en laat ik hem ook nog eens kijken.
Gelukkig dat het niet aan het voer ligt, hij kan dus gewoon op zijn dieet van bietenpulp, zemelen en voordroog blijven staan.
Da vond hem er goed uitzien, zeker vergeleken met vorig jaar en zag nu geen reden om een cushingtest te doen, gelukkig voor dit paard in elk geval. Ook zag zijn vacht er nu heel anders uit dan vorig jaar, en zijn het gewoon weerborstels van de vacht

Voor de volledigheid, cushingpaarden zijn ook gevoeliger voor hoefproblemen als hoefzweren e.d.
Ik zou bij een ouder paard gewoon de test doen zeker als het niet helemaal duidelijk is. Is er niets dan ben je klaar, is er wel iets dan ben je er op tijd bij en kan je paardje alleen maar vooruit gaan.. Hou het maar in de gaten en sterkte!

Flock

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:53

Thank you Dookia, ik ga het in de gaten houden..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:36

Het gaat erg goed met mijn cushing pony!! Ben weer lekker rustig bosritjes aan het doen. Vooral stapritjes nou, aangezien hij wel eventjes stil heeft gestaan. Morgen weer op pad, zo houden we het actieve er in *\o/*
Hij staat nu ook af en toe op het gras en gaat erg goed. Let wel op het weer van de dag, want met de dauw 'snachts/'sochtends en zon overdag zet ik hem er niet op.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:51

Fijn batlow! :)
Zit je nog op een halfje?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:53

Jep nog steeds! Dat hou ik zo tot de volgende bloed test. Verder niks aan hem op te merken eigenlijk... Erg blij mee. Hij doet het zo goed *\o/* *\o/*

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:55

*\o/*

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:58

Lynn_Nikita schreef:

Mijn Shamrock had geen symptomen maar ik ben oooh zo blij dat ik hem getest heb en dat hij nu onder behandeling is en nooit problemen heeft hoeven hebben tot nu toe. Hopelijk blijft het zo.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:05

Mijn DA's zagen ook geen reden om te testen, het zou geen cushing zijn..
Toch bleef ik twijfelen, 2 zomers lang, hij kwam niet zo heel goed door zijn haar heen nl, totdat hij bevangen raakte...
Had ik maar naar mijn gevoel geluisterd, dan was ik mogelijk de bevangenheid voor geweest..
DA's onderschatten het gewoon..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:03

IMJ schreef:
Mijn DA's zagen ook geen reden om te testen, het zou geen cushing zijn..
Toch bleef ik twijfelen, 2 zomers lang, hij kwam niet zo heel goed door zijn haar heen nl, totdat hij bevangen raakte...
Had ik maar naar mijn gevoel geluisterd, dan was ik mogelijk de bevangenheid voor geweest..
DA's onderschatten het gewoon..

:(:)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:14

Die van mij was nog erger: het was zonde van het geld om te laten testen aangezien cushing een tumor is waaraan ze toch wel doodgaan. Daarnaast zouden medicijnen ook zonde van het geld zijn, want ja mijn paard is al 26 jaar en kan je beter inslapen.

Snel een andere DA gezocht, getest en jawel hoor Cushing. Blij dat ik toch getest heb aangezien ik een heel ander paard nu heb

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:22

Wat fijn Batlow dat je crushing pony het zo goed doet.

Ik las elders toevallig dit :
ikkebenhier schreef:
Ik had een heel oud paard van 28 die door cushing ook jaren blind is geweest.
..

Kunnen ze er ook blind van raken ? Hier schrok ik best wel van eigenlijk.
Aangezien die van ons soms swinters ook wel eens heel lomp haar hoofd kan stoten als het donker is.
Dit is iets wat me afgelopen winter al opviel, maar blind is ze beslist niet, mevrouw ziet alles prima misschien ziet ze minder in het donker.

Er is schijnbaar een hoop onduidelijkheid bij Da's betreft Crushing.
Toch jammer want als ik het zo lees komt het toch wel erg veel voor.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:32

Wat hadden jullie voor symptonen dat je twijfelde?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:17

@linnie050 geen Shamrock was 23 en de test was gratis. Dus ik dacht we kunnen het maar meenemen

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:03

Lonan, het schijnt te kunnen geloof ik als de woekering of tumor van de hypofyse gaat drukken op de oogzenuw.
Maar of je dit kunt voorkomen weet ik niet..

Ja, sneu toch Ohjahjoh..

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:18

Bedankt IMJ naar aanleiding van je bericht eens gaan googlen.. want ik ben ook een leek nog misschien vinden andere mensen het interessant :

Hypofyse
De hypofyse is een klier ter grootte van een erwt. Hij bevindt zich als aanhangsel aan de onderzijde van de hersenen bevindt (onder de hypothalamus). Een tumor uitgaande van de hypofyse kan voor diverse ziektebeelden zorgen. Functie van de hypofyse
De hypofyse controleert de werking van een aantal hormoonproducerende klieren zoals de bijnieren en de schildklier, bij vrouwen de eierstokken en bij mannen de zaadballen. De hypofyse produceert zelf ook hormonen, en is dus ook een klier. Hormonen zijn boodschapperstoffen die - meestal via het bloed - onder andere de stofwisseling, de groei en de voortplanting regelen. De hypofyse vormt zo de schakel tussen het centrale zenuwstelsel en het hormoonstelsel buiten de hersenen.

Wanneer er in de hypofyse een gezwel of tumor ontstaat is deze bijna altijd goedaardig. Verreweg het meest voorkomende type tumor is de 'niet functionerende tumor', een gezwel dat zelf geen hormonen produceert. Zo'n gezwel geeft symptomen:

doordat het drukt op het chiasma (kruising) van de oogzenuw, dat er net boven ligt (slecht zien of uitval van een deel van het gezichtsveld)

doordat de rest van de hypofyse door de tumor kapot gedrukt wordt, zodat een of meer hormonen niet genoeg meer worden aangemaakt

door een combinatie van deze beide verschijnselen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:21

Iets heel raars deze ochtend om half 7. Ik ging mijn pony zijn broodje brengen met tablet. Hij hinneken toen ik zijn weefrek open deed. Nam mijn broodje aan, begon te flehmen en ging ineens rechts in de hoek staan trillen. Alsof hij iets heel engs zag.....ik de stal in handschoen uit en hem aaien. Toen kwam mama achter mij staan, en was het vrijwel over... Zij was het paard in de stal er naast aan het voeren en eenmaal ze daar weg was stopte hij. Ik hoop dat hij zo stond te trillen van haar schaduw -O- het was in ieder geval Heel apart..daarna stond hij met zijn kop uit de stal omhoog en omlaag te bewegen tot hij er uit mag. Als er eenmaal iemand is wilt hij zsm die stal uit naar buiten :+