regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 15:19

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:02

http://www.wijwordenwakker.org/content. ... P1799&l=NL

gaat over ingeënte kinderen die 500% meer kans hebben om ziek te worden.

Ook is er nog de site van de NVKP.

En het artikel uit de BM volgt later als ik het nog kan vinden.

Dus artikelen genoeg over de keerzijde van vaccinaties.

I rest my case.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 16:16

Citaat:
NOTE:The results presented here are not a formal study rather an informal piece of personal research.

Met andere woorden, die zogenaamde studie van jou is compleet waardeloos.
Ik weet het niet hoor, maar misschien is het nuttig om eens op te zoeken aan welke eisen een goede,
betrouwbare studie moet voldoen, en waarom dat zo is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:06

http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... s-FAQ.html

Hier staan een aantal aanname mbt vaccinaties uitstekend onderbouwd onderuit gehaald...

Nikass: wbt er zitten geen werkzame stoffen in homeopathische verdunning:

vanaf D24 is dat 99% zeker zo - getal van Avogadro - 6 x 10 tot de 23e. Maak er voor het gemak 10 x 10 tot de 23e van = 1 x 10 tot de 24e, en je weet dat er bij D25 in 1 op de 10 flesjes dat ene molecuul zit (en wie kwam ermee dat dat afhangt van het volume van het flesje? Het zijn percentages, volumes doen er dus niet toe), bij D26 in 1 op de 100, bij D27 in 1 op de 1000 etc. (ondertussen is het 99,99% zeker dat er niets inzit) In al die andere flesjes zit dus niets. En in 1 flesje zit toevallig nog 1 molecule.

En uiteraard is het zo dat gemiddeld bij D23 er 6 moleculen per flesjes zitten - maar de kans is uiteraard net zo aanwezig dat er flesjes met 1 of 2, en flesjes met 11 of 12 moleculen zijn...

Kieffertje

Re: regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:49

Het is niet zo dat één flesje 1 mol bevat, he Ibbel. Dus het gaat wel degelijk om de massa (en bij vloeistoffen kan je ook volume hanteren) als je het hebt over hoeveel moleculen er in één flesje zitten :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:26

Bo_Cassey schreef:
Ook reguliere artsen kunnen vastzitten in denkbeelden. Dit moeten we echter niet verwarren met wetenschap. Dat is immers tegenovergesteld aan 'in je hokje blijven zitten'.

Maar zolang de mensen die zich zo beroepen op hun betere werkwijze het zelf te vaak nog niet voor elkaar krijgen, vind ik toch dat ze hun mond moeten houden over anderen. Want uiteindelijk gaat het toch ook echt om de praktijk en niet alleen om de theorie.

Ibbel: die berekeningen van werkzame moleculen is natuurlijk alleen zinvol als het ook werkelijk om de werkzame moleculen gaat. Zou je hetzelfde doen met radioactieve isotopen dan wordt de berekening al anders omdat er (niet bij water trouwens) een kettingreactie in gang gezet wordt, waarbij de atomen kunnen vervallen tot andere radioactieve atomen.

En een pacemaker geeft bv ook geen enkel werkzaam molecuul af.

Daarmee wil ik niet beweren dat homeopathie iets met radioactiviteit te doen heeft trouwens, of met pacemakers, en ook niet dat het automatisch verklaarbaar is. Maar ik wil maar illustreren dat de moleculenberekening uitgaat van een bepaald paradigma, en misschien is dat een te beperkte blik. Over andere mechanismen zegt het niets. Terwijl er toch al enkele krachten bekend zijn die zonder moleculen toch van invloed kunnen zijn (magnetisme / electriciteit, rontgenstraling, zwaartekracht.)

En zolang we eigenlijk niet weten wat de geest van mensen (toch verantwoordelijk voor het placebo-effect) nou eigenlijk is (stoffelijk of niet bv?) kun je ook moeilijk claimen dat de wetenschap alle vragen heeft beantwoord.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:03

Ibbel schreef:
http://www.wetenschap24.nl/nieuws/artik ... s-FAQ.html

Hier staan een aantal aanname mbt vaccinaties uitstekend onderbouwd onderuit gehaald...

Nikass: wbt er zitten geen werkzame stoffen in homeopathische verdunning:

vanaf D24 is dat 99% zeker zo - getal van Avogadro - 6 x 10 tot de 23e. Maak er voor het gemak 10 x 10 tot de 23e van = 1 x 10 tot de 24e, en je weet dat er bij D25 in 1 op de 10 flesjes dat ene molecuul zit (en wie kwam ermee dat dat afhangt van het volume van het flesje? Het zijn percentages, volumes doen er dus niet toe), bij D26 in 1 op de 100, bij D27 in 1 op de 1000 etc. (ondertussen is het 99,99% zeker dat er niets inzit) In al die andere flesjes zit dus niets. En in 1 flesje zit toevallig nog 1 molecule.

En uiteraard is het zo dat gemiddeld bij D23 er 6 moleculen per flesjes zitten - maar de kans is uiteraard net zo aanwezig dat er flesjes met 1 of 2, en flesjes met 11 of 12 moleculen zijn...

Is het nou zo dat dd wetenschap probeert de "zweverige" homeopathie uit te leggen? _/-\o_

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:10

BigBen schreef:
Veiligheid van vaccinaties wordt nationaal, maar ook Europees opgevolgd :

http://vaesco.net/vaesco/results.html

Achteraf en alleen op reeds bekende vae, dus niet op nu nog onbekende effecten op de lange termijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:16

BigBen schreef:
Nikass schreef:
Jij stelt mbt "de homeopaat" (bestaat die, of is iedereen weer anders? :+ ) dat de middelen die hij/zij gebruikt oneindig verdund zijn en geen enkele werkzame stof bevatten
Dat mag jij wel eens onderbouwen?! Hoe kun jij stellen dat bijvoorbeeld etherische oliën of bachbloesems (ik neem aan dat je op dat soort medicatie doelt?) geen werkzame stof bevatten?

Je hebt er geen flauw benul van waarover je praat.
Ga eerst eens bestuderen wat homeopathie werkelijk is, en kom dan terug.

Ik ben vast niet zo intelligent als jij, maar ik heb wel een gefundeerde mening. Ik zie jou maar weinig onderbouwen. Fijn dat je met mooie berekeningen komt maar wat heeft mijn paard daar aan? Ik hoef niet precies te weten waar ik over praat, als ik maar weet wat ik doe :)
Wat ik bij jou lees is veel frustratie, boosheid. .. Waarom lukt het je niet om open te staan voor andere denkbeelden? Het zou je kunnen verrijken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 23:25

Voor mijn holistisch arts is homeopathie maar een klein onderdeel van sommige -zeker niet alle- behandelingen. Holistisch omvat echt wel wat meer dan dat. En ja ook de reguliere geneeskunde valt daar onder. Het is toch prachtig als er meer mogelijkheden blijken te zijn dan wetenschappelijk kan worden bewezen?
Je moet kritisch zijn, maar dat moet je bij elke arts. Maar dat is iets anders dan kortzichtig zijn; je paard laten inslapen omdat er wetenschappelijk niets meer aan behandeld kan worden en je niet geloofd in de alternatieve behandeling die zijn leven kan redden. Wil je je geluk of wil je je gelijk?

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:21

Er is wel echt een verschil tussen 'volgens de wetenschap bewezen methodes', 'experimentele methodes', 'niet voldoende werkzame methodes' en 'niet-werkzame methodes'.

De eerste hoef ik nu niet te bespreken. Bij de tweede gaat het om methodes waar nog onvoldoende onderzoek is gedaan om echt iets over de werking te kunnen zeggen. Binnen de derde categorie vallen behandelingen die bijv. bij maar een beperkt deel van de onderzoeksgroep bleken te werken, waardoor het niet/nauwelijks zinvol lijkt deze in te zetten, óf alleen als andere opties zijn uitgeput. Als er daarnaast veel bijwerkingen kunnen optreden, zou een dergelijke behandeling waarschijnlijk vrijwel niet geadviseerd (en misschien ook niet vergoed) worden, maar kan het best effect hebben in een individueel geval. Onder niet-werkzame methodes zou je dan alles scharen dat wél uitgebreid onderzocht is, maar waarvan geen effect is gevonden. Vaak gaat het ook om behandelingen die niet stroken met wat wij weten van het menselijk lichaam, dus waarbij het 'verhaaltje van hoe het werkt' niet in te passen is in onze kennisbasis. Je kan dan moeilijk van een causaal verband spreken, aangezien de causaliteit niet lijkt te kunnen bestaan. Deze combinatie van onderdelen maakt dat een dergelijke behandeling als niet-werkzaam wordt beschouwd. Ik doel hierbij nadrukkelijk niet op behandelingen waarvan wij niet helemaal begrijpen hóe ze werken (zoals EMDR en bepaald psychiatrische medicatie) maar die wel werken, maar op behandelingen die ingaan tegen 'wat logisch is' én niet lijken te werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 08:28

Nikass schreef:
Je moet kritisch zijn, maar dat moet je bij elke arts. Maar dat is iets anders dan kortzichtig zijn; je paard laten inslapen omdat er wetenschappelijk niets meer aan behandeld kan worden en je niet geloofd in de alternatieve behandeling die zijn leven kan redden. Wil je je geluk of wil je je gelijk?

Helemaal mee eens. En minder dramatisch gesteld, rond blijven lopen met allerlei onbehandelbare infecties of even verder gezocht alternatief? Mijn leven en dat van anderen is daardoor enorm verrijkt want veel "onbehandelbare" kwalen zijn niet zo onbehandelbaar voor de alternatief geneeskunst voor paard en dier. En dan heb ik het niet over terminaal kanker waarmee mensen soms hoopvol aankomen in de praktijk want dan is het meestal toch ook wel einde verhaal.

Ik zal nooit meer de woedende reacties vergeten die ik ontving via PB hier op BOKT jaren geleden omdat ik het durfde te stellen dat mijn paard alternatief genezen was van Lyme. Dat kon immers niet.
Dat ging gepaard met dreigingen dat ik haar vandaag of morgen of in de toekomst dood zou vinden onverwacht in de wei. Ik was hier zo van over de mik, dat ik naar mijn reguliere dierenarts ben gegaan met die mailtjes. Die dierenarts had voor en na de alternatieve behandeling gegeven door iemand anders als haarzelf, de waarden van Lyme gemeten en paard vrij gegeven als zijnde gezond. Zij heeft toen niet meer behandeld want de waarden waren zo terug gelopen dat het goed was (paard was zo verschrikkelijk ziek toen dat ze op zondag erbij is geroepen en bloed had afgenomen). Zij heeft me kunnen geruststellen en zij nota bene regulier dierenarts vertelde dat ze vanaf dat moment intensief met mijn natuurkundige wilde gaan samenwerken rondom mijn paarden mocht dat ooit nog nodig zijn, want ze vond haar gewoon erg goed. Nu nog steeds een dikke vier jaar later is mijn paardje fris en fruitig en beleven we elke dag nog plezier aan haar en gossie ze was zo verschrikkelijk ziek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 13:18

Dat is toch schandalig, dat je zulke dreigberichten krijgt! -:(- -:(- -:(- Hoe star kunnen mensen dan zijn! 8)7 Ik weet de helft van de tijd niet precies wat mijn holistisch dierenarts doet. Het is mij namelijk soms te wiskundig, te abstract. :\ Maar jee als het maar helpt!! *\o/* Straalkanker is ook niet te genezen, schijnt, en daarom ga ik er van uit dat het bij mijn paard nog latent aanwezig is (ik blijf waakzaam) maar een goede hoefsmid die het nu nog kan ontdekken. En toch beweerde een hoefsmid waar ik mee in gesprek raakte: "er is maar één manier om straalkanker te behandelen: alles wegsnijden!" Nou sorry dat is dus gewoon niet waar, bij mijn paard is niet gesneden, en ze heeft/had het aan alle vier de hoeven. Iemand die zo ongenuanceerd denkt dat voor elk paard dezelfde behandeling wenselijk is, die komt niet aan mijn dieren.

Mijn vriendin haar paard had een dik been, dierenarts erbij en paard kreeg anti-biotica. Daar bleek hij allergisch voor te zijn: hij kreeg verlammingsverschijnselen, viel steeds om. Een paar maanden later had hij weer een dik been. Zelfde dierenarts komt en spuit direct weer anti-biotica in (eigenaar was nog niet eens gearriveerd!! |o ) Duh?? Paard ging weer helemaal door zijn benen. Ik vroeg: "waarom anti-biotica, terwijl je weet dat hij daar niet tegen kan?" Het antwoord: "dat doen wij altijd in geval van zo'n dik been. Dat is de standaardprocedure". Dan heb je voor mij als da echt afgedaan.
Vraag ik ook nog: "wat heeft ie dan precies?" Maar dat wisten ze nog niet...

Hoe kan je een behandeling voorschrijven als je de diagnose niet weet? :? Dat zie je zoveel bij paarden! Daarom ga ik graag naar mijn holistisch arts >> ik krijg altijd direct de eerste keer een diagnose. Eén keer hebben ze er wel met drie artsen twee uur over gedaan om er achter te komen, dat was een lastige :D Maar ik ging naar huis met duidelijkheid, een op de juiste manier behandeld paard die binnen drie maanden weer helemaal okee was. Ik had al van diverse mensen "goede raad" gekregen: waar ik haar als grasmaaier neer kon zetten of dat ik haar het beste kon laten inslapen. Dat is twee jaar geleden, en we doen nog steeds alles: dressuur, springen, rengalop, lange buitenritten... :#
Hoeveel paarden eindigen er te vroeg bij de slager? ;( ;( ;(

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:23

En daarom ben ik nu alternatief therapeut. En met dezelfde ervaringen op Bokt als pien_2010, alleen recenter denk ik.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 19:47

Ah nu zijn we weer op het punt beland om reclame te maken en er geen argumenten meer over zijn. Ik kan namelijk genoeg argumenten aandragen dat er paarden door evidence based medicine geholpen zijn, maar daar gaat de discussie niet om. Openingspost regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.
Dus laten we het bij de discussie houden, onderzoek etc.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 21:00

EstherHegt schreef:
Ah nu zijn we weer op het punt beland om reclame te maken en er geen argumenten meer over zijn. Ik kan namelijk genoeg argumenten aandragen dat er paarden door evidence based medicine geholpen zijn, maar daar gaat de discussie niet om. Openingspost regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.
Dus laten we het bij de discussie houden, onderzoek etc.

Om er maar even een nadenker in te gooien, probeer het te luisteren, het is echt erg leuk en geeft een beetje de discussie weer. Is kennis opinie?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 21:47

Briljant.. zeker als poem .. And I love the Shakespeare-quote :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:16

Kieffertje schreef:
Ik ben het met iedereeen eens die zegt dat er in de reguliere geneeskunde vanalles misgaat, dat er soms wordt overbehandeld met schadelijke gevolgen en dat sommige medicijnen bij lang niet iedereen werken. Het verschil met alternatieve methoden (dus niet expirimentele) is dat in de ideale situatie er een duidelijk beeld is van hoe op een medicijn gereageerd wordt in de totale populatie. Dit voorspelt nooit het individuele ziekteverloop, dat moet daarom ook niet aan patienten gezegd worden. Vaak kan je niet meer zeggen dan 'bij zoveel tot zoveel procent van de mensen heeft het effect, en bij zoveel procent zijn er die en die bijwerkingen enz'. Een patient heeft hiermee handvatten om al dan niet voor een behandeling te kiezen. Dit kan voor veel alternatieve therapieen niet, omdat er ofwel geen onderzoek is gedaan, ofwel uit onderzoek geen positieve resultaten komen. Voor nieuwe therapieen die op de markt gebracht worden, is deze informatie er maar in bepaalde mate, maar als het goed is wordt een patient ook hierover geïnformeerd zodat dit kan meewegen in de keuze.

Wat ik me nog steeds afvraag is het volgende: Je mag dus eigenlijk als alternatief behandelaar geen diagnoses stellen. In mijn omgeving zie ik dat dit wel gebeurd, en volgens mij kan dat ook bijna niet anders. Zeker als iemand die al vaker is geweest met iets nieuws komt, kan ik me bijna niet voorstellen dat elke alternatief therapeut diegene eerst naar de dokter stuurt voor een diagnose, om daarna terug te komen voor een behandeling. Of gebeurt dit wel?

Laat ik deze keer een eigen ervarig mbt. "iets alternatiefs" komen. Ik heb jaren last gehad van een serie verschijnselen: chronische verkoudheid (regulier was daar niets aan te doen, ik heb aangeklopt bij verschillende artsen, maar nul resultaat) en ik had een akelige, pesterige ontsteking aan mijn vulva (bekend als vvs) waardoor ik vaginisme had/ vaginistisch reageerde. Ook vele artsen gezien, de dolste commentaren gehad. (Een van de ergst vond ik, "dat ik maar moest stoppen met fietsen, broeken dragen en paardrijden" en "het doet pijn omdat u aanspant" vond ik ook heel erg. Vooral ook, omdat dat inhield, dat de arts niet oplette, maar een of andere mantra citeerde. Nogal wat artsen geloven, dat het tussen je oren zit ofzo.)

Enfin, op een goede dag belandde ik om een of andere reden bij een degelijke duitse heilpraktiker. Van de school, die stelt, dat goede afweer uit je darmflora komt - dus ontlastingsonderzoek.
(Kreeg ik een setje mee naar huis: papier over de weecee spannen, want als je eergister de pot hebt shoongemaakt, beinvloedt dat het onderzoek. En svp. op 6 verschillende plekken hapjes uit je eigen mest nemen. Degelijk!)

Uitslag mestonderzoek: ik, of beter gezegd: mijn darmflora (dat zijn bacterieen, je bent het plat gezegd niet zelf) maakte het stofje secretoir IgA nauwelijks aan. IgA is de immuunoglobuline, die je slijmvliezen "versterkt" - en chronische verkoudheden en ontstekingen zijn goed met die bevinding te rijmen.
Volgende stap: middelen gesikt, om de darmflora "zo gek te krijgen" dat ze weer op volle oorlogsstrekte sIgA zou gaan maken (kruiden, prebiotica, probiotica, gericht op (even spieken, ik kan het niet echt onthouden) escherichia coli. En idd: na zo'n 3 maanden trokken beide akelige kwalen weg, om niet meer terug te keren.

Nou kun je je afvragen hoe "alternatief" dit verhaal nou precies is. Dat je darmflora sIgA produceert, is niet echt omstreden bij mijn weten (als ik het vergelijk met alle gedoe over hoe je ook maar zou kunnen bewijzen, dubbelblind en placebo gecontroleerd, dat homeopathie werkt of dat inenten allergieen oplevert, etc.).
Dat IgA de afweer van je slijmvlies (mede)bepaalt is meen ik volstrekt regulier.
De route: "slik kruiden, prebiotica en probiotica" is idd niet gebruikelijk in de reguliere geneeskunde, dat klopt. Maar verder "pillen en drankjes slikken" zelf is dat wel.
Over deze route is volgens mij wetenschappelijk gepubliceerd, en: het experiement herhalen, proberen te falsificeren, dubbelblind placebo gecontroleerd etc. kan heel goed.

En dan de vraag over "alternatief behandelaar" en het verhaal van 'geen diagnose mogen stellen'. (Ik doe even, alsof dit klopt, ik ben er in de verste verte niet van overtuigd.)
De mate waarin deze heilpraktiker een diagnose heeft gesteld, daar kun je over debatteren. Uit mijn verhaal heeft hij wel gedistilleerd, "dat de afweer van mijn slijmvliezen te wensen overliet", maar dat is geen diagnose dat is gewon een feit, wat ik vertelde.
Van daar uit heeft hij een onderzoek aangeraden en de uitslag van dat onderzoek was een bevestiging van het distillaat "Janneke haar slijmvliezen hebben (mogelijk) een lage afweer". Die route kun je idd bestempelen als diagosestelling (hypothese, onderzoek, bevestiging of juist niet - en dan hetzij nieuw onderzoek en nieuw hypothese, of behandeling).
Als diagnosestelling graaft het idd wel een steek dieper dan wat de verschillende artsen deden. (Kwam ik weer op het spreekuur met mijn verkoudheid, die uitgroeide tot een fikse keelontsteking - en dan zag ik het gezicht vande arts 'vallen' als ik zei, dat ik weer een keelontsteking had... Hup, receptjes, AB, "veel sterkte" en dat was het dan... Voor vvs zijn nauwelijks behadendelingen, buiten "zorg voor veel bloed in je bekken". Ik heb wat buikgedanst, Lanettevcreme gesmeerd, hield me aan alle hygienische adviezen over katoenen ondergoed - nul resultaat.)
Ik ben wel blij, dat deze heiplraktiker zelf onderzoek kon laten doen (...ik heb eerlijk gezegd te vaak mijn neus gestoten bij de reguleire artsen voor deze 2 problemen, dus het idee, dat hij toestemming had moeten vragen voor onderzoek aan de huisarts oid - brrr.)

En ach, na 30 jaar verlost te zijn van 2 nare kwalen in een "klap" (behandeling) - ik ben persoonlijk alleen maar blij.

En "reguliere" natuurgeneeskundigen ;) , aangesloten bij een degelijke beroepsvereniging (en als je aanvullend verzekerd bent: bij wie je het consult vergoed krijgt)
dat zijn mensen die in hun opleiding geleerd hebben, wat de "rode en gele vlaggen zijn", dwz. wanneer je iemand moet doorsturen naar de huisarts of de eerste hulp moet bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:47

Moderatoropmerking:
Mag ikjullie er aan herinneren dat MD op Paardenwelzijn staat en dus voor paardenzaken bedoeld is? Ik kwam nu aantal berichten over vaccinaties en behandelwijze bij mensen tegen, ik begrijp dat in de discussie de grens gemakkelijk vervaagd maar voor de menselijke kant van alternatief is MW het aangewezen forum.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 15:18

Anya schreef:
Briljant.. zeker als poem .. And I love the Shakespeare-quote :j

Anya vaak kan ik filmpjes niet zien wellicht omdat ik in Frankrijk zit (Frans IP adres?). Zo ook met deze. Kun je me de strekking weergeven van de inhoud van het filmpje?

Hier vandaag mijn natuurgeneeskundige op het terrein. Haar de vraag voorgelegd over het wel of niet mogen stellen van diagnose. Ze vertelde me, dat zij niet bevoegd is om een diagnose te stellen. Zij kan blokkades meten bij het paard en vandaar uit met een voorstel komen om blokkades op te heffen. Ze vertelde me tevens dat zij zelf nooit zal claimen dat zij mijn paardje genezen heeft van de ziekte van Lyme of andere ziektes. Wel dat de blokkades er na de behandeling niet meer waren en de doormeting een goed beeld lieten zien.
De dierenarts, zo zegt ze, heeft namelijk de diagnose gesteld en na de natuurkundige behandeling aangegeven door wederom bloed te prikken dat het paard deze ziekte niet meer had. Mijn natuurgeneeskundige is daar heel stellig in, dat ze diagnose stellen en genezingen claimen onjuist vindt vanuit haar positie om dat te doen.

Tevens heb ik haar gevraagd of ze bioresonantie kent. Ze vertelde dat haar regulieren dierenarts daar haar hond een maal mee behandeld heeft (ze zal nooit haar eigen dieren behandelen want dat werkt niet, zo vertelde ze). Er was toen wel degelijk verbetering te zien. Maar, zo vertelde ze, de prijs was € 90,-- per behandeling en zij had veel behandelingen nodig wilde hond genezen zijn, en dat kon ze gewoon niet betalen, dus is naar een collega gegaan om het op de andere manier te proberen.

Wat ik zelf nog wil toevoegen aan de discussie is het volgende. Als je als wetenschapper niet de overtuiging hebt dat er meer is tussen hemel en aarde dan de wetenschap kan weten, c.q. meten, vind ik dat persoonlijk niet alleen heel jammer maar ook een aardige misvatting. Robert Dijkgraaf in zijn college op Televisie gaf zelf op een gegeven ogenblik aan dat ook wetenschappers op waarnemingen stuiten of kunnen stuiten die ze eigenlijk niet kunnen verklaren. Hij gaf aan dat je dan bij "GOD" komt, of "Natuur" of "er is meer tussen hemel en aarde dat wij niet kunnen duiden"'. Ik weet niet meer de precieze strekking van zijn woorden. Dus dat hier wetenschappers met voor mij -O- via allerlei onbegrijpelijke formules c.q. verhalen gaan overtuigen van mijn ongelijk met mijn stelling dat er mee is tussen hemel en aarde, bevreemd me dan ook zeer. In de wetenschap zijn er zat wetenschappers voor wie die aanname allang gedaan is.
Dit is precies de zelfde bevreemding als mensen die gelijk alles klakkeloos aannemen van het geen alternatief is, want dat vind ik eigenlijk net zo kortzichtig. Ook van een alternatieve geneeskundige heb ik wel eens een boze mail gehad omdat ik ergens in een topic beweerde dat paard zsm een goede wormenkuur moest krijgen. Wat ik wel niet dacht, zo schreef, alternatief geneeskundige, want mijn stelling was wel heeeeeeeeeeeeel erg gevaarlijk (ja doorlopen met bloedwormen zeker niet, dacht ik daarvan). Wat ik hiermee wil zeggen is, dat ik dus eigenlijk met beide zwart wit groepen niets heb en dus eigenlijk ook niets heb met de vraagstelling van TS: "regulier versus alternatief", want voor mij is het alternatief/ regulier zijn complementair aan elkaar.
B.v zoals hier enkele weken op het erf met acute koliek aanval van paard, dan is alternatief geen enkele optie meer en was de dierenarts hier dan ook binnen een half uur (met de grote afstanden hier werkelijk een prestatie, mevrouw moet gelijk met piepende banden het erf af gereden zijn, gelukkig voor ons dus en voor ons paard, die na een werkelijk drie uur drama door de oog van de naald is gekropen en het gered heeft. Dierenarts had hem al opgegeven). De dag later toen hij werd doorgemeten zijn we wel verder gegaan met de behandeling (natuurgeneeskundig) want de koliek aanval kwam ergens anders vandaan en paard was nog lang niet beter en we liepen kans op herhaling. Ik heb laten doormeten omdat ik zelf het gevoel had dat het niet enkel de koliek was, maar ik wist het ook niet zeker. Daarin had ik dus gelijk. Na een week alternatief medicijnen liep het paardje weer fris en fruitig hier op het erf te dansen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 16:42

pien_2010 ik ben het helemaal met je eens, het een kan het ander aanvullen, zo is het het mooiste.
Daarom vind ik mijn holistisch dierenarts ook een uitkomst: hij is dierenarts en mag een diagnose stellen, maar heeft ook vele aanvullende opleidingen gedaan en staat open voor alles wat opbouwend is. Soms kan hij zelf ook niet verklaren waarom iets werkt, hij is daar altijd eerlijk in.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 17:05

pien_2010 schreef:
Wat ik zelf nog wil toevoegen aan de discussie is het volgende. Als je als wetenschapper niet de overtuiging hebt dat er meer is tussen hemel en aarde dan de wetenschap kan weten, c.q. meten, vind ik dat persoonlijk niet alleen heel jammer maar ook een aardige misvatting. Robert Dijkgraaf in zijn college op Televisie gaf zelf op een gegeven ogenblik aan dat ook wetenschappers op waarnemingen stuiten of kunnen stuiten die ze eigenlijk niet kunnen verklaren. Hij gaf aan dat je dan bij "GOD" komt, of "Natuur" of "er is meer tussen hemel en aarde dat wij niet kunnen duiden"'. Ik weet niet meer de precieze strekking van zijn woorden. Dus dat hier wetenschappers met voor mij -O- via allerlei onbegrijpelijke formules c.q. verhalen gaan overtuigen van mijn ongelijk met mijn stelling dat er mee is tussen hemel en aarde, bevreemd me dan ook zeer. In de wetenschap zijn er zat wetenschappers voor wie die aanname allang gedaan is.

Dat gaat juist een beetje mis bij deze meneer hij zegt "ik kan dit niet verklaren, dus ga ik het verklaren". Immers stelt hij eerst dat er dingen onverklaarbaar zijn en kiest hij er daarna voor om ze toch maar te verklaren door het bovennatuurlijk te noemen. Je kan er eigenlijk ook gewoon voor kiezen om soms te accepteren dat je dingen niet weet/niet kan verklaren ipv de gaten in je kennis op te vullen met welke fantasie je dan het meest aanstaat :? .

EDIT: andere versie van het stukje uit het eerdere filmpje misschien kan je dat wel zien:

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:29

Vraagje aan degenen in dit topic die werken met homeopatische middelen of fytotherapie: In welke mate is er onderzoek gedaan naar mogelijk bijwerkingen? Liefst natuurlijk wetenschappelijk onderzoek, maar goed, als de werking van sommige middelen niet is aangetoond, kan ik me indenken dat dat met bijwerkingen hetzelfde is... Maar ben er wel benieuwd naar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:11

Sientje schreef:
Vraagje aan degenen in dit topic die werken met homeopatische middelen of fytotherapie: In welke mate is er onderzoek gedaan naar mogelijk bijwerkingen? Liefst natuurlijk wetenschappelijk onderzoek, maar goed, als de werking van sommige middelen niet is aangetoond, kan ik me indenken dat dat met bijwerkingen hetzelfde is... Maar ben er wel benieuwd naar.

Eh, wat betreft fytotherapie: ten eerste is daar de oudere wetenschappelijke litaratuur. (Tot plm. 50 jaar terug waren bijna alle reguliere medicijnen bewerkte planten. Tot plm. 1980 moesten alle apothekers in spe nog een planttententamen doen.)

Verder vind je op sites zoals die van bedrijven als aov, bonusan, solgar, vitals een keur aan wetenschapelijke litaratuur, met ook zaken als bijwerkingen en interacties met andere ''planten'' of ""chemische"" medicatie. (Ooit zocht ik bij een van die sites iets op "in de monografie" van curcuma: een lijst van wel 70 wetenschappelijek artikelen van de laatste jaren. (Mijn oog iel nog op een publicatie uit 1986. De meesten recenter. Mind, curcuma heeft al een geschiedenis van plm. 3000 jaar als medicinale plant en modern onderzoek bevestigt, dat het idd een nuttig iets is.)
http://naturafoundation.nl/monografie/C ... longa.html

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 23:39

Dank voor je antwoord, Janneke2, maar je geeft wel een algemeen antwoord. Mijn vraag was nogmaals, hoe goed is het onderzocht en in kaart gebracht. Stel, je laat je paard behandelen, en koopt de voor een aangeraden succesvolle behandeling benodigde poeders. En dan krijgt je paard ineens iets raars. Binnen de reguliere geneeskunde, kan een arts dat in no-time herleiden naar medicijngebruik, of juist niet. Hoe zit dat dus met alle druppels van Puur en Phytonics die als warme broodjes over de toonbank gaan? Moet ik dan per plantje gaan uitzoeken, wat de evt bijwerkingen zouden kunnen zijn?