Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annelinnie

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 11:13

Mijn dierenarts zei dat het bultje niet echt meer weg zal gaan. Wordt deels vervangen door littekenweefsel en deels door peesvezels, dat wat wij natuurlijk graag maar ook liever zien!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-14 18:38

Vandaag zo lekker weer. Dus had besloten uit me werk weer even 20 min onder het zadel te stappen. Had besloten een ander rondje te nemen. Stukje verhard bos pad stuk asfalt en dan over de drukke weg de kortste weg naar huis.
Wordt het me toch in eens minstig. Durfde niet meer terug over de drukke weg en heb uiteindelijk ipv 20 min gestapt 35-40 min gestapt. Been was nu niet warm of dik. Hoop morgen ook niet

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-14 19:06

Mijn ervaring is dat het dan later ook niet dik meer word.

Mara haar been was vandaag ook nog mooi slank dus ik heb een stukje gestapt met haar. Een minuut of 10. De was dwars!

Maargoed, zonder kleerscheuren weer terug op stal gekomen

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-14 10:30

Ben wel blij dat mijne slechts vreselijk brutaal is. Niet dwars ofzo.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 21:26

Zo, ik zal jullie ook maar weer eens een update doen...

Mara heeft ruim 2,5 week op stal gestaan. Eerst met een dik en warm been na een ongelofelijke bok sessie met een stalgenootje er op. Die meid heeft M2 gereden en die wou wel eens even laten zien hoe goed zo kon rijden. Als je dat niet kan zet Mara je wel even op je plek, jammer genoeg ging dat ten kosten van haar eigen been. Daar was ik dus ook niet zo blij mee. Nadat Mara bleef bokken en steigeren en ik haar er vanaf getrokken. Mara moest het bekopen met 5 dagen een dik warm been, koelen en aan de hand stappen.

Daarna heb ik weer langzaam het stappen uitgebreid met draf aan de longe wat erg goed ging. Afgelopen zondag was ze bekapt en BINGO. Maandag weer een dik warm been, dinsdag weer normaal. Ik haar weer aan de longe gepakt, niks aan de hand. Vandaag toch maar weer met knikkende knieën opgestapt. Ik vond het dood eng. Zo bang dat ze toch weer zou gaan bokken en steigeren. Maar gelukkig was m'n vriend mee. Die heeft haar bij het stappen vast gehouden. Als ik eenmaal kan draven gaat het wel goed. Mara moet echt haar energie kwijt.

Uiteindelijk was ze heel erg braaf vandaag. Ze heeft niet gebokt of andere rare dingen gedaan. Been was ook mooi slank en koel na het rijden. Geen probleem. Ik heb ook gegaloppeerd met haar. Morgen even checken hoe haar been is, maar ik denk niet dat haar been morgen dik of warm is oid. Dan kunnen we weer lekker verder uitbreiden.

Mara wordt helemaal gek van het niks doen. Ze staat de hele dag met haar eigen lippen te spelen. Ze gaat net zo lang door totdat het schuim van haar lippen af vliegt. Ik zal wel eens kijken of ik het kan filmen voor jullie. Gelukkig is ze na arbeid altijd een stuk rustiger met haar hoofd. Het is een hele geruststelling om te weten dat ze daar ook in het bolletje rustig van wordt.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 00:00

Balen dat ze weer 2,5 week stil heeft gestaan door die actie van je stalgenootje. Gelukkig is het nu weer dun en koel na het rijden. De DA wordt denk gek van mij, ik schrijf alles op en als er iets erg veranderd hang ik meteen aan de telefoon :o

Mag je Mara nog niet los zetten, misschien samen met een vriendje dat ze rustig blijft? Ik heb vanaf dag 1 tegen de DA gezegd dat boxrust voor mij geen optie was. Zora staat iedere dag los met een vriendje en dat gaat super!

Zora begint er lol in te krijgen om iedere dag een ander rondje te doen. Vandaag ben ik 25 minuten door de stromende regen gefietst, maar dat vond ze iets minder, want ze had haast op de terug weg en begon vervelend te doen. Vanavond op gestapt weer door de stromende regen maar nu zat ik erop. Dat was wat korter.
Morgen wandelen we naar het bos en doen we 's avonds een rondje over het manege terrein. Zo hebben we iedere dag wat anders. Van de week had ik dr mee als handpaard samen met een vriendin dr paard, iedere dag een nieuwe uitdaging.

Been ziet en voelt goed, het is mooi dun en koud, dus ik heb goede hoop voor 14 februari. Dan is de volgende scan.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 23:20

Ff een vraagje, ik merk dat Zora dr been nu niet meer constant warm is, maar af en aan. De ene dag als ik kom is het been koud en denk ik we gaan de goede kant op en als ik voor de tweede keer kom op dezelfde dag is het been weer warm. Niet zo gloeiend warm als de eerste weken, toen had ik het idee dat ik er een ei op kon bakken. Hebben jullie paarden dat ook? Waar kan het aan liggen, doe ik te veel of koel ik te weinig?
Nu moet ik wel zeggen dat nu Zora hengstig is het erger is, omdat ze dan veel onrust heeft ik haar lijf.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-14 23:50

Dat was bij mara ook.

Let er op dat je nu niet gaat opbouwen, maar de belasting even zo laten. Gewoon blijven koelen ookal is het been koud.

Dus rustig aan doorgaan met wat je nu doet, totdat het been koel blijft. Dat zal ongeveer een week duren denk ik zo.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-14 00:09

Das een hele geruststelling, ik dacht al dat het aan mij lag. Ik zit nu met goedkeuring van de DA op 25 minuten stappen 2x per dag en koelen. Vandaag toch weer een stap terug gedaan naar 20 minuten en dat moet goed zijn en dan gaan we weer verder.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-14 05:32

Ik zou hem gewoon op 25 min laten staan en daar wachten totdat het been weer koel blijft :j

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 00:40

Wat blijft het een vervelende blessure zeg! Van top naar dal, elke keer weer!

Is voor Mara iets verdovends geen oplossing? Muisjes zijn dat, doe je door het voer, zo schiet het ook niet op met je revalidatie..

Spot gaat wel prima, crosst soms wat door de wei, maar loopt gemiddeld 2 uur buiten dus geen probleem!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 01:18

Fijn dat het beter gaat met Spot. Ik ben het met je eens dat een paard beter buiten kan lopen in de wei en af en toe even een sprintje trekken kan hopelijk niet al teveel kwaad.

Zora gaat ook weer een stukje beter. Been blijft weer koud met 25 minuten en heb overlegd met de DA dat ik iets langer mag gaan wandelen naar max 30 minuten in stapjes. Liefst zoveel mogelijk rechtuit op het harde, dus dat wordt een stukje verder fietsen.
Ik ga nu aftellen naar de volgende scan, nog 14 dagen. Ik vind het wel een spannend moment.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 02:00

Nou zeker spannend!

Met het voorjaar ga ik weer Maar de kliniek, binnenkort wel daar laten bekappen!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 09:12

Brighteyes ik tel met je mee af, mijne ook 2 weken (vrijdags). Hoop zo dat hij weer meer mag.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 09:26

Het is echt dat er iemand anders op zat. Ze weet dat ze het bij mij niet moet flikken. Ze gaat verder wel weer goed nu.

Nu heeft mn ruin weer wat. Hij heeft zich waarschijnlijk verstapt in de padock oid. Beetje een dik been en niet helemaal 100% onder het zadel. Los aan de longe en op het harde niks aan de hand. Ik ga het even aankijken deze week. Wat een gedoe :(

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 11:27

Oh, kan er ook nog wel bij zeg!

Mijn kijk op kreupel lopen en paardenbenen is ook echt vreselijk veranderd sinds me knollie stil staat met die peesblessure

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:55

Ik heb al jullie verhalen gelezen en ik wil graag mee praten.

Ik ben gister met mijn paard naar de kliniek van Meursing geweest. Uit de foto's blijkt dat ze een scheur in haar tussenpees heeft. :( Aan de ene kant was ik wel opgelucht, want ze dachten eerst aan een gebroken griffelbeentje. Nu moet ik elke dag 2x 5 minuten stappen. Ik mag telkens iets langer zodat ze over 1 maand 2x 15 minuten uit stal komt. Over 1 maand gaan we weer terug naar de kliniek om te kijken naar verbeteringen. Ik hoop zo dat het beter word!

Ik had nog een vraagje, op watvoor voer staan jullie paarden? Beau krijgt altijd 3x 3/4 biks, maar daar word ze over een tijdje wel druk van denk ik. Ik loop er nu 2 weken naast, gelukkig was ze toen wel rustig! :)

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:51

Tessaxbelle vervelende blessure goed dat je het hebt opgemerkt.
Ik heb Zora vanaf het begin van de blessure van het krachtvoer afgehaald en ze krijgt, naast onbeperkt ruwvoer (kuil, lucerne, wortels en vitamine. Daar doet ze het goed op en ze blijft rustig dat was voor mij het belangrijkste.

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:16

brighteyes85 schreef:
Tessaxbelle vervelende blessure goed dat je het hebt opgemerkt.
Ik heb Zora vanaf het begin van de blessure van het krachtvoer afgehaald en ze krijgt, naast onbeperkt ruwvoer (kuil, lucerne, wortels en vitamine. Daar doet ze het goed op en ze blijft rustig dat was voor mij het belangrijkste.

ja zeker vervelend, maar we hopen op het beste. met geduld en liefde komen we vast een heel eind! ohja bedankt! ik dacht inderdaad ook aan lucerne en peen. ze krijgt sowieso altijd al kuil dus dat gaat gewoon door. ja precies, ik wil niet dat ze druk word en der been overbelast. ik dacht ook nog aan pavo koeken, heeft iemand daar ervaring mee? ze staat tot maandag ook nog op metacam.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 14:25

Ik zou het krachtvoer er helemaal vanaf halen als ik jou was.

Nu is Mara een heel eind met de revalidatie, heeft mijn jonhe ruin iets aan zijn been. Ik heb hem dus is drukverband staan nu. Ik wordt gek als blijkt dat hij een blessuure heeft... ;(

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 16:24

@Peelie ik las het idd, ik zou ook helemaal gek worden. Weet je hoe het komt? Wat heeft de DA gezegd of is die nog niet geweest?

tessaxbelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:29

Peelie schreef:
Ik zou het krachtvoer er helemaal vanaf halen als ik jou was.

Nu is Mara een heel eind met de revalidatie, heeft mijn jonhe ruin iets aan zijn been. Ik heb hem dus is drukverband staan nu. Ik wordt gek als blijkt dat hij een blessuure heeft... ;(

hebben we ook gedaan! vandaag was ze weer heel braaf ookal mocht ze maar kort uit stal :)

oh wat vervelend zeg.. hopen dat het meevalt! ik heb ook nog een pony en die loopt ook kreupel, gelukkig niks aan der pees

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 23:33

Ik kijk het deze week even aan. Hij staat in drukverband wat helemaal geen kwaat kan. Als het na deze week niet beter gaat, ga ik hem laten scannen. Ik hoop dat het met een sisser afloopt. Maar mijn gevoel zegt dat hij toch een lichte blessure opgelopen heeft op dr paddock donderdag. De paddock was erg hard en onregelmatig. De groep waar hij in staat is nogal druk en speeld veel. Ik gok dat hij zich verstapt heeft. Tijdens de training is niks gebeurd namelijk.

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:58

tessaxbelle schreef:
Ik heb al jullie verhalen gelezen en ik wil graag mee praten.

Ik ben gister met mijn paard naar de kliniek van Meursing geweest. Uit de foto's blijkt dat ze een scheur in haar tussenpees heeft. :( Aan de ene kant was ik wel opgelucht, want ze dachten eerst aan een gebroken griffelbeentje. Nu moet ik elke dag 2x 5 minuten stappen. Ik mag telkens iets langer zodat ze over 1 maand 2x 15 minuten uit stal komt. Over 1 maand gaan we weer terug naar de kliniek om te kijken naar verbeteringen. Ik hoop zo dat het beter word!

Ik had nog een vraagje, op watvoor voer staan jullie paarden? Beau krijgt altijd 3x 3/4 biks, maar daar word ze over een tijdje wel druk van denk ik. Ik loop er nu 2 weken naast, gelukkig was ze toen wel rustig! :)

Wat ontzettend vervelend. Mijn paard heeft ook een tussenpeesblessure in combinatie met een geirriteerd griffelbeentje. Het is het kip-ei verhaal: we weten niet wat er eerder was.

Mijn paard staat nu op 1/4 krachtvoer 3x daags. Ivm medicijnen geef ik nog een beetje bij, anders eet ze het echt niet.

Vandaag m'n da gesproken. Omdat mijn paard zo ontzettend onrustig is onder het zadel (geen houden aan) mogen we longeren. M'n zus heeft vandaag 10 minuutjes gelogeerd. Resultaat: verhit paard. Ze moet een hoop energie kwijt.

Sterkte met je paardje. Ik hoop dat het snel weer goed komt!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:28

Peelie schreef:
Ik kijk het deze week even aan. Hij staat in drukverband wat helemaal geen kwaat kan. Als het na deze week niet beter gaat, ga ik hem laten scannen. Ik hoop dat het met een sisser afloopt. Maar mijn gevoel zegt dat hij toch een lichte blessure opgelopen heeft op dr paddock donderdag. De paddock was erg hard en onregelmatig. De groep waar hij in staat is nogal druk en speeld veel. Ik gok dat hij zich verstapt heeft. Tijdens de training is niks gebeurd namelijk.

Hopelijk loopt het idd met een sisser af en is het been gewoon weer rustig.

@valerie wat voor krachtvoer geef je, want er is natuurlijk verschil in soorten. Ik heb het toevallig bij de hand gehad vorige week. Paard stond op rust vanwege spierbevangenheid (waarschijnlijk, horen we vandaag) en dan toch iedere dag een kwartje biks geven. Vind het niet zo gek dat een paard dan ontploft als ze even naar buiten mag.
Ik ben voorstander ervan om al het krachtvoer voor ruwvoer te vervangen, dus lucerne te geven en een vitamine supplement erbij. Dan blijft de energie die ze binnen krijgen beperkt en zijn ze vaak al veel rustiger.

@suikermeisje dan zitten we op dezelfde dag. Valentijnsdag mag ik tussen 11 en 12u... komt steeds dichterbij trouwens.

Ik moet nu bij Zora wel oppassen dat ze echt niet dikker wordt, want het is echt hollandse welvaart op het moment. Ik ben nu het ruwvoer gaan afwegen en ze krijgt iets minder, maar kan nog steeds onbeperkt eten.