'knorrend' veulen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:13

Wat fijn dat ze actiever is en wat aan zet, weer kan daar heel goed mee te maken hebben lijkt mij.

Anoniem

Re: 'knorrend' veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:25

Ben ik weer spelbreker hoor, maar ik vraag me af of het na de operatie wel een paardwaardig leven is? En waarvoor doe je het? Wat is haar levensverwachting? Wat zijn de nadelen? Ik vind het nogal een grote operatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:26

Waarom denk jij dat dat niet zo is? Welke beren zie jij precies op de weg?
De operatie is niet meer dezelfde als eerst en schijnt lang zo'n impact niet te hebben.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:36

Joolien schreef:
Ben ik weer spelbreker hoor, maar ik vraag me af of het na de operatie wel een paardwaardig leven is? En waarvoor doe je het? Wat is haar levensverwachting? Wat zijn de nadelen? Ik vind het nogal een grote operatie.

Ik stelde een paar pags geleden dezelfde vraag. Alles meelezend, denk ik dat TS en de artsen deze operatie niet aan gaan, als de prognose na de operatie heel slecht zou zijn. Het 'defect' is redelijk zeldzaam maar wel levensbepalend, maar kennelijk beter operabel dan in eerste instantie werd aangenomen. Ik ga heel erg hard duimen dat dit goed komt. En neem mijn petje af voor de moeite die TS wil nemen voor dit veulen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:36

Citaat:
Ze kan een operatie beginnen, maar deze is zeer heftig, plus dwangvoederen, infuus en een erg lang herstel, en daarbij, zegt ze zelf garantie heb ik niet, totaal niet, of ze het aankan is al de vraag.
Ze zou sowieso door een volledige screen van alle organen moeten, omdat ze symptonen heeft van zwakkere organen nu al.
En mocht dit allemaal lukken, dan is het nog de vraag hoe ze er psychisch doorkomt, omdat ze nu al flink zuur gedrag vertoond.

Dan kunnen ze ook nog een gat in haar luchtpijp maken, dan ademt ze in feite zo, nadeel is, dit is voor altijd, en is altijd een gat, dus vergt veel verzorging en altijd oppassen, mogen geen vliegen op komen, niet wild mee spelen enz enz.

Ik heb deze twee opties gelezen, lijken me beide best heftig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:39

_Inge schreef:
Ja :) zeker wijzer geworden.
Ben er helemaal emotioneel van nu ik dit schrijf , Dr Vlaminck ziet het wel enigszins positief in,
hun zouden het met laser doen en dit zelfs onder plaatselijke verdoving, staand, al gaan veulentjes wel gemakkelijk liggen zeiden ze ;)
Herstel zou reuze meevallen hierdoor.
Hoe de toekomst is kunnen ze wel niet zeker voor 100% zeggen, of er littekenweefsel op de plaats komt en ze toch minder lucht terug zou krijgen , maar dan is altijd de zwaardere operatie nog mogelijk langs de voorkant van het hoofd.
Maar ze zien het zeker positief in.
Kosten zouden ook serieus meevallen vond ik ( operatie op zich, dus zonder biopt 700 a 800 euro)

Enige wat nog ons in de weg kan staan is haar lever, of die blijvend beschadigd is, dus moeten ze eerst de bloeduitslagen hebben plus nog even het citraat laten testen, dit was nog niet gedaan.
Daarna kunnen we een biopt laten nemen en dan weten we zeker of we groen licht voor de operatie hebben.
Maar voor nu ben ik echt blij, dit is zoveel meer dan we vorige week durfden te dromen, en ze blijft zo vrolijk nu, dus dat geeft ons ook echt veel kracht.

Wellicht heb je deze post over het hoofd gezien Joolien?

Het is nog steeds pittig natuurlijk, maar geen rarigheid met canules enzo, zoals ik het begrijp :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 16-10-13 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:40

pmarena schreef:
_Inge schreef:
Ja :) zeker wijzer geworden.
Ben er helemaal emotioneel van nu ik dit schrijf , Dr Vlaminck ziet het wel enigszins positief in,
hun zouden het met laser doen en dit zelfs onder plaatselijke verdoving, staand, al gaan veulentjes wel gemakkelijk liggen zeiden ze ;)
Herstel zou reuze meevallen hierdoor.
Hoe de toekomst is kunnen ze wel niet zeker voor 100% zeggen, of er littekenweefsel op de plaats komt en ze toch minder lucht terug zou krijgen , maar dan is altijd de zwaardere operatie nog mogelijk langs de voorkant van het hoofd.
Maar ze zien het zeker positief in.
Kosten zouden ook serieus meevallen vond ik ( operatie op zich, dus zonder biopt 700 a 800 euro)

Enige wat nog ons in de weg kan staan is haar lever, of die blijvend beschadigd is, dus moeten ze eerst de bloeduitslagen hebben plus nog even het citraat laten testen, dit was nog niet gedaan.
Daarna kunnen we een biopt laten nemen en dan weten we zeker of we groen licht voor de operatie hebben.
Maar voor nu ben ik echt blij, dit is zoveel meer dan we vorige week durfden te dromen, en ze blijft zo vrolijk nu, dus dat geeft ons ook echt veel kracht.

Wellicht heb je deze post over het hoofd gezien Joolien? :)

Jawel, maar wat word hier gedaan dan? Een gat gemaakt in het schot of hoe oet ik dat zien?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:44

Op mij komt het over als het "doorprikken" van het zachte weefsel van tenminste 1 neusgat?

Maar echt duidelijkheid over de precieze ingreep die nu gepland is mis ik ook :o

Zoals de TS klonk heb ik wel het idee dat ze niet in is voor (het rekken van) een lijdensweg dus hopelijk is het een ingreep met een wat minder pittig herstel er aan vast dan bij de vorige opties die TS had gekregen en die ze wel erg heftig vond (ook waren, dat ging wel erg ver i.m.o.) die jij quotte :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:47

Idd, als het 'slechts' het doorprikken van het weefsel is dan vind ik dan niet zo'n rare keuze. Ik zou alleen een veulen wat nu niet in goede conditie is niet aan een van de andere 2 operaties wagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 19:55

Het veulen wordt nu toch ook niet aan 1 van de andere twee operaties bloot gesteld? Het veulen gaat qua conditie vooruit, las ik even eerder.

Citaat:
Verder gaat het overigens momenteel erg goed met haar, ze begint goed aan te komen ook en komt regelmatig in volle galop op ons af.
Denk dat het minder warme weer haar ook goed gedaan heeft, logisch wel als je zo benauwd bent.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:00

Joolien:

Daar valt wat voor te zeggen :j

Maar zo valt er ook wat voor te zeggen om een dier dat door een gebrek aan zuurstof problemen heeft, z.s.m. te opereren zodat die problemen weer weg kunnen trekken.

Als je gaat wachten dan ben ik bang dat je in de praktijk eigenlijk wacht op verslechtering i.p.v. op verbetering :o

Ik zou het zelf ook wel lekker vinden dat wanneer ik door een obstakel ergens erg verzwakt ben, men toch even dat obstakel er uit haalt zodat er weer een stijgende lijn kan ontstaan... want laat je het obstakel zitten dan zal het eerder een dalende lijn zijn :=

En blijkbaar valt de conditie van het beestje eigenlijk alles mee gezien de bloedwaardes en het rennen en spelen dat ze nu toch al wat meer doet?

En dat is dan nog maar met dat halve neusgat :)

Ik zou zeggen: als je wilt opereren, dan zo snel mogelijk doen nu alles best netjes eruit ziet qua conditie en het beestje nog jong en veerkrachtig is en het (nog?) niet extreem belabberd is geraakt door dat zuurstoftekort :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:01

pmarena schreef:
Joolien:

Daar valt wat voor te zeggen :j

Maar zo valt er ook wat voor te zeggen om een dier dat door een gebrek aan zuurstof problemen heeft, z.s.m. te opereren zodat die problemen weer weg kunnen trekken.

Als je gaat wachten dan lijkt het me eigenlijk wachten op verslechtering dan op verbetering :o

Ik zou het zelf ook wel lekker vinden dat wanneer ik door een obstakel ergens erg verzwakt ben, men toch even dat obstakel er uit haalt zodat er weer een stijgende lijn kan ontstaan... want laat je het obstakel zitten dan zal het eerder een dalende lijn zijn :=

En blijkbaar valt de conditie van het beestje eigenlijk alles mee gezien de bloedwaardes en het rennen en spelen dat ze nu toch al wat meer doet?

En dat is dan nog maar met dat halve neusgat :)

Ik zou zeggen: als je wilt opereren, dan zo snel mogelijk doen nu alles best netjes eruit ziet qua conditie en het beestje nog jong en veerkrachtig is en het (nog?) niet extreem belabberd is geraakt door dat zuurstoftekort :j

Dat ben ik met je eens hoor dat je dat gewoon asap moet doen maar dan nog. Al dat gedoe met zo'n veulen. Ik hoop gewoon dat het de moeite waard zal zijn...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:08

Ik hoop het ook :j

Ik heb er ook dubbele gevoelens over...aan de ene kant denk je: er gaan gezonde dieren naar de slacht, geef die dan de kans i.p.v. dieren met een mankement. Laat het beestje zachtjes inslapen i.p.v. haar te opereren met de nasleep en alles, dat kun je haar besparen :(:)

Aan de andere kant vind ik het niet fair om zo klakkeloos over leven en dood te bepalen.

Dier is geen zielig hoopje dat het opgegeven heeft. Het wil leven, vindt plezier. Van mij mag ze een kans :j

Eigenaar wil haar die kans geven, is bereid de kosten en moeite te nemen van het hele proces en de nazorg... de operatie zoals hij gaat gebeuren zou goede prognoses geven en niet al te invasief zijn zoals het klinkt...

Het zou toch ook wel een leuk lichtpuntje zijn als dit dier over 20 jaar nog op Bokt verschijnt als het beste maatje dat TS ooit heeft gehad, en het vele gelukkige jaren heeft gehad. Is toch mooier als het zo kan zijn dan wanneer het in die weggooi-mentaliteit terecht komt en die toekomst van een wellicht heel mooi en gelukkig paardenleventje weggegooid wordt.

Noem mij dan een penny, maar als TS er voor wil gaan en de grenzen van te groot leed bewaakt.... mijn zegen hebben ze, geef dat diertje dan een kans, ik vind het een mooi gebaar :j

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 22:45

Joolien, van mij mag je zeker kritisch zijn, dit zijn wij ook namelijk.
Dat is ook een reden waarom ik een aantal dagen niet in dit topic gekeken heb, wilde niet me laten beïnvloeden door anderen.

We hadden ook al besloten dat die andere operatie geen optie was, ik zie dit niet zitten, Fay is niet het paard(welk paard wel) om te gaan dwangvoeren.
Heb echt met mijn handen in het haar gezeten, na vorige week Merelbeke gesproken te hebben,boos op mezelf dat ik haar meegenomen heb toen, boos dat we voor een second opinion zijn gegaan, dat we het bloed twee keer hebben laten onderzoeken, dat ze het positief inzagen.
We hadden afscheid van haar genomen is ons hoofd na Moerbeke, tot we terug belden en ze ons het gevoel gaven dat het niet fair was haar in te laten slapen.
Daarna werd ze even slechter en namen we weer afscheid, dag erna was ze enorm vrolijk.
Dit sloopt je echt werkelijk, daarom Merelbeke, en dan hoor je dat het relatief simpel kan met een groot kans op volledig herstel, zelfs kans als is dat onbelangrijk nu, dat ze de sport nog in zou kunnen.
We hebben de chirurg meermaals gesproken, meerdere keren dezelfde vragen gesteld.
En ze blijven positief.
Als de operatie goed verloopt mag ze na 2 dagen alweer naar huis zelfs.
Het is een relatief simpele operatie als alles volgens plan verloopt.

Wij blijven erbij, althans ernaast , als het anders loopt dan is het klaar voor ons, we willen geen zwaardere operatie aan haar, en niet maar een half resultaat, de toekomst prognose moet goed blijven.

Want ja veulens genoeg idd..ik heb ook echt wel gedacht met momenten als ze weer kattig was, we halen een ander veulen, laten haar inslapen en niemand die ernaar kraait.
Maar nu in laten slapen, zonder de operatie te doen, ik kan het niet...heb het me afgelopen dagen afgevraagd, uit onmacht geroepen bel de dierenarts maar, ik weet het niet meer, alleen is het niet fair...
we zijn dit aangegaan en deze kans geven we het.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 22:51

TS echt supergoed van je dat je deze afwegingen en keuzes maakt. En ik snap hoe moeilijk het is, juist door alle goeie momenten ertussen. Een paardje dat het alleen maar slecht heeft, geeft je een 'gemakkelijkere' keuze.
Dus nu gewoon achter je keuze staan en ervoor gaan, je hebt nu je besluit genomen.
Ik hoop echt, al was het alleen maar voor jou, voor al je goede zorgen, dat het goed komt! :j

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:08

Kan alleen maar zeggen _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:11

idem als hier boven .

diep respect _/-\o_ Y;(

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:19

Hartstikke veel succes ermee.
Ik hoop van harte dat de operatie goed verloopt en dat ze weer helemaal opknapt.
Dat verdient zij en dat verdienen jullie van harte na al dit afwegen en onzekerheid :)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:26

Supergoed van je TS!!
Voel je zeker niet verplicht om te updaten :)
Gelukkig dat het nieuws goed is, (moet ik van anderen aannemen, van zo'n uitslagen papiertje snap ik werkelijk helemaal 0 :')! ) Heel veel succes maandag, mijn duimen zullen draaien!

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 23:33

Normaal update ik zeker wel graag bijtijds, maar had afgelopen week gewoon even nodig om te overdenken plus dat er ook andere dingen waren die even extra aandacht nodig hadden.
Ik neem sowieso mijn iphone mee maandag, dus kan ik evt ook updates geven daar.
Maandag moeten we eerst mijn zoontje naar school brengen in Gent, hij zit daar op speciaal onderwijs en gaat op bosklassen , dus kwam wel goed uit zo dat ze maandag al plek hadden ,we moesten toch die kant al op.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:39

Wat een lastige keuzes TS!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:17

Nou meid, ik heb alleen maar heel veel respect voor de manier hoe jij hiermee omgaat en dat je dit aan wilt gaan.
Ook van tevoren alles goed doordacht, het veulen had geen betere eigenaar kunnen hebben.
Ik hoop voor jullie dat het goed uitpakt, al is het alleen al maar omdat ik het jouw en het veulen heel erg gun.
Ik wil je heel veel succes, sterkte en wijsheid wensen.

Mi_Esperanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:17

* stille meelezer kruipt uit haar hoekne*
Ik wil je onwijs veel succes wensen!
Heb erg veel respect voor wat je doet!
xx

m0niekkkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 17:23

Ik volg dit topic ook al vanaf het begin, ik wil je ook nog veel succes en sterkte wensen!

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 21:13

Ik vind dat je een eerlijke afweging hebt gemaakt en top dat je er voor gaat!
Fingers crossed!