Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Arie

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:13

dressuur518: ik ben de laatste die zal beweren dat een paard met "minimale" KS geen heftige reacties kan geven erop. de mijne had volgens de kliniek niet overdreven ernstige KS, maar hij reageerde als een wilde bronco op pijn prikkels.

de kliniek waar jij bent geweest ken ik persoonlijk niet, dus daar kan ik niet over oordelen.

een paard kan gewoon gevoelige spieren hebben en daardoor het poetsen niet waarderen. vaak zitten er snel wat knoopjes in de rugspieren van een paard, waardoor ze ook gevoeliger worden.

nogmaals, ik hoop dat jij geholpen wordt/bent met deze aanpak, maar sluit niet uit dat er ook een andere oorzaak achter kan zitten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 20:16

Bij die van mij is het juist andersom. Ernstige KS maar geen reacties op de rug of minimaal dan. Spieren zijn goed ontwikkeld en worden ook goed gebruikt. Heb eigenlijk nooit iets gemerkt qua gevoeligheid op de rug bij aanraking enzo.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 21:24

bij de mijne waren de rugspieren ook zeer goed ontwikkeld, maar ik ben bang dat hij vanaf het begin van de training al heeft opgeslagen in zijn hoofd dat zadel pijn deed.

als ik hem zo op zijn rug poetste oid gaf hij totaal geen reactie, en ook bij de ostheo kwam zijn rug niet gevoelig over. wel stijf in de lengte buiging. maar omdat het ook een behoorlijk groot paard was, ook in de breedte, ging ik er eerst vanuit dat het gewoon aan zijn bouw lag, en dat ik daar meer op moest trainen.

de problemen kwamen naar boven tijden het rijden wanneer er wat buiging in zijn lijf werd gevraagd. en dan ook de eerste drie rondjes niks en dan opeens explodeerde hij.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 07:58

Er zijn toch ook wel paarden die gevoelig zijn op de rug zonder ks? Net als dat de ene mens gevoeliger is dan de ander? Waar de een de hele buurt bij elkaar schreeuwt als hij valt, zal de ander amper reactie geven.

Ook mijn knol was net een wilde bronco, zoals Mister het zo mooi omschrijft, terwijl zijn KS zoals op de foto's te zien is, in verhouding waarschijnlijk best meevalt. Maar hij is wel vier, zat nog niet lang onder het zadel (helaas langer dan me lief was) en heeft een aardig pittig karakter. Ik geloof dat het gevoel van eigenwaarde, of hoe je dat ook noemt bij een paard, absoluut wel meespeelt of hij al dan niet uit zijn dak gaat. Heeft hij een grote wil om te pleasen, zal hij er misschien sneller mee doorlopen of op een andere manier zijn pijn aangeven dan wanneer hij zelfbewuster is en de pijn gewoon niet accepteert. Waarmee ik dus niet zeg dat een paard dat ploft niet mee wil werken, hij geeft het alleen sneller of duidelijker aan dat iets niet oke is. Achteraf gezien heb ik gewoon signalen gemist, aangezien hij steeds harder is gaan rennen, niet wilde buigen etc. Na twee maanden rust is hij pas echt geploft, waarschijnlijk doordat de spieren waren verminderd. Ik heb het alleen niet begrepen aangezien hij helemaal op de foto was geweest en niet heel gevoelig op de rug was bij aanraking. Maar hij heeft me wel degelijk gewaarschuwd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:14

Pas helemaal voordat het mis ging gaf die van mij signalen af maar niet met verzet. Het is toch zo'n lief dier, echt een top karakter.
Ik vond haar gewoon niet fit en ze was niet meer fijn voorwaarts onder het zadel. Met opstappen drukte ze de rug weg en sloeg met het achterbeen, dat vond ik wel ineens opvallend. Verder was ze niet meer zo mooi in verbinding te rijden zoals eerst. Het was eerst een heel fijn licht te rijden paard met heel veel looplust en dat was ineens weg en werd met de dag erger. Toen ben ik gestopt omdat ik zeker wist dat er wat mis was. Toen ik haar stilzette klapte ze ineens in en werd kreupel. Toen is ze binnenste buiten gekeerd en kreeg ik dit te horen.
Voorheen nooit het idee gehad dat er wat mis was.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:18

Pffff echt zuur suzanne! Maar als je kijkt naar mijn foto's kun je ook zien dat het ineens heel snel kan gaan. Dus hopelijk heeft ze eerder gewoon ook echt geen last gehad. Mogelijk kwamen de wervels al gedurende een langere tijd bij elkaar in de buurt maar nog niet tegen elkaar en gingen ze elkaar ineens raken? En was zij zo voorzichtig met haar ruiter dat ze niet explosief heeft gereageerd maar alleen haar plezier in het rijden kwijt raakte vanwege de pijn?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:48

Dat is ook wel iets wat karakterafhankelijk is denk ik!
Mijn paard haalde vol uit(en gericht) naar de DA op de pijnprikkels. Maar mijn paard is er 1 die boos word als er iets aan de hand is, in dit geval was dat pijn. Ze is ook altijd nog woest op de osteo, maar omdat ze daar zoo enorm van verbeterd blijven we dat wel gewoon doen.

Die van mij was ook gevoelig op aanraking, op de rug/buik/hals/overal. Vlak voor de KS aan het licht kwam, is ze vol onderuit gegaan, heeft een onwijse trap gehad en was toen stokkreupel en had echt pijn. Bekken bleek scheef te staan, SI gewricht niet goed, daar is ze toen voor behandeld, maar werd maar niet 100 punten en toen is het balletje gaan rollen en kwam de KS aan het licht.
Maar ook die van mij heeft voor die tijd wel degelijk signalen afgegeven, die ik nooit gekoppeld heb. Extreem de rug wegdrukken met rijden, absoluut niet willen(achteraf kunnen) buigen en dus de onwijse gevoeligheid op aanraking.

Inmiddels is die gevoeligheid er voor 95% uit. Alleen bij sommige externe omstandigheden komt dat terug, bijvoorbeeld de hengstigheid, een weeromslag of stress.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 08:54

Ijssnuiver, lekker voor de osteo dan:P Die van mij was er ook niet kapot van, maar is ten allen tijde vriendelijk gebleven. Heeft nooit uitgehaald, gemeen gedaan of wat dan ook. Maar dat zou ook nog wel eens temaken kunnen hebben met het feit dat ik een ruin heb en jij een merrie :P Die worden sowieso vaak niet gezelliger als ze weer hengstig zijn natuurlijk:)

Ook de mijne wilde niet buigen, wat ik heb afgedaan als: jong paard. Ik zal wel scheef zitten, zelf niet op de juiste manier kunnen vragen want hij is mijn eerste paard, weinig gedaan etc... Nu begint hij aardig te lopen, maar is nog wel scheef. Op een filmpje van hem van vorige week reageerde iemand zelfs op facebook met :dit paard kan geen kissing spines hebben! Dus ondanks alles heeft hij nog aardig beweging. Ik moet eerlijk zeggen dat ik toch wel blij was met een opmerking als deze ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:03

Het is bij de osteo alleen bij het bekkengebied, de rest van de behandeling staat ze heerlijk te genieten! En omdat we het nu weten kunnen we er rekening mee houden, bekken los maken en dan even opzij springen :+ .
En inderdaad, mijn merrie word er tijdens de hengstigheid niet relaxter op ofzo ;) .

Dat waren inderdaad ook dingen waar ik het op afschoof. Behalve het feit dat ze nog jong was(jaar of 9 toen). Maar inderdaad onkunde bij mezelf, scheef zitten/paard scheef/ed.
Maar ook daar heb ik wel erg veel van geleerd(een harde leerschool, helaas), maar ik zal nu veel eerder aan de bel trekken bij dit soort reacties. Eerst pijn uitsluiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:48

danoesje schreef:
Pffff echt zuur suzanne! Maar als je kijkt naar mijn foto's kun je ook zien dat het ineens heel snel kan gaan. Dus hopelijk heeft ze eerder gewoon ook echt geen last gehad. Mogelijk kwamen de wervels al gedurende een langere tijd bij elkaar in de buurt maar nog niet tegen elkaar en gingen ze elkaar ineens raken? En was zij zo voorzichtig met haar ruiter dat ze niet explosief heeft gereageerd maar alleen haar plezier in het rijden kwijt raakte vanwege de pijn?

Nou wervels schuiven niet zomaar langs elkaar heen. Dit had ze al veel langer. Als je achteraf kijkt is het denk ik ook wel duidelijk. Toen ze net een paar weekjes onder het zadel was heb ik een sportmasseuse laten komen. Een vriendin had er zulke goede ervaringen mee en haar paard was veel rechter geworden en zo fijn en soepel. Ik heb deze mevrouw ook laten komen maar ik was echt alles behalve blij. Ik kwam er gewoon de bocht niet meer mee om, zo stijf was ze. Het leek wel alsof ze helemaal stijf stond van de spierpijn. Ik melde dit en dit had ze nog nooit meegemaakt zei ze.
Misschien gaf dit ook wel aan dat er iets in de rug niet goed zat toen. Maar daar zocht ik niks achter toen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 09:53

Nee dat snap ik dat dat niet zomaar ineens gebeurt. Maar ik zou me voor kunnen stellen dat wel ineens het laatste stukje vrijheid tussen de wervels is verdwenen doordat de aanleg er is en doorzet.
Is niet zo gek dat je niet overal wat achter zoekt toch? Je kunt nu eenmaal niet alles weten en uitsluiten. En de mensen die meteen denken aan KS oid doen dat meestal uit ervaring, zij het van henzelf zij het dichtbij van iemand. Beroepsdeformatie maar dan anders zeg maar ;) Merk zelf ook dat ik nu bij ieder paard dat ook maar iets reageert denk: hij zal toch geen last hebben van zijn rug? Of zijn tanden? Of zijn zadel? of...etc. Hiervoor was ik me wel bewust van risicofactoren maar er veel minder mee bezig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 10:53

Ja dat herken ik wel. Er zijn paarden waarvan ik denk; Nou als die van mij last van zijn rug zou hebben, dan heeft die het helemaal.
Paarden waarvan je gewoon ziet dat ze pijn hebben in de rug of de rug ontlasten.
En die lopen dan gewoon wedstrijden...
Je ziet best veel ellende op de wedstrijdterreinen trouwens.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 16:26

Ik ging er na de 4e flinke val partij (waar ik wonder boven wonder weer goed mee weg ben weten te komen) ging ik er vanuit dat het aan mij lag. Dat ik gewoon niet snel genoeg was om hem te rijden. Wat achteraf pure onzin is, omdat mijn andere paard wel 10x zo rap is en die heb ik ook vanaf jong gereden.

maar toen ook mijn trainster eraf gegooid werd, en zij rijd hele dagen jonge paarden, was het me wel duidelijk dat er wel iets anders asn de hand moest zijn.

nu achteraf met alle kennis die ik nu heb zijn er enorm veel signalen geweest, maar ik kon ze niet linken aan wat er aan de hand was.

ik ben wel heel blij dat ik toen mijn gevoel ben gevolgd en hem uit de verkoop gehaald. Want ik dacht eerst dat het met mij gewoon niet ging werken, maar met een ander misschien wel.
en dat ik toch ben gaan zoeken en blijven zoeken tot de ks aannhet licht kwam en er dus een uitleg was voor zijn gedrag.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 17:56

Phoe wat een verhaal mister. Zo te horen kun je aardig sturen en je trainster al helemaal!
Wat voor signalen gaf hij? En weet je, je kunt niet alles weten. je hebt gedaan wat voor jou op dat moment het beste was. Je bent geen paard en kunt alleen maar communiceren met wat je weet. Hoe frustrerend ook. Aan de andere kant zou paardrijden heel anders zijn als ze wel ineens konden praten!
Nu weet je in ieder geval dat jij het niet was, of zijn karakter maar gewoon dikke pech!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 18:36

Danoesje iets wat ik altijd vreemd heb gevonden was dat hij zo stil was van jongs af aan al.
ik heb er toen ook een da bij gehad voor we begonnen met trainen, puur om hem te laten checken dat hij niks aan zijn hart had ofzo.

ook het slecht voor zichzelf opkomen.

het paniekeren uit het niks en dan gaan rennen en blijven rennen.

veel kreupelen.

en ga zo maar door.
het was een heel apart paard, met een super lief karakter. Het was echt een grote knuffel die nooit iemand kwaad zou doen. Echt zo herl gentle en voorzichtig. Dus dat klopte ook niet met die bronco acties.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 07:18

Kan me voorstellen dat dat niet zo klopte..is ook zo bij de mijne! Al kende ik die nog maar net. Die heb ik echt gekocht omdat ie zo vreselijk rustig maar wel bomproof overkwam. En dat voor een 3jarige! Mja hij is van voice,dat is ook zo'n koele. Daarom heb ik er ook vrij snel een dierenarts bijgehaald toen hij ging rennen. Inmiddels is hij overigens een stuk minder rustig maar dat trekt ookal weer bij. Hij was echt een paar weken vreselijk aan t klieren!

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 12:17

Inmiddels gisteren gekeken voor een eigen zadel. In het kader van het revalidatietraject waar we in zitten bij een andere zadelmaker uitgekomen dan die waar ik hiervoor mee werkte (en super tevreden over was) en gister gekeken voor een eigen zadel. Tot die tijd een spiksplinternieuw leenzadel tot mijn beschikking waar hij goed onder loopt, een VZH Kent&Masters. Moet zeggen dat die zadels me zo op het eerste oog (want ik rijd nog niet zelf) prima bevallen doordat ze niet zo lang zijn waardoor de lepel niet op zijn zere plek terecht komt. Nu toch aan het kijken voor een dressuurzadel die niet langer is dan het VZH-zadel en dan in het donkerbruin. Ze gaan twee verschillende bestellen in het bruin, maar hoef er pas een aan te schaffen als ik er zelf weer op kan. Tot die tijd mag ik dus het leenzadel gebruiken, hoe fijn is dat! Echt zo blij dat er zoveel mensen zijn die met me meedenken en helpen om mijn knollie weer op de rit te krijgen! <3

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 19:48

Hoe is het met jullie ks paardjes? Ik wilde hier even vertellen dat wij weer starten en eigelijk weer heel lekker gaan! Vorige week 2de in de L2 vandaag 1 ste, wat ik wil zeggen is dat ik nu weet dat het ondanks de kissing spines nog goed kan komen. Geen onregelmatigheid meer ik ben blij! Wel is het zo dat het echt een hele verandering is in rijden, zadel, oefeningen doen. Maar het kan! Ookal was het bij die van mij zeer minimaal, het kan echt! Dus hopelijk hebben jullie hier wat aan!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:27

Die van mij loopt lekker op de wei. Eerst moeten sowieso de blessures over aan de benen. Van het voorjaar bekijk ik alles opnieuw. Misschien laat ik wel opnieuw scan maken ofzo of nog een rugfoto.

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 20:40

Met die van mij doe ik rustig aan. Af en toe wat rijden en veel longeren. De reactie op zadel/singel is momenteel wel erg heftig.. Dus ik doe rustig aan. Als ik er op zit, loopt ze wel super momenteel :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 22:33

Dressuur, wat voor oefeningen doe je? Met de mijne gaat het ook goed,maar hij is nog best bang voor het zadel. Zal nog wel even duren helaas...maar donderdag komt ie naar huis!!!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:00

Hier gaat het ook zijn gangetje. Sinds ik de keuze heb gemaakt om (tijdelijk) niet te rijden, gaat ze op de grond eigenlijk met sprongen vooruit!
Ik wil er nog lang niet op, maar heb haar nog niet meer onregelmatig gezien. Haar paslengte komt weer langzaam op haar oude niveau en in de rug word alles steeds iets soepeler.
Van de week met het werken aan de hand, een super gaaf stukje draf. Helemaal ontspannen, op eigen benen, ik had echt niets in mijn handen(terwijl ze normaal de draf aan de hand toch wel lastig vind omdat ze dan wat meer terug moet in tempo).

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:06

Ijssnuiver, goeie keuze dus! Het kost tijd, energie en je interesses verleggen, maar je krijgt wel resultaat zo te horen, en een blij paard!

Als ik iets geleerd heb van het hele KS-verhaal is het wel out of the box denken. Momenteel wordt Eagle wel gereden en dat gaat goed. Hij is braaf, maar nog erg bang voor het zadel. Hij durft inmiddels wel te zakken met het koppie zonder daar een heftige reactie op te geven en rent niet meer weg, waarschijnlijk ook omdat degene die hem rijdt, anders reageert op zijn angst dan ik dat deed met mijn inmiddels eigen angst. Ook wel leuk: er reageerde iemand op een filmpje van hem: dit paard kan geen KS hebben! Kortom: hij loopt nog steeds goed!Toch fijn om te horen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:27

danoesje schreef:
Ook wel leuk: er reageerde iemand op een filmpje van hem: dit paard kan geen KS hebben! Kortom: hij loopt nog steeds goed!Toch fijn om te horen.

Dat had je bij die van mij ook nooit verwacht. Mensen die haar onder het zadel kennen konden het ook niet geloven.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:29

Zal er ook wel aan liggen waar de KS zit en in welke mate...