Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 02:20

Lijkt best op een sacroid inderdaad. Mijn paard is inmiddels volledig hersteld van twee sarcoiden, door de bcg methode van Utrecht!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 07:35

Denice: wat goed dat je paard weer helemaal hersteld is! Klopt het dat het ongeveer 4 maanden duurt voordat een sarcoid helemaal weg is met de bcg mthode? Of is dit per geval anders?

@ChevalNoir: dat ben ik met je eens. Ik meen alleen gelezen te hebben dat het niet goed is als een sarcoid steeds open gaat.

Heeft een van jullie ervaring met een sarcoid bij de mond? (Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen :o )

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 11:55

Ik heb de foto (vooruitlopend op het onderzoek in Utrecht) aan Prof. Knottenbelt gestuurd, vanmorgen kreeg ik dit antwoord:

Citaat:
Yes this looks very suspicious of sarcoid!! It's a difficult site and a difficult and rooted type. It is clearly hard to treat here and your vet will surely have a plan for you. There are some options but most importantly if must be treated as early as possible because they can get very nasty- most have deep and wide roots and of course they all get bigger and become more difficult!! A few cases do spontaneously get better but it is hard / impossible to predict which ones will do this!!
I suspect that a combination of local chemotherapy and ryotherapy would do best here!
Hope this helps- please consult your vet!!!!!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 14:25

Niqui schreef:
Denice: wat goed dat je paard weer helemaal hersteld is! Klopt het dat het ongeveer 4 maanden duurt voordat een sarcoid helemaal weg is met de bcg mthode? Of is dit per geval anders?

@ChevalNoir: dat ben ik met je eens. Ik meen alleen gelezen te hebben dat het niet goed is als een sarcoid steeds open gaat.

Heeft een van jullie ervaring met een sarcoid bij de mond? (Ik heb nog niet het hele topic doorgelezen :o )

Mijn paard had er een op de binnenkant van zijn lip, vergelijkbaar met wat de jouwe een beetje heeft! Ik pb je wel even!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 22:17

Ik herken de Knotty-taal :-). Veel sterkte!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 22:30

Ja leuk he knotty-taal

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 23:39

Ik heb hier volgens mij helemaal geen update meer gegeven.... Geen nieuws is goed nieuws toch? :D

De sarcoïd op het hoofd van mijn paard heb ik ca 6 maanden behandeld met virex creme en is zo goed als verdwenen. Echt héél tevreden.
Ook ontdekte ik een tijdje terug een beginnend sarcoïd bij de flank van mijn paard. Deze ook gaan behandelen en die is ook aan het verdwijnen.
Geen bloederige taferelen of iets, gewoon heel langzaam, heel veel geduld en het plekje verdwijnt :)

Paard voelt zich ook prima, niets wat niet in contact mag komen met andere paarden (waren voor mij toch redenen van andere behandelmethodes om eerst dit te proberen). +:)+

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:55

Ik heb ook zo'n goede resultaten behaald met de Virex creme. De sarcoide die toch best groot was is helemaal verdwenen en er groeien nu nieuwe haren op...Je ziet er bijna niets meer van.....echt heel blij mee!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 12:39

Mijn paard heeft ook zo'n 1,5 jaar een sarcoid. Het leek eerst een wrat en groeide ook niet. In juni ben ik met hm naar de kliniek geweest ivm hoesten en wilde nog vragen naar de sarcoid.. echter.. was deze er van zichzelf af gevallen. Ik had het idee dat ik ervan af was. Maar helaas is het terug gekomen, opnieuw in de lies, zelf 2 bulten en groter.
Mijn osteopaat (tevens DA) heeft ervaringen met de injecties, maar zij liet dit in Emmeloord doen. Is dat bij jullie bekend?
Mijn paard is zeer slecht te trailerladen (slechte ervaringen gehad), het staan op de trailer veroorzaakt enorm veel stress. Dus zo even 3x op en neer (met 2 uur duren reizen), zie ik niet erg zitten.
In concludeer wel dat veel mensen hier positieve ervaringen met Virex hebben. Zijn jullie zelf begonnen met Virex op eigen initiatief, of in overleg met de dierenarts?
Ik zou dit dus ook liever eerst proberen, na minimaal 8 maanden geen resultaat kan ik alsnog naar de DA.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 18:51

Ik heb die BCG behandeling gedaan, ik moest inderdaad 4 keer daarheen reizen, naar Utrecht dan. Mijn paard was na 4 maanden helemaal sarcoid-vrij maar het was een heel gedoe en een flink kostenplaatje.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-14 19:16

Is de Liverpool zalf van prof. Knottenbelt niet een optie voor je? Die schijnt het meeste kans op succes te geven. Deze kan door de dierenarts worden opgebracht en dan hoef je niet te reizen. Als je hem een foto en je vraag mailt, dan krijg je heel snel een reactie. Bij ons kon het niet omdat het een sarcoide bij de mond betrof, bij jou kan het wel misschien..

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 22:33

Ik heb enorme goede resultaten met dat poeder wat ik gegeven heb. Begin Juli had ik contact met prof Knottenbelt en hij zei me als ik niks zou doen mijn paard er volgend jaar niet meer zou zijn. Ik had echter geen geld voor dure behandelingen en zag het somber in. Wilde hem op wei zetten en afwachten (de sarcoide in zijn oksel schuurde altijd open en was kwaadaardig). Als laatste probeersel heb ik toch nog een keer geprobeerd met dat poeder (voor onder zijn eten). We zijn drie maand verder en het verschil is echt wonderbaarlijk... die op zijn schouder is zo goed als weg. In zijn oksel is er ook maar eentje meer en die gaat er volgens mij ook bijna van af vallen.
Ik hoop dat dit zo blijft. Want dit had ik niet verwacht.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:59

Over welk poeder heb je het Tempus? Nog nooit van gehoord.
Geweldig dat het aanslaat bij je paard!!!

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 13:34

Het zijn twee producten van cdvet. Het ene krijgt hij s ochtends en het andere s avonds. Vd micromineral ben ik zeker. Dat andere niet moet ik nog eens kijken thuis. Is een soort ontgifting. Ik kan wel eens fotos uploaden van hoe het er uitzag in Juli en hoe het er nu uitziet. Kost 54 euro voor een kuur en heeft bij de mijne veel verschil gegeven.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:58

Ik heb gister de virex ontvangen uit Engeland, ga daar maar eens mee aan de slag. Ik weet niet goed welke variant hij heeft, maar het is van 1 bultje (voelde je bewegen onder de huid, bovenkant leek een wrat) naar 2 bultjes gegaan. Formaat; kleinste knikker.
Ik ga nu eerst met de Virex aan de slag.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:05

@Jotoma: ik ben heel benieuwd hoe het zich ontwikkelt met virex. Houd je ons op de hoogte?

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:20

Mooi en duidelijk uitgelegd met de foto's! En wat fijn dat je paard genezen is... mijn paardje had ook een sarcoide maar helaas sloeg de zalf van prof. Knottenbelt niet aan... Daarna nog de injecties geprobeerd maar ook dit mocht niet baten...

Mijn paard had de sarcoide op de kroonrand waardoor de hoef begon te splijten... hierdoor heb ik helaas de keuze moeten maken om hem in te laten slapen...

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 12:25

@lelijke_heks: Ach, wat afschuwelijk om mee te maken! En wat jammer dat de behandelingen niet aansloegen..

Bij ons lijken de injecties goed aan te slaan gelukkig. Ik heb er goede hoop op dat het goedkomt. Volgende week gaan we voor de derde keer naar Utrecht.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 18:07

Ik heb vandaag gesmeerd en ben geschrokken in hoe zo'n rap tempo de sarcoid zich heeft ontwikkeld. In juli was het 1 bultje die eraf gevallen was, in september was hij weer terug en adviseerde mijn osteo (die ook da is en een paard zelf met sarcoid heeft gehad) om actie te ondernemen als hij ging groeien. Van de buitenkant zie je het nu niet heel erg, maar bij het smeren kwam ik er achter dat er wel 4 onderhuidse knikkers zitten. Ik heb foto's gemaakt na het insmeren, maar daarmee zie je eigenlijk alleen de formaat van de plekken.

Ik ben erg geschrokken dat het verviervoudigd is en ga gelijk morgen met de DA bellen om een behandelplan te starten.
Ik zie er enorm tegenop, want voor injecties moet ik 2 uur rijden met een paard die alleen maar slechte ervaringen heeft met de trailer. Veroorzaakt veel stress, laat staat dat we meer dan 2 uur op pad moeten en de winter eraan komt. Heeft smeren met de zalf van die arts uit Engeland nu nog zin? Of ontkom ik naar jullie idee niet aan injecties?

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:24

@Jotoma, Waarom zou je het niet weg laten snijden door een arts die ervaring heeft met sarcoiden, als het op een operabele plek zit?

Mijn paard is geopereerd 1,5 jaar geleden aan een sarcoid ter grootte van een cm of 5 en deze is ruim weggesneden. Tot op heden niet meer teruggekeerd. Ik weet dat er vaak wordt beweerd dat wegsnijden geen optie is, maar als het ruim wordt gedaan door een DA met verstand die ook het omliggende weefsel ruim weghaalt, is de kans van slagen best groot. Je hebt even gedoe met boxrust zodat de hechtingen niet openspringen, maar daarna is alles weer normaal. Ik denk dat ik al met al 3 weken bezig was van operatie tot ze weer rondhuppelde op de wei.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:33

Wij hebben een email (Knottenbelt, Derek [knotty@liverpool.ac.uk]) aan prof. Knottenbelt gestuurd met een foto. Hij reageert meestal snel en kan in overleg met je dierenarts de creme toesturen. Deze mag niet zelf worden aangebracht, alleen door een dierenarts. Ik begrijp dat de kans op genezing bij de Liverpool zalf 90% is, maar dat hangt wel af van het soort sarcoide.

Wegsnijden wordt inderdaad vaak afgeraden, want een sarcoide komt dan vaak terug. De tumor kan namelijk diep geworteld zijn.

Meer informatie: http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... lgorde.pdf

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 22:04

@fransje: is de lies een operabele plek? Wegsnijden trekt mij ook het minste, mede omdat het na 1x eraf vallen al zo forst terug komt. 3 weken herstel vind ik wel minimaal, positief! Wat was de doorsnede bij jouw paard?

@niqui: dank dat je gelijk het mailadres stuurt. Ik ga morgen gelijk mailen. Dat van die 90% wist ik niet, ik heb me er nog niet voldoende in verdiept. Heb met name sites van DA's hierover gelezen en de laatste paar pagina's van dit topic. Weet je zo ook om welke variant het dan gaat?
Ik ben net weer geweest, even een potje janken bij paard in stal :o, nog foto's gemaakt. Maar toch erg onduidelijk, kan beter morgen bij daglicht foto's maken.
Morgen ga ik ook de informatie van jou link verder lezen! Dank je wel daarvoor.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 08:05

Rotdingen he, die sarcoiden. Ik ben blij dat ze bij Dafydd helemaal weg zijn. Die injecties zijn een heel gedoe! Ik ben ook wel benieuwd naar een foto. Als ze zo snel groeien is het iig foute boel..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 13:11

Of het foute boel is laat ik liever aan de DA over. Het lijkt aan de buitenkant op verruceuze vorm (wrat), maar voelt al nodulair. De buitenkant van de huid ziet er nog redelijk gaaf uit, je voelt alleen 3 of vier knikkers zitten.
Ik wilde vandaag gaan mailen en dierenartsen bellen met wat hun behandelplan is, maar ik zit met migraine thuis en probeer mijn werk voor 15u klaar te hebben om dan vakantie te gaan 'vieren'.
Morgen eens rustig ervoor zitten en meerdere da's bellen naar hun ervaring en behandelplan, dan iemand langs laten komen waar ik me het meest comfortabel bij voel.
Omdat het in zn been is, heeft de creme toch de voorkeur (na het lezen van document van niqui heeft dat mijn voorkeur), maar goed, ik ben geen dierenarts of ervaringsdeskundige.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:35

@Jotoma: houd er rekening mee dat veel dierenartsen hier weinig vanaf weten. Wellicht dat zij eerst contact kunnen opnemen met Utrecht of prof. Knottenbelt (die wel volledig op de hoogte zijn). Was in ons geval ook zo!