Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 20:41

http://m.youtube.com/watch?v=TnVP5JGVOA ... nVP5JGVOA8

Ik wilde eigenlijk eerst mn gekrijs eruit halen voordat ik hem plaats maar hier een filmpje van vanmiddag. Staat geen stap op..stap is nog steeds erg bijzonder te noemen. Ik had gehoopt dat hij daarin sneller zou verbeteren. Moet zeggen dat het per dag wel wisselt, vandaag was ik positief verrast. Vooral ook door zijn vrolijkheid!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 20:46

???? Het is een hengst VEULEN??? Hoe oud is hij nu eigenlijk? Of heb ik daar over heen gelezen?

Ik heb trouwens in stomme verbazing jou "longeer" filmpje bekeken!
Dit noemen wij hier een paard rond slingeren, want dit heeft niets met africhten en een paard beleren te maken!
Neem les, of verkoop dit paard en koop een ouder dier dat al is beleerd!

mirm

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:01

Nou aerdenhout, ik denk dat je reactie hier niet op zijn plaats is. Lees eerst het hele topic eens door....

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 21:07

Ik was hem inderdaad ook gewoon aan het laten lopen zonder enig doel /training, enige doel was kijken hoe hij loopt maar hij was nogal druk waardoor hij wilde rondjes bleef rennen. Ik vond het allang best aangezien ik hem normaal gesproken heel rustig meemaak, niet zoals dit.
Hij had de hele dag op stal gestaan, mag hij van mij best even rennen.

Maar bedankt joh voor je commentaar, verkoop hem inderdaad maar. Ze staat vast in de rij voor hem. Geweldig plan. Hij is inderdaad 1. 1 jaar en 5 maanden om precies te zijn.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:20

aerdenhout1 schreef:
???? Het is een hengst VEULEN??? Hoe oud is hij nu eigenlijk? Of heb ik daar over heen gelezen?

Dit noemen wij hier een paard rond slingeren, want dit heeft niets met africhten en een paard beleren te maken!

Een veulen hoef je ook niet te beleren.
TS liet haar paardje gewoon even lopen.
Lees eerst het topic door voordat je commentaar geeft !

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:21

Er is al wel verbetering zo te lezen in het topic.
Ik hoop dat het allemaal goedkomt!
Ik volg dit topic even.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 21:39

Een 1 1/2 jarige die al niet best loopt zo longeren is vragen om narigheid, maar inderdaad waar bemoei ik me mee. Succes met je 1 1/2 jarige ik hoop dat het goed komt.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 21:49

aerdenhout1 schreef:
Een 1 1/2 jarige die al niet best loopt zo longeren is vragen om narigheid, maar inderdaad waar bemoei ik me mee. Succes met je 1 1/2 jarige ik hoop dat het goed komt.

Wat zou jij doen dan met dit paard? Heb zo laten gaan was misschien niet de meest handige actie maar hij komt nooit "los", van mij mocht hij best even rennen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:19

Nou Aerdenhout, je leest schijnbaar wel over meer dingen heen, hier in dit topic. Jammer dat je dan zo ongenuanceerd en schijnbaar ongefundeerd je post neer pent.

TS, ik vind er al wel verbetering te zien hoor en laat je niet uit het veld slaan hoor, omdat het minder snel gaat dan gehoopt. Rome is ook niet in 1 dag gebouwd. Hij is nog jong en heeft zijn leeftijd mee, wat herstel betreft!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:37

aerdenhout1 schreef:

sorry hoor...maar even een tip...neem de moeite om dit topic van af het begin te lezen.
Dit paard heeft een vrij ernstige medische geschiedenis.
Zoals hij nu loopt heeft hij in heel zijn leven nog niet gedaan.Er zit zelfs een soepele draf op.
TS doet heel erg haar best,al een geruime tijd dit paard weer goed te krijgen.
En het lijkt er op dat het haar nog gaat lukken ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 22:59

Ja echt hoor TS, ik vind het een wereld van verschil, hij liep zelfs eventjes heerlijk te sjouwen in draf, haha ik zeg eventjes omdat hij inderdaad lekker veel peper in zijn hol had! Super toch? waarom dan die neerslachtigheid ?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 23:37

Veel en veel beter. Misschien nog niet volmaakt, maar een heel grote verbetering en hij lijkt zich erg goed te voelen. Heel fijn!!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 00:52

Zo, even vanaf m'n laptop een wat uitgebreider antwoord.

De reden dat ik niet heel enthousiast ben met het plaatsen van filmpjes etc zijn reacties zoals die van van aerdenhout1. Dat je een jong paard niet moet longeren, dat ze niet op stal horen, etc. etc. Natúúrlijk hoort een jong paard niet op stal en natúúrlijk longeer je ze niet. In mijn ideale wereld had mijn in en gemengde kudde gestaan met vriendjes om mee te spelen en ouderen om hem op te voeden. Als hij dan een jaar of vier was geweest was ik er een keer op gaan zitten. Maar helaas is het hier gewoon een ander verhaal.. . Er zijn een aantal mensen in dit topic aan wie ik veel heb gehad en ik vind het heel lief dat ze nu nog aan Muis denken, op de mening van mensen die niets van dit helemaal niets van dit verhaal weten en zomaar wat roepen zit ik niet te wachten (niet dat er eerder is het topic nare reacties zijn geweest maar ik merk in mijn omgeving dat ze dit allemaal maar grote onzin vinden en belachelijk met zo'n jong dier). Op een aantal die vroegen hoe het ging heb ik ook via pb geantwoord, van mij hoefde niet alles open en bloot meer op internet.
Naar mijn idee is waar hij nu staat de beste plek voor hem, daar hebben ze de kennis en kunde om hem er bovenop te helpen. Ik zie het dan ook als "laatste optie".

Aan het feit of Muis op een goede plek staat nu twijfel ik absoluut niet maar ik vraag me soms wel af wat ik hem allemaal aan doe... Hij is nog zo jong en hij staat nu op stal en in training. Ik hoopte gewoon dat het allemaal wat sneller ging zodat hij snel weer lekker naar buiten kan en sociaal kan zijn met andere paarden. Het is allemaal wel veel voor zo'n baby. Misschien help ik hem hier wel helemaal niet mee maar is hij, grof gezegd, dood beter af. Vandaag zag ik hem voor het eerst druk en vrolijk, daar ben ik ontzettend blij mee en dan wil ik er ook zeker mee door gaan. Er zijn ook dagen geweest dat hij maar een beetje achter me aan sjokte en dan vroeg ik me wel echt af waar ik mee bezig was. Of het niet enorm egoïstisch is van mij omdat IK hem zo graag wil helpen.

ohjajoh6 schreef:
Ja echt hoor TS, ik vind het een wereld van verschil, hij liep zelfs eventjes heerlijk te sjouwen in draf, haha ik zeg eventjes omdat hij inderdaad lekker veel peper in zijn hol had! Super toch? waarom dan die neerslachtigheid ?

Omdat hij er nog niet is... zijn stap is nog heel apart. Ik wil gewoon niet te vroeg juichen.

Ik wilde deze filmpjes eigenlijk niet plaatsen maar omdat ik denk dat jullie toch wel nieuwsgierig zijn hier een filmpje van ruim een week geleden. Ik denk dat de reden van mijn neerslachtigheid hierin wel duidelijk te zien is;) MAAR als je ziet waar we vandaan komen is het natuurlijk een verbetering!

https://www.youtube.com/watch?v=MFiHzMHJE6E

Ik hoef er geen commentaar op dat ik een 1 jarige sta te longeren, dat hij op het harde loopt of wat dan ook. De enige reden dat ik hem hier longeer is omdat ik wilde kijken hoe hij loopt en om er voor mezelf een filmpje van te maken om zijn herstel een beetje in kaart te brengen. Voor de rest bemoei ik me niet met hem (nouja, ik geef hem wortels en knuffel hem <3 ), daar heb je mensen voor die er iets vanaf weten en dat kunnen.
Laatst bijgewerkt door switt op 24-11-13 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 00:58

Ik snap je gevoel helemaal, komt het niet uit zijn heupen? Ik vraag me dat nog steeds af, het ziet er zo uit.

Maar goed, de draf/galopfilmpjes zijn wel heel mooi. Hij is lief en vrolijk en dat is iets dat veel probleemloze paarden dan weer missen :)

Hij heeft zolang al met dit probleem gelopen, dat is gewoon niet zomaar over. Het komt vast wel.

Sterkte!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 01:13

Hevonen schreef:
Hij heeft zolang al met dit probleem gelopen, dat is gewoon niet zomaar over. Het komt vast wel.

!

Ja, helaas wel -O- Ik trok de eerste OC(D) diagnose helemaal niet in twijfel en dacht dat het probleem daardoor kwam. Had hem toen gewoon het land op gegooid in afwachting van de OC(D) ontwikkeling... Dat is achteraf gezien niet zo handig geweest, toen hij 8 maanden was was het lang niet zó erg. Gelukkig is van die OC helemaal niets meer te zien.

Dit is het filmpje wat ik in de OP plaatste maanden geleden; https://www.youtube.com/watch?v=terU5QVTXzo als je die stap vergelijkt met wat hij nu laat zien schrik je wel even.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 03:01

Tja wat bokt betreft, daar trap ik ook toch elke keer weer in; Jij zit met je handen in het haar, opent een topic , op zoek naar oprecht advies, om eigenlijk direct met de grond gelijk gemaakt te worden, omdat iedereen maar al te graag van jouw onkunde, dom en/of slecht zijn uit wilt gaan...

En van je stap filmpje, schrik ik ook, ik snap gelijk waar je vandaan komt met je twijfels en doemdenken, ik vind het ook echt een allejezus groot verschil; een futloos staprondje tegenover die vrolijke draf en galop met bokkesprongen.

Maar en dit is niet als belerend vingertje bedoelt , enkel goed bedoeld en wie weet heb je er ooit nog eens iets aan; Mijn paard heeft jaren geleden een ongelukje gehad (vermoed ik) op een dijkweide, heeft lichte karperrug en kwam met half verlamde achterbenen van de wei. Heeft een jaar gerevalideerd voordat haar levenslust terugkwam en sport is uitgesloten, maar kan zeg ong. max 4 x per week, beweging geven, buitenrit, longeren, vrijspringen voor de kar lopen (als we die nog hadden, helaas) vind ze allemaal leuk en gek genoeg doet ze zelfs het dressuren nog voor me als ik daar om vraag, maar merk dan eigenlijk binnen een 15 min. dat ze haar rug heel vreemd gaat ontlasten; net alsof ze een meter stijgt als ze bv gaat poepen = tuigpaard. En ik moet ook echt niet meer gaan doen met haar, want ligt ze er ook weer weken uit.

Mijn punt in deze is; Mijn merrie heeft dus ook een lusteloze stap, je kan er je vingers niet opleggen wat er nu precies mis is, kreupel loopt ze niet, DA zegt het ook, maar ziet haar wel ietwat kantelen/zakken met haar heup, ik twijfel nog steeds welke kant, maar ik zie dus een soortgelijke 1stijfbeen stap; die houd ze recht lijkt wel en zwaait hem dus ietwat uit. In veel mindere mate dan dat jouw lieverd doet, maar en nu komt het; als ze een draf inzet op haar tuigs, dus kop erop, staart recht overeind, loopt ze serieus waar echt fantastisch! sjouwen als voor haar ongeluk zelfs met alle 4 haar benen!
Ik snap er helemaal niets van hoor en ook ik maak mij er zorgen om, maar misschien is het iets wat er ingeslopen is in de loop der tijd en gewoon langer de tijd nodig heeft, voordat het knopje in die hersenen omgaat ofzo, want je kan mij niet wijsmaken, dat je zo lekker draven en galopperen kunt, als de stap nog altijd zo pijnlijk is als die eruit ziet...
Sterkte!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:07

IK volg ook nog steeds trouw mee met nieuws over muis.
Je geeft andere door jouw ervaring te delen ook de kans om iets te leren en om eventueel in een soortgelijke situatie te handelen met misschien wel bepaalde stappen die je met muis hebt doorlopen.
Ik vind het een leerzaam topic, al zou ik liever een muis zien die de sterren van de hemel loopt natuurlijk.
Het eerste filmpje zou me wel de moed geven door te gaan. Het tweede filmpje oogt belabberd inderdaad..
Je kan niet meer doen als je doet TS, je geeft hem een kans en ik hoop werkelijk dat je nog eens achter de oorzaak komt en dat deze oplosbaar is! Aan je liefde en inzet zal het niet liggen! :(:)
Veel sterkte!

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 09:46

Wat wil je uiteindelijk met muis? Ik bedoel als sportpaard, recreatie?
Heb je het daar over gehad met de dierenarts hoe de prognose daarvoor is?
Het klinkt heel hard wat ik nu ga zeggen, maar ik bedoel het niet zo, maar Muis kost nu ontzettend veel geld, en hoe groot is de kans dat hij uiteindelijk een rijpaard word? Want dat is neem ik aan toch wat je wilt?
Vindt het wel heel goed van je dat je van alles probeert, en je best doet! Ik hoop dat het allemaal helpt!

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:01

Switt je hebt mijn lekenmening via pb ook al gehad. Het is inderdaad lastig en stap is ook in mijn lekenogen erg slecht. Daartegenover de draf en galop. Bijzonder.

Je manier van rondslingeren zal wel helemaal niet goed zijn, ik heb er echter van genoten. Een vrolijke Muis.

En iedereen hier heeft een mening, maar je hoeft nu alleen maar van de mening uit te gaan van de professionele mensen van de kliniek waar hij nu staat.

Ik vind dat je alles doet voor Muis. En of dat uiteindelijk goed is geweest dat weet je pas over een (hele) tijd. Ik neem mijn petje af voor je doorzettingsvermogen.

Ik hoop en duim nog steeds mee dat het uiteindelijk goed gaat komen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 10:25

Helemaal eens met Lieset! Natuurlijk had je 'm liever helemaal niet gelongeerd, maar dit is niet voor de leuk... Ik hoop echt dat Muis nog opknapt.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-13 10:54

Bedankt voor jullie begripvolle berichten :)

sh4e schreef:
Wat wil je uiteindelijk met muis? Ik bedoel als sportpaard, recreatie?
Heb je het daar over gehad met de dierenarts hoe de prognose daarvoor is?
Het klinkt heel hard wat ik nu ga zeggen, maar ik bedoel het niet zo, maar Muis kost nu ontzettend veel geld, en hoe groot is de kans dat hij uiteindelijk een rijpaard word? Want dat is neem ik aan toch wat je wilt?
Vindt het wel heel goed van je dat je van alles probeert, en je best doet! Ik hoop dat het allemaal helpt!

Ik heb hem gekocht voor de basissport en buitenritten maar inmiddels ben ik blij als hij acceptabel gaat bewegen en gewoon lekker om het land kan staan en ik er af en toe een rondje mee kan hobbelen. Prognose kunnen ze nog niet veel over zeggen. Logisch , het is ook een bijzonder geval. Natuurlijk was het plan om dat hij mijn rijpaard zou worden maar ik ga hem niet weg doen enkel omdat ik er niet op zou kunnen zitten. Hij kost inderdaad geld maar ik heb hem gekocht en mezelf daarmee verantwoordelijk voor hem gemaakt, dan is hij ook mijn "probleem" als het wat minder gaat. Nu ik nog studeer is een 2e paard niet mogelijk maar als ik later een baan heb kan dat misschien wel en anders zijn er altijd wel paarden van andere waar ik om mag rijden. Helaas staat het paard wat ik bijreed nu met een flinke blessure, de vraag is ook of zij het gaat redden ;(

Lieset23 schreef:
Switt je hebt mijn lekenmening via pb ook al gehad. Het is inderdaad lastig en stap is ook in mijn lekenogen erg slecht. Daartegenover de draf en galop. Bijzonder.

Eerlijk gezegd vind ik zijn galop ook niet om over naar huis te schrijven..Hij zet zich af met beide achterbenen om vervolgens een soort konijnenhuppel te maken. Hij heeft niet een achterbeen wat duidelijk naar voren grijpt, vroeger deed hij dat beter.
Afbeelding
Maar hij ging nu ookwel érg snel, dan zie ik "normale" paarden ook wel eens met twee benen tegelijk afzetten.

timokyana schreef:
IK volg ook nog steeds trouw mee met nieuws over muis.
Je geeft andere door jouw ervaring te delen ook de kans om iets te leren en om eventueel in een soortgelijke situatie te handelen met misschien wel bepaalde stappen die je met muis hebt doorlopen.
Ik vind het een leerzaam topic, al zou ik liever een muis zien die de sterren van de hemel loopt natuurlijk.

Dat was inderdaad ook de reden de filmpjes toch maar wel te plaatsen, wie weet leren andere hier iets van :)

Bedankt ohjajoh6 voor je verhaal, intressant te lezen. In stap (en galop) moeten paarden hun bekken veel meer kantelen dan in stap en daar zit bij Muisje het probleem.. dat doet hij niet. Vandaar ook dat zijn draf er veel beter uit ziet dan zijn stap. Ik heb hem in het water echter wel héél goed zien stappen, dan móet hij wel. Helaas kan hij nu het water dus niet in vanwege zijn benen... Mijn instructrice zegt altijd dat een paard vooral goed moet kunnen stappen en galopperen, aan de draf kun je zelf nog zoveel sleutelen maar aan de stap bijna niet.
Wat enorm zonde van je paard maar zo te lezen kun je er toch nog wel "iets" mee, dat is fijn :) Ik begrijp heel goed dat je je daar ook zorgen om maakt, ik kan mezelf ook echt helemaal gek maken hierom. Je wilt gewoon niet dat je dieren pijn hebben. Veel succes met jouw merrie!

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-13 21:17

Maar denk jij of denkt "men" dat Muis pijn heeft?? Zelf lijkt dit mij niet zo maar dat is zoals het lijkt op de filmpjes.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:20

Het TS. Ik volg je topic al van in het begin. Was eventjes geleden, maar wat een verbetering op die laatste video. Blijkbaar doen al die sessies hem echt wel goed en dat hij actiever wordt zou ik ook als een enorme vooruitgang zien.
Volgens mij kan niemand een prognose geven, je paardje is ook nog zo jong en totaal niet volgroeid. Gelukkig ben je er op tijd bij en kun je hem mischien met al die zorgen toch op een correcte manier laten uitgroeien, want sowieso kon je hem op die manier niet gewoon laten staan. Hij ziet er ook correct uit qua bouw wat toch een lichtpuntje kan zijn. Ik denk dat je sowieso beter wacht tot hij 3-4 jaar is vooraleer er echt conclusies kunnen getrokken worden en dat je in de tussentijd de negatieve reacties gewoon links kunt laten liggen. Dat je omgeving zo negatief is sjah... Mijn paardje heeft een jaar stil gestaan en werd de periode er net voor zo goed als onhandelbaar. Genoeg mensen die riepen om ze weg te doen. Vandaag is iedereen enthousiast en staan ze in de rij om haar te kopen...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:49

Hoi, TS, moedig en naar mijn bescheiden mening ook gewoon verstandig en eerlijk dat je de filmpjes van Muis openbaar hebt geplaatst!

Ieder die het topic van begin af aan op de voet is blijven volgen weet de hele geschiedenis.
En weet dus ook van hoe ver Muis komt/en moet komen. Mensen die niet een heel topic door wensen te lezen wegens te veel moeite hoef je al helemaal niet serieus te nemen... helaas zijn dat er vaak al te veel.

Negatieve of kortzichtige reacties krijg je altijd, WAT je ook zou plaatsen, op Bokt worden ook topruiters en correct rijdenden al gauw afgekraakt, er is ook altijd een lobby van mensen die alleen aan gebruiksdoelen denken en derhalve al gauw vinden dat het "paardwaardiger" is om zo'n kwakkelpaard te doen inslapen

Van het op het harde stapfilmpje ben ik ook onthutst, zo slecht als Muis daar loopt is schrikbarend, daar zou me ook de moed finaal van in de schoenen zakken Hetgeen ik je ook per privebericht heb medegedeeld.

Het latere filmpje waarbij Muis aan de lange longe loopt (en dus NIET gelongeerd wordt, en van enige longeer-poging was ook geen sprake, het ging er hier bij om, om te zien hoe Muis buiten zijn door de water-revalidatie-oefeningen ondersteuning, eens op enigzins verende ondergrond zou bewegen), geeft toch weer een ander en behoorlijk veel positiever beeld.

Muis is volgens mij ook in gewicht en omvang toegenomen, en ziet er een stuk "completer" uit, hoewel hij natuurlijk nog maar een piepemuis-kuiken van net 1,5 jaar is.

Of Muis pijn heeft is moeilijk in te schatten, zo te zien: aan het lijntje vrij ongedwongen zijn eigen ding mogen doen en daarbij nogal uit z'n Muizenplaat gaan, duidt niet echt op pijnproblemen, of "zichzelf willen sparen" of zich "uit pijn ontzien".

Duidelijk is dat er in het bewegingapparaat van Muis iets flink mis is, vooral in het stapfilmpje is dit gewoon ontmoedigend sterk waarneembaar.

Zou het mijn Muis zijn, zou ik er gezien het laatste draf/galop filmpje toch geen "opgeven" label aan hangen, hij lijkt zeer opgewekt, vrolijk, en zelfs een brutale boef, die zelfs een keer gericht naar TS uithaalt... In dit geval kun je dat als gunstig beschouwen....Die achterhand kan hij dus toch wel vrij gericht bewegen, als-ie wil.

Waar het op termijn allemaal heen zal leiden weet natuurlijk niemand, maar Muis is IMO niet een afgeschreven paard, bovendien weet ik, TS, dat als hij niet bereden zal kunnen worden, jij Muis toch zal houden, omdat hij je hart gestolen heeft, en jij alleen het beste voor hem wil.

Hiervoor kies je zelf bewust, wat ik zeer verantwoordelijk en prijzenswaardig vind.
Je hart mag dan voor Muis zijn, jij hebt geen muizehartje!

Mijn respect hiervoor, en... niets anders dan de tijd zal leren, hoe dit verder gaat en moet.

.

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:59

Heel mooi geschreven terpentijn. Ik sluit me helemaal aan bij jouw geschreven woorden.