Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:14

Thanx!
Inmiddels is er nog mer sneeuw gevallen!
Het sneeuwt alweer, maar nu zachtjes.
Indy mag een uurtje naar buiten, net eerst met haar nieuwe korf om, maar inmiddels is die even af en kan ze hooi eten. Als het hooi op is mag ze nog even buiten staan met korfje om. Daarna lekker op stal!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 18:04

Ik moet Whizz nodig ontwormen, maar heb nog even gewacht ivm die onrustige vorige week. Ontwormen jullie voor of na het eten?
Ik gebruik Equimax en Eraquel dus moet ie eigenlijk al weer (8 weken ertussen zijn al voorbij).

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:15

@Bojangles wat een lekker paard heb je.....
Hier ook veel sneeuw. Hebben vandaag met beide mannen in de sneeuw gespeeld, meer konden we niet doen.

Inmiddels alweer gestopt met sneeuwen.

Ik geef de wormenkuur meestal voordat ik ga rijden. Daarna geef ik ze gewoon eten.(na het rijden)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 18:46

Ja maar ;-) ik mag nog niet rijden haha
Normaliter deed ik het voor het eten aan en gaf daarna eten. Maar nu hij op Equest Pramox zo heeft gereageerd (die krijgt ie niet meer hoor) heb ik het idee dat het voor zijn maag lekkerder zal zijn om eerst een bodempje te hebben en dan die kuur er in.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 18:51

Kan ook, bij mij ligt het eraan hoe mijn dag eruit ziet en wat ik ga doen. Maar een klein bodempje in de maag kan nooit kwaad.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:17

Fargo, alles gaat super met cil. Ondanks dat ze wat meer op stal moeten staan. Hij krijgt nu half hooi, half bietenpulp annex senjorenslobber. Precies zoals in het artikel. Snel afbreekbare vezels gecombineerd met langzaam afbreekbare.

Hier ligt echt een dik pak sneeuw. De paarden hebben lekker een uurtje in de sneeuw gespekt. Cil was erg wild. Maar zo zie ik hem graag omdat ik dan weet dat hij zichzelf goed voelt. De bak ligt er nog steeds goed bij. Ik rijd dan alleen niet. Maar longeren doe ik dan weer wel.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 03-02-12 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:19

Bogangles, wat een prachtige fotos van indy

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 20:50

Bojangels pakketje is binnen. De colonflora is dit een dosis voor 1 dag?? Ga vanavond de mueslie al even testen ;-)

Hoera de slobber van vanmorgen was wel op, die van gisteravond heb ik vanmorgen bevroren kunnen verwijderen. Vanmorgen maar ietsje dikker gemaakt. Vanavond om 6 uur voor de 2e keer een bakje mueslie met olie zoals hij tussen de middag al een tijd krijgt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 21:21

Ja het is ongeveer 30 gram geloof ik :j

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:03

Hoe vond whizz de muesl.

Het is hier trouwens gewoon min 21!!!!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:32

-19 hier!! Was net buiten en de binnenkant van m'n neus bevroor gewoon!! := Eng! Haha :D
Had eigenlijk bijscholing vandaag, maar het wordt hem gewoon echt niet.
Zou eerst samen met iemand reizen, maar gisteravond heeft haar auto het ineens begeven.
En toen m'n vriend gisteravond thuiskwam met het bericht dat ze hem net uit de berm/sloot hadden getrokken (was gaan glijden hier in het dorp en nadat hij rakelings langs een boom was gegaan kwam hij met de neus van de auto in de sloot tot stilstand), heb ik nu maar besloten om het gewoon voor gezien te laten. Ze strooien ook niet meer op het moment.
En ik moet niet een klein stukje reizen, maar helemaal naar Breda en dat is 2,5uur vanaf hier. Lijkt me gewoon niet verstandig.....

Paarden lijken het prima te vinden met dit weer, drinken ook goed, alleen vanochtend hadden ze geen dorst! Dus ik blijf ze vanochtend even goed water aanbieden, want het is zo verraderlijk met dit weer ze drogen dan heel snel uit.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:29

Dthet is hier nog steeds vreselijk koud. Ik ben ook maar begonnen met emmertjes handwarm water naar stal te slepen. Ik heb het idee dat ze echt te weinig drinken uit de automatische waterbak. Die is gelukkig niet bevroren maar het water is natuurlijk ijskoud.
Bojangles hoeveel drinken die van jou per keer dat je ze water aanbiedt?. Cil dronk net bijna een hele emmer leeg. Diehadus echt dorst. Ik denk dus echt dat hij te weinig drinkt. Ik blijf dus even met mijn emmertjes slepen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:46

Poeh, dat verschilt!
Geen hele emmer, maar ik bied ook meerdere keren per dag aan.
Ik denk een halve emmer per keer ofzo. En ik doe het bij elke voerbeurt. Mijn mini drinkt een kwart emmer ofzo per keer.
Ik heb geen automatische drinkbakjes, maar van die hangemmers die wij altijd vullen. Maar ja dat bevriest nu dus gewoon.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:03

Ik fop hemnu een beeje mt drinken. Nu bij iedere voerbeurt neem ik een 10 liter emmer met handwarm water mee. Dan geef ik hem een handje colon want daarna wil hij altijd drinken. Daarna drinkt hij wel een halve emmer leeg. En daarna krijg hij zijn slobber en hooi. Ik de slobber doe ik ook nog een litertje extra water. De shet trapt er niet in. Die heeft nu een emmer met warm water op stal die ik iedere voerbeurt wisselt. Ik ben als de dood dat hij te weinig drinkt en zijn met te droog wordt. Van mij mag het voorjaar wel beginnen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:35

Ja na de Colon krijgen ze wel dorst! Das zoutig volgens mij zit er iets van zeewier doorheen.
Hier hadden ze net ook geen dorst, Indy wel. Nu zijn ze muesli enzo aan het eten dus dadelijk vast wel dorst! :P
Is idd erg verraderlijk met dit weer!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-12 22:15

Hallo allemaal, nou de mueslie colon monster is er in gegaan, hij trok even zo'n bekkie van heeee raar smaakje, ben er bij weggelopen en hij heeft het wel gewoon opgegeten. Dus dat is handig om te weten. En vandaag heeft ie in zijn gewone mueslie dat ie met wat olie krijgt een deel van de portie colonflora gehad en dat is allemaal opgegaan. Dus dat is ook heel goed nieuws! Morgen het andere deel door zijn mueslie 'smiddags geven, als dat ook opgaat en dat verwacht ik wel dan ga ik het bestellen. Ben er ook gewoon bij weggelopen, want als je blijft staan dan heeft ie echt zoiets van ehhh is er misschien iets met dit happie ;-) :D :+

Meneer Whizzeman is lekker fris op het moment, buiten ook erg alert en kijkerig, wil alles zien en bekijken; er zijn schaatsers bij ons op de vaart (achter een dijk) nou dat moest op afstand toch wel even goed bestudeerd worden. Ben er blij mee dat ie zo blij is en wakker. Vandaag is het 8 weken geleden, nog 4 weken stappen :j en dan mogen we op controle.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:46

Fargo, je bent dus ruim op de helft !!! Nog even volhouden. Het is ook niet echt de meest leuke tijd om te revalideren met deze temperaturen. Ik zat 2 jaar geleden ook precies in deze periode met de boxrust. Met die van mij was echter niet te wandelen. Die sprong letterlijk in mijn nek (tja, hij was net 3 jaar geworden en dan wil je als paard natuurlijk wel gek doen). Hij heeft dus echt 8 weken op stal moeten staan.

Ja, die colon.. daar zit inderdaad een vreemd smaakje aan. Ik dacht eerst dat er iets mis was met het voer omdat het zo zout smaakte.

Hier is het nog steeds koud (min 14). De hoefsmid is net geweest, dus ik heb nu bevroren tenen. Straks gaan ze even een uurtje naar buiten en vanmiddag weer een uurtje. Ik kan gelukkig nog steeds de paddock gebruiken om te longeren, dus die darmpjes krijgen lekker beweging. Ik maak de slobber ook nog steeds lekker waterig zodat hij veel vocht binnen krijgt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:51

Nog wat sneeuwkiekjes...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:56

Aaah leuke foto's!
Ik zal straks ook wat sneeuwfoto's plaatsen van de mijne en met haar nieuwe korfje :=
Ze moet er soms nog wel aan wennen en probeert hem soms af te krijgen, maar heb haar al gewaarschuwd, als ze hem sloopt krijgt ze een knalpaarze! :+

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:14

Dank je. Ik verbaas me eingelijk steeds als ik naar foto's kijk, hoe groot Cil eigenlijk is en hoe klein Bennie.
Daarom staat er ook een hekje tussen die twee. Cil is nog heel erg speels (die groene bal was net over het hek gegooid) en anders sloopt hij de shet. Maar zo kunnen ze nog lekker tussen het hek door met elkaar frutten en af en toe lekker bekvechten. En soms liggen er wat staartharen van de shet op de grond want hij trekt ook rustig aan Bennies staart als hij erbij kan.

Heb jij ze nu op het land staan omdat Indy een korfje om krijgt?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 12:23

Als het goed is moet ik nog 4 weken en mag dan op de foto of is het een echo?? En dan als het goed is rustig aan opbouwen toch?
Leuke foto's van Cillebil!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:31

Nee in de bak!
Maar ondanks dat het geen echte zand/sneeuweter is, willen we geen risico's meer nemen.
Dus wanneer de hooibak gevuld is mag ze hem af, als ik dan thuis ben houd ik haar daarna in de gaten, staat ze te slapen/suffen mag hij afblijven. Gaat ze weer meer struinen langs de kantjes, gaat hij weer op.

Het is misschien sneu, maar ze went er wel aan en daarbij stopt ze haar neus er al zelf in als ik hem om wil doen....

@Fargo, spannend!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 13:00

Maken ze nou eigenlijk foto's of een echo van de buik om zeker te zijn dat je weer verder kunt? Ik weet het niet??

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:26

Bij mij was het een echo. Dan kijken ze hoever de peesplaat geheeld is e.d. geloof ik.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:47

Bij Cil ging het ook met een echo. Peesplaat was toen al helemaal gesloten en kon er gebokt en geraced worden. Toen we thuis kwamen is hij ook direct los gelaten in de paddock. Nou, dat was eerst 10 minuten gek bokken, racen, steigeren etc.

Bojangles. Goed hoor!! Je kan beter geen risico nemen.