Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatastrof

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 22:19

Hier lijkt het de goede kant op te gaan! *\o/*

Ik ben super blij natuurlijk! Maar ik ga nog niet te vroeg juichen. Haar achterwerk was mooi 'proper' (buiten droge mest natuurlijk) dus ga ik morgen alles eens wassen. Ik hoop dat het goed blijft gaan als we stoppen met de Trimazin. We gaan het nog blijven geven tot dinsdag. En dan duimen!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 20:45

En daar gaan we weer -O-

Ik merkte onlangs weer dat Tinky's mest weer aan de platte kant was, maar niets zorgwekkend. Echter waren haar billen nu weer helemaal vuil en nat.. Zo begon het vorige keer ook. Maar wat nu?

DA was constant aan 't hameren over wormen, maar ze is dus eind januari nog maar ontwormd geweest met Equest! Dat kan dan toch niet meer van wormen zijn? Misschien toch maar eens 'ontzanden'... Ze krabt wel veel aan haar sokken, dus zou niet gek zijn dat er redelijk wat zand binnen geraakt.. We zijn van plan om sowieso de DA nog eens te bellen. We hebben de zak Trimazin niet opgebruikt, dus desnoods maar terug poedertjes geven..

Ik baal enorm. Dacht dat ze er vanaf was.. Ze ziet er verder wel niet onfit uit ofzo. Maar ze is ook nog altijd 'schraler' dan de rest van de kudde, terwijl ze evenveel krijgt. Tegenwoordig krijgt ze ook veel meer ruwvoer dan anders en bijna geen brok meer op aanraden van de DA. Ook heb ik trouw de Kamille door blijven geven. (Eten ze trouwens met veel plezier op)

Ik weet het eigenlijk niet goed meer. Ik stel mij veel vragen en vraag me af of inwendig daar alles wel oké is. Waarschijnlijk maak ik van een mug een olifant, maar kom.. Ze krijgt snel koliek etc, dus kan even goed zijn. Daarbij is er 2 jaar over gegaan (met soms dus koliek in, kan toch zeker 4 à 5x geweest zijn dat ze koliekverschijnselen vertoonde) sinds ze inwendig binnenste buiten is gekeerd, dus het kàn allemaal wel.

De paardentandarts moet ook wel komen. Al lijkt het mij eerder stug dat het door haar tanden zou komen. (Die is 2 jaar geleden geweest en ze had vooral haken die netjes bijgevijlt zijn)

Topic is al even stil geweest, maar moest dit even posten. Dacht evt zelf topic te starten, maar dacht dan dat ik naar deze zou doorverwezen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 00:13

Na alles uitgeprobeerd te hebben, weet ik nu zeker dat het komt door de 1 e snee..

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 19:36

Lastig Jackytje dat je niet weet wat je paard heeft. Heb jij je paard ook al eens ontwormd tegen lintworm? Anders is dat het proberen nog eens waard.
Jee Russel ben je daar echt van overtuigd. 1snee gestoomd hooi ook aan de diarree?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:30

Equest is ook tegen lintworm, dus ja. ;) Achja, we'll see zeker? Ben vandaag niet echt bij haar geweest, ga morgen nog eens kijken hoe het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 20:43

Odi schreef:
Lastig Jackytje dat je niet weet wat je paard heeft. Heb jij je paard ook al eens ontwormd tegen lintworm? Anders is dat het proberen nog eens waard.
Jee Russel ben je daar echt van overtuigd. 1snee gestoomd hooi ook aan de diarree?

Ja....

Alles uitgeprobeerd....

Echt heel jammer, want 1 e snee is veel smakelijker en makkelijker aan te komen..

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:01

Jackytje je hebt het dan ook over de Pramox?
Wat ik helemaal vergeten ben om te melden. Paard van mijn zus ook Altijd aan de dunne, geeft hooi. Als het hooi minimaal 1 jaar oud is heeft haar paard nergens last van.???

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:23

Vermoed van wel. Is weer al eventjes geleden, dus herinner me het niet helemaal meer.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:27

Equest in groene verpakking is de gewone ontworming. Equest Pramox heeft een blauwe verpakking en is ook tegen lintworm.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:32

Het was de groene allesinds, dus lintworm is niet gedaan. Ben wel niet zo happig om zo veel achter elkaar te ontwormen, zeker aangezien dat ook de darmen kan beschadigen. Ik wacht dan liever nog even af en ga op verder onderzoek uit. Ik wil eerst andere dingen uitsluiten, sowieso had ik ook eens graag gehad dat ze haar bloed checken. Verder lijkt ze niet heel erg af te vallen, ze staat wel wat 'schraler' dan de rest. (Maarja, menig Tinker is te dik, dus in dat opzicht is ze 'goed'.)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 12:58

Hier heel eind geleden gereageerd rond dat kuilprobleem, sinds ik hem marstall force geef is dat opgehouden in enkele dagen tijd in Januari. Ik vermoed dat hij dus ergens een vitamine tekort gaat gehad hebben die is aangevuld door de force en het zich zo heeft gestabiliseerd. :)

Volgend jaar koop ik wel geen kuil meer dat wel maar toch al blij dat het grootste probleem weg is. :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:24

Hier een belgje van mei 2013 die diaree heeft gehad. Geef nu moeder aarde bij en het is stukke beter.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 16:18

Hier nog altijd geen beterschap pff. Ondertussen is de DA weer enkele keren geweest..

Getypt op de dag zelf dat DA kwam/geweest was;
Nou, goed.. Vandaag zware dag gehad. Buitenritje was gezellig en leuk, maar alle paarden deden wat lastig.

Maar dan, DA kwam pas na het rijden (had zich vergist van uur) en weer Tinky laten onderzoeken. Even gezegd dat ze veel gaapte etc. Ook haar mest nog eens laten zien (die overigens nu wel weer meer structuur lijkt te hebben, maar volgens DA best normaal aangezien ze nu gewerkt heeft) en weer was het duidelijk dat ze nog altijd niet goed verteerd. Antibiotica bijgeven had/heeft geen zin, want dat haalt haar maag nog meer overhoop. Nu is het dus de maag, maar haar infectie op de darmen is ook nog niet weg.. Op aanraden van de DA haar nu Equi-Digest geven. We wouden het haar vanavond al geven, maar ze wou het niet eten. Ook niet in slobber of in de luzerne verstopt.

Verder heeft hij ook haar tanden gedaan (was niet echt gepland, maar goed) en ze had dus wéér haken. Die zijn nu wel netjes weggehaald. Voor de behandeling kreeg ze wel een roesje.. Brr, eng gezicht.. Ze was helemaal van de wereld en op sommige momenten dacht ik écht dat ze gewoon ging liggen hoe ze daar wankelde. Toen ik haar terug in de wei zette wankelde ze ook als een dronkaard.

Nu lijkt ze niet helemaal lekker. Ze at met lange tanden haar kruiden op (waar ze anders zo gek op is). Maar ik vermoed dat haar tanden gewoon pijn doen. Enige waar ik me zorgen over maak is dat ze behoorlijk veel flehmt en ze op nog geen meter in de stal is gaan liggen waar ik bij stond. Heb haar dan buiten gelaten, liep ze ook maar wat depressief rond in de paddock, ging ze in hoekje staan en hup.. weer lag ze. Ze flehmde ook weer, verplaatste haar gewicht regelmatig en ademde redelijk zwaar. Is ze nu gewoon moe of? Ik ben gewoon niet op mijn gemak en houd haar nu in't oog.'

Die avond was ik inderdaad écht niet op mijn gemak. Maar het bleek gewoon de verdoving te zijn waardoor ze zich niet lekker voelde (of nog last van haar tanden). Nu zijn we alweer 2 weken verder. Met haar mest ging het een tijdje goed, maar jammer genoeg gaat het nu weer erg bergaf.. We zijn er inmiddels wel over uit dat als dit laatste product niet werkt, we verder moeten gaan zoeken.. Gisteren ritje met haar gedaan, maar zat ook niet al te veel fut in. Ik hoop echt dat ze binnenkort weer zich lekkerder voelt!

---

Inmiddels 2 weken verder. Geen verschil. Vandaag had ik voor het eerst grondwerkles en ze was maar flauwtjes. Ook vorige keer met een buitenritje wou ze niet draven of toch zo weinig mogelijk. Vandaag dus ook. Draven wilt ze niet doen of écht niet lang. Je krijgt haar maar niet enthousiast. Haar buik was ook weer opgetrokken en de instructrice maakte zich ook beetje zorgen. Ik moest voelen aan haar buik en schoft tegelijkertijd. Wàt een verschil qua warmte! Haar buik voelde warm aan, haar schoft koud(er).. Verder is haar mest dus ook niet beter. Na wat werken krijgt het wel meer vorm, maar zoals ik al zei zit er niet veel werklust in. Verder eet ze wel gewoon goed etc..

Pff, wat nu?! Weer extra zorgen. We weten het niet goed meer. Medicatie lijkt ook meer kwaad dan goed te doen. Het is allemaal erg vaag. We zijn sterk aan het overwegen voor eens een onderzoek in de kliniek. Maar dat brengt ook weer stress etc mee.. Moeilijk..

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 17:46

Heb je het met de dierenarts nog over eventuele lintworminfectie gehad? Veel gapen kan een signaal zijn om op maagzweer te onderzoeken.

Is er al een bloedtest gedaan?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:11

Ze is 2x ontwormd geweest door hem.. Dus dat zou niet mogen. Bloedtest is niet gedaan geweest. DA leek dat altijd maar te voorkomen. Als er bloedtest wordt gedaan ist wss in de kliniek.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:17

Hoe bloedtest in de kliniek?
Wie weet wat is er te zien in het bloed, eerst even laten testen, dan weet je toch al iets meer.

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 18:39

Je paard heeft toen toch gewone ontwormingskuren gehad, en niet met een toevoeging tegen lintworm? (uiteraard hoeft lintworm niet de oorzaak te zijn, maar dan heb je in ieder geval weer iets uitgesloten). Bloedtest kan gewoon thuis afgenomen worden, hoeft je paard niet voor naar de kliniek.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 19:39

Waarom? Omdat onze DA's kennende die moeite niet willen doen, of toch proberen te vermijden. Denk dat de DA stilletjes zot wordt van hoe vaak hij hier in korte tijd over de vloer mocht komen. Ik heb eigenlijk gewoon een sterk vermoeden dat hij het gewoon zelf niet goed weet. Daarom hebben we iets van kijk, genoeg DA's gezien en geen of weinig verbetering gezien..

Dus als we haar naar de kliniek gaan brengen (wat nog niet 100% zeker is) dan kan het even goed in 1x daar allemaal onderzocht worden en direct aangepakt. Onze DA's hebben het hier nog nooit over bloed- of mestonderzoek gehad (miss andere mentaliteit dan in NL?) ook al zeiden wij er iets over.. Met mestonderzoek duwen ze hun schoen eens door de mest. Tja.. Ze zijn geen slechte DA's, maar goed..

Nee, ze is niet specifiek ontwormd tegen lintworm denk ik. Het was 2x Equest als ik het goed had.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:21

Jackytje, wanneer is het hooi gemaaid dat je haar voedert?

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:42

Geen idee. We halen het van bij een boer. Maar DA had het hooi gecheckt en zei dat het heel goed was.. Dusja. Nu krijgt ze qua voeding enkel hooi en haar medicatie (Equi-digest, 1 schepje per dag) gemengd door slobber. Aan haar voeding kan het dan haast toch niet meer liggen..

Mijn moeder wilt nog afwachten en zien of de medicatie nog wat gaat uithalen. Maar ik vermoed toch dat je na 2 weken al verschil moet zien? Niet? Van de DA moesten we de hele pot van 1kg geven..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 20:56

Hooi van vorig jaar mei of begin juni gemaaid heeft vaak een heel hoog fructaangehalte ( veel suikers dus ). Als de dunne darm al die suikers niet afgebroken krijgt, krijg je een doorstroom van suikers en slechte bacterieen naar de dikke darm en dat veroorzaakt diarree... Kort door de bocht, te rijk hooi dus ! Als je hooi van 2e snede ( gemaaid eind augustus of september ) moest kunnen krijgen, vermoed ik dat je probleem zo goed als opgelost gaat zijn :j

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:02

Ook als het probleem al van oktober loopt? Het viel op dat het na haar krampkoliek gekomen is. (DA vermoedde toen wormen). Mijn grondwerk instructrice zei ook dat ze er bijna zeker van is dat het lichamelijk is en ik ben ook van die mening. Onze andere 3 paarden hebben namelijk nergens last van.

Om haar conditie in te schatten, dit was ze vandaag. Ze had het meeste last aan de rechterkant van haar buik. Daar trok ze hem op en voelde het warm aan.. Andere kant was normaal.
https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos ... 9300_o.jpg
Van die kant heb ik wel geen goede foto van vandaag.
Laatst bijgewerkt door Kaatastrof op 05-03-14 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:08

Ene is er ook gevoeliger voor dan de andere Kaat, Jack kreeg ook scheit van mijn voordroog maar zat andere paarden die er geen probleem mee hebben. Maar toch eens bloed laten trekken en er op staan dat het uitgebreid moet gebeuren, DA's langs hier hebben idd vaak dat ding van "hoeft nieh hoeft nieh". Da's die dieper ingaan op het probleem zijn schaars ik ken het fenomeen zelfde bij hoefsmeden.

Wat je kan doen is eens dubbele dosis geven van dat spul dat je nu moet geven maar weet niet precies wat de handleiding van dat spul is daar rond. Kan goed zijn dat ze gewoon een chronisch vitamine te kort heeft van iets.

Nu het is moeilijk hé.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:11

Ik ben niet zo happig qua hoge doseringen geven etc. Zelf bij mijzelf geloof ik niet zo in medicatie. Ben er geen fan van. Het kàn Lor, maar mijn buikgevoel zegt dat het niet dat is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 21:11

Jackytje schreef:
Ook als het probleem al van oktober loopt? Het viel op dat het na haar krampkoliek gekomen is. (DA vermoedde toen wormen). Mijn grondwerk instructrice zei ook dat ze er bijna zeker van is dat het lichamelijk is en ik ben ook van die mening. Onze andere 3 paarden hebben namelijk nergens last van.

Vanaf oktober krijgen de meeste paarden toch wat meer hooi omdat er minder gras is ? Krampkoliek is vaak een gevolg van gasvorming in de darmen, wat dan op zijn beurt weer een gevolg kan zijn van een teveel aan suikers in de voeding....
Ik heb hier ook 1 van de 3 staan die je geen 1e snede moet geven...enkel 2e snede of stro...de andere 2 kan je voederen wat je wil, bij wijze van spreken dan :)