Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mrie schreef:superpony schreef:Een tandarts wilde eotrh wijten aan machinaal vijlen, maar hij is de enige van onze paarden, heeft zelfde management en wisselend machinaal en handmatig gedaan.
Diezelfde tandarts denkt dat ze ook anders gaan lopen, maar daar merken we 1,5jr later nog niks van
Wat is dit nou voor iets raars. Als een tandarts met degelijke theorieen komt dan bewijst dan voor mij dat hij zijn papieren bij een pakje boter gekregen heeft. Er is niks mis met een huis tuin en keuken tandarts, maar die moeten zich niet bezig houden met problemen als EOTRH en daar ook geen uitspraken over doen.
Het begin van de ziekte is alleen dmv rontgen vast te stellen. Het eerste wat vaak opvalt is dat er puntjes op hoog op het tandvlees zitten en dat paarden niet meer over hun neus geaait willen worden. De ziekte kan er al jaren zijn voor hij opgemerkt word.
Wat mij opvalt en zorgen baart is dat ik de indruk heb dat EOTRH steeds vaker voorkomt. Dan kan enerzijds komen doordat er betere tandzorg is en betere diagnose methode. Maar anderzijds was het twintig jaar terug echt een zeldzaamheid. Nu ken ik persoonlijk vier patienten in mijn omgeving, eh drie, een doet het niet meer. Hoe zou dat toch komen, als we dat weten weten we ook wat de oorzaak is.
BTW toen werd er nog geen enkel paard machinaal gevijld dus dat lijkt me geen hoofdoorzaak.
cynthiar schreef:Superpony: bij de mijne zijn juist ook de kiezen heel erg slecht door de eothr. Hij mist ook al een hele hoop kiezen. Ik geef hem nu Compact gras van Hartog en dat gaat nu heel goed. Hooi en kuil kon hij niet meer eten. Hij is daardoor ook weer lekker aangekomen.
Tobbes schreef:Bij mijn Fjord met EORTH zijn wel de voorste kiezen gaan los zitten waardoor die uiteindelijk ook zijn getrokken. Ik weer niet of dit toeval is?
Maar gelukkig hebben paarden wel veel kiezen waardoor ze makkelijk wel paar kunnen missen.