EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pinacolada

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 20:42

Mijn paard wilde altijd al prima over neus geaaid worden dus dat gaat ook niet altijd op.

Het komt toch van binnenuit? Daar heeft machinaal vijlen toch geen invloed op...

Woensdag zijn de laatste tanden getrokken bij mijn paard, meteen erna at ze weer goed. Is blij en ziet er goed uit, al vond ik d'r vandaag erg uit d'r mond stinken. Kan er helaas niet goed inkijken, na jaren gedoe met gebit is ze niet zo makkelijk meer daarin. Maar even aankijken.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:21

mrie schreef:
superpony schreef:
Een tandarts wilde eotrh wijten aan machinaal vijlen, maar hij is de enige van onze paarden, heeft zelfde management en wisselend machinaal en handmatig gedaan.
Diezelfde tandarts denkt dat ze ook anders gaan lopen, maar daar merken we 1,5jr later nog niks van

Wat is dit nou voor iets raars. Als een tandarts met degelijke theorieen komt dan bewijst dan voor mij dat hij zijn papieren bij een pakje boter gekregen heeft. Er is niks mis met een huis tuin en keuken tandarts, maar die moeten zich niet bezig houden met problemen als EOTRH en daar ook geen uitspraken over doen.

Het begin van de ziekte is alleen dmv rontgen vast te stellen. Het eerste wat vaak opvalt is dat er puntjes op hoog op het tandvlees zitten en dat paarden niet meer over hun neus geaait willen worden. De ziekte kan er al jaren zijn voor hij opgemerkt word.

Wat mij opvalt en zorgen baart is dat ik de indruk heb dat EOTRH steeds vaker voorkomt. Dan kan enerzijds komen doordat er betere tandzorg is en betere diagnose methode. Maar anderzijds was het twintig jaar terug echt een zeldzaamheid. Nu ken ik persoonlijk vier patienten in mijn omgeving, eh drie, een doet het niet meer. Hoe zou dat toch komen, als we dat weten weten we ook wat de oorzaak is.
BTW toen werd er nog geen enkel paard machinaal gevijld dus dat lijkt me geen hoofdoorzaak.

Hier sluit ik me volledig bij aan!

Zou het kunnen dat onze paarden "langer leven" dan vroeger? Tegenwoordig proberen we allemaal het beste te bieden voor onze viervoeters. De zorg die dierenartsen geven is ook véél uitgebreider.

Vroeger gingen paarden die "iets" mankeerden vaak meteen naar het slachthuis. Die tijd is voor velen onder ons al lang achter de rug.

Mijn Fjord is "officieel" 16 jaar geworden. Volgens mijn tandarts was hij héél makkelijk 10 tot 15 jaar ouder, en eerder 15 jaar ouder dan tien. Zelf denk ik dat het met leeftijd te maken heeft én vooral de betere opleiding van de tandartsen. Bovendien komt de tandarts vaker op bezoek dan vroeger. Zelf laat ik jaarlijks de tandarts komen, ik vind dat nodig. Mijn buurman (oude stempel) vindt dat weggesmeten geld. Hij ziet hier het nut niet van in. Vroeger keek de dierenarts wel eens in de mond, maar die inspectie ging lang niet zo ver als tegenwoordig.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-16 21:40

Mijn dierenarts zei me dat er een grote kans is dat dit vaker voorkomt omdat paarden inderdaad ouder worden.
Denk ook dat het komt doordat de dieren "betere" zorg hebben.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-16 22:56

Dat het een soort welvaartsziekte is maar dan bij paarden..?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 00:38

Het was niet onze tandarts, maar een tandarts die in Amerika is opgeleid. Zoals meerdere daar deze opleiding hebben gedaan en aardig veel werk/klanten hebben. Daar leren ze dus dat machinaal niet goed is. OOk spreken ze over de balans in bewegen etc vanuit het gebit.

Toen ik vertelde over onze shet, werd er begonnen of we de gebitten machinaal lieten doen. En ook dat hij minder goed/regelmatig zou gaan lopen.

IK zelf ben het daar niet mee eens. Hij loopt prima en ze zijn in hun leven hier zowel met de hand als machinaal gedaan.

Onze shet was in NOvember nog naar de tandarts geweest en had toen helemaal geen enkele aanwijzing. Prachtig gebitje altijd en ook altijd minder haakjes ed dan de anderen.
HIj had koliek verschijnselen en toonde veel pijn in de zomer. Omdat het snel slecht ging, zijn we 's avonds in Utrecht terecht gekomen en daar zagen ze de fistels. Daarop zijn de foto's gemaakt en zijn de snijtanden getrokken.

Achteraf kan ik alleen een keer bedenken dat een klein meisje hem een worteltje wilde geven en hij dat moeilijk at. Maar de shet is verder nooit ziek, nog nooit bevangen geweest en heeft geen enkele aanwijzing op cushing.
Daarbij was hij 17 en dat is voor een shetlander niet echt oud te noemen.

Hij is nu 18 en we hebben hem 16jr. Hij zit vol energie, is vrolijk en eet goed. Helaas hebben ze ons niet verteld dat hij hele versleten kiesjes heeft en daar hebben we nu wat problemen mee, maar daar komt de veearts van de week voor om iets te proberen.

Ik heb mn New Forest al 14 jaar en ze staan al 12 jaar dag en nacht samen. Die heeft wel wat overgewicht gehad langere tijd en is bevangen geweest. Die is ook 18 en heeft geen aanwijzingen op eotrh.

Onze 23jarige merrie heeft ook nog goede tanden. Zit niks los etc. Overigens leren ze dus bij die opleiding in Amerika ook, dat je beter een paard van boven de 20 niet meer behandeld, dus dat is sowieso niks voor ons.

dr Sloet van Utrecht heeft toen ook samen met een collega een stuk geschreven en het wordt steeds bekender.

Wel denk ik dat de kwaliteit van tandartsen omhoog mag. Maar dat staat hier los van, of iig los van dit topic.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 10:02

In Duitsland wordt bij de staatstoeterijen de gebitten van de paarden al sinds pakweg 1910 mechanisch (en iets later electrisch) gecorrigeerd, dus het lijkt mij dat dit niet de oorzaak is.
De toegenomen leeftijd, door betere zorg, van de paarden zal wel een factor zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 15:03

Ik zou even moeten zoeken. Het is een opleiding in Amerika weet ik. Ze zijn heel erg anti electrisch. Ook leggen ze een link met beweging en raken van snijvlakken. Mensen lopen er toch wel warm voor als ik naar reacties kijk. Elk verhaal verkoopt blijkbaar.

Ik kan alleen voor die van ons spreken en vind een shet van toen 17 nog niet oud. Hij is niet heel sober gehouden, maar heeft geen overgwicht en heeft altijd wel werkjes gehad.

Hij is wel altijd al een rustige eter geweest, dus misschien speelde er al wat voor we er ooit achter kwamen.
En bij hoeveel shets kom je erachter? Ik denk dat heel veel niet dagelijks verzorgd worden. wij kregen ook te horen dat meeste mensen een shet niet laten opereren,omdat je voor 50 euro een nieuwe koopt.

Mijn new forest, wat ook een robuust ras is, is vrijwel exact hetzelfde gehouden. Meer werk, maar ook sneller overgewicht.

Welvaart en ouder worden zou kunnen als we zeker weten dat het niet al heel vroeg onzichtbaar aanwezig is.

En waarom vallen bij het ene paard wel de tanden eruit en bij de ander niet? We vinden ook heel veel "normaal" bij ouderdom.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 19:14

Maar EOTRH is toch geen ziekte van het oude paard. Ik kom het in allelei leeftijden tegen, de jongste was een jaar of 12.
Hier een interressant ametikaans artikel over een onderzoek naar risicofactoren die zouden kunnen leiden tot EOTRH. Zij zeggen dat het onder de 15 jaar niet voorkomt.
Let wel het is een Amerikaans onderzoek, Alphalpha wordt daar vaak gegeven als hooi, maar het is niet hetzelfde. http://www.thehorse.com/articles/33230/ ... sk-factors

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 19:41

Ik geloof ook niet in een link met elektrisch tanden vijlen. Dat is bij die van mij in elk geval nooit gebeurd totdat de ziekte werd vast gesteld.
Daarnaast worden volgens mij met name kiezen zo behandeld, naar mijn weten is het bij snijtanden zelden nodig om die te vijlen of wat dan ook.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:06

Dank voor de link mrie, heel interessant.

Excessive dentistry "Horses with excessive dentistry were five times more likely to have EOTRH," she said. "Dr. Carsten Staszyk (DrMedVed) in 2010 hypothesized that mechanical stress within the periodontal ligament may be the initiating factor."
Hier lees ik juist weer dat grote mechanische belasting de ligamenten, de ophanging van de tanden zou beschadigen.
Dit zou juist pleiten voor het electrisch onderhouden van het gebit, omdat handmatig vijlen meer mechanische belasting geeft.

Verder komt het verhaal neer op: vooral veel ruwvoer voeren in de normale graashouding. Kauwen is essentieel voor de gezondheid van het gebit, door betere doorbloeding van de ligamenten en het baden in speeksel.
Wat dan weer mijn stelling dat kribbebijters het niet hebben ondersteund.

Caroline50

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 20:27

Lees met buikpijn deze verhalen. Afgelopen week gebitsverzorgster zoals elk jaar geweest.... Zij ontdekte dus een verdikking van het tandvlees en kon met 99 % zekerheid vaststellen dat het eotrh was.
Mijn merrie is 19 jaar en heeft nooit nergens last van gehad.
Morgenavond komt de tandarts kijken en wat ik dan moet gaan ondernemen.
Ik laat het jullie nog weten ....ben erg blij met dit forum, vooral als ik zoveel goede berichten lees dat ze prima zonder tanden kunnen, want dit is allemaal nieuw voor mij.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 22:55

Sterkte Caroline

Caroline50

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:35

Dank je mrie, heb het hard nodig !!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 23:44

Caroline, sterkte! Maar komt vast goed!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 00:05

Caroline, vervelend, heel veel sterkte. Bij ons gaat ook alles goed en vrijwel direct na het verwijderen, dus sterkte!

Albert en andere, ik heb de opleiding opgezocht; http://www.advancedwholehorsedentistry. ... dentistry/

NOgmaals; wij hebben niet een tandarts hier vandaan, maar heb het met een nbd tandarts over de shet gehad.

Of je nou electrisch of handmatig kiest, degene die het vasthoudt, is bepalend voor het resultaat uiteindelijk. En het is nog steeds verdomde lastig om een echt goede tandarts te vinden. Wij lieten het eerst altijd door de veearts doen tegelijk met het enten etc.
Toen kwam er een tandarts met vrij goede en bekende naam. 8 maanden daarna had eentje klachten bij ons en kwam de veearts, die zei dat het erop leek alsof er niks was gedaan.

Die van ons staan 24/7 op hooi en eten laag. Sowieso heeft de shet nog nooit hoog gegeten, want hij is maar 95cm. Alles is een beetje op zijn maat. De rest is ook maar 1.42m tm 1.50m.

Utrecht heeft ons toen niks gezegd en de snijtanden verwijdert. Maar inmiddels weten we dus dat hij nog weinig snijvlak heeft op een paar kiesjes. Dat moeten ze gezien hebben, maar goed....daar zijn we nu over aan het nadenken. Grote nadeel van de shet is dat hij een erg klein mondje heeft en je er moeilijk bij komt.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 01:08

Vervelend Caroline .
Indien ik wat moed kan inspreken ... Bij mijn 23jarige merrie zijn de voortanden dit voorjaar verwijderd en zij heeft van deze ingreep enkel voordeel gehad. Van zodra zij thuis was, ging ze meteen hooi eten. Ook grazen (ietsjes langer gras) gaat haar nog prima af.
Ik zou dus eerder het advies geven dat wanneer de ziekte wordt vast gesteld, niet te lang te wachten vooraleer de tanden te verwijderen. Ik had het eerder gedaan indien ik vroeger op de hoogte had geweest.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 12:04

Superpony: bij de mijne zijn juist ook de kiezen heel erg slecht door de eothr. Hij mist ook al een hele hoop kiezen. Ik geef hem nu Compact gras van Hartog en dat gaat nu heel goed. Hooi en kuil kon hij niet meer eten. Hij is daardoor ook weer lekker aangekomen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 13:08

cynthiar, onze shet staat 24/7 samen met de NF en voorheen stond de merrie er ook 24/7 bij. Na het verwijderen van de snijtanden at hij 's avonds op Utrecht al hooi en dat is zo gebleven en gaat ook goed. Ik had sp gekocht, maar dat is als extraatje erdoor gegaan.

Omdat hij bleef ruiken en proppen heeft de veearts gekeken en die zag wat problemen bij zijn kiezen. Dat had Utrecht ons gewoon netjes kunnen vertellen. Dat is een aantal keren schoon gemaakt en een randje is gevijld zodat er geen eten kan ophopen. Dit werk maar tijdelijk, dus gaan we iets anders proberen.

Toen het was schoongemaakt zou hij 2 weken apart staan in de paddock met een draadje tussen hem en de anderen. We hadden hem sp gegeven, maar hij stopte compleet met eten. Ze staan al 12jr samen en dat wil ik ook niet.
Bij elke kans die hij kreeg, pakte hij gras of hooi. Hij laat zich goed spoelen verder.

Hij kan alles eten en heeft ook nergens moeite mee. Is niet afgevallen.

Als ik terug denk, was hij altijd een rustige eter. We hebben hem 16 jaar en hij is nu 18. Kwam zo bij de fokker vandaan. Omdat hij al 12 jr samen met de NF staat die wel snel overgewicht heeft, verwacht je ook te moeten opletten met een shetlander, maar hij is in niks een echte shet.
Dan zou hij altijd al ergens wat problemen gehad moeten hebben, omdat hij heel rustig is met eten. Hij neemt zijn rust tussendoor en is bijv nog nooit bevangen geweest.

Is gereden en daarna voor de sulky gegaan, maar gaat nu vooral aan de hand mee door het bos. Heeft energie genoeg.

En zoals ik al eerder beschreef is het me ooit 1x opgevallen dat een kindje hem een wortel wilde geven en hij die niet weg kreeg. Die kon ik toen uit zijn mond vissen. Dat was een jaar voor we achter de EOTRH kwamen.
In NOv dus ook bij de tandarts nog niks opgevallen. De zomer erop koliek achtig en duidelijk pijn. Veel liggen en lusteloos. At nog wel en was nog steeds niet afgevallen.

Het zat bij hem ook echt onder het tandvlees en hij had vooral veel fistels.

Caroline50

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 14:59

Superpony, myrtee en Lucasje, door jullie ben ik iets rustiger voor vanavond !! Thankx !

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:13

Caroline, snap ik. Ik heb ook flink in de stress gezeten ermee. Vragen van: word ze hier beter van, is het t nog waard op haar leeftijd etc.
En ik kan zeggen, ze is er beter van geworden en was het dubbel en dwars waard.
Ze doet nu alles, is goed op gewicht en zit top in haar vel. Hopelijk kan ze nog jaren mee zo!

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 15:17

Caroline50, maak je echt geen zorgen. Zoals al eerder is gezegd zijn er alleen maar voordelen. Ik heb foto's van voor de ingreep gezien en vergeleken met nu. Mijn paard is er zoo op vooruitgegaan en hij bloeide helemaal op. In Utrecht zeiden ze dat ik een 'nieuw' paard terug kreeg en ik dacht: ik ken mijn paard goed, hoe kan hij nou zou veranderen? Maar het is echt waar, zodra die pijn weg is.... Heel veel sterkte maar ik ben heel blij dat ik er voor gekozen heb om de ingreep te doen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-16 19:42

cynthiar schreef:
Superpony: bij de mijne zijn juist ook de kiezen heel erg slecht door de eothr. Hij mist ook al een hele hoop kiezen. Ik geef hem nu Compact gras van Hartog en dat gaat nu heel goed. Hooi en kuil kon hij niet meer eten. Hij is daardoor ook weer lekker aangekomen.

De kiezen worden niet aangetast door EOTRH, tussen de wortels van de kiezen zit niet het cement wat bij de snijtanden degenereert en ontstekingen veroorzaakt. Ik kan me indenken dat hij problemen heeft met zijn kiezen, maar dat kan niet door de EOTRH komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 19:46

Bij mijn Fjord met EORTH zijn wel de voorste kiezen gaan los zitten waardoor die uiteindelijk ook zijn getrokken. Ik weer niet of dit toeval is?

Maar gelukkig hebben paarden wel veel kiezen waardoor ze makkelijk wel paar kunnen missen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:13

Nee volgens mijn tandarts kwam het echt door de eorth. Zijn kiezen breken af en gaan los zitten. Ze lossen van binnenuit op.
Tanden zijn ook aangetast bij hem. Maar dan weer met cementvorming. Die zitten nog wel goed vast.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-16 20:14

Tobbes schreef:
Bij mijn Fjord met EORTH zijn wel de voorste kiezen gaan los zitten waardoor die uiteindelijk ook zijn getrokken. Ik weer niet of dit toeval is?

Maar gelukkig hebben paarden wel veel kiezen waardoor ze makkelijk wel paar kunnen missen.

Ik heb ook een fjord. Heb het idee dat het wel veel bij fjorden voorkomt invergelijking tot andere rassen.